Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Loppfrö och bryggerijäst  (läst 10524 gånger)

Sanna95

Loppfrö och bryggerijäst
« skrivet: 08 jan-08 kl 15:39 »
Hur serverar ni era hästar loppfrö? Torra eller blöta och i s f hur länge får de ligga i blöt?

Hur mycker bryggerijäst ska/kan de få? Finns det någon rek. dos.

Sar

• hvilaro.blogspot.com
    • Hvila Ro - Prästgård anno 1700
Re:Loppfrö och bryggerijäst
« Svar #1 skrivet: 08 jan-08 kl 16:06 »
Varför har du tänkt ge dessa fodermedel?
Jag skulle hellre använda bakjäst än bryggerijäst.

Falin

• -
« Svar #2 skrivet: 08 jan-08 kl 23:57 »
Jag hade nog också tagit bakjäst istället.
Är det för dålig mage? Jag har använt Proviva med bra resultat. (Blåbär ska det vara.  ;D )

Norrsken

• -
« Svar #3 skrivet: 09 jan-08 kl 10:54 »
Det där med jäst är jag inte insatt i, förutom att min medryttarhäst fick foderjäst ett tag, men jag fick för mig att det var b-vitamin i jästen... Vad är det till för och vad är det bra för? Inte för att jag tror mig behöva nån jäst, men det är ju alltid intressant att lära sig nåt nytt!
If we don't take care of the earth, earth will take care of us

Sar

• hvilaro.blogspot.com
« Svar #4 skrivet: 09 jan-08 kl 11:15 »
Det ska vara levande jäst för att få en gynnsamm effekt på grovtarmen. I de studier som har gjorts så har man sett konstaterad effekt efter 3 veckors behandling när man gett 10 gram per 500 kg häst och dag

Det som kallas foderjäst är i regel död jäst som innehåller aminosyra och selentillskott samt mkt b-vitamin. Ingen undersökning (jag hört talats om) har påvisat någon effekt på tarmfunktionen av foderjäst så den bidrar inte med nya nyttiga mikrober till grovtarmen. Jag har ingen aning om några andra mikrober kan trivas av att äta av jästen men det finns ingen studie på det i alla fall.

Slutsats, betydligt biligare och bättre att ge bakjäst om man ger den i syfte för att säkerställa att hästens matsmältning fungerar bra. Har man fånghäst/presumtiv så rekommenderar jag starkt att ge jäst som en del av preventiv behandling. bakjästen gör det också lättare för hästen att ställa om sig vid foderbyten.
« Senast ändrad: 09 jan-08 kl 11:16 av Sar »

Norrsken

• -
« Svar #5 skrivet: 09 jan-08 kl 12:06 »
Det ska vara levande jäst för att få en gynnsamm effekt på grovtarmen. I de studier som har gjorts så har man sett konstaterad effekt efter 3 veckors behandling när man gett 10 gram per 500 kg häst och dag

Det som kallas foderjäst är i regel död jäst som innehåller aminosyra och selentillskott samt mkt b-vitamin. Ingen undersökning (jag hört talats om) har påvisat någon effekt på tarmfunktionen av foderjäst så den bidrar inte med nya nyttiga mikrober till grovtarmen. Jag har ingen aning om några andra mikrober kan trivas av att äta av jästen men det finns ingen studie på det i alla fall.

Slutsats, betydligt biligare och bättre att ge bakjäst om man ger den i syfte för att säkerställa att hästens matsmältning fungerar bra. Har man fånghäst/presumtiv så rekommenderar jag starkt att ge jäst som en del av preventiv behandling. bakjästen gör det också lättare för hästen att ställa om sig vid foderbyten.

Kanske vore nåt att testa till morsans shettis som tenderar att vara lös i magen.. Han är i övrigt välmående, förutom att han är väl så tjock :-[

Sanna95

« Svar #6 skrivet: 09 jan-08 kl 17:00 »
Varför har du tänkt ge dessa fodermedel?
Jag skulle hellre använda bakjäst än bryggerijäst.
En häst som jag ev ska köpa får bryggerijäst nu för b-vit skull.
Därför ville jag veta lite mer om det.

Loppfrön blev jag rek. av veterinär som jag hade till en annan häst som tyvärr dog.
Så nu står jag med frön som jag tänkte de andra kunde få istället för åtgångs skull.
Men blir lite kluven när jag hör att endel blötlägger och andra inte. Undrar om det är någon skillnad i effekten beroende på hur man gör

Sommartorparn

« Svar #7 skrivet: 09 jan-08 kl 17:04 »

Loppfrön blev jag rek. av veterinär som jag hade till en annan häst som tyvärr dog.
Så nu står jag med frön som jag tänkte de andra kunde få istället för åtgångs skull.
Men blir lite kluven när jag hör att endel blötlägger och andra inte. Undrar om det är någon skillnad i effekten beroende på hur man gör

Om man inte blötlägger sväller väl fröna i magen. Men när det gäller små loppfrön tror jag inte att det är farligt om man inte tar väldigt mycket förstås. OBS, jag har ingen erfarenhet av hästar, men svärmor strör loppfrön över yoghurten...

Sar

• hvilaro.blogspot.com
« Svar #8 skrivet: 09 jan-08 kl 20:47 »
Jag har själv aldrig gett loppfrön men jag har hört att det både går att ge dem torra eller tillsammans med blött foder. Personligen hade jag föredragit att ge dem med ex.vis betfor-jag har foderstrupsförstoppningsskräck-så jag vill gärna ha med lite fuktigt foder. Loppfröna ska dock absolut inte blötläggas någon längre tid, man vill att slemmet som bildas ska göra det i tarmarna. Det är helt o.k. att lägga de torra fröna ovanpå den blöta betforn vid utfodringstillfället men man ska inte blötlägga fröna i sig någon längre tid.
Observera att jag bara läst och hört detta, jag har inga källor att hänvisa till så bäst är kanske att ringa tillverkaren!
« Senast ändrad: 09 jan-08 kl 20:47 av Sar »

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #9 skrivet: 09 jan-08 kl 21:52 »
Hur serverar ni era hästar loppfrö? Torra eller blöta och i s f hur länge får de ligga i blöt?

Hur mycker bryggerijäst ska/kan de få? Finns det någon rek. dos.
Loppfrön SKA  ges torra annars har dom ingen efekt.
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Sar

• hvilaro.blogspot.com
« Svar #10 skrivet: 09 jan-08 kl 23:13 »
På vissa påsar STÅR det att de ska blötläggas.

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #11 skrivet: 10 jan-08 kl 11:31 »
På vissa påsar STÅR det att de ska blötläggas.

Enl veterinärerna på Ulltuna och Mälarkliniken ska Loppfrön ges torra för att gelen som bildas runt om dom ska bildas i magen så sand fasnar o följer med ut.
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Sar

• hvilaro.blogspot.com
« Svar #12 skrivet: 10 jan-08 kl 16:17 »
Det verkar finnas lika många motsatta råd av vetrinärer när man googlar. Jag håller mig nog till att ge det torrt i blött foder.

Sanna95

« Svar #13 skrivet: 10 jan-08 kl 19:26 »
Det verkar finnas lika många motsatta råd av vetrinärer när man googlar. Jag håller mig nog till att ge det torrt i blött foder.
Jag tycker också att det känns bäst att ge det med tex betfor det blir lite mitt emellan då.

Bryggerijästen då?? Någon som har någon rek. dos?? Är det bra för något annat? Måste ju finnas något eftersom det är många som använder det!

Bakjäst menar ni den vanliga jästen man har när man bakar då?
Någon som kan berätta mer om detta?

Norrsken

• -
« Svar #14 skrivet: 10 jan-08 kl 19:42 »

Ja, blir inte vanlig jäst lite smetigt i munnen på hästarna.. Jag tror inte mina skulle äta det i alla fall. Eventuellt då shettisen som ju är lika glupsk som det förestår en shettis ;)

Falin

• -
« Svar #15 skrivet: 10 jan-08 kl 22:16 »

När jag har gett det så har jag löst upp det i lite betfor, det slinker ner utan problem. Någon gång har jag smulat det över kraftfodret, och det har också gått bra. Ett kvarts paket till stor häst om dagen. Om jag minns rätt är det den levande kulturen som förbättrar tarmfloran, till skillnad från foderjästen som det är död jäst i.

Norrsken

• -
« Svar #16 skrivet: 10 jan-08 kl 22:24 »
När jag har gett det så har jag löst upp det i lite betfor, det slinker ner utan problem. Någon gång har jag smulat det över kraftfodret, och det har också gått bra. Ett kvarts paket till stor häst om dagen. Om jag minns rätt är det den levande kulturen som förbättrar tarmfloran, till skillnad från foderjästen som det är död jäst i.

Låter väl inte helt otänkbart! Men betfor till en smällfet shettis? :-\ Fast kanske man kan riva hans morot och blanda i.. Inte vet jag, men det kanske kan vara värt att testa på lilltjockisen..

Sar

• hvilaro.blogspot.com
« Svar #17 skrivet: 10 jan-08 kl 22:55 »
10 gram per dag är vad jag har hört (studier har i alla fall visat att det ger effekt).

När jag var yngre cirkulerade det ett rykte att om man gav foderjäst så "smörjde" det lederna och man undvek kotledsinflammationer. Man var dock tvungen att ge det över ett år för att få effekt. Det finns inga studer jag har hittat som bevisar detta.

Jag tror själv att folk ger foderjäst för att de tror att det är bra för magen, smörjer leder eller för att det låter bra. Jag tror inte det finns någon som helst mening med att ge foderjäst såvida man inte vill ha ett b-vitamintillskott. Behandla det som sådant, b-vitamin kan vara bra att ge när de fäller. Jag har ingen aning om doseringen, kolla om det står något på förpackningen.  

Sar

• hvilaro.blogspot.com
« Svar #18 skrivet: 10 jan-08 kl 22:57 »
Betfor är också väldigt snällt mot tarmen, du behöver heller inte ge några mängder . Häll av blötläggningsvattnet så blir du av med största delen socker om du är rädd för insulinresistens.

Falin

• -
« Svar #19 skrivet: 11 jan-08 kl 00:51 »
Till skillnad från foderjäst så finns det väl faktiskt studier som visar på positiv inverkan av bakjäst? Sar?

Dela detta:

* Inloggade just nu

698 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har nu köpt mina första nummer av Åter och de var över förväntan. Mycket innehållsrika och informativa, och bra blandning. Inspirerande att läsa om andras berättelser och tankar. Även min familj uppskattade tidningen och kommer att läsa fler nummer.:)
/Johanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser