Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Börja mjölka?  (läst 18903 gånger)

Uddabudda

• Mitt hem på jorden
    • Västergötland
SV: Börja mjölka?
« Svar #40 skrivet: 20 mar-10 kl 16:46 »
Att jag inte tänkte på det! ;D Hon börjar faktiskt morska till sig en del, så det vore kanske på sin plats! ;)

Nej, men skämt åsido...ju tidigare hantering, desto bättre, tänker jag? Vis av tidigare erfarenhet vet jag att det går så fort, snart nog är de så snabba, och så starka...i morgon ska hon också ut i lösdriften till de andra och då blir det ju genast lite krångligare.
Självhushåll till nytta och nöje

Uddabudda

• Mitt hem på jorden
    • Västergötland
« Svar #41 skrivet: 23 mar-10 kl 00:04 »
Nå, nu börjar jag längta efter att min gamla ko ska kalva, hon är ren och snäll >:D. I dag hade vi en del diskussioner, jag och den nyblivna (smutsiga) kon som mjölkats några dagar. Hon gillar inte att jag mjölkar de bakre spenarna, det brukar hå bättre efter en stund men i dag började hon veva rejält med benet på ena sidan. Jag undrar, när de gör såhär, ska man säga till dem eller vänta ut eller hur gör man egentligen? OK, jag förstår att det är spänt och hon är lite irriterad på kalven också men interiktigt lika sparkig (tack och lov). Kan man hoppas att det släpper om några dagar, veckor?

Kalven går det desto bättre med. Borstade med en mjuk borste hela kroppen i dag vilket verkade uppskattat  :-*. Sedan bara det att hon är med och skuttar runt i stallgången när kon tas in för mjölkning tänker jag är bra träning, det blir naturligt att vara med människor och hon kan komma fram och nosa och hälsa i sin egen takt. Så får hon ha grimma korta stunder och när hon blir lite större sen blir det väl till att binda upp och gå små korta promenader. det kan nog bli bra!

git

• På våran gård är det
« Svar #42 skrivet: 23 mar-10 kl 10:06 »
Det gäller att inte ge sig, utan att fortsätta, för som du skriver så går det bättre efter en stund. du kör in huvudet i sidan på kon antar jag , det brukar hindra lite. annars sparkbåge eller binda upp ett framben. det finns flera knep, man får pröva sig fram vad som bäst passar både en själv och kon.
Beträffande kalven gör jag lika som du och det brukar bli bra.
Sjuhäradsbygden
våra djur är svenka lantraser, Blandhöns,Gammalsvensk dvärghöna, Bondkatter, Drever,Västgötaspets, Rödkullor. Häst,barnkanin och akvariefiskarna  Finns också förutom oss gårdsfolk

Uddabudda

• Mitt hem på jorden
    • Västergötland
« Svar #43 skrivet: 10 maj-10 kl 23:48 »
Tack för råd!

För den som undrar hur det gick med mjölkningen finns en liten rapport på bloggen :).

Nu har det så blivit dags för det jag gruvat mig för, att släppa djuren på bete. Har ännu ingen riktigt bra lösning för hur jag ska lyckas upprätthålla mjölkningen därefter, i värsta fall ger jag då upp för i år (om man inte kan ta upp det till hösten men det kanske inte går?).

Problemet är t ex att kon inte kan gå med kalven dygnet runt om jag ska få någon mjölk, men när det bara är en ko som mjölkas känns det lite svårt att lösa med olika fållor rent praktiskt. Dessutom hade vi hoppats kunna få betäckningarna avklarade inne i stället för att som nu behöva släppa ut tjuren med korna då en var sen att kalva.

Ja, hur gör man? Erfarenheter, tips, råd? Vill inte ge upp än...

Nystugus

• Dalarna
« Svar #44 skrivet: 12 maj-10 kl 19:03 »
Hej!

Har inte läst bloggen hur mjölkningen framskrider men hoppas det går bra.

Det är ju lite svårt att generellt tipsa om hur du ska lösa det praktiska under betet.
Det ser ju så olika ut på olika gårdar med lagård/lösdrift, beten nära/långt bort, ute eller inne på natten osv....

Men vi löser det så här:

På försommaren tar vi in korna på kvällen för mjölkning (gällde kor som hade avvanda kalvar, övriga hade kalvarna diat ur under dagen) och utfodring med kraftfoder, sen får de vara inne på natten p.g.a knott. Då kan kalvar stå i kätte över natten och jag kan mjölka på morgonen.
Sen får alla, kor + kalvar gå ut på morgonen igen.

Längre fram på sommaren (när knotten gett med sig) så gör vi likadant men håller  korna i en nattfålla på natten (för att slippa mocka). Nattfållan har rovdjurssäkrat staket. Eftersom vi låter korna till stor del "gå på skogen" så löser vi det så.

När det blir dags för betäckning har tjuren fått gå med i samma rutin. Dock har den tjuren varit vansinnigt snäll!

På detta sätt har vi löst de ev. hinder du beskriver.

/Kent
Lever i vackra, magiska Grangärde finnmark i stugan på berget i skogen!

gimskogen

• gimskogen.se
« Svar #45 skrivet: 13 maj-10 kl 10:12 »
Hej Skumme.
så klart kan du åter uppta mjölkningen i höst då du skiljer av kalven..

kalven får vara utan och du mjölkar i stället.

mjölkar inte kossar så jätte mycket (kanske runt 5-6 liter)kan man ev mjölka en gång om dan.
de gjorde alltid jag förr då jag hade mina kor som dikor..

Jag började mjölka då jag sålde en av kalvarna.. mitt i sommaren.. och då gick jag helt enkelt ut i hagen ropade på kossan, hällde ut kraftfodret brevid ett bra träd och knöt fast kossan i trädet medans hon åt. och där satt jag sen på den upponer vända hinken o mjölkade direkt i mjölkflaskan..  ;D
De behöver inte vara så krångligt. :-[
Mjölkbonde i norra hälsingland, Rödkullor, Fjällkor. Några Roslagsfår och Svärdsjöfår samt våra Linderödsgrisar och Gotlandskaniner o 3 Isländskafårhundar

Uddabudda

• Mitt hem på jorden
    • Västergötland
« Svar #46 skrivet: 15 maj-10 kl 11:20 »
Tack Hoburgsgubben och gimskogen för att ni delar med er av era erfarenheter! Nu vet jag hur jag ska göra (försöka). Vi ska släppa djuren i en första hage i anslutning till gården, så förhoppningsvis ska det gå att locka hem kossan för att kunna ta in henne och kalven i var sin box på natten. Kruxet är väl att skilja dem från resten av flocken (särskilt när man är själv), men jag ska göra ett försök i alla fall!

Uddabudda

• Mitt hem på jorden
    • Västergötland
« Svar #47 skrivet: 24 okt-10 kl 23:13 »
Nu är korna inne för vintern, jag har provmjölkat och det gick bra :D. Inga större konstigheter, men det var ju ett tag sedan och mjölkerskan orkade inte få ut så mycket ;). Ska strax skilja av kalvarna så blir det ju lite enklare också! Hade hoppats kunna komma igång att mjölka med maskin men vet inte om jag kan få min gamla ko att acceptera en sådan modern tingest  :o ???

Också hög tid att återuppta utbildningen av årets tre kvigkalvar som jag i alla fall ska göra ett försök att skola till framtida mjölkkor, än så länge har jag bara tagit in dem en och en i box och gett kraftfoder i hink några gånger medan jag suttit bredvid. De har tyvärr blivit lite förvildade under sommaren men jag hoppas att den hantering som de fick i våras inte var helt förgäves utan att det snart ska gå att binda upp och pyssla vidare med dem. Vad bör de egentligen kunna denna första vinter innan de släpps ut för betäckning nästa sommar? Stå uppbundna förstås, bli borstade, så småningom få grimma på och kanske enklare ledövningar? Bör jag redan nu vänja dem vid mjölkmaskinen?

git

• På våran gård är det
« Svar #48 skrivet: 25 okt-10 kl 19:23 »
Hur menar du vänja dom vid mjölkmaskinen?
Hoppas du i så fall menar att den ska gå i tomme bredvid dom så att dom blir vana vid ljudet.
Men börja med att hantera dom och att du kan röra dom på hela kroppen och juvret, där kan dom vara kittliga så det är bra om dom blir vana.
Sjuhäradsbygden
våra djur är svenka lantraser, Blandhöns,Gammalsvensk dvärghöna, Bondkatter, Drever,Västgötaspets, Rödkullor. Häst,barnkanin och akvariefiskarna  Finns också förutom oss gårdsfolk

Uddabudda

• Mitt hem på jorden
    • Västergötland
« Svar #49 skrivet: 25 okt-10 kl 20:07 »
Jo, jag tänkte att jag skulle ha igång den i stallet medan jag pysslar om dem så de inte blir rädda för den när det är dags sen. Ingenting annat  :o :-X  ;). Men det blir i så fall om ett bra tag, när allt annat är avklarat.

Hur menar du vänja dom vid mjölkmaskinen?
Hoppas du i så fall menar att den ska gå i tomme bredvid dom så att dom blir vana vid ljudet.
Men börja med att hantera dom och att du kan röra dom på hela kroppen och juvret, där kan dom vara kittliga så det är bra om dom blir vana.

Uddabudda

• Mitt hem på jorden
    • Västergötland
« Svar #50 skrivet: 27 okt-10 kl 23:39 »
Har inte hunnit med kalvarna på några dagar men i kväll pysslade jag lite med och stängde sedan in Lill-Klara i eget bås (dock i anslutning till övriga flocken) där hon framöver ska få stanna över natten. Har varit lite orolig över att hon skulle ha glömt det mesta från i våras, men hon springer före när jag öppnar grinden som hon aldrig gjort annat och i dag fick jag klia henne både bakom örat och på halsen :-* :-* :-*. Det känns lovande för fortsättningen!  :D

Uddabudda

• Mitt hem på jorden
    • Västergötland
« Svar #51 skrivet: 14 mar-11 kl 10:50 »
Fick en kalv i går, en pigg tjurkalv som äter bra och diat på alla fyra spenar. Hade tänkt mjölka lite till husbehov, dock är spenarna väldigt svullna och svåra att få grepp om. Har även provat med mjölkmaskin men har inte mjölkat med sådan förut och fick det inte riktigt att fungera. Dessutom sparkar hon som en vettvilling, fick binda benet i går och ska prova sparkbåge i dag. Förstår ju att det är ömt, men det blir ju inte heller bättre av att det inte blir urmjölkat...

Uddabudda

• Mitt hem på jorden
    • Västergötland
« Svar #52 skrivet: 14 mar-11 kl 14:58 »
Nä, det går inte bra alls det här  >:(

Spenarna är fruktansvärt svullna och ömma och mycket svåra att få grepp om. När jag väl får tag får jag bara ut några droppar (kalven är i närheten eller diar samtidigt), skulle verkligen behöva få på mjölkmaskinen men vet inte hur det ska gå till. Ringde veterinären som tipsade om något som kallas spenstift som skulle få mjölken att spruta ut, någon som har erfarenhet?

Fick en kalv i går, en pigg tjurkalv som äter bra och diat på alla fyra spenar. Hade tänkt mjölka lite till husbehov, dock är spenarna väldigt svullna och svåra att få grepp om. Har även provat med mjölkmaskin men har inte mjölkat med sådan förut och fick det inte riktigt att fungera. Dessutom sparkar hon som en vettvilling, fick binda benet i går och ska prova sparkbåge i dag. Förstår ju att det är ömt, men det blir ju inte heller bättre av att det inte blir urmjölkat...

anders 67

• Dalarna
« Svar #53 skrivet: 14 mar-11 kl 15:28 »
Hur kan en veterinär rekommendera spenstift till en frisk ko.Försök att undvika det,juverinflammation kan kon få ändå.
Kommer bara lite av spenen in i maskinen så brukar det ju komma lite mjölk och så fort man börjar få ut mjölk så blir spenarna snabbt mindre.Har mjölkat in åtskilliga kor med stora spenar och det brukar svullna av efter ett par mjölkningar bara.
Tänk på att inte seminera/betäcka med en tjur som har det här anlaget om du vill ha kvigor efter den här kon.Tycker att det här problemet har blivit värre på rödkullorna de sista åren. Underlättar både för dig,kalven och kon att ha "normala"spenar
Fjällkor,rödkullor,telemarkskor,SRB-kor,dölekor,holsteinkor, lantrasfår,höns,grönsaksodling

mazze

• Småland
    • Komålen
« Svar #54 skrivet: 14 mar-11 kl 15:51 »
Tänk på att när spenarna är mycket svullna så kan spenkopparna knipa runt spenen så att det inte kommer någon mjölk alls.
Tror du lyckas bättre om du handmjölkar till svullnaden går ner lite.
Har en massa kor, höns, ankor, får o hundar. Vänligen läs vilka raser jag har på min hemsida.

hayproducer

• Jämtland
« Svar #55 skrivet: 14 mar-11 kl 15:56 »
Nä, det går inte bra alls det här  >:(

Spenarna är fruktansvärt svullna och ömma och mycket svåra att få grepp om. När jag väl får tag får jag bara ut några droppar (kalven är i närheten eller diar samtidigt), skulle verkligen behöva få på mjölkmaskinen men vet inte hur det ska gå till. Ringde veterinären som tipsade om något som kallas spenstift som skulle få mjölken att spruta ut, någon som har erfarenhet?

Juvret är säkert ömt, därför sparkan kon, men det blir bara sämre av att vänta, ge inte upp, jag får uppfattningen att du är ovan med mjölkmaskinen??

Den ska om du gör rätt suga fast på spenen direk, tjoff bara så ska den sitta där.

du får inte låta maskinen dra tjuvluft från någon av spenkopparna under det att du ska sätta på kon!!!

Ett tipps om dina händer är små och inte klarar av att hålla mjölkorganet rätt, köp 3 st spenkoppspluggar.

När du sätter på den 4 :e koppen  tryck den lite nedåt och imot centrum på förbindelsen till de andra kopparna, detta förhindrar att den suger luft.

När du har fått på en kopp, ta bort pluggen på nästa, glöm inte att vika vakumledningen lite, du stryper luften och förhindrar att den första koppen ramlar av.

Testa på fri hand vik kopparna så att ingen drar tjuvluft, så garanterar jag att du snart fixar detta, men låt inte kon vinna, vad du än gör.

Hmm inte så lätt att förklara detta, men du ska om du gör riktigt hålla spenkopparna upp och ned utan att de drar djuvluft, drar de tjuvluft så "orkar" de inte suga fast på spenen.

Mjölkar du kon från vänster sida så håller du spenkopparna upp och ned med vänster hand, och använder högerhand till att sätta på kon.

Uddabudda

• Mitt hem på jorden
    • Västergötland
« Svar #56 skrivet: 14 mar-11 kl 16:05 »
Jaså, kommer det lätt in bakterier via spenstift?

Hur kollar jag om detta anlag finns hos tjuren?

Alltså, jag förstår inte att så många kan ha rödkullor som dikor enbart, våra har alltid haft problem med för mycket mjölk då kalven ätit så lite i början. Det var också en av anledningarna till att jag bestämde mig för att mjölka dem, för att undvika juverhälsorelaterade problem!

Men denna ko har varit extrem, här är en bild på ena sidans spenar några timmar innan kalvning:

http://img.photobucket.com/albums/v651/cafu/IMG_4218.jpg

Hur kan en veterinär rekommendera spenstift till en frisk ko.Försök att undvika det,juverinflammation kan kon få ändå.
Kommer bara lite av spenen in i maskinen så brukar det ju komma lite mjölk och så fort man börjar få ut mjölk så blir spenarna snabbt mindre.Har mjölkat in åtskilliga kor med stora spenar och det brukar svullna av efter ett par mjölkningar bara.
Tänk på att inte seminera/betäcka med en tjur som har det här anlaget om du vill ha kvigor efter den här kon.Tycker att det här problemet har blivit värre på rödkullorna de sista åren. Underlättar både för dig,kalven och kon att ha "normala"spenar

Uddabudda

• Mitt hem på jorden
    • Västergötland
« Svar #57 skrivet: 14 mar-11 kl 16:08 »
Jag skulle gärna vilja, men tror inte det går, även om jag lyckas hindra henne från att sparka får jag knappt ut något...och juvret är gigantiskt!

Tänk på att när spenarna är mycket svullna så kan spenkopparna knipa runt spenen så att det inte kommer någon mjölk alls.
Tror du lyckas bättre om du handmjölkar till svullnaden går ner lite.

Uddabudda

• Mitt hem på jorden
    • Västergötland
« Svar #58 skrivet: 14 mar-11 kl 16:12 »
Det stämmer, har aldrig använt en! Köpte den i fjol men det blev aldrig av att använda den, funkade OK att handmjölka.

Trodde inte det skulle vara så svårt att få ordning på, men skulle nog bett någon visa mig innan. Det verkar ju rätt avancerat! Nu fick jag några tips i alla fall, tack!!

Juvret är säkert ömt, därför sparkan kon, men det blir bara sämre av att vänta, ge inte upp, jag får uppfattningen att du är ovan med mjölkmaskinen??

Den ska om du gör rätt suga fast på spenen direk, tjoff bara så ska den sitta där.

du får inte låta maskinen dra tjuvluft från någon av spenkopparna under det att du ska sätta på kon!!!

Ett tipps om dina händer är små och inte klarar av att hålla mjölkorganet rätt, köp 3 st spenkoppspluggar.

När du sätter på den 4 :e koppen  tryck den lite nedåt och imot centrum på förbindelsen till de andra kopparna, detta förhindrar att den suger luft.

När du har fått på en kopp, ta bort pluggen på nästa, glöm inte att vika vakumledningen lite, du stryper luften och förhindrar att den första koppen ramlar av.

Testa på fri hand vik kopparna så att ingen drar tjuvluft, så garanterar jag att du snart fixar detta, men låt inte kon vinna, vad du än gör.

Hmm inte så lätt att förklara detta, men du ska om du gör riktigt hålla spenkopparna upp och ned utan att de drar djuvluft, drar de tjuvluft så "orkar" de inte suga fast på spenen.

Mjölkar du kon från vänster sida så håller du spenkopparna upp och ned med vänster hand, och använder högerhand till att sätta på kon.

mazze

• Småland
    • Komålen
« Svar #59 skrivet: 14 mar-11 kl 16:13 »
Hade en kviga ifjol som var svullen men inte som din, jag fick metacam av vetrinären. Svullnaden gick snabbt ner.
Släpper kvigan ner mjölken ordentligt?
Har en massa kor, höns, ankor, får o hundar. Vänligen läs vilka raser jag har på min hemsida.

Dela detta:

* Inloggade just nu

523 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Denna tidning snubblade jag över redan 2002 typ, det bästa att lära sig de mästa. Varje person i detta avlånga land borde läsa denna. Butiker borde ta in dessa... älskar denna tidning. Köpte förut mycket böcker i butiken för många år sedan, men dom kom bort, syrakulturen , ost till husbehov och en del andra.
/ Anna-karin A

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser