Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Araucana - könsmognad, etc, har nån erfarenhet?  (läst 1883 gånger)

sallyomolly

  • Gäst
Araucana - könsmognad, etc, har nån erfarenhet?
« skrivet: 07 jan-08 kl 11:08 »
När börjar de lägga ägg? Börjar de vid tjugo veckor el senare?

Sorenia

  • Inlägg: 65
Re:Aracuana
« Svar #1 skrivet: 07 jan-08 kl 13:14 »
Mina la sina första vid 23v ålder men de är å andra sidan kläckta 1 augusti så de kanske började lägga senare?
Läste i en engelsk bok att Point of lay- POL- är vid 18v ålder.

Tuve

  • Inlägg: 785
    • Skåne
Araucana - könsmognad, etc, har nån erfarenhet?
« Svar #2 skrivet: 10 jun-08 kl 21:00 »
Jag hade förut en tupp som var korsning araucana/dvärgkochin. Han blev könsmogen flera månader senare än sin jämngamle dvärgkochin-"bror". Vi trodde länge att han var höna. Är det rastypiskt för araucana att vara sena i utvecklingen?
En av mina hönor uppfostrar nu två rena araucana-kycklingar. Jag ser ingen skillnad på de två vad gäller kam eller sånt, men det tar kanske längre tid med dem än dvärgkochinerna? (Eller så är de samma kön.) De är ca 5 veckor nu, har fjädrar på vingar och rygg, lite på kragen och öronen.

Hönsakadurra

  • Inlägg: 680
  • Med djuren i fokus
    • Skåne
    • Fotoalbum
SV: Araucana - könsmognad, etc, har nån erfarenhet?
« Svar #3 skrivet: 11 jun-08 kl 09:51 »
Jag har oxå Araucanor och mina har varit jättesvårt att se på. Mina äldsta är tre månader och först nu upptäckte jag att en var tupp. Massor av dubbelringade höns mao. Det jag har kunnat gissa mig till är genom hur dem uppför sig. Det funkar inte alltid men oftast har jag kunnat märka en helt annan sorts nyfikenhet och mod hos tuppkycklingarna. Det har varit dem som kommit fram när man kommer med gottor osv. Kammen är liten hos mina så det är ytterst lite skillnad mot hönornas, däremot är den ju klart mycket rödare.
Men min erfarenhet om rasen är att dem är ganska sena i utvecklingen. Mina Maraner i samma ålder gal för fulla halsar redan  ;D Vilket inte Araucanorna har börjat med.
Vallegården - En liten gård på Österlen, Skåne.
Besök oss live eller på www.vallegården.net
OBS. SÄLJER INGA AVELSÄGG!!!

HönsMaya

  • Inlägg: 676
    • Uppland
    • MayaMadeSpace
SV: Araucana - könsmognad, etc, har nån erfarenhet?
« Svar #4 skrivet: 17 jun-08 kl 23:09 »
Var glad för det , min Aracuanatupp "SnyggErik" har varldens vassaste. gällaste stämma och han gal typ jämt :|
/Maya
Ps. tur för han att han är snygg
Mamma till fyra, mormor till tre. Jag har i djurväg:Kissekatt och hönsor; Isbar, Maran, Araucana och Mignonankor. Akvarium med bl.a. Malar, Botior och olika tetror. Handgrävd damm och bäck. Guldfirrar i dammen.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

308 gäster, 3 användare
ärt, Berberis, Häggblomma

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har tidigare prenumererat. Var så nöjd att jag gav bort en prenumeration. Nu gör jag det igen. En jättebra present tycker jag!
/Margareta Mattsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser