Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Skinkan ska snart hänga  (läst 9011 gånger)

jockepåtorpet

SV: Skinkan ska snart hänga
« Svar #20 skrivet: 27 feb-09 kl 14:21 »
Hej hej

Hängde upp en rimmad skinka på ca. 3.5kg dagen före julafton i min källar som håller ca. 15grader, har kollat den hela tiden och allt verkar bra. Den känns fortfarande lite mjuk innuti när man trycker på den men jag ska nog provsmaka den i helgen, återkommer med resultat. :)

Lars Pers Maria

• -
« Svar #21 skrivet: 27 feb-09 kl 21:59 »
Då blir jag inspirerad att provsmaka mina getbogar som saltats och hängts i källaren. Det kanske är dags nu eftersom de är mindre än en skinka.
Nybyggarkvinna från förförra seklet. Pånyttfödd bondesjäl som vill hålla släktgården vid liv och inte glömma gamla kunskaper. Man o tre stora barn.
Getgård med ostproduktion, ett par hästar, höns, ankor, råttfångare, highländare, anställd islandshund och en tax som lagårdskatt.

louise

• Gäst
« Svar #22 skrivet: 28 feb-09 kl 18:22 »
En lufttorkad grej är klar när den tappat 30 % vikt.

Jag ska snart salta in här å torka för för första gången.

Behöver tips på ett insektsfritt nät som inte mössen gnager sönder. Det måste ju vara nåt väldigt finmaskigt men av metall typ. Ska bygga en "bur" till köttet och hänga de på vinden är tanken.

Skytten

• Skåne
« Svar #23 skrivet: 01 mar-09 kl 15:09 »
Nu har jag tagit ner skinkan från kroken, den får nu husera i kylskåpet, tills den är uppäten.
Jag skar ca två hekto, och åt upp, den smakade utmärkt, nu genomför jag testen, blir det inte fart på magen har det lyckats, och jag kan bjuda andra att äta.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Lars Pers Maria

• -
« Svar #24 skrivet: 01 mar-09 kl 23:41 »
"Behöver tips på ett insektsfritt nät som inte mössen gnager sönder. Det måste ju vara nåt väldigt finmaskigt men av metall typ. Ska bygga en "bur" till köttet och hänga de på vinden är tanken."

Viltsäck?
Nybyggarkvinna från förförra seklet. Pånyttfödd bondesjäl som vill hålla släktgården vid liv och inte glömma gamla kunskaper. Man o tre stora barn.
Getgård med ostproduktion, ett par hästar, höns, ankor, råttfångare, highländare, anställd islandshund och en tax som lagårdskatt.

louise

• Gäst
« Svar #25 skrivet: 04 mar-09 kl 18:47 »
viltsäck är värdelöst. Alla djur gnager igenom den.

Sommartorparn

« Svar #26 skrivet: 05 mar-09 kl 14:47 »
Jag har en liten bit lamm på gång, som hänger och ser fin ut. Sen har jag hängt upp en större bit skinka med svål på, som låg längre i salt också, och den ser fin ut, förutom att det har bildat sig små vita punkter, som jag inte riktigt är säker på om det är salt eller mögel. Den luktar fint, börjar bli torr. Nu tvättade jag den lite med vinäger, som jag såg att någon annan rekommenderat. Vad tror ni? Är den okej?

Skytten

• Skåne
« Svar #27 skrivet: 05 mar-09 kl 15:21 »
Det brukar bli saltfläckar, och man kan ju smaka ifall det nu skulle vara mögel.
När det möglar är det vanligen grönt.

Luktar den bra, så är det nog OK, det brukar lukta surt när man misslyckats.

Det stora testet kommer när du äter, smakar det bra brukar det vara bra. Eller blir det magafar ;D

Sommartorparn

« Svar #28 skrivet: 21 mar-09 kl 18:04 »
Lammskinkan blev jättebra. Fantastiskt god! Grisskinkan har jag inte testat än, men den verkar bli bra.

Vitis

• Skåne
« Svar #29 skrivet: 22 mar-09 kl 12:43 »
.......

Behöver tips på ett insektsfritt nät som inte mössen gnager sönder. Det måste ju vara nåt väldigt finmaskigt men av metall typ. Ska bygga en "bur" till köttet och hänga de på vinden är tanken.

Gör en enkel träbur och klä med metallduk. Vet inte om du kan köpa direkt från firman, annars kan din järnhandlare ta hem, går ofta att hitta hos byggvaruhandeln också.

Googla på "Metallduk"

Skytten

• Skåne
« Svar #30 skrivet: 22 mar-09 kl 18:09 »
Kul att det blev bra, att torka är ett bra och billigt sätt att få gott sovel.

Lammskinkan blev jättebra. Fantastiskt god! Grisskinkan har jag inte testat än, men den verkar bli bra.

Dakrish

• Skåne
« Svar #31 skrivet: 28 apr-09 kl 16:20 »
Kan man hänga i ett källarförråd i ett hyreshus eller ute på en balkong i Skåne?  ??? På vintern, givetvis.
Student, sambo och stadsbo, med drömmar om självhushåll i lerhus. Äger tre fluffiga, jamande hårbollar, som är förvillande söta små otyg.

Existens?

• Gäst
« Svar #32 skrivet: 10 jun-09 kl 06:18 »
Hur gick det med skinkan,Skytten?

Skytten

• Skåne
« Svar #33 skrivet: 10 jun-09 kl 13:02 »
Hur gick det med skinkan,Skytten?

Det gick bra.  Den är ännu inte helt uppäten, men fortfarande fin.

Skytten

• Skåne
« Svar #34 skrivet: 28 jul-10 kl 22:05 »
Skinkan är snart uppäten, snart två år och fortfarande utmärkt.  Får fixa en ny i november.

Dela detta:

* Inloggade just nu

742 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- För moder jord skull!
/Henrik

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser