Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Är kraftfoder nödvändigt?  (läst 12318 gånger)

vallhunden

• Västergötland
Re:Är kraftfoder nödvändigt?
« Svar #20 skrivet: 10 jan-08 kl 21:52 »
Arvid hade Gotlandsfår. Han avlade dessutom fram bruna Gotlandsfår tillsammans med en god vän och granne. Med bra skinn! Dvs bra lock, pälshår och glans. Tyvärr finns det nu bara ca 10 tackor kvar av dessa bruna Gotlandstackor. Just nu görs försök att rädda dessa och få fram en bra stam igen.
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #21 skrivet: 10 jan-08 kl 22:06 »
Oj, oj vad mycket text.. Jag förstår ju så pass utan att ha läst att det råder många åsikter..

Jag berättar bara hur vi har det:

Våra gutetackor är så smällfeta att jag ids inte ge dom krafftfoder. Jag har fått JÄTTEbra slaktvikter på mina lamm, har dock ej vägt födelsevikter, det gör jag till våren.

Det står en säck foder som jag köpte en gång..men det har jag använt för att locka på dom vid behov o slämnger ut några nävar..

Slaktaren berömde köttet som förstklassigt, vad kan man mer begära?
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

viktigpetter

« Svar #22 skrivet: 11 jan-08 kl 00:30 »
Tack för alla bra svar!
Jag kan väl i och för sig hålla med om att tonen i vissa inlägg kunde varit trevligare, men om man ska vara positiv så bidrog ju dessa personer med en hel del vettigt också. Jag väljer att fokusera på det.

Jag är inte intresserad av att missköta mina djur varken genom svält, övergödning eller något annat. Jag är djurvårdare och har sett min beskärda del av både sjukligt feta och undernärda djur, och dessutom på vitt skilda djurslag, allt från ormar till får.
Det jag vill göra är att hitta en vettig kompromiss där jag kan sköta mina får på ett djurskyddsmässigt bra sätt samtidigt som jag tar hänsyn till miljön och den ekonomiska verkligheten. Den ekvationen är inte helt lätt att få ihop och det är därför jag vill höra era åsikter.

För mig känns det fullständigt horribelt att ge mina får soja som odlats på före detta regnskogsmark på andra sidan jordklotet. Jag vill bidra så lite som möjligt till avskogning, växthuseffekt och snedfördelning av världens resurser. Jag vill dock inte kompromissa med mina djurs hälsa. Behöver de dyrt, ekologiskt och sojafritt kraftfoder ska de givetvis få det, men jag vill inte ge dem det i onödan, och inte heller i onödigt stor mängd. Detta är inte bara av ekonomiska skäl, det är också en fråga om transporter och växthuseffekt. Ekologiskt kraftfoder produceras inte här i närheten, det gör däremot höet.

Tackorna har hållt vikten bra på minimalt med kraftfoder hittills, ett par har till och med varit lite för feta (klara fyror) trots att de är högdräktiga. En digivande har dock sjunkit ner till en tvåa och en annan fick trillingar igår så de kommer vi givetvis öka givan till. De slutsatser jag dragit av era (ganska spretiga) svar och att en börjat tappa är att jag nog fortsätter med kraftfoder i år, men vågar mig på att prova en sen lammning nästa säsong. Jag kommer ha kraftfodret redo då och hålla dem under noggrann uppsikt, men bara ge dem om jag bedömmer att det behövs. Har någon något bra tips på tidiga sätt att upptäcka proteinbrist, förutom att kontrollera ullen och slemhinnorna?

Vad har ni för åsikter om kraftfoder till lammen? Det är nästan ett år tills lammen behöver skickas till slakt så de hinner säkert bli stora nog innan dess även utan kraftfoder, men mår de dåligt av en långsammare tillväxttakt? Hur gör ni? Framför allt protein är ju extra viktigt till ett växande djur.

Min tanke från början, och i viss mån fortfarande, var att det kanske gick att stimulera tackorna att äta mer om de inte fick kraftfoder. Jag förstår att det är ont om plats i magen på dem, men man kan ju trots det få dem att klämma i sig mer om man klipper dem, så tanken är väl inte helt orimlig?
En annan tanke var den som flera av er framför, att lantraserna är utvecklade för att klara knappa förhållanden. Å andra sidan har det ju, som andra påpekade, gått många generationer sedan de levde så hårt och egenskaper kan försvinna snabbt om aveln riktas åt annat håll.

Mvh, Petter

Falin

• -
« Svar #23 skrivet: 11 jan-08 kl 01:08 »
Jag kör Frances-modellen och berättar hur jag gör.  ;)
Vi har ett väldigt bra hösilage som de får fri tillgång till. Med de värdena insåg jag efter att jag räknat på det att jag inte kommer att behöva ge kraftfoder förrän de har lammat, så jag tänkte vänja in dem ett par veckor innan. (Vilket innebär slutet på februari, det blev lite senare än jag tänkt mig i år.)

Fåraherden

• -
« Svar #24 skrivet: 11 jan-08 kl 08:22 »
Trevligt när det hettar till. När man har får får man alltid lära sig en massa måsten av andra. Fåren måste ha det, det och du måste göra det och så vidare. Därför har jag lärt mig att prova nya vägar själv.
Jag ger en relativt liten kraftfodergiva till alla mina får
Jag vågar påstå att gutefåren klarar sig utan kraftfoder stora delar av året. Mina får kraftfoder när de lammat. Hitills har de utveklats fint, varit stora och gett höga slaktvikter. Slaktdjuren har dessutom utvecklat ytterst lite fett.
Allt hänger givetvis på ett bra grovfoder. Jag har gjort foderanalyser och fått bra resultat, inte minst på protein.

För att i någon mån späda debatten. Jag jag har aldrig råkat ut för att får som haft ett bra grovfoder svältit ihjäl
Familjefåraherde med totalt cirka 30 tackor. Blandras och renrasig gute. Också delaktig i vallodling och skötslen av cirka 15 herefordkossor.

Charlotte

• -
« Svar #25 skrivet: 11 jan-08 kl 08:43 »
 Nä, med ett BRA grovfoder svälter förmodligen inget får ihjäl...
Men det har varit lite dåligt med informationen om att det behövs ett BRA grovfoder. Tongångarna är oftast :Inget Kraftfoder!, då undrar man ju:Inget Kraftfoder+ Vad???.
 Jag hänger inte upp mig på fårraserna (vilka som behöver mat och inte ;)För mig har fåren ett visst behov av näring, detta kan man uppfylla med olika fodermedel, bäst är ju ett bra grovfoder men ibland räcker inte det till...) Men OM det nu är sån stor skillnad så hjälper det ju inte Viktigpetter med sina relativt förädlade Ryor att alla kommer här och skriver att Gutar blir Feta av kraftfoder. Blir dom feta av kraftfoder +väldigt sent skördat hö med lamning i januari? Eller blir dom feta av kraftfoder+Tidigt skördat ensilage (av "mjölkkokvalite´") och lamning i slutet av maj med fri tillgång på spätt vårgräs?
 I övrigt är det ju trevligt och intressant med debatt :) Men vi kan ju avhålla oss från att agera domare och bestämma vilken kunskap som är "rätt" eller "värdefull", för vad är det då för mening med debatt?
 Då kan vi lika gärna sätta in små artiklar med våra åsikter och sedan låsa dem ju.
Alternativ är vad jag vet öppen för alla och inte bara dem med "Politiskt korrekta åsikter". Mina bästa fårråd som jag följer har jag plockat från alla möjliga håll och jag rynkar inte på näsan åt någons råd bara för att den har några hundra tackor och inte är ekologisk... Ofta har såna personer stor erfarenhet, dom har haft chans att vara med om det mesta som kan hända med får...
 Jag vet egentlligen inte vad alla har för erfarenhet av dagens konventionella köttdjursuppfödning? Jag har varit runt på lite olika ställen och har inte märkt något av den Kraftfoderslösande attityden som hela tiden nämns här.... Man vill föda upp sina djur för att få den bästa ekonomin i det hela...
Precis som Emma i Bäcka skrev i någon tråd så brukar det vara med så lite kraftfodergiva som möjligt. Dessutom har man numera kunskaper om att idisslare behöver en viss andel fibrer i sin mat för att fodret ska kunna tas upp på bästa vis. När min Far var ung var kraftfoder och konstgödning billigt och skulle utnyttjas enligt alla Konsulenter.... Så allt var kanske inte bättre "Förr"???
                                              Mvh
                                           Charlotte

« Senast ändrad: 11 jan-08 kl 09:04 av Charlotte »
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

amarantus

• Gäst
« Svar #26 skrivet: 11 jan-08 kl 10:04 »
Ett tips! Viktigpetter Ta kontakt med din rasförening så får du många frågor besvarade!

Fåraherden

• -
« Svar #27 skrivet: 11 jan-08 kl 10:20 »
Nä, med ett BRA grovfoder svälter förmodligen inget får ihjäl...
Men det har varit lite dåligt med informationen om att det behövs ett BRA grovfoder. Tongångarna är oftast :Inget Kraftfoder!, då undrar man ju:Inget Kraftfoder+ Vad???.
 Jag hänger inte upp mig på fårraserna (vilka som behöver mat och inte ;)För mig har fåren ett visst behov av näring, detta kan man uppfylla med olika fodermedel, bäst är ju ett bra grovfoder men ibland räcker inte det till...) Men OM det nu är sån stor skillnad så hjälper det ju inte Viktigpetter med sina relativt förädlade Ryor att alla kommer här och skriver att Gutar blir Feta av kraftfoder. Blir dom feta av kraftfoder +väldigt sent skördat hö med lamning i januari? Eller blir dom feta av kraftfoder+Tidigt skördat ensilage (av "mjölkkokvalite´") och lamning i slutet av maj med fri tillgång på spätt vårgräs?
 I övrigt är det ju trevligt och intressant med debatt :) Men vi kan ju avhålla oss från att agera domare och bestämma vilken kunskap som är "rätt" eller "värdefull", för vad är det då för mening med debatt?
 Då kan vi lika gärna sätta in små artiklar med våra åsikter och sedan låsa dem ju.
Alternativ är vad jag vet öppen för alla och inte bara dem med "Politiskt korrekta åsikter". Mina bästa fårråd som jag följer har jag plockat från alla möjliga håll och jag rynkar inte på näsan åt någons råd bara för att den har några hundra tackor och inte är ekologisk... Ofta har såna personer stor erfarenhet, dom har haft chans att vara med om det mesta som kan hända med får...
 Jag vet egentlligen inte vad alla har för erfarenhet av dagens konventionella köttdjursuppfödning? Jag har varit runt på lite olika ställen och har inte märkt något av den Kraftfoderslösande attityden som hela tiden nämns här.... Man vill föda upp sina djur för att få den bästa ekonomin i det hela...
Precis som Emma i Bäcka skrev i någon tråd så brukar det vara med så lite kraftfodergiva som möjligt. Dessutom har man numera kunskaper om att idisslare behöver en viss andel fibrer i sin mat för att fodret ska kunna tas upp på bästa vis. När min Far var ung var kraftfoder och konstgödning billigt och skulle utnyttjas enligt alla Konsulenter.... Så allt var kanske inte bättre "Förr"???
                                              Mvh
                                           Charlotte

Försöker alltid få till så bra grovfoder som möjligt, antar att det är på liknande sätt som mjölkko-folket tänker. Skörda i rätt tid, för rätt näringsvärden, ett kraftigt foder.  Och ja, när mina gutelamm blivit för feta(fett-avdrag), så har jag kombinerat sådant bra grovfoder med enligt mitt tycke för mycket kraftfoder.
Folk som föder upp köttdjur som går ute, exempelvis hereford, utfodrar ofta bara med grovfoder. Det händer att man, vid kalvningen och framåt, ger dem helsädesensilage, det vill säga säd som slagits och ensilerats med halm och allt. Har prövat det på mina köttrastackor, de blev som vandrande jättebollar.
Min pappa föder upp Hereford. De äter enbart grovfoder. Till skulle givetvis bli bättre om han gav dem tio kilo kraftfoder om dagen, men köttkvaliteten är förträfflig och det är en mycket billig uppfödning.
Jag säger inte att man INTE ka följa all råd man får och hittar i böcker, tvärt om, jag har annamat mycket, aspbark exempelvis. Men däremot anser jag att man alltid bör ifrågasätta varför man gör saker för att förbättra sin ekonomi och sin djurhållning.
Och Charlotte, att det inte alltid var bättre förr alltid har du rätt i. Man talar exempelvis om att man alltid klarade höet fint för för att man häsjade. Jag hävdar av erfarenhet att man helt enkelt accepterade sämre foderkvalitet. Modernt, ensilerat grovfoder går inte att jämföra på samma planet.

Familjefåraherde med totalt cirka 30 tackor. Blandras och renrasig gute. Också delaktig i vallodling och skötslen av cirka 15 herefordkossor.

LångeMicke

• Västergötland
« Svar #28 skrivet: 11 jan-08 kl 10:36 »
Åsikter om fodermedel har man förmodligen efter vilken verklighet man lever i.
De som producerar för att nå en slaktklassning använder förmodligen någon form av kraftfoder under någon del av säsongen. Vi är rätt många som inte lever i den verkligheten, och därmed kan få bäst ("ekonomiska") resultat utan inköpta fodermedel. Med kraftfoder menar jag då inköpt proteinfoder (oftast soyabaserat).
Gemensamt för tidigare nämda "fårprofiler" var att de tidigt såg hur framtidens fårekonomi skulle kunna se ut.
Vår tids framtid är att priset på proteinfoder kommer att skuta i höjden, pga jordbrukspolitik och konkurrens med sockerrör och Eucalyptusodling i Mato Grosso. Då kanske man, oavsett personliga politiska övertygelser, skall fundera över hur man maximerar produktionen baserat på egenproducerat foder. Spannmålspriserna kan också förväntas stiga, varför vi till större delen kommer att bli allt mer beroende av grovfoder och kanske framförallt bete!
Fortfarande i en sådan framtid kommer det nog att löna sig att komplettera grovfodret under vissa perioder, för att utnyttja billigt foder (bete) under andra perioder.

I "större" skala ser man givetvis till att använda analyserat grovfoder till en ordentligt beräknad foderstat. De flesta av oss mindre försöker lukta, känna och uppskatta foderkvaliteten (och uppskatta grunden till en foderstat).

Allt för mycket i industriellt och småskaligt jordbruk går fortfarande på slentrian, även om man i positiva stunder kan se en möjlig förändring på gång.

//Mikael
Håller Fjällnära kor, Svärdsjöfår, Ölandsgäss, Myskankor, Åsbohöns och har några kupor med nordiska bin i åkerkanten.

birgit

• Gäst
« Svar #29 skrivet: 11 jan-08 kl 11:38 »
Först: Helt rätt Henning, jag borde formulerat mig bättre :-[

Sedan, Mikael Olsson, låter som om vi tänker rätt lika, fast du fick fram det bättre. Uppenbarligen har Viktigpetter också en hel del kunskap själv och är nog kapabel att avgöra hur hans får mår.
Angående de relativt förädlade Ryafåren, så var/är mina- och de flesta andras finull också väldigt förädlade. Detta hindrade inte att jag under en period på ett antal år kunde styra över dom till helt grovfoder baserad uppfödning. Vi hade som mest drygt 100 tackor, vilket ger 200 - 250 lamm :o Man kan naturligtvis inte göra det över en natt, men jag vill ändå påstå att jag inte förlorat nåt på det. Varken ekonomiskt eller arbetsmässigt. Vi levererade då till Swedish Meats med bra klassning. Däremot skickade vi inga djur före nyår. Utan lät dom växa färdigt i lugn o ro. Naturligtvis ska man ha bra grovfoder. Vi hade en stor mjölkko besättning i lösdrift fram till -95, så vi har en klar erfarenhet av foderanalyser, m.m. Däremot vill jag påstå att djur i intensiv produktion oftast är vana vid att äta ett kraftfullt grovfoder. Våra gutar får direkt diarré av sådant. Gamla vallar som inte plöjts upp på åratal, verkar ge ett hö/ensilage som de både gillar- och tål bättre ;) Slåtterängar vore säkert perfekt!

Att producera sitt eget foder är för mig ett måste, oavsett vilken metod man använder. Inköp av foder är dyrt idag, även om det är ensilge. Angående spannmål, så innehåller den omogna växten omega-3, medan den mogna som vi tar omhand som spannmål övergår till omega -6. Helsädsensilage är således särskilt nyttigt. Att producera miljövänligt och även mat som är nyttig att äta för oss människor är för mig den enda vägen att gå. Kraftfoder baserad uppfödning raserar omega-3  halten och ökar omega-6. (De som vill läsa mer kan höra av sig om källor)
I mitt närområde på småländksa höglandet finns 1000-tals ha igenvuxen eller igenplanterad betesmark. Tänk vilka möjligheter att producera kött på dessa ;) Istället importeras massor av kött från andra länder. Tänk bara att det kan vara lönsamt att skicka lamm från Nya Zeeland ellr nöt från Brasilien :o Då måste uppfödningen vara billig. Varför tar ingen till sig det? Vi har goda förutsättningar att konkurrera med dom, men då kanske vi har för mycket betalt för köttet ??? eftersom det anses fult att använda enbart grovfoder som mat åt djuren.
Ett land som Sverige med sin enorma natur borde kunna vara självförsörjande på kött  >:( Tänk vilka transportvinster ;)

svekhult-ia

• Västergötland
    • Svekhult-ia
« Svar #30 skrivet: 11 jan-08 kl 12:26 »
Att man av gammal hävd anser att får "inte behöver" så bra foder är sorgligt, när man nu idag vet bättre. Eftersom det är poppis att citera här så skulle jag först vilja citera en mentor för mig, Jesper Eggertsen;

- Om ni bara visste hur många får som svälter i Sverige idag - jag ser dem hela tiden, i dåligt hull och sjuka pga underutfodring. Allt för att folk envist håller kvar vid sina gamla föreställningar om fårens låga energibehov.

Därefter en framgånsgrik ekologisk bonde med både får och nöt;

- Jag väljer att se mina får som små mjölkkor i utfodringshänseende. De ska ju också producera mjölk till sina avkommor!

Däremot kan man ju enligt många försök föda upp fåren på enbart bra, analyserat ensilage eller fullfoder - men då behöver man ju nästan veta hur många lamm tackorna bär på - ett max två lamm per tacka fungerar utan kraftfoder om grovfodret är genomgående tillräckligt i energiinnehåll.
Glad människa med mindre finullsbesättning i Stenstorp utanför Falköping.

http://svekhultia.wordpress.com

Charlotte

• -
« Svar #31 skrivet: 11 jan-08 kl 13:54 »
Angående de relativt förädlade Ryafåren, så var/är mina- och de flesta andras finull också väldigt förädlade. Detta hindrade inte att jag under en period på ett antal år kunde styra över dom till helt grovfoder baserad uppfödning.
Nu börjar vi fundera likadant ;) Får som får, de behöver alla näring, förädlade eller oförädlade. INGEN här har sagt att det inte går att föda upp får utan kraftfoder, men om man ska ha lamning utanför den bästa betessäsongen så behövs antingen ett väldigt bra grovfoder eller kraftfoder i någon form.
                                 Mvh
                              Charlotte
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Henning

« Svar #32 skrivet: 11 jan-08 kl 15:57 »
Såg i en ATL artikel från 2005 (den som spar hon har) att  tallskotts C-vitaminhalt ökar 6ggr på vintern. Kanske inte så konstigt att fåren gillar barr på vintern? (

En stilla undran av en okunnig. Vad har C-vitamin i fodret med får att göra?
« Senast ändrad: 11 jan-08 kl 16:14 av Henning »

birgit

• Gäst
« Svar #33 skrivet: 11 jan-08 kl 21:31 »
Även får behöver vitaminer :o

Henning

« Svar #34 skrivet: 11 jan-08 kl 21:51 »
Jag trodde att husdjuren kunde tillverka C-vitamin själva så det räcker men du kanske har andra källor. Det börjar bli längesen jag gick i skolan.

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #35 skrivet: 11 jan-08 kl 22:20 »
Men styra lammning på lantraserna?? Iallafall gute trodde jag inte att man kunde/skulle göra så mycket åt det..

Jag kanske har missat nåt, men jag trodde helt riktigt att en del av poängen med lantraserna var just att dom skulle hållas som "förr i tiden" :o

« Senast ändrad: 12 jan-08 kl 00:15 av Charlotte »
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Charlotte

• -
« Svar #36 skrivet: 12 jan-08 kl 00:15 »
Men styra lammning på lantraserna?? Iallafall gute trodde jag inte att man kunde/skulle göra så mycket åt det..

Jag kanske har missat nåt, men jag trodde helt riktigt att en del av poängen med lantraserna var just att dom skulle hållas som "förr i tiden" :o

Jag vet inte riktigt hur man ska säga hur "Förr" var. Men många som har allmogefårsbaggarna med flocken året runt får två omgångar lamm/år på de äldre tackorna. Sen kan de väl hoppa över en lamning och så kör det vidare igen... Om de tackorna inte fick ett bra foder skulle de förmodligen inte vara speciellt vackra...
 Hade man överhuvudtaget baggen med året runt? I "Naturen" lever inte baggarna med tackorna, de har "Herrflockar" och söker upp damerna vid betäckningstiderna.
 Åsenfåren lammar gärna tidigt på vårvintern har jag märkt, därför vill i alla fall jag gärna "styra" det hela lite så att man kan uttnyttja det fina vårbetet istället för kraftfoder, oavsett hur det var "Förr" ;).
                                         Mvh
                                    Charlotte

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #37 skrivet: 12 jan-08 kl 01:18 »
Folk som föder upp köttdjur som går ute, exempelvis hereford, utfodrar ofta bara med grovfoder.
Min pappa föder upp Hereford. De äter enbart grovfoder. Till skulle givetvis bli bättre om han gav dem tio kilo kraftfoder om dagen, men köttkvaliteten är förträfflig och det är en mycket billig uppfödning.

Eftersom Herefordrasen ofta blir feta av enbart ensilage så krävs inget extra foder.
För Herefordkor finns ju t.om rekomendationen att blanda in halm för att dom inte ska bli feta..

Så det blir ju en lite dum jämförelse, Tackor v.s Herefordkor...

(Om man gav Hereford 10 kg kraftfoder så skulle slakterierna vägra ta emot dem  ;D
Herefordkorna har ju i snitt ett fettavdrag på -2 kr kilot på 18 kr =16 kr kilot trots att de bara äter ensilage.  :-\
Då behövs en billig uppfödning.
« Senast ändrad: 14 jan-08 kl 10:33 av Rosa »
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

birgit

• Gäst
« Svar #38 skrivet: 12 jan-08 kl 13:24 »
Många får av äldre typ har en biologisk klocka. Den styr när de brunstar osv. Den styr även näringsupptaget, fettbränning m.m. Årstidscykeln, som jag tagit upp ett antal gånger!
Att får lammar lite hur som beror på att de lever ett för "bra" liv. Som jag skrev i en annan tråd: de tror det är julafton året runt.
"Förr i tiden" hänsyftas ofta som begrepp när fåren var anpassade till torvan och innan det moderna fårtänket kom in. Detta kan variera från ställe till ställe. Finns således inte någon konstant gräns. Vill man bevara en gammal ras måste man söka den kunskapen och anpassa så man följer dagens djurskyddsregler, men inte följa rek. för intensivaveln!
Sedan går det utmärkt att hålla oförädlade lantrasfår på enbart grovfoder. De kan visst bli feta på det. Precis som en Herefordkossa. De är lämligen extremt goda grovfoderomvandlare. Men uppenbarligen föreligger mängder av förutfattade meningar.
Man måste skilja på vad får mår bra av och vad slakterinäringen mår bra av.
Nu åker jag till Öland för att hämta ett par nya gutebaggar, så ni vet att jag inte gått under jorden.
Ha en skön helg alla debattörer ;)

Charlotte

• -
« Svar #39 skrivet: 12 jan-08 kl 15:23 »
 Jag är faktiskt inte helt enig med dig i lamningsstyrningsfrågan på Allmogefåren Birgit...
Nu menar jag INTE Gutarna, dom har jag inte tillräcklig erfarenhet av för att uttala mig om... Dom har väl haft helt andra levnadsvillkor än vad Allmogefåren haft? De kan väl egentligen inte ens jämföras om vi ska sköta dem som man gjorde under allmogetiden?
 De flockar jag känner till som har haft lamning två ggr/år har INTE haft feta levnadsvillkor, men får man lamm i december/januari så lär man mata tackorna med lite extra om man vill att lamm och tackor ska klara sig... Men är det julafton året runt att få äta sig mätt på endast grovfoder av "normal" kvalite´och sommartid gå på naturbete (det är ju under betet båda kullarna "tillverkas" så hade dom kanske julafton då...
                      Mvh
                   Charlotte
« Senast ändrad: 12 jan-08 kl 15:37 av Charlotte »

Dela detta:

* Inloggade just nu

409 gäster, 2 användare
LimJans, annorlunda58

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidningen. Köper ingen annan än denna.
/Christina K

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser