Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Angora get ull  (läst 5699 gånger)

lindelou

  • Inlägg: 167
    • -
Angora get ull
« skrivet: 06 jan-08 kl 22:44 »
Vad ska jag göra av angoragetens ull? Skulle vilja testa att göra garn på ngt vis och sticka mig nåt fint:-) Har både ull från äldre djur och första klippningen.
Hur gör man?Kardar,spinner? Kan man lära sig själv genom att träna,träna?

anette i bugared

  • Inlägg: 6137
    • -
Re:Angora get ull
« Svar #1 skrivet: 07 jan-08 kl 10:45 »
Ett tips, släng in frågan på get-sidan också. Där finns fler med erfarenhet av getens ragg.
« Senast ändrad: 07 jan-08 kl 10:45 av anette i bugared »
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

annan

  • Inlägg: 918
Re:Angora get ull
« Svar #2 skrivet: 07 jan-08 kl 13:39 »
Kan man lära sig själv genom att träna,träna?

klart man kan!

och läsa läsa och testa och göra fel, och göra rätt!

jag kan köpa lite av dig å testa om du vill!
sen kan jag komma med fler tips.
« Senast ändrad: 07 jan-08 kl 13:41 av annan »
"jag har storslagna visioner och maxade projekt" Peps.

annan

  • Inlägg: 918
Re:Angora get ull
« Svar #3 skrivet: 10 jan-08 kl 10:48 »
Ett tips, släng in frågan på get-sidan också. Där finns fler med erfarenhet av getens ragg.

angora getter ger mohair, fint som moln :) inte ragg, det är den vanliga getens täckhår
"jag har storslagna visioner och maxade projekt" Peps.

Edgar

  • Inlägg: 3246
    • -
    • Kennel Hustomten
Re:Angora get ull
« Svar #4 skrivet: 10 jan-08 kl 11:17 »
angora getter ger mohair, fint som moln :) inte ragg, det är den vanliga getens täckhår

Apropå moln, mohair är det enda tyg som ger en bekväm sittplats vid långflygningar, andas lagom mycket. Detta enligt en angoragetbonde jag talade med för många år sedan.

Edgar

kison

  • Inlägg: 39
Re:Angora get ull
« Svar #5 skrivet: 10 jan-08 kl 12:55 »
Angoraget ull år fint och dyrt så var rädd om det.. Det är de första klippningarna som är bäst/mjukast
Det blir ett underbart garn.. man kan prova att blanda upp det med lammull om man tycket att det är svårspunnet.. men jag har spunnit ren angora och det är inget problem med lite träning...
Ullen från äldre getter är lite grövre men fungerar bra att blanda till ett lyxigt sockgarn..det tål att nötas på.  Jag vet ochså att somliga säljer den grövre ullen till penseltillverkning..
Om du är intresserad så bör du absolut prova att göra ett eget garn..


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

351 gäster, 2 användare (1 dolda)
Dagda

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har nu köpt mina första nummer av Åter och de var över förväntan. Mycket innehållsrika och informativa, och bra blandning. Inspirerande att läsa om andras berättelser och tankar. Även min familj uppskattade tidningen och kommer att läsa fler nummer.:)
/Johanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser