Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Börja mjölka?  (läst 18859 gånger)

Uddabudda

• Mitt hem på jorden
    • Västergötland
Börja mjölka?
« skrivet: 08 jan-08 kl 23:40 »
Försökte använda sökfunktionen men lyckades inget vidare.

Så! Skulle vilja lära mig mjölka. Har 2 rödkullekor, de går på lösdrift men går att binda upp. Beräknas kalva inom kort. Hur gör jag?
Självhushåll till nytta och nöje

git

• På våran gård är det
Re:Börja mjölka?
« Svar #1 skrivet: 09 jan-08 kl 08:28 »
Går dom att klappa på och borsta när dom är upp bunda?
När jag mjölkar in så brukar jag vänja dom vid att jag kan ta på ljuvret.
Ska du handmjölka, i så fall ska du ju kunna sitta ned utan att kossan hoppar och du kan  bli sparkad. Sedan är dom flesta kor ömma i spenarna första dagarna så vänj dom  i god tid vid beröring.  
« Senast ändrad: 09 jan-08 kl 08:29 av git »
Sjuhäradsbygden
våra djur är svenka lantraser, Blandhöns,Gammalsvensk dvärghöna, Bondkatter, Drever,Västgötaspets, Rödkullor. Häst,barnkanin och akvariefiskarna  Finns också förutom oss gårdsfolk

anette i bugared

• -
« Svar #2 skrivet: 09 jan-08 kl 09:42 »
Håller med Git. Vänj dem I GOD TID vid att bindas upp och att du får hålla på med juvret (klappa/smeka/klia deras juver). Likaså att de vänjer sig vid att du sitter där på din pall jämte dem. Det ger dig också tid att vänja dig själv vid hur du enklast går tillväga när du skall mjölka dem (hur kort behöver bindslet vara tex).

Locka med godsaker, vänj dem vid att det är trevligt att bli hanterade som vid mjölkning.

När du sedan väl är igång med mjölkningen så är det en otroligt meditativ och behaglig syssla.

Du kan också titta i Håkan Hallanders bok, Husdjur till husbehov eller beställa hem tidningen ÅTER nr4-04 http://www.alternativ.nu/shop/item_list.php?maingroup=%C5ter&secondgroup=2004
och nr 1-05 http://www.alternativ.nu/shop/item_list.php?maingroup=%C5ter&secondgroup=2005där det handlar om nötkreatur, taget ur H.H,s bok.

Lycka till.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #3 skrivet: 09 jan-08 kl 13:49 »
Ska du handmjölka eller spannmjölka korna ?
Ska du ha kalvarna med korna samtidigt som du mjölkar eller ska dom enbart mjölkas av dig ?
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

gimskogen

• gimskogen.se
« Svar #4 skrivet: 09 jan-08 kl 18:40 »
Om det är en kviga så kan de vara bra i början att man mjölkar i en glassbytta..tex om du hand mjölkar... skulle kossan sparka med benet så mjöken rinner ut så är de ju inte så mycket... inte heller skarmmlar det om hon skulle vara orolig...

viktigast är ju att du tränar henne som de sägs här ovan att man tar o känner henne på juvret o smeker lite juvret varje dag...

Jag ger alltid mina kor kraftfoder då de mjölkas... sen brukar jag lutamig mot dem o sätta axeln i ljumsken o hålla den mot tex väggen i början då de är ovana..

att sitta på pall får man nog börja med när de vant sig efter någon vecka .. beroende på kossan...

en del är envisa... o man måste vara envisare själv...

brukar vara bra att borsta dem lite också.. men de funkar ju lite dåligt vid hand mjölkning.... ;)
Mjölkbonde i norra hälsingland, Rödkullor, Fjällkor. Några Roslagsfår och Svärdsjöfår samt våra Linderödsgrisar och Gotlandskaniner o 3 Isländskafårhundar

git

• På våran gård är det
« Svar #5 skrivet: 09 jan-08 kl 23:11 »
ja men att vara två om dom är oroliga i början och att bli kliad  i svansroten lugnar dom flesta(inte alla). försöka få in en rutin, göra samma sak var dag så dom blir trygga med vad du gör.
klappa,borsta, kraftfoder och just kroppskontakt så som gimskogen skriver luta sig mot dom, så dom är vana vid att du är nära.
Sjuhäradsbygden
våra djur är svenka lantraser, Blandhöns,Gammalsvensk dvärghöna, Bondkatter, Drever,Västgötaspets, Rödkullor. Häst,barnkanin och akvariefiskarna  Finns också förutom oss gårdsfolk

456 Rosa

« Svar #6 skrivet: 10 jan-08 kl 21:30 »
Åhh, vad roligt att få börja mjölka in sina första egna kor, *avis* ;)

soleskog

« Svar #7 skrivet: 10 jan-08 kl 21:39 »
Du har fått många bra tips! Det handlar mycket om att kon måste vara lugn när hon ska mjölkas - det gäller faktiskt allt från handmjölkning till robotmjölkning. Om hon inte gillar det, så vill hon fly - och då kan hon inte släppa ned mjölk - reflexerna motverkar varandra.

Så  - vänj dem vid att vara uppbundna och få mat och att du är nära t ex. När de har kalvat kanske du ska låta kalvarna gå kvar hos kon? Då kan de ha svårt att släppa ned mjölk om inte kalven är med när du ska stjäla mjölk.

Du kanske menar tekniken att handmjölka också? (även om man mjölkar med maskin mjölkar man ju ur några droppar först). Enkelt att visa, svårt att förklara, men: tumme och pekpinger kramar längst uppe på spenen. Sedan kramar du vartefter med pekfinger, långfinger, ringfinger och lillfinger...Så gör jag iallafall - undvik att dra för mycket.
Lycka till med kossorna!
mjölkbonde med robot. Även får och hästar samt en fin hop smådjur - myskanka, brahmahöns, kaniner, gris, hund och katt.

Uddabudda

• Mitt hem på jorden
    • Västergötland
« Svar #8 skrivet: 10 jan-08 kl 22:16 »
Tack alla för svar!

Jag har båda numren av Åter, men nr 4/04 är utlånat till en kompis så jag ska be att få tillbaka den. Tror inte jag läste artikeln då tidningen kom ut då det inte var aktuellt då.

Problemet: de går ju som sagt på lösdrift och är inte så mkt hanterade. Jag hade också bara tänkt försöka mjölka den ena kon som är jättetrevlig och var precis som vanligt i samband med fjolårets kalvning, den andra var väldigt överbeskyddande och ville inte låta oss komma nära kalven. Vi har dem som sagt på lösdrift också så det kanske blir svårt att mjölka den ena kon om den andra är orolig om man rör sig därinne? Det är inte jag som hanterar dem dagligen heller utan sambon som de känner bäst då han sköter utfodring och rengöring. Så fort den snälla kon får en kvigkalv tänkte vi göra oss av med den oroliga kon, jag vet inte om jag borde vänta tills vi har två snälla välhanterade kor? Eventuellt kan vi ta in dem i var sin box i samband med kalvningen, det skulle ju underlätta det hela...

Kalvarna ska hursomhelst gå kvar hos korna.

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #9 skrivet: 10 jan-08 kl 22:33 »
Morsan, som är en bondtjej från början, säger att det är svårt att få mjölka kor medans dom har kalv, att det är enklast antingen eller... ::)
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Uddabudda

• Mitt hem på jorden
    • Västergötland
« Svar #10 skrivet: 11 jan-08 kl 00:54 »
Jo, jag funderade över det. Men hursomhelst kommer vi inte ta ifrån kalvarna. Går det, så går det.

Såg att ni skaffat kor också, kul!  :D

Ett alternativ kanske skulle vara att ha endast den snälla kon i box ett tag innan kalvning och hantera henne så mycket som möjligt innan. Antar att hon kommer sakna de andra djuren i början, i och för sig är de vägg i vägg men de lär ju råma efter varandra...tror ni hon blir väldigt orolig? Risk för att det händer nåt med kalven?

Sedan undrar jag hur man gör med själva mjölken (om det nu blir någon)? Hittade det andra numret av Åter där det stod lite om det. Men använder man den bara som den är? Hur är det med risk för allergier, bakterier m.m.?

Morsan, som är en bondtjej från början, säger att det är svårt att få mjölka kor medans dom har kalv, att det är enklast antingen eller... ::)

soleskog

« Svar #11 skrivet: 11 jan-08 kl 08:37 »
Verkar som en bra idé att prova med den "snälla". Den nervösa kan väl få äta lite kraftdoer i lugn och ro? Rutiner ordnar det mesta när det gäller kor. Om kalven får vara med när man mjölkar går det oftast bra att stjäla lite mjölk - är min erfarenhet.

När det gäller hygienen runt mjölken är det  ju som alla mjölkbönder gör - man är noga med hygienen och kyler den. Vi tar mjölk ur tanken, fördelen är att vi har bra koll på bakterier etc tack vare Arla - men med lukt och smak och kylskåp funkar det nog bra för dig också.

Det som är ett hett ämne är ju Ehec - en kolistam som kan vara varlig, särskilt för små barn. Vi ar löst det så att våra barn dricker förstås mjölken, men deras små kompisar får köpemjölk. (dricker man mjölken kontinuerligt är man inte alls så mottaglig för smittan)
mjölkbonde med robot. Även får och hästar samt en fin hop smådjur - myskanka, brahmahöns, kaniner, gris, hund och katt.

Uddabudda

• Mitt hem på jorden
    • Västergötland
« Svar #12 skrivet: 11 jan-08 kl 13:13 »
Ja, just det här med barn och opastöriserad mjölk har jag funderat över. Har en 3 månader gammal son som helammas. Bör jag undvika mjölken då? Det slog mig nämligen när jag flyttade ut på landet att det fanns otroligt mycket mjölkfria produkter i affären, verkar som att laktosintolerans är vanligare bland bonnabarn? Känner flera som vuxit upp på komjölk hemifrån som inte tål mjölk i dag.

gimskogen

• gimskogen.se
« Svar #13 skrivet: 11 jan-08 kl 17:24 »
jag skulle göra i ordning åt korna varsit bås där de kan få sitt kraft foder lite varje kväll tx ..då binder du upp dem .. klapar dem o borstar dem...

när de stått där ett tag medans du sköter färdigt lagårn så släpper du lös dem igen...

gör detta varje dag.. viktigt med rutiner...

gör även detta sen sen med kalvarna då de blivit några veckor... klappa o borsta kalvarna......
man kan bilda upp kalvar korta stunder medans man sköter lagårn... för att träna dem..
det är mycket lättare med ungadjur än att börja med fullvuxna...

Att korna är väldigt vaktiga o beskyddande på sin kalv är ett naturligt betende...
så är nästa allla rödkullor o fjällkor..

men du skall alltid få hantera kalven ändå...

du måste ju tex märka den...

om kon skulle försöka flyga på dig o stångas då måste du visa vem som bestämmer...

Korna måste uppfostras .. det blir de automatiskt i en mjölkbesättning.. och om du bider upp dem ... då det är du som bestämmer..
varje dag mockar du ner, flyttar dem sidledes, borstar o sköter om dem...

blir lite trött ibland på folk som inte tror att kor behöver skötas om... hästar är de naturligt att sköta om, lära stå uppbundna o hanteras...

Men -nej - kor ... de skall hållas såååå naturligt... frigående med bararaaaa en ligg halll...  o de ärr såååå lätt skötta.....

Nu menar jag naturligtvis inte att du skumme skulle vara som i mitt ironiska sitat.. Hoppas du förstår vad jag menar..

Vill man få trevliga kor så måste man umgås med dem...

annars så är mitt råd att köpa en mjölkkossa ... tex en fjäll eller rödkulla som kanske mjölkar förlite... för mjölkbondens krav...
då är de redan vana att hanteras och är inmjölkade...
så gör man inte...

brukar själv sälja några varje år.. har sålde en fjäll o tre rödkullor under 2007..

Skall du mjölka din ko måste du ju binda upp henne...

går ju igentligen bra med att sätta fast ett grimskaft i väggen o ge kraftfoder i en hink tex...

men det är bäst med ett bås... då kossan inte har så mycket plats att röra sig sidledes när man skall mjölka in dem...

Lycka till..

Mjölkbonde i norra hälsingland, Rödkullor, Fjällkor. Några Roslagsfår och Svärdsjöfår samt våra Linderödsgrisar och Gotlandskaniner o 3 Isländskafårhundar

Anna Ho

• Östergötland
« Svar #14 skrivet: 11 jan-08 kl 22:14 »
De absolut trevligaset kossorna vi har är de som döttrarna tränat och tävlat showmanship med, så visst tusan lönar det sej att tämja även nötdjur redan som riktigt små !!!
"Lycka är att ha en Heeler i hälarna och en korthårs Collie i knät :-)"

Har mjölkkor, hundar, häst, huskatter och en Maine Coon, marsvin och höns: dv RIR, dv Plymouth Rock och dv Sussex.

gimskogen

• gimskogen.se
« Svar #15 skrivet: 13 jan-08 kl 10:03 »
Ja, just det här med barn och opastöriserad mjölk har jag funderat över. Har en 3 månader gammal son som helammas. Bör jag undvika mjölken då? Det slog mig nämligen när jag flyttade ut på landet att det fanns otroligt mycket mjölkfria produkter i affären, verkar som att laktosintolerans är vanligare bland bonnabarn? Känner flera som vuxit upp på komjölk hemifrån som inte tål mjölk i dag.

det är ju ofta precis tvärt om...
är man intolerant så kan man dricka opastöriserad mjölk ... men inte pastöriserad o homogeniserad...
beroende på vad man inte tål i mjölken... men de förstörs en massa nyttighet vid pastörisering o homogenisering.. tex olika ensymer osv..

detta stod de om i en gammal tråd... jag kopierar de jag skrev då...

Om du går in på www.eldrimner.com klicka på nyhetsbladet
klicka sen på 2005 och sen på nr 4... på sid 23 står det väldigt utförligt
allergier och mjölk...

man berättar om bl a kalcium , proteiner, laktos, fett och vitaminer..

suveränt bra.. tyvärr lyckades jag inte kopiera det o klistara in det här...
är tyvärr inget data snille.

gimskogen

• gimskogen.se
« Svar #16 skrivet: 13 jan-08 kl 10:12 »
Här ser du tidningarna klicka på nr 5 o läs bl a sid 23...

http://www.eldrimner.com/1700.2005.html

vi har alltid druckit mjölk i vår familj och våra tre barn också...

vi dricker vår egen mjölk...
 de är mer laktos o mjölken från vissa koraser... tex...
de absolut mest hgavkastande rasena har tyvärr också mest laktos i mjölken vad jag förstått..

Uddabudda

• Mitt hem på jorden
    • Västergötland
SV: Börja mjölka?
« Svar #17 skrivet: 08 mar-08 kl 00:00 »
Tack alla! Ja, nu är ju kossan inmjölkad i alla fall, för kalven var ju tvungen att få mat (se tråden om den svaga tvillingkalven) ;). Så nu funderar jag på att börja ta lite mjölk till oss inne också. Visserligen ska ju mjölken räcka till tvillingarna, men vi skulle ju bara ta några dl/dag kanske så det borde väl inte vara för mycket? Det jag är mest osäker på är just hanteringen av mjölken. Får väl läsa vidare i fler gamla trådar och lära mig mer...är det sant att om man pastöriserar mjölken själv så är den precis som "köpemjölken", dvs ofarlig?

gimskogen

• gimskogen.se
« Svar #18 skrivet: 08 mar-08 kl 14:00 »
vi dricker alltid vår egen mjölk...
vi har aldrig pastöriserat den...

men är du lite orolig o vill du vara på de säkra sidan så gör de..

har du nån sil?

När man mjölkar med spann eller för hand så brukar man sila mjölken... egentligen är de ju inge större fara med bara för att få bort ev hö boss, kanske ko hår som ramlar ner i mjölken vid mjölkning... elelr tex flugor som stört landar vid mjökning... sommartid..

det gör du direkt då du kommer in medans mjölken är varm...
sen ställer man den i kylskåpet så den blir kall.. sen kan man skumma av grädden försiktigt om man vill de...
annars så rör man bara om mjölken innan man dricker den... så grädden o mjölken blandas...

vi som rörmjölkar har silstrumpa kallar vi de för... som man använder...

annars så kan du ju sila mjölken i tex en nät sil/durslag  helst bör man ha silfilter .. enkom då funkar de bäst..   

men de går även att bara sila i silen...

lycka till.

:)

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #19 skrivet: 08 mar-08 kl 17:06 »
Så nu funderar jag på att börja ta lite mjölk till oss inne också. Visserligen ska ju mjölken räcka till tvillingarna, men vi skulle ju bara ta några dl/dag kanske så det borde väl inte vara för mycket?

Du behöver inte vara orolig. Kalven dricker inte mycket per dag 6 liter.
Och en Rödkulla ska väl minst mjölka 18 liter, så då får du 6 liter om dagen till er i familjen  :D
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Dela detta:

* Inloggade just nu

682 gäster, 1 användare
Tiomilaskogen

* Forum

* Om tidningen Åter

- För moder jord skull!
/Henrik

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser