Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Nykläckt fasan  (läst 5939 gånger)

sallyomolly

• Gäst
Nykläckt fasan
« skrivet: 06 jan-08 kl 16:11 »
Idag har vi kört flera timmar, hämtat 4 hönor och en tupp. Fina var de ;D

Gris-Eva

• ~Allt är vackert som ses med kärlekens ögon~
    • Västergötland
    • Ms Piggy's Pet Pigs
Re:Hämtat fasaner idag =)
« Svar #1 skrivet: 06 jan-08 kl 16:53 »
Vad kul!  :D

Bilder? ;)
Bor med min sambo på en liten gård med våra bästa vänner som är 2 hästar, 5 hönor+1 tupp, 15 minigrisar, 2 katter & linderödsvinen Bianca och Lisen.:)
Vi har en liten uppfödning av minigrisar. Ms Piggy's Pet Pigs. www.minigrisar.se

sallyomolly

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 06 jan-08 kl 16:55 »
Det är lite för mörkt nu, det är jaktfasaner. Hoppas tuppen visar sig imorgon ur vindskyddet så ska jag fota honom. ;D

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #3 skrivet: 06 jan-08 kl 17:58 »
Är jaktfasaner samma som finns vilda här i söder? Eller vad kallar man dem?
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

sallyomolly

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 06 jan-08 kl 18:13 »
Japp det är det ;D

**Sofielund**

• Västergötland
    • ***Sofielund***
« Svar #5 skrivet: 06 jan-08 kl 19:47 »
ojdå ja dom är så fina

dom brukar springa runt här utanför

kan man ha dom som tama hihih
vad kul

kramis ulle
Älskar djur över allt annat även om jag har allergi. har jag Hund, höns, Ankor & katter

Bovanägare

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 06 jan-08 kl 20:21 »
Fasaner är vackra djur. Vad ska du ha dem till? Föda upp dem till mat eller? Är de tama?

sallyomolly

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 06 jan-08 kl 20:31 »
Nej de är inte tama, jag ska kläcka fram fler är det tänkt. Släpper dem sen till hösten och sparar kycklingar till avel nästa år osv.

Så meningen är att de som tjänat som avelsdjur under sommaren ska släppas till hösten.

De är inte tama och jag undrar om fasaner kan bli det, det ligger nog inte i deras natur. De förtjänar att vara fria. Så på detta vis slipper jag hålla dem i fångenskap nån längre tid ;D Och så får vi fler i faunan.

HönsMaya

• Uppland
    • MayaMadeSpace
« Svar #8 skrivet: 06 jan-08 kl 20:51 »
Hur klarar de som varit i fångenskap och fått maten serverad på fat att hitta käk när du släpper dem?

???

Maya
Mamma till fyra, mormor till tre. Jag har i djurväg:Kissekatt och hönsor; Isbar, Maran, Araucana och Mignonankor. Akvarium med bl.a. Malar, Botior och olika tetror. Handgrävd damm och bäck. Guldfirrar i dammen.

sallyomolly

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 06 jan-08 kl 20:56 »
Hade du träffat dem i hägnet så hade du förstått ;D

Jag har varit hos en expert som gör såhär och det har funkat.

Jag kommer att ha dem nära skogskanten bortom vår hage. det är insynsskyddat och mycket granris och kojjor.

De är väldigt skygga av naturen så det är säkert ingar problem.

Bovanägare

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 06 jan-08 kl 20:57 »
Bor de i en voljär utomhus eller kan man ha de inne i ett tex. hönshus?
Här där jag bor tror jag inte att de finns några vilda, jag antar att det är främst "fält" fåglar. kram och hej !

HönsMaya

• Uppland
    • MayaMadeSpace
« Svar #11 skrivet: 06 jan-08 kl 20:57 »
Det låter STORT och Härligt  ;D
 tycker Maya
Mamma till fyra, mormor till tre. Jag har i djurväg:Kissekatt och hönsor; Isbar, Maran, Araucana och Mignonankor. Akvarium med bl.a. Malar, Botior och olika tetror. Handgrävd damm och bäck. Guldfirrar i dammen.

Nettis

• Smörblommans Siv
SV: Hämtat fasaner idag =)
« Svar #12 skrivet: 09 mar-08 kl 09:29 »
Jag har ett par gula jaktfasaner. De är tokvilda och flaxar till bara de ser mig. Sen har jag ett par av engelsk grön jaktfasan också och de är mera tam. Hönan kan sitta på min arm och jag får klappa både henne och tuppen om de sitter på pinnen och jag tar det lugnt. Jag vet inte om förra ägaren höll på mycket med dem men han sa att de ganska tama när jag hämtade dem. Det kanske blir skillnad om de får ruva själv eller om man kläcker fram dem i kläckare.

sallyomolly

• Gäst
Nykläckt fasan
« Svar #13 skrivet: 07 maj-08 kl 06:57 »
Nu har mina första fasaner kläckts, här är en kyckling.

fjäderfän

SV: Nykläckt fasan
« Svar #14 skrivet: 10 maj-08 kl 20:27 »
ska man födda upp för att släppa ut så ska dom komme ut i mitten på juli senast fick jag höra så man bör kläcka dom i mars fick jag det berättat av han som jagar hos oss.
sambo har 2 barn Tindra och Mio.  4hästar och 4katter

sallyomolly

• Gäst
SV: Nykläckt fasan
« Svar #15 skrivet: 25 maj-08 kl 18:13 »
Det var lustigt då de flesta får första äggen 7 april.  Han jag köpte avelsdjur av har hållt på i 50 år och han sa att äggen kommer omkring 7 april varje år.

Det borde stämma för de flesta då man inte får ha fasaner inomhus utan de ska vara i utomhusvoljärer.
Han bodde många mil uppåt i landet och jag bor i mellersta så är det nån som har ägg tidigare skulle jag bli förvånad. Kommer de tidigare blir det oftast inget av dem då man inte ska kläcka de första.

Mina kom 10 april. Sen vill man helst att de ska vara 8-12 veckor vid utsättning.

Jag är tidig ändå i år då jag fått tag i ägg nånannanstans. ;)

Sedan beror det precis på vilken sorts utsättning man ska göra, finns olika tillvägagångsätt.

Dela detta:

* Inloggade just nu

438 gäster, 3 användare (1 dolda)
Bender, Nataks

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jag älskar när tidningen kommer! Myskväll och massor med läsningar!
/Melissa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser