Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Märkligt kalvbeteende  (läst 1715 gånger)

Falin

• -
Märkligt kalvbeteende
« skrivet: 07 jan-08 kl 23:16 »
Idag när jag gick förbi en av kalvboxarna låg en av kalvarna ner längst bak. Framför den stod en annan med sänkt huvud och halvslutna ögon, det såg nästan ut som den var i trans. Jag stod rätt länge och tittade utan att det hände någonting, och efter en stund såg jag att den kalven som stod upp hade den andra kalvens horn i ena näsborren!  ??? Vid två tillfällen flyttade den liggande kalven huvudet litegrann, och den som stod upp följde då efter med nosen så att han fick in hornet i näsborren igen.

Någon sorts horn-i-näsan-drogberoende?  ;D

Anna Ho

• Östergötland
Re:Märkligt kalvbeteende
« Svar #1 skrivet: 08 jan-08 kl 04:51 »
Ingen aning om varför, men så gjorde våra kossor oxå, så länge vi hade några med horn.

Nu använder de istället nåt annat att trycka mulen mot, tex vattenkoppskanten, en mutter i inredningen osv osv.

Jag har oxå undrat varför, de ser ju nästan hypnotiserade ut............
"Lycka är att ha en Heeler i hälarna och en korthårs Collie i knät :-)"

Har mjölkkor, hundar, häst, huskatter och en Maine Coon, marsvin och höns: dv RIR, dv Plymouth Rock och dv Sussex.

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #2 skrivet: 08 jan-08 kl 07:49 »
Hästar bremsar man på nosen för det finns så mycket nerver och sånt på mulen som gör dom lugna..

Det ärinte altid man behöver använda brems heller, vissa räcker det att man masserar (!) på mulen så blir dom lugna... ::)
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

gimskogen

• gimskogen.se
« Svar #3 skrivet: 08 jan-08 kl 11:01 »
at stå med nosen mot tex vattkoppen är väl ett välbefinnande beteende skulle jag kalla de för...

ofta stör de ju så innan de lägger sig ner o idisslar...

hästen vilar ju ett ben....när de står o inte har nåt för sig...
kossorna står ofta så med nosen...
när de lägger sig som pustar endel o stånkar o rynkar på näsan... ser kul ut... tycker de verkar som de säger " ahhh ...Äntligen är de mintur att ligga ner"...

det verkar ju som att de hela tiden har olika ordning på vem som skall ligga o vem som "håller Vakt"...
ibland lägger sig fel ko ner verkar de som... då börjar hon knorra efter en stund .. säger ummmm... o kliver upp.. då lägger sig en annan... ofta äldre ko... :D

Men  innan jag stängern lagårn så ligger ju de flesta o idisslar...

Men intressant är de...
 ;D
Mjölkbonde i norra hälsingland, Rödkullor, Fjällkor. Några Roslagsfår och Svärdsjöfår samt våra Linderödsgrisar och Gotlandskaniner o 3 Isländskafårhundar

Falin

• -
« Svar #4 skrivet: 08 jan-08 kl 23:55 »
Åh, jag har inte sett de vuxna korna göra det, nu måste jag kolla dem också!  :)

Falin

• -
« Svar #5 skrivet: 09 jan-08 kl 04:32 »
at stå med nosen mot tex vattkoppen är väl ett välbefinnande beteende skulle jag kalla de för...

Enligt den här sidan http://www.omafra.gov.on.ca/english/livestock/dairy/facts/info_cowbehave.htm är det tvärtom, ett stressbeteende.  :-\ (Bläddra ner till Stereotypy - Nose Pressing) Som vävning hos hästar, typ.

gimskogen

• gimskogen.se
« Svar #6 skrivet: 09 jan-08 kl 08:37 »
att det skulle vara ett stress beteende tycker jag verkligen inte...

att vävning på häst skulle vara stres betenede vet jag inte heller.. jag skulle kalla det understimmulans att hästen har tråkigt.. står i spiltan hela dar eller boxen inte ens halm att peta i...

stress betende på häst är väl mer att stå o slå med framhovarna... osv..

mina kor har fri till gång på ensilage och är i o försig uppbundna men stressade tycker jag då inte....

Vill på stå att kor inte ofta stressar uppsig...

Visst kan de stå o mua lite i väntan på krfatfoder, mjölkning osv...

Men visst det finns ju kor som lägger sig till med olater precis som hästar... tungrullning, slicka på inredningen , hänga med öronen som en vatten buffel....osv... det är lite kul o se för de lär sig avvarandra..

de enda stress beteende jag kan se hos mina kor är att sinkorna står på knä i kortbås inredningen o försöker sno grannens foder.... ;)
Mjölkbonde i norra hälsingland, Rödkullor, Fjällkor. Några Roslagsfår och Svärdsjöfår samt våra Linderödsgrisar och Gotlandskaniner o 3 Isländskafårhundar

Falin

• -
« Svar #7 skrivet: 09 jan-08 kl 22:26 »
Fast understimulering skapar ju stress, det är nog så de menar.

gimskogen

• gimskogen.se
« Svar #8 skrivet: 10 jan-08 kl 11:26 »
jaha..då är ju hästar som vilar ett ben också under stimmulerade... ;)

under stimmulerade o understimmulerade..
båset är fullt med mat o de står o idisslar... lägger sig o vilar en stund idisslar igen osv...
så håller korna på...

den blir de stimmulering då mtte kommer o skrammlar med kraftfodret... ;D

Jag tycker de verkar trivas.. iallafall..

när man mjölkar färdigt lägger de sig ner i o ídisslar...
de gick ute varje dag o fick de mesta ensilaget ute.ända till slutet på november då de t blev för halt i backen ner till hagen.. glans is då de regnat o sen blev kallt o snö..

sista dagarna ville de inte gärna gå ut.. alla la sig ner innan jag han släppa ut dem.... man fick jaga uppdem...

Men detta med att kor kan hänga med örnen så jag hos min pappa...
Han köpte in en ko som då hon idisslade hängde med öronene som en vatten buffel nästan rakt ner...
efter några veckor var de fyr fem till som började hänga med öronen vid idissling... så kul ut...

kom liksom på modet...
 ;)

Anna Ho

• Östergötland
« Svar #9 skrivet: 10 jan-08 kl 12:24 »
jaha..då är ju hästar som vilar ett ben också under stimmulerade... ;)

under stimmulerade o understimmulerade..
båset är fullt med mat o de står o idisslar... lägger sig o vilar en stund idisslar igen osv...
så håller korna på...

den blir de stimmulering då mtte kommer o skrammlar med kraftfodret... ;D

Jag tycker de verkar trivas.. iallafall..

när man mjölkar färdigt lägger de sig ner i o ídisslar...
de gick ute varje dag o fick de mesta ensilaget ute.ända till slutet på november då de t blev för halt i backen ner till hagen.. glans is då de regnat o sen blev kallt o snö..

sista dagarna ville de inte gärna gå ut.. alla la sig ner innan jag han släppa ut dem.... man fick jaga uppdem...

Men detta med att kor kan hänga med örnen så jag hos min pappa...
Han köpte in en ko som då hon idisslade hängde med öronene som en vatten buffel nästan rakt ner...
efter några veckor var de fyr fem till som började hänga med öronen vid idissling... så kul ut...

kom liksom på modet...
 ;)

Det där att hänga med öronen tyckar jag tvärtom att man ser hos riktigt avslappnade kor, precis som du skriver när de idisslar
"Lycka är att ha en Heeler i hälarna och en korthårs Collie i knät :-)"

Har mjölkkor, hundar, häst, huskatter och en Maine Coon, marsvin och höns: dv RIR, dv Plymouth Rock och dv Sussex.

Rombotten

• Rombotten.zoomin.se
« Svar #10 skrivet: 10 jan-08 kl 16:49 »
Jag har några kossor som gör likadant mor och dotter när det är varmt ute så ställer dom sig gärna med nosen mot en stenvägg verkar trivas med det. ???Det sänker väl tempen i kroppen kan tänkas.

Dela detta:

* Inloggade just nu

517 gäster, 5 användare (1 dolda)
Toothpaste, torpjens, Rickard Svensson, Tobias Eriksson

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har läst tidningen hos en vän tidigare, men nu har jag äntligen kommit mig för att prenumerera själv. Ser fram mot mitt första nummer.
/Marie-Louise

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser