Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Jag vill nog skaffa en ko  (läst 7533 gånger)

pima

• Bor på en liten gård med min man och 2 barn.
    • Södermanland
    • Gård Jakobsberg
Jag vill nog skaffa en ko
« skrivet: 11 jan-08 kl 17:51 »
Har lite funderingar på att skaffa en ko för att handmjölka och få mjölk, grädde, smör och ost för husbehov.

Min förhoppning är att jag ska kunna samarbeta med den enda bonden som har kor i närheten och kunna använda hans tjur/ar för betäckning av mjölkkon.... dock är hans kor av köttras.

Tänkte sen att bonden kan få kalven som ersättning för betäckningen (möjligtvis att vi får lite kött tillbaka efter att han slaktat, vet inte vad en betäckning är värd och vad en kalv av denna blandning är värd).

Om det ens går att korsa köttras med mjölkko... kalven kanske blir för stor för kon?
Eller vad tror ni?

Vilken ras ska man välja.
En som inte mjölkar så hiskerligt mkt vore bäst.

Dricker ni som har kor mjölken som den är (folk säger ju att det är skadligt men jag har då Aldrig blivit sjuk när jag drukit opastöriserad mjölk på landet om somrarna).
Har ju småbarn 3år och 1,5år, och man vill ju ändå vara "säker" innan man ger dem opastöriserad mjölk.

Strävar efter att bli självförsörjande på i första hand mat.
Söker någon händig, likasinnad som vill bo i en liten enkel stuga på gården och hjälpa mig förverkliga min dröm.

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
Re:Jag vill nog skaffa en ko
« Svar #1 skrivet: 11 jan-08 kl 18:03 »
Att betäcka mjölkkon med köttrastjur är ofta inte ett så bra alternativ  :-\
Köttras kalvarna kan bli stora och kossan kan ha trångt bäcken beroende på individ/ras/ålder.

Att låna grannens tjur och betäcka kräver att din ko och du, är med i de bekämpningsprogram som finns.
BVD, Leukos (Paratuberkulos) och att den då är fri.

En betäckning är värd mellan 500 - 1000 kr.
Vad en kalv är värd, beror på kön och ras (vikt) på den.

Och ja jag dricker mjölken "som den är" från mina fjällkor.

Mvh Rosa
« Senast ändrad: 11 jan-08 kl 18:11 av Rosa »
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Falin

• -
« Svar #2 skrivet: 11 jan-08 kl 20:23 »
När vi var på Irland så var det flera bönder som hade Holstein med köttrasinslag. De menade på att på det viset fick de lite mer för slakten också. Korna såg ut som lite mindre och kraftigare Holsteins, med bredare ansikte. De mjölkgårdar vi var på hade inte alls så hög produktion som vi har här i Sverige, och korna hade betydligt fler laktationer innan de slogs ut. Men så var det ju lite andra byggkostnader där också....  :)

pima

• Södermanland
    • Gård Jakobsberg
« Svar #3 skrivet: 12 jan-08 kl 19:58 »
Att betäcka mjölkkon med köttrastjur är ofta inte ett så bra alternativ  :-\
Köttras kalvarna kan bli stora och kossan kan ha trångt bäcken beroende på individ/ras/ålder.
Misstänkte nästan att det kunde vara så eftersom köttraserna oftast är mkt större än mjölkkorna.
Att låna grannens tjur och betäcka kräver att din ko och du, är med i de bekämpningsprogram som finns.
BVD, Leukos (Paratuberkulos) och att den då är fri.
Vad innebär det?

Är det fjällkor du rekommenderar ifall man inte vill ha så mkt mjölk?
Hur mkt mjölk ger de per dag ungefär?
(antar att det beror på fodermängd och även är individuellt).
Hur mkt hö/foder ger du per dag?
Hur mkt ökar du och vad lägger du till i fodret vid dräktighet?
Kan man ta en kalv per år utan att kon blir utsliten och får "skador"/problem?

Har du fler tips om att skaffa, äga och sköta en ko så är allt välkommet, är helt nybörjare på detta område.
Söker någon händig, likasinnad som vill bo i en liten enkel stuga på gården och hjälpa mig förverkliga min dröm.

gimskogen

• gimskogen.se
« Svar #4 skrivet: 13 jan-08 kl 10:14 »
SJÄLV KLART dricker vi vår egen mjölk... finns inte godare än mjölk direkt från kyltanken.. 4grader....jätte god.. ;D
Mjölkbonde i norra hälsingland, Rödkullor, Fjällkor. Några Roslagsfår och Svärdsjöfår samt våra Linderödsgrisar och Gotlandskaniner o 3 Isländskafårhundar

Simon

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 13 jan-08 kl 13:57 »
Hejsan ...Jag tycker du ska åka o hälsa på någon gård med mjölkkor och se hur det fungera! Även om man kan läsa sig till mycket och lär sig under tiden så bör man helst ha endel förkunskap redan innan kossan står i båset  ;)  ... Låter du kalven gå med kossan så har hon sällskap och ni får lagom med mjölk..sen kan den ju hamna i frysen... :-[
   Antar att du tänkt handmjölka? Vill ändå ge dig rådet att införskaffa en mjölkmaskin, om du nu inte redan har en ... Alltid bra att ha ... + att din ork kanske inte är på topp alla dagar heller^^

mvh Simon

Neiklot

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 17 jan-08 kl 23:16 »
Jag har också lite frågor, ang koskaffnig. :D

t.ex hur stor mark krävs det för att hysa en ko?
Behöver kossan sällskap av andra kor?

Liten ras, t.ex fjällko eller jersey..

Falin

• -
« Svar #7 skrivet: 18 jan-08 kl 12:08 »
Ja, jag tycker definitivt att kossan ska ha sällskap av andra kor. De är så utpräglade flockdjur.

pima

• Södermanland
    • Gård Jakobsberg
« Svar #8 skrivet: 21 jan-08 kl 10:54 »
Vad är skillnaden mellan en fjällko och en fjällnära ko?
Är den fjällnära mindre i storlek och mjölkar mindre?
Finns det någon ännu mindre ras?

Är ju bra om de inte är så stora i maten för vi har svårt att få ut ngt hö från vår mark, måste försöka gödsla på ngt sätt för det räcker inte långt.

Någon tipsade om att man kan låta kalven gå med mamman för att på så sätt få lite mindre mjölk att ta hand om.
Kanske vore en bra idé.
Då slipper man ju mata kalven för hand också.
Är dessutom mycket trevligare för djuren att gå tillsammans skulle jag tro.

Ursus

• Jämtland
« Svar #9 skrivet: 21 jan-08 kl 15:53 »
Kanske skulle finnas en poäng med att skaffa 2 getter i stället för en ko. De är betydligt enklare att hantera, och billigare i drift. En liten ko som man inte driver på med en massa kraftfoder kommer troligen ändå att ge minst 5000 liter mjölk om året. Det är rätt mycket för att ha till husbehov.  

pima

• Södermanland
    • Gård Jakobsberg
« Svar #10 skrivet: 21 jan-08 kl 19:29 »
Nja, get-mjölk, -ost, -smör, -grädde är inge vidare va.  :P

Läste i Åter att en fjällnära ko gav ca 7-8liter/dag, vi DRICKER minst 3-4 liter per dag och sen ska man ju ha grädde, ost och smör också.

Och vart efter barnen blir större så går det åt mer mjölk (minstingarna är bara 3 och 1,5år än så länge).  ;D

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #11 skrivet: 21 jan-08 kl 19:53 »
Vad är skillnaden mellan en fjällko och en fjällnära ko?
Är den fjällnära mindre i storlek och mjölkar mindre?

De fjällnära korna är ingen egen ras,
men hanteras som en egen grupp inom Fjällrasen, med ett eget Avelsprogram.

De fjällkor som kommit att kallas Fjällnära, som på mödernet helt härstammar från någon av ursprungsbesättningarna Biellojaure, Lillhärjåbygget, Klövsjö och Funäsdalen.
Fjällnära djuren är mindre än Fjällkorna och mjölkar mycket mindre också.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

louise

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 21 jan-08 kl 20:45 »
Äter en fjällnära ko mindre än andra? Hur mycket foder behöver den?

Tänkter mig det ftrsom den är mindre. Hörde att den inte mjölkar mer än 3 liter/dag, det skulle passa mig utmärkt.

Eller vilka andra raser finns som vill ha lite mat och ger lite mjölk?

gimskogen

• gimskogen.se
« Svar #13 skrivet: 22 jan-08 kl 01:08 »
vem har sagt att fjällnära bara mjölkar 3 liter?
fjällnära är som alla andra. olika..
men de mjölkar ofta undr 10 liter på första kalven o sen ökar de ju lite med åren..
men kanske mjölkar runt 15 liter.. men de finns de som mjölkar mer..
o de som mjölkar mindre..

Men 3 liter då räcker de inte ens till kalven... har vill gärna ha ca 4liter om dan iallafall...

Men visst de är mindre och behöver mindre foder.. än tex en stor SLB..ko..

att säga att man vill ha en ko som äter lite mat o helst har väldigt lite mjölk..

då kanske man inte skall ha någon ko...

eller en köttrasko möjligen.....

Kanske de då är Highland cattle du skall ha.. eller Dexter...

Min egen åsikt är att skall man skaffa ko , så skall man vara intresserad av kor och vill använda dem till vad de alltid använts för... fjällnära tex är mjölkkor även om de är av de mindre slaget.. passar utmärkt till hushålls kor.. många håller dem på fäbodar där de går på skogsbete o mjölkas morgon o kväll..

Skaffar man sig en fjällnära så tycker jag att de är viktigt att de mjölkas på ena eller andra sättet.. efter som de är mjölkkor..
Man kan tex
mjölka för hand o ge kalven de han behöver o sen ta reda på resten själv..
eller låta kalven äta o sedan mjölka lite till sig själv..

när kalven äter upp de mesta så har man kon i ett bås om natten o kalven i en egen box .. sedan mjölkar du de du vill ha på morgonen o sen släpper du fram kalven.. så fixar han resten...
skulle du inte ha tid en dag att mmjölka så kan kalven gå med kon...o mjölka..

de finns även de som låter kalven gå med kon i ca 3 månader o sen mjölkar de kon själv fram till sinläggningen två månader innan kalvning.

så de finns många sätt att mjölka på..

och bara de  att man ger kalven med hink eller flaska gör att de brukar blir oerhört människokära.. då är de lätt att sedan leda dem i grimma o binda upp dem korta stunder osv.

Detta gäller ALLA mjölkkoraser tycker jag..tex allmogekor och även rödkullor.

Allt för många gamla lantras kor går mer eller mindre vind för våg som dikor o blir tyvärr ohanterade och halv vilda.. de blir oftast slakt djur då de är svårt för någon som sedan vill köpa en hushållsko tex att få nån ordning på en ohanterad rödkulla eller väneko..

det viktigaste av allt är att djuren hanteras mycket och de alra viktigaste är när de är små...... de har man sen igen i hela deras liv..

Så känner du att du verkligen vill skaffa ett par kor så gör gärna de.. men man behöver ha lite erfarenhet eller iallafll kännanågon som man kan fråga till råds och kanske få komma o hjälpa till att sköta djuren så man lärsig..

Och kor bör ha kokompis...

Lycka till..
« Senast ändrad: 22 jan-08 kl 01:10 av gimskogen »
Mjölkbonde i norra hälsingland, Rödkullor, Fjällkor. Några Roslagsfår och Svärdsjöfår samt våra Linderödsgrisar och Gotlandskaniner o 3 Isländskafårhundar

pima

• Södermanland
    • Gård Jakobsberg
« Svar #14 skrivet: 22 jan-08 kl 16:53 »
Låter som jag missuppfattade artikeln i Åter.

Det stod att ko ägaren mjölkade 2 kor och att de gav 15 liter/dag.
Jag delade 15 med 2 då, men det ska nog vara så att de mjölkade 15 liter/dag PER KO (alltså 30liter för båda).

Då är det genast en hel del mjölk att ta hand om, men gimskogen hade ju mkt bra tips och fakta som man kan ta till sig.
Om kalven dricker runt 4 liter/dag så är det 11 liter kvar för människorna, det kan nog 5 personer göra av med, annars har man ju släktingar, grannar.  ;)

gimskogen

• gimskogen.se
« Svar #15 skrivet: 22 jan-08 kl 21:40 »
Även om de var 15 liter om dan för två kor så blir de ju 7 liter om dan per ko.. inte 3..

men ca 3,5l per gång..

när kon är lågmjölkare som de heter sista månaderna innan nästa kalvning då minskar hon ju i mjölkmängd.. för att sedan sinas ner ca 2 månader inan nästa kalvning.

om en ko mjölkar så lite som 3-4 liter  per dag så kan mjölken ibland få bismak... smaka tex saltsmak...

så därför brukar man sina ner kor som mjölka så lite .. de mjölkar mer efter nästa kalvning..

så alla kor mjölkar mest de första månaderna efter kalvningen o man brukar ju betäcka omdem sedan efter ca 2-3 månader beroende på när man vill ha nästa kalv.. man sinar sen ner dem ca 2-3 månader innan beräknad kalvning.

Det är väldigt olika på hur snabbt de går ner i mjölkmängden .. men
en bra mjölkko brukar hålla ut o mjölka en jämn mjölk mängd under hela laktationen.. för att sedan de sista månaderna minska .
« Senast ändrad: 22 jan-08 kl 21:41 av gimskogen »

imze

• Brors
« Svar #16 skrivet: 22 jan-08 kl 22:10 »
Jag ville också ha en ko innan.

Nu när jag jobbat som djurskötare åt 44 stycken vill jag inte det längre. Det är så förtvivlat mycket att kunna!!! (Och ett himla jobb, två mjölkningar om dagen och all mockning och det går inte att lämna bort det arbetet till vem som helst... (Säg emot mig nu alla ni koägare, för jag vill egentligen inte vara så negativ) 8)

Innan du skaffar ko, praktisera hos en mjölkbonde så du har ett hum om mjölkstockningar, hur juvret ska kännas, hur en ko ska uppföra sig så du inte köper kossan i säcken,  lär dig handmjölka och så vidare. Och inte minst inser hur mycket en ko skiter per dag (mycket) och att det måste tas om hand.

Jag vill fortfarande ha ett par kor, men då måste jag komma på ett bra sätt att vara hemmafru på heltid först. Mammaledigheten räcker inte. Nu får jag nöja mig med att gosa med min f d arbetsgivares kor i stället. ;D

louise

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 22 jan-08 kl 22:28 »
Mjölkstockning, kunnande i mjölkning osv gäller fåren också.. Å skita får de göra i hagen.

Men där jag backar är att jag inte kan ta hand om så mycket mjölk per dag, helt omöjligt. Isåfall måste jag också sluta jobba så att jag kan stå och göra ost hela dagarna!
« Senast ändrad: 22 jan-08 kl 22:29 av Lollo »

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #18 skrivet: 23 jan-08 kl 10:06 »
Mjölkstockning, kunnande i mjölkning osv gäller fåren också..

Visst men det går inte att jämföra med en mjölkko.

Tackors juverhälsa är en mycket okomplicerade  historia, jämfört med mjölkkors !

/ Rosa

pima

• Södermanland
    • Gård Jakobsberg
« Svar #19 skrivet: 23 jan-08 kl 10:29 »
Även om de var 15 liter om dan för två kor så blir de ju 7 liter om dan per ko.. inte 3..

men ca 3,5l per gång..

Det var inte jag som trodde att en ko mjölkar så lite som 3liter/dag, det var Lollo.  ;)
Men hon kanske menade per gång (som du säger) eftersom man alltid mjölkar 2 ggr/dag.

Dela detta:

* Inloggade just nu

516 gäster, 2 användare (1 dolda)
Wes Jr

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har dessa godingar i mitt fritidshus och har lagt band på själv att inte läsa de förens jag har läst ut en annan bok, mycket tråkigare bok, vilket gett mig en rejäl sporre att läsa ut den och börja med dessa tidningar! Har tjuvläst en och spoiler, den var jätteintressant!
/Rebecca B

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser