Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  öronmärkning (behöver råd)  (läst 6980 gånger)

Mata

• Södermanland
öronmärkning (behöver råd)
« skrivet: 13 jan-08 kl 19:36 »
Hej alla!
Jag är ny här, och jag behöver snabbt lite praktiska råd kring öronmärkning. Jag antar att detta gör hemskt ont, hur reagerar kalven på detta?

Infektionsrisk?

Var i örat sitter den bäst?

Ena brickan är stor, andra mindre. Vad jag förstått så ska han ha en i varje öra? Räcker det inte med en?

Imorgon blir han 20 dagar...

Urs, vad dumt tycker jag, snart kommer väl vi också få ha sådan märkning... ::)

Vänliga hälsningar Mata  :)

Anna Ho

• Östergötland
Re:öronmärkning (behöver råd)
« Svar #1 skrivet: 13 jan-08 kl 21:44 »
Hej alla!
Jag är ny här, och jag behöver snabbt lite praktiska råd kring öronmärkning. Jag antar att detta gör hemskt ont, hur reagerar kalven på detta?

Infektionsrisk?

Var i örat sitter den bäst?

Ena brickan är stor, andra mindre. Vad jag förstått så ska han ha en i varje öra? Räcker det inte med en?

Imorgon blir han 20 dagar...

Urs, vad dumt tycker jag, snart kommer väl vi också få ha sådan märkning... ::)

Vänliga hälsningar Mata  :)

Det gör säkert lite ont på kalven och de reagerar litegrann, men jag föröker göra det snabbt så känner man sej mindre elak.

Jag sätter den stora i höger, vet att andra gör tvärtom(ska vara lättare att läsa den illa kontrollsiffran då), tror inte det finns nåt rätt och fel där, men tänk på att trycka i handelen (den med pinnen) bakifrån, så fastnar de mera sällan nånstans med märket.

Nej, det räcker inte med en, de ska märkas med båda, skulle de annars råka tappa sin enda är de olagliga direkt.

Liten infektionsrisk är det, men det brukar väldigt sällan bli nån infektion.

Sätt i brickan lite över mitten och mitt i örat (från vänster till höger).

Detta är iaf som jag gör. Någon annan kanske har nåt mer att tillägga.

Lycka till, du kommer att fixa det galant !!
"Lycka är att ha en Heeler i hälarna och en korthårs Collie i knät :-)"

Har mjölkkor, hundar, häst, huskatter och en Maine Coon, marsvin och höns: dv RIR, dv Plymouth Rock och dv Sussex.

gimskogen

• gimskogen.se
« Svar #2 skrivet: 13 jan-08 kl 22:27 »
det är bra att vara två när man märker.. så en kan hålla kalvens huvud still... ..
jag brukar backa in kalven i ett hörn o ställa mig gränsle över honom... så huvudet tittar fram mellan mina ben... sen håller jag huvudet med ena handen o märker med en andra...

men de är lättare om man har någon annan som märker...

Var jag dig så skulle jag börja med de lilla märket...
skulle de komma lite långt ut eller så så gör de mindre än om de stora kommer så...

Innan jag klipper till med tången brukar jag kolla att han o hona ligger rätt i tången... inte klippa ihop ordentligt alltså... utan bara kolla lite...

det går bra... ska du se... det är ju som att ta hål i öronen.. inte så farligt...

Lycka till..

Mjölkbonde i norra hälsingland, Rödkullor, Fjällkor. Några Roslagsfår och Svärdsjöfår samt våra Linderödsgrisar och Gotlandskaniner o 3 Isländskafårhundar

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #3 skrivet: 13 jan-08 kl 23:56 »
det är bra att vara två när man märker.. så en kan hålla kalvens huvud still... ..
Ja det är bra att vara noga med att man kan hålla huvet stilla på kalven. Endera vara två eller fixera kalven så den inte kan rycka.
Skulle de rycka till innan tången löst ut, så klyvs hela örat och det blöder rejält då :-\ (örat blir klyvet för alltid och inget märke kan sättas idet) Ser himla fult ut dessutom.

Märktången kan ju vara automat eller inte  ;) den automatiska "släpper märket själv" sedan tången gått i botten.

De flesta kalvarna bryr sig inte alls när man märker dom, men ibland så kan det vara någon enstaka som inte gillar situationen.
« Senast ändrad: 17 jan-08 kl 01:06 av Rosa »
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Mata

• Södermanland
« Svar #4 skrivet: 14 jan-08 kl 06:43 »
Oj! Vad snabba ni var! Tack!

En annan sak jag kom på, är det inte bra att decinfecera innan?

Och hur ska trycket vara på tången?
Jo, jag räkna också ut att det att bra att testa först att hona och hane passar i varandra :o Men det tycks som det krävs en del kraft för att den där stora piggen ska in, jag menar när jag bara testar så finns det ju ett visst motstånd.

Urs! Vill verkligen inte klyva några öron! Självklart blir vi minst två som hjälps åt. Den som klämmer till bör ju ha rätt stora händer dessutom. :)

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #5 skrivet: 14 jan-08 kl 10:26 »
Man trycker alltid tången "i botten" annars låser inte märket ihop som det ska.
Man bör doppa tången och märket i desinf.

mvh Rosa
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

soleskog

« Svar #6 skrivet: 14 jan-08 kl 10:34 »
Ytterligare ett tips: om man låter kalven dricka mjölk eller suga på fingrarna om det är en amkalv, så gör det faktiskt mindre ont på dem när man märker dem. Diandet utsöndrar hormoner som är smärtlindrande.
mjölkbonde med robot. Även får och hästar samt en fin hop smådjur - myskanka, brahmahöns, kaniner, gris, hund och katt.

Anna Ho

• Östergötland
« Svar #7 skrivet: 14 jan-08 kl 11:51 »
Vi brukar oxå försöka passa på att märka dem i samband med avhorningen, då de iaf är nersövda.

Har mjölkkor, hundar, häst, huskatter och en Maine Coon, marsvin och höns: dv RIR, dv Plymouth Rock och dv Sussex.

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #8 skrivet: 14 jan-08 kl 11:53 »
Nersövda! söver ni era kalvar Anna  ???

Här bedövas bara hornanlagen innnan vi avhornar.

Mvh Rosa
« Senast ändrad: 14 jan-08 kl 11:57 av Rosa »

Emmaibäcka

« Svar #9 skrivet: 14 jan-08 kl 12:51 »
se till att trycka till ordentligt bara, ingen kalv uppskattar att man fumlar och får trycka flera gånger, snabbt o lätt är metoden alltså ;)

git

• På våran gård är det
« Svar #10 skrivet: 14 jan-08 kl 14:32 »
pröva så du håller tången bra i handen. Sist jag märkte en av kalvarna vet jag inte hur jag gjorde men klämde mig själv i handen så jag fick en blodblåsa mitt i handflatan och jag tror att det gjorde ondare på mig än på kalven.
Sjuhäradsbygden
våra djur är svenka lantraser, Blandhöns,Gammalsvensk dvärghöna, Bondkatter, Drever,Västgötaspets, Rödkullor. Häst,barnkanin och akvariefiskarna  Finns också förutom oss gårdsfolk

Mata

• Södermanland
« Svar #11 skrivet: 14 jan-08 kl 15:06 »
 :) Väldigt vad hjälpsamma ni är!

Det där med att dricka mjölkå eller suga på ett finger hade jag också tänkt på. Sen tänkte jag smeta på lite xylocain-salva, det skadar ju inte.

Sen upptäckte jag att det fattas märkning på ett par gammel-kor... De har tydliga hål, men jag antar att man måste använda tång ändå för att ploppen ska gå igenom hålet.

Anna Ho

• Östergötland
« Svar #12 skrivet: 14 jan-08 kl 15:54 »
Nersövda! söver ni era kalvar Anna  ???

Här bedövas bara hornanlagen innnan vi avhornar.

Mvh Rosa

Japp, vi söver, jag vill inte "mordhålla" kalvar, tycker det är mycket trevligare när de inte märker av avhorningen alls.

Anna Ho

• Östergötland
« Svar #13 skrivet: 14 jan-08 kl 15:56 »

Sen upptäckte jag att det fattas märkning på ett par gammel-kor... De har tydliga hål, men jag antar att man måste använda tång ändå för att ploppen ska gå igenom hålet.

Jaa, man måste använda tången då oxå, och tyvärr kan det vara ganska knixigt eftersom ju örat växt rätt rejält sen den märktes som kalv och man har svårt att få tången att räcka "in till hålet"

Falin

• -
« Svar #14 skrivet: 14 jan-08 kl 17:54 »
Det är ju bra att vara två av en annan anledning också; en del kor uppskattar inte riktigt att man håller i kalven sådär i början, framförallt inte om den skriker till.... Om man inte har möjlighet att fixera kon, förstås. Vi märker dem helst det första dygnet.

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #15 skrivet: 16 jan-08 kl 14:17 »
Hej Anna
Vad får ni betala per kalv m.moms för att ta hem veterinär söva och avhorna ?

(semin tar ju mellan 150-300 kr per kalv)

Mvh Rosa
« Senast ändrad: 21 jan-08 kl 08:18 av Rosa »

Anna Ho

• Östergötland
« Svar #16 skrivet: 16 jan-08 kl 16:48 »
Hej Anna
Vad får ni betala per kalv m.moms för att söva och avhorna ?

Mvh Rosa

Sist gav vi ca 100 kr inkl.moms, priset blir ju lite olika beroende på antalet kalvar man kan slå ut på besöksavg.

Värt varenda öre !!!!!!

gimskogen

• gimskogen.se
« Svar #17 skrivet: 16 jan-08 kl 16:59 »

sätt på kon grimma o knyt fast tight .o knipsa fast märket i de gamla hålet...
..
Mjölkbonde i norra hälsingland, Rödkullor, Fjällkor. Några Roslagsfår och Svärdsjöfår samt våra Linderödsgrisar och Gotlandskaniner o 3 Isländskafårhundar

Mata

• Södermanland
« Svar #18 skrivet: 16 jan-08 kl 20:14 »
Gimskogen, så gjorde vi. Det gick bra allt, fast vi var tre och det behövdes nog för oss. Nu har alla korna och oxarna minst i ett öra. Ganska många har bara en. Är detta förskräckligt? Ska beställa fler förstås. Någon som vet om man kan beställa inom Sverige? Vi har våra från danska allflex.

En till grej, man ska visst hålla inne tången på slutet för då släpper greppet om märket "automatiskt", släpper man ut tången för tidigt så fångas märket in igen och tången sitter fast i märket som sitter fast i örat...

Det verkade inte som det gjorde så ont på dem, det var skönt.

soleskog

« Svar #19 skrivet: 16 jan-08 kl 21:49 »
Söker man Eu-stöd, och får en kontroll där djurmärkning och/eller tvärvillkor kontrolleras, då är det verkligen inte bra att ha djur med bara ett nummer. Hur löjligt det nu är, så är det nog bäst att bara acceptera att det ska vara två öronmärken. Dock får det ena märket vara handskrivet, men med ursprungsbesättningens SE-nummer fötryckt. Man kan alltså ha blanka, men med SE-numret, hemma som reserver.
mjölkbonde med robot. Även får och hästar samt en fin hop smådjur - myskanka, brahmahöns, kaniner, gris, hund och katt.

Dela detta:

* Inloggade just nu

426 gäster, 1 användare
skogaliten

* Forum

* Om tidningen Åter

Vilken underbar inspiration!
/Anneli Ullergård

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser