Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Loppfrö och bryggerijäst  (läst 10507 gånger)

Sar

• hvilaro.blogspot.com
    • Hvila Ro - Prästgård anno 1700
Re:Loppfrö och bryggerijäst
« Svar #20 skrivet: 11 jan-08 kl 08:23 »
Till skillnad från foderjäst så finns det väl faktiskt studier som visar på positiv inverkan av bakjäst? Sar?

Det stämmer! Resultat har visats redan på 10 gr bakjäst/dag ā 500 kg häst. Däremot har man endast kollat färsk jäst, sådan där torkad jäst har jag ingen aning om den har samma egenskaper.

Norrsken

• -
« Svar #21 skrivet: 11 jan-08 kl 23:11 »
Det stämmer! Resultat har visats redan på 10 gr bakjäst/dag ā 500 kg häst. Däremot har man endast kollat färsk jäst, sådan där torkad jäst har jag ingen aning om den har samma egenskaper.

Har svårt att tro det eftersom den kräver 45-50 grader på degvätskan för att den ska bli "aktiv".. Så varm är ju inte hästen!
If we don't take care of the earth, earth will take care of us

Falin

• -
« Svar #22 skrivet: 11 jan-08 kl 23:56 »
Jäst dör väl om det blir så varmt som 40 grader? Kroppsvärme ska det ju vara! I alla fall när jag bakar bullar.

Sar

• hvilaro.blogspot.com
« Svar #23 skrivet: 12 jan-08 kl 14:17 »
Har svårt att tro det eftersom den kräver 45-50 grader på degvätskan för att den ska bli "aktiv".. Så varm är ju inte hästen!

Där resonerar du helt fel, tar vi jäst som exempel så ska den vara ca 37 grader, andra kulturer som de i a-fil etc behöver heller överhuvudtaget inte värmas.

Här har du länken till studien;
http://www.ker.com/library/equinereview/su13.pdf

Vill man förbättra eller stabilisera floran i hästens grovtarm är Saccharomyces cerevisio= bakjäst den enda mikrob som det finns dokumentation på att det hjälper. Bryggjäst består av en annan mikrob.

Norrsken

• -
« Svar #24 skrivet: 12 jan-08 kl 23:23 »
Där resonerar du helt fel, tar vi jäst som exempel så ska den vara ca 37 grader, andra kulturer som de i a-fil etc behöver heller överhuvudtaget inte värmas.

Jag har inte alls fel! Inte när det gäller bakning i alla fall! Det är skillnad på färsk jäst, och torrjäst! Färsk jäst ska vara 37 grader, inte högre, annars dör jästen! Men torrjäst ska vara 45-50 grader, annars jäser inte brödet! Prova baka vetja! ;) Därav min kommentar på det du skrev om att du inte visste vilken effekt torrjäst har på hästar! Det vet inte jag heller, jag vet bara att vid bakning kräver torrjäst högre temperatur på degvätskan!

Ang jäst till hästar hadejag inte hört talas om det annat än just foderjäst för b-vitaminets skull! Bakjäst till häst har jag inte hört talas om innan jag läste det här! Men det är ju intressant om det funkar! Kanske värt att testa till shettisen med hans lösa mage..
« Senast ändrad: 12 jan-08 kl 23:34 av drömmare »
If we don't take care of the earth, earth will take care of us

Sar

• hvilaro.blogspot.com
« Svar #25 skrivet: 13 jan-08 kl 23:25 »
Jag har inte alls fel! Inte när det gäller bakning i alla fall! Det är skillnad på färsk jäst, och torrjäst! Färsk jäst ska vara 37 grader, inte högre, annars dör jästen! Men torrjäst ska vara 45-50 grader, annars jäser inte brödet! Prova baka vetja! ;) Därav min kommentar på det du skrev om att du inte visste vilken effekt torrjäst har på hästar! Det vet inte jag heller, jag vet bara att vid bakning kräver torrjäst högre temperatur på degvätskan!

Ang jäst till hästar hadejag inte hört talas om det annat än just foderjäst för b-vitaminets skull! Bakjäst till häst har jag inte hört talas om innan jag läste det här! Men det är ju intressant om det funkar! Kanske värt att testa till shettisen med hans lösa mage..

Ingenstans i ditt inlägg stod det att du hänvisade till torrjäst. Det är den färska varianten vi diskuterar vilket gjorde att både jag och Falin trodde att det var den som menade och då lät temperaturen på tok för hög.
Jag tror att bakjäst vore väldigt bra för din shettis i förebyggande syfte! Billigt är det också jämfört med mag och tarm m.fl.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #26 skrivet: 14 jan-08 kl 01:13 »
Ingenstans i ditt inlägg stod det att du hänvisade till torrjäst.

Du hänvisade till torrjäst i inlägget drömmare svarade på.

Sar

• hvilaro.blogspot.com
« Svar #27 skrivet: 14 jan-08 kl 21:52 »
Du hänvisade till torrjäst i inlägget drömmare svarade på.

I mitt inlägg var hänvisningen till torrjäst endast räknad som en fotnot. Jag m.fl hade endast diskuterat (färsk) bakjästs egenskaper gentemot bryggerijäst så det var inte självklart för mig att diskussionen sedan fortsatte med torrjäst som huvuddiskussionsämne.

Körven

• Värmland
« Svar #28 skrivet: 15 jan-08 kl 11:16 »

Va f-n håller ni på med?  Är ni skvatt galna allihop..................Det är ingen frisk häst som behöver sådant där.
Inte att undra på att hästarna blir sjuka. Ena stunden pratas det om naturlig hästhållning och lösdrift och barfotagång mm,sedan kan samma person prata om alla möjliga konstigheter som fodertillsats,hur naturligt är det?

Körven

Agent i underlättelsetjänsten.
Lurar aldrig den fattige eller förför gammla kärringar.

Sanna95

« Svar #29 skrivet: 15 jan-08 kl 11:31 »

Va f-n håller ni på med?  Är ni skvatt galna allihop..................Det är ingen frisk häst som behöver sådant där.
Inte att undra på att hästarna blir sjuka. Ena stunden pratas det om naturlig hästhållning och lösdrift och barfotagång mm,sedan kan samma person prata om alla möjliga konstigheter som fodertillsats,hur naturligt är det?

Körven

:D :D
Bra reaktion! Jag kan hålla med till viss del.

Jag kan ju bara svara för egen del. Och i mitt fall blev jag rek. loppfrön av vet. till min häst som hade riktig illa kolik.
Det kommer jag troligen inte fortsätta med när det är slut, men kanske jag ger lite linfrö istället.

Detta med bakjäst förstår jag inte riktigt men det är ju intressant att få veta vad andra ger och varför!
Jag själv har inga planer på att använda det annat än i bullarna!
Att det har någon funktion tror jag säkert för man vet ju hur det känns när för många nybakade bullar slunkit ner.  ;)

Falin

• -
« Svar #30 skrivet: 15 jan-08 kl 19:21 »

Körven

Nä, just det, friska hästar behöver ingen jäst eller loppfrön, i vilken form det vara må. Men det är inte de hästarna vi diskuterar heller...

Du kanske missade att just bakjästens effekt faktiskt finns dokumenterad? Alltså bevisligen är bra för tarmfloran. Pass på, Körven, ibland lär man sig faktiskt nåt nytt!  ;)

Sar

• hvilaro.blogspot.com
« Svar #31 skrivet: 16 jan-08 kl 09:08 »

Körven

Alltid lika på och öppen för nyheter?! ;) Loppfrön avhåller jag mig från då jag har låg risk för sandkolik i mina hagar men bakjäst ger jag äver "friska" hästar, speciellt i samband med foderbyten och invänjning på sommarbetet. Just för att hjälpa hästen att behålla sin sunda tarmflora och minska risken för fång. Effekten är ju dokumenterad så jag ser ingen anledning att avstå.

Körven

• Värmland
« Svar #32 skrivet: 16 jan-08 kl 10:53 »

Jag vet inte om jag är ovanligt seg i roten,eller vad det är,men jag har inte fattat att det skulle gälla sjuka hästar................för det har liksom inte framkommit av texten.Som jag fattat det hela så är det någon som har fått loppfrö över som denne tänkt ge den nya hästen.Jag hoppas att den nya hästen inte är sjuk och behöver detta tillskott,för det är rätt dummt att dra på sig en sjuk häst.Om man nu inte gillar att pyssla med sjuka hästar förståss.Eller är av den lidande typen...hon med den sjuka hästen

Jag måste sluta nu har fått främmande.

Körven

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #33 skrivet: 16 jan-08 kl 20:11 »
Jag är liiiite skeptisk  :-[ till det mesta i skumma tillskott. Här i huset är vitaminer vitaminer och foder är foder ::)

Shit Körven, vi är nästan överens för omväxling ;D ;D ;D ;D
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Sanna95

« Svar #34 skrivet: 16 jan-08 kl 23:38 »
Som jag fattat det hela så är det någon som har fått loppfrö över som denne tänkt ge den nya hästen.Jag hoppas att den nya hästen inte är sjuk och behöver detta tillskott,för det är rätt dummt att dra på sig en sjuk häst.
Citera

Japp precis så är det ang. fröna. Istället för att slänga dem tänkte jag de andra kunde få äta upp dem. (De kostade ju trots allt några kronor)
Det kan ju knappast vara farligt att ge dem.

Vad det gäller bryggerijästen är jag bara på jakt efter allmän info eftersom den nya friska hästen har fått det av sin förra ägare och jag aldrig använt det förut!

Körven

• Värmland
« Svar #35 skrivet: 17 jan-08 kl 10:53 »

Ja visst ge hästen dom frön som du har kvar,för det är som du säger dummt att kasta dom,men köp inga nya.Skit i jästen det behövs troligen inte (Nu skall ni få se på andra bullar sa han som sket på bakplåten)Om det är en gammal häst som är runt 20 år eller äldre,som blir sur och grinig vid hårfällningen,då kan du pröva med B-vitaminer.Det finns en bra sort i en brun plastflaska för runt en hundring,har glömt vad den heter men den är väldigt vanlig.Du kan ta dig en slurk själv om du känner dig lite ur gägorna någon gång,den är söt och god.

Körven

Körven

• Värmland
« Svar #36 skrivet: 17 jan-08 kl 10:59 »
Jag är liiiite skeptisk  :-[ till det mesta i skumma tillskott. Här i huset är vitaminer vitaminer och foder är foder ::)

Shit Körven, vi är nästan överens för omväxling ;D ;D ;D ;D
Ja se där......Du lär dig du oxå

Från den alltid välinformerade och kunnige
                                                                                          Körven

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #37 skrivet: 17 jan-08 kl 12:56 »
Citera
Det finns en bra sort i en brun plastflaska för runt en hundring,har glömt vad den heter men den är väldigt vanlig.
'

Då kan du lägga till din kunskapsbank då att den heter Shy-Feeder :D
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Falin

• -
« Svar #38 skrivet: 17 jan-08 kl 13:29 »
men bakjäst ger jag äver "friska" hästar, speciellt i samband med foderbyten och invänjning på sommarbetet. Just för att hjälpa hästen att behålla sin sunda tarmflora och minska risken för fång. Effekten är ju dokumenterad så jag ser ingen anledning att avstå.

Det var ett bra tips! Stoppar det i arkivet....  :)

Körven

• Värmland
« Svar #39 skrivet: 21 jan-08 kl 10:57 »
'

Då kan du lägga till din kunskapsbank då att den heter Shy-Feeder :D
Ha ha .....det visste jag redan ,skulle bara kolla om du visste det.

Körven

Dela detta:

* Inloggade just nu

408 gäster, 3 användare
iberisk, DrMerkwurdigliebe, Spikkari

* Forum

* Om tidningen Åter

- Denna tidning snubblade jag över redan 2002 typ, det bästa att lära sig de mästa. Varje person i detta avlånga land borde läsa denna. Butiker borde ta in dessa... älskar denna tidning. Köpte förut mycket böcker i butiken för många år sedan, men dom kom bort, syrakulturen , ost till husbehov och en del andra.
/ Anna-karin A

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser