Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Nålbindningsträff i Mellanskåne  (läst 3315 gånger)

Jordefamn

• Skåne
Nålbindningsträff i Mellanskåne
« skrivet: 08 jan-08 kl 19:39 »
Jag blev kontaktad om att lära ut lite nålbindning, och tänkte att det kanske är fler här på alternativ som skulle vilja lära sig?
Det blir i så fall i Lund/Eslöv troligtvis, bra om ni har egen nål, jag har bara en extra själv.
Det jag kommer att lära ut är grunderna, hur man börjar, hur man vänder, binder runt, lägger ut och tar in, samt avslut (kanske inte allt på samma dag, dock), och i den teknik jag lärde mig.
Datum är sista veckan i januari.

Är det någon som är intresserad?

manna

• -
Re:Nålbindningsträff i Mellanskåne
« Svar #1 skrivet: 09 jan-08 kl 08:18 »
Jag är definitivt intresserad!

... men jag bor en bit bort, har en liten dotter som ammas, äger ingen nål, har ett möte inbokat den 30/1,... så det är en del som måste klaffa.  ;)

Återkom gärna med datum och tid!
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

Shadow

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 09 jan-08 kl 08:23 »
Jag har nålar, både trä och ben!

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #3 skrivet: 09 jan-08 kl 16:36 »
Det är lite långt bort för mig men, jag är lite nyfiken på det där med nålbindning. Var hittar man nålar och sån't?
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

yrian

• Skåne
    • Hannasgården
« Svar #4 skrivet: 09 jan-08 kl 17:31 »
Jag skulle gärna vilja lära mig hur man ökar, eller rättare sagt, när man ökar! Jag tycker inte det blir bra när jag testar, knöligt och ojämnt...  :(

Jag har funderat på att försöka dra ihop en textilträff (typ sticka/spinna/nålbinda) hemma hos mig, gärna nu under vårvintern... Jordefamn, har du fixat plats att vara på? Annars kan vi vara hemma hos mig. En timme med bil från Lund... och sovplatser finns det gott om för den som vill övernatta.  :)
Höns, stickning och pelargoner

Jordefamn

• Skåne
« Svar #5 skrivet: 09 jan-08 kl 17:46 »
Tanken var att träffas på ett kafé eller liknande, eller hemma hos mig i Eslöv.
Tyvärr har jag ingen bil, så kan bara ta mig dit kollektivtrafiken går (eller gångavstånd).
Att veta när man ska öka är rätt svårt ibland, särskilt om man inte har ett mönster som man kollar av med hela tiden. En regel är iaf att inte öka direkt efter en ökning, utan ha en eller ett par vanliga maskor emellan varje ökning.
Nålar hittar man på medeltids-/vikingamarknader eller från folk som gör dem direkt, som Shadow här ovan.

slingerbult

« Svar #6 skrivet: 09 jan-08 kl 21:04 »
Om det passar med min planering så skulle jag gärna komma, kan hjälpa till att lära ut flera tekniker om nån vill det och hur som helst är det ju roligt att träffa likasinnade (och äta fika :)) !

Ang. nålar så säljer de jättefina bennålar på Koggmuseet i Malmö. Eller, de gjorde iallafall det i december så jag antar att det gäller fortfarande.

Jordefamn

• Skåne
« Svar #7 skrivet: 24 jan-08 kl 21:56 »
Nålbindningsträffen blir av söndagen den 3:e februari.
Förslagsvis kl. 14 på ett café i Lund.
Hur låter det?

Clementine

• Skåne
« Svar #8 skrivet: 28 jan-08 kl 20:25 »
åh, de låter jättetrevligt! då vill jag komma! jag kan redan grunderna men jag vill träffa trevligt folk o få tips o ideer!
Jag har babylonsjukan!

Jordefamn

• Skåne
« Svar #9 skrivet: 30 jan-08 kl 17:36 »
Mötet blir på caféet bredvid biblioteket (stadsbiblioteket) i Lund.
Söndagen den 3:e (nu på söndag), klockan 14.
Ta med nålar och garn.
Jag har någon nål extra att låna ut om det är någon som inte har nål.

myospinae

SV: Nålbindningsträff i Mellanskåne
« Svar #10 skrivet: 01 feb-08 kl 22:19 »
I stort sett säkert nu att jag också kan komma. Kanske hinner med att tillverka en nål innan också.
Är fullständigt novis på det praktiska men har ett stort intresse så det ska bli kul!
Mvh Bertil (myospinae)

Jordefamn

• Skåne
« Svar #11 skrivet: 03 feb-08 kl 15:40 »
Det kom ingen alls till träffen, så där satt jag och nålband med en kopp kamomillté som ända sällskap. :P
Vi får se, jag kanske försöker någon gång igen, eller det kanske är någon annan som skulle kunna lära ut det?

Mirami

« Svar #12 skrivet: 04 feb-08 kl 00:06 »
Näe....läste tråden lite så där förväntansfullt...
Att jag skulle få veta i slutet av tråden hur mysigt ni haft...
Men...Jordefamn...va vackert av dej att vilja dela med dej av
din kunskap...Här kan man säga att det var tanken som räknas....

Nålbindnings nålar täljer man lätt....jag har gjort egna fast jag kanske
inte är grymmast med kniven ;)

ydder

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 10 feb-08 kl 15:43 »

;D

Jag har nålbindningsnålar i Bokträ, Rönn, Älgben,Älghorn
  Skicka mig ett mail.  910.56168@skebo.ac

MVH. YDDER

myospinae

« Svar #14 skrivet: 11 feb-08 kl 16:40 »
Jättetrist att ingen alls dök upp Joakim! Du fick mitt mail att jag tyvärr inte kunde komma ändå (pga den här auktionen som stressade till det). Hoppas du inte drar dig för liknande initiativ framöver trots att det nu blev så här...
Jag har i alla fall gjort mig en liten nål nu av rönn som jag tycker blev jättefin. Ska också försöka mig på att börja med en halsduk (som jag tror är lagom för en nybörjare) efter instruktioner från Märta Brodéns bok.
Bästa hälsningar Bertil

heid84

• novemberbarn
« Svar #15 skrivet: 11 feb-08 kl 22:35 »
Nålbindningsnålar finns också att få tag på på hemslöjdsaffärer, kostar mellan 40 och 50 kronor!
I am on a lonely road and I am traveling, looking for the key to set me free

482

« Svar #16 skrivet: 12 feb-08 kl 01:49 »
  Jag har nålbindningsnålar i Bokträ, Rönn, Älgben,Älghorn

Hur ser dina nålar ut?

Nu har jag iofs blivit lite misstänkssam till att handla här sedan jag beställde nålar (och betalade i förskott) från en medlem utan att få något alls - bara ursäkter om att pengarna/nålarna skall komma snart. Det var i somras och jag har fortfarande inte fått några nålar. >:(

myospinae

« Svar #17 skrivet: 12 feb-08 kl 07:49 »
Jag tillverkade min nål av rönnträ på ca 15 minuter så det verkar lite onödigt att köpa sådant? Ska också senare göra en (eller fler?) av älghorn som jag har liggandes hemma...

Shadow

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 12 feb-08 kl 10:08 »
Hur ser dina nålar ut?

Nu har jag iofs blivit lite misstänkssam till att handla här sedan jag beställde nålar (och betalade i förskott) från en medlem utan att få något alls - bara ursäkter om att pengarna/nålarna skall komma snart. Det var i somras och jag har fortfarande inte fått några nålar. >:(

Visst har du fått ursäkter både för att jag HAR skickat nålarna i ett kuvert som vi kom överens om! När du sedan hörde av dig och sa till att du inte fått nålarna så skickade jag tillbaka pengarna, även dem i ett kuvert som du envisades om! Dum som jag var som gjorde det!!! Gör det aldrig igen!
Du har fått ursäkter i båda dessa fall! Var kuverten har tagit vägen vet inte jag! Och det har jag förklarat för dig!

MEN när det nu är så att man beställer saker, inte får dem och begär pengarna tillbaka! Så gör man väl det ganska omgående? Eller??
Man säger inte till efter 5 månader!!!

Tycker ditt beteende verkar lite...... lustigt!

Till er andra som undrar varför jag skriver öppet i tråden beror det på att jag inte har något att dölja! Jag har gjort rätt och precis det vi kom överens om!
Andra som beställt saker har minsann fått det, om inte annan överenskommelse gjorts!

Hoppas det är sluttjafsat nu!

manna

• -
« Svar #19 skrivet: 12 feb-08 kl 16:24 »
Jag är fortfarande intresserad av att lära mig nålbinda. Har dock fortfarande bostadsort en bit från centrala Skåne, en dotter som ammas samt en del inbokat i agendan... På pluskontot finns tre Shadownålar, oömma kläder och ett glatt humör.  ;D

Kanske finns det någon i norra Skåne/södra Småland som är flink på nålbindning?
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

Dela detta:

* Inloggade just nu

701 gäster, 4 användare (1 dolda)
Svedbo, Karlsdotter, javill

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningen åter har jag läst i några år som prenumerant innan dess läste jag hos vänner. Genom åren har jag utvecklats det har även tidningen och att ledaren skrivs av en så härlig och äkta människa som erkänner att man ibland får ge upp och tänka om. ALLA borde ha tidningen!
/ Maria

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser