Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tvekönt  (läst 2494 gånger)

Bovanägare

• Gäst
Tvekönt
« skrivet: 08 jan-08 kl 14:24 »
Hej är ochså ny på denna sida håller mest till på hönssidan. Jag undrar hur det blir om man behåller ett tvekönt lamm förutom att de inte kan få lamm och man inte har nån användning av de utöver betning. Blir de konstiga till lynnet, stångas de, försöker betäcka eller? Vad beror de på att det blir denna defekt? Hoppas nån kan svara!

Henning

Re:Tvekönt
« Svar #1 skrivet: 08 jan-08 kl 16:17 »
Tvekönade lamm är egentligen tacklamm som har haft lite otur i moderlivet. De har alltid en brorsa som har läckt över lite hanliga hormoner i ett kritiskt skede av fosterutvecklingen. Brorsan kanske inte alltid hänger med hela vägen. Det händer att foster resorberas.( Därför kan det i sällsynta fall se ut som att det är bara tacklamm i kullen). Graden av hormonläckage och tiden det uppstår avgör hur stora skador det blir. Det kan utvecklas en penis i slidan och testiklar längre ner också men det brukar inte finnas någon pung. Vanligast är att man ser en ganska mild maskulinisering, med rundare huvud och grövre röst. Urinstrålen blir oftast sned eller spridd pga missformad snippa. Ullen i bakdelen brukar bli missfärgad av urin.

De allra mildaste fallen kan slinka igenom besiktningar och visa sig först som tackor som inte blir dräktiga. De brukar ha ett lite avvikande beteende särskilt i brunsttider. De rider mer på tackorna och slåss med baggen.

Om kan behålla en tvekönad tacka beror helt på hur hon mår. Om kisseriet fungerar bra och hon funkar med andra får ser jag jag inget hinder.

Lite intressant är skillnaden mellan nöt och får. Hos nöt blir >90% av kvigkalvarna som är tvilling med tjur, påverkade. Hos får är det bara några enstaka procent.

Bovanägare

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 08 jan-08 kl 17:37 »
Tack för svaret. Tackan fick trillingar varav en visade sig senare var tvekönt ett tacklamm. De övriga var normala en bagge och en tacka. Vi upptäckte inget fel på den förrän vi skulle klippa henne i höstas. Vi slaktade henne viste ej hur hon skulle bli med humöret och så. Kanske de ochså kan känna sig otillfredställda med livet om man varesig är de ena eller andra. Men vad vet jag, bara spånar.

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #3 skrivet: 08 jan-08 kl 19:33 »
Vi har haft två tvekönade tackor. En som föddes förra året och numera är slaktad. Hennes könsorgan så ok ut när hon var liten men, när hon blev äldre så blev hon mer maskulin, fick grövre huvud och basröst. Framåt våren så kollade vi henne noggrannare eftersom hon inte blivit dräktig och nu så inte könsorganet ut som på de andra tackorna och eftersom det inte kunde bli lamm så därför fick hon gå till slakt.

I år så fick vi ett flasklamm som mamman inte ville veta av. Gjorde nya försök men, tackan luktade henne i rumpan och stötte bort henne. När vi kollade lammet så såg vi att hennes könsorgan så lustigt ut inte alls som på de andra. Försökte då enligt konstens alla regler lura en annan ungtacka som lammade för första gången senare samma dag men, även hon stötte bort lammet efter att ha luktat henne i rumpan. Vet dock inte om det berodde på att hon var tvekönad dock? Detta lamm har vi fortfarande kvar för hon är liten och klen ännu. Hon kan kissa även om kissapparaten ser ut som en blandning mellan snippa och snopp. Man kan också känna testiklar uppe i buken och hon tror att hon är en bagge. Tror också att hon blivit stångad av den vanliga baggen för det var hon som vi hittade liggande i hagen till synes förlamad. Hon repade sig dock efter en vecka.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Bovanägare

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 09 jan-08 kl 07:43 »
Jag har svårt att tro att de inte vill ha henne pga tveköntheten. Ett lamm kan ju inte ha utvecklat såna lukter än att baggen ger sig på den i tron att de är en konkurrent. Kanske har lammet en lättare hjärnskada jag tror att de vuxna fåren märker att allt inte står rätt till och vill stöta ut det. Naturens grymma lag för de som inte är fullt funktionsdugliga.

agge

« Svar #5 skrivet: 09 jan-08 kl 20:13 »
Vi fick ett tvekönat lamm för ett antal år sedan , men där märktes från början att det var anorlunda. Det var mindre och spensligare o alltid nedkissad på bakbenen.

I år fick vi ett lamm där inte testiklarna gick ner i pungen, är det nåt som händer ofta ?

Detta lammet betedde sig som ett tacklamm hela tiden så jag trodde att det var ett kraftigt o välväxt tacklamm som jag planerade att spara, ända tills jag skulle klippa den ren i rumpan.

Dela detta:

* Inloggade just nu

521 gäster, 2 användare
Hantverkaren, Lasse-hatten

* Forum

* Om tidningen Åter

- Å vilken härlig tidning
/Susanne

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser