Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Beredning med tjära?  (läst 1646 gånger)

myospinae

Beredning med tjära?
« skrivet: 11 jan-08 kl 14:53 »
Bara undrar om det möjligen skulle kunna gå att göra ett skinn hållbart genom att bereda hudsidan med tjära? Det gör då inget om det blir stelt, men naturligtvis är jag nyfiken på om det går att få det mjukt också (kanske gnugga regelbundet under tiden tjäran torkar in)? Kanske inte går alls, men jag är nyfiken på åsikter.

hasteus

Re:Beredning med tjära?
« Svar #1 skrivet: 14 jan-08 kl 10:10 »

Det "går" men du får räkna med dels en hel del jobb samt att du bara kan ha det utomhus första året. Egentligen handlar det om att du råräcker skinnet och skyddar det mot härskning med björktjära samt överbliven sämre skokräm.

Gjorde så med en liten älgfäll innan jag lärde mig garva på riktigt.  Garvning handlar förenklat om att byta ut de fetter (och vattnet) som finns i skinnet och som vill härskna och torka mot andra mer stabila fetter som inte gör detta.  Björktjäran har bara en anticeptisk verkan.

Köp/Låna Lotta Rahmes bok och lär dig tex fettgarva istället :)

myospinae

« Svar #2 skrivet: 21 jan-08 kl 07:32 »
Tack för bra svar! Jag har lånat Lottas bok och försöker lära mig efter hennes råd. Mvh Bertil

Mia Jirgl

« Svar #3 skrivet: 29 jan-08 kl 14:17 »
Jag har berett skinn med tjära och då använt det på barkgarvat skinn. När skinnet är färdigt i barkbadet låter jag det torka till "lagom fuktigt/inte plaskblött" och smörjer narvsidan med fettblandning, typ skosmörja, blandat med lite tjära. Sedan är det vanlig mjukgörning som gäller. Om man tar måttligt med tjära i skosmörjan är det inga problem med lukten. Jag har för mig att tjärbehandlade skinn ska vara mera vattenavvisande än andra, har dock ej testat tillräckligt själv för att veta säkert.

Dela detta:

* Inloggade just nu

552 gäster, 3 användare
Häggblomma, Hantverkaren, Själv är bäste dräng

* Forum

* Om tidningen Åter

- Otroligt mycket läsvärda artiklar. Jag väntar alltid med spänning på nästa nummer, en otroligt bra tidning!
/ Pia Elldalen

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser