Brunst!?

Startat av Anette Ö, 06 Jan-08 kl 09:29

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Anette Ö

Hej.
Nu startar nedräkningen inför betäckning av varmblodet :D.
Jag vet att jag frågat en hel del förut men nu ploppar nya frågor upp :-[.
Hur ser man att hon brunstar ??? Hur ofta brunstar hon, var tredje vecka eller ??? När ska man köra iväg henne för betäckning ???

Berätta allt ni vet ;D

Hälsningar Anette
Följande 2-benta och 4-benta betydelsefulla varelser finns i mitt liv: Sju barn, ett barnbarn, en svärson, en svärdotter, min älskade pappa 2 katter och en hund.

Ponnier

Ston brunstar i medeltal 6-7 dagar, med en variation på 3-8 dagar, men så stor spridning som 1- 50 dagar förekommer. Ägg lossning är näst sista eller sista dagen på brunsten.
Kletig svans brukar vara ett tecken på brunst.Men syns det inget ,så kan man prova att låta stoet träffa en "främmande" häst,de brukar då visa.
Jag lämnade iväg mitt sto utan vare sig tecken på brunst eller att jag visste tid för brunst.Hon gick på fribetäckning och hon kom igång 2 dagar efter att hon släpptes in till hingsten. De flesta hingst stationer tar emot oavsett brunst eller ej för de kommer igång snabbt efter de anlänt till hingst.
Du får det svar du förtjänar.

Frances

OBS! Man kan INTE stimulera fram brunst genom att köra stoet till hingsten, stenåldersskröna... ::)

Dom har sin brunstcykel som alla andra..

Är man van så vet man att stoet "luktar brunst" direkt när man öppnar stalldörren.  ;D

Har ni andra hästar? Det säkraste är ju att prova med hingst om man har tillgång.. Då kan du inte missa om hon brunstar!

börja föra bok genast när du ser första brunsten så att du kan räkna ut hennes brunstcykel och sedan är det säkrats att köra henne till hingsten i god tid, helst en vecka innan hon ska brunsta. Det är inte omöjligt att dom går ur brunst när man flyttar på dom ifall dom redan kommit i brunst.. Och då får du ju ha henne hos hingsten tills nästa brunst..

Vad blir det för hingst? :D
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Falin

En del ston ändrar beteende under brunsten, det kan också vara en ledtråd. En av mina blir tex seg som sirap att rida, medans den gamla skriker och piper i högan sky om valacken så mycket som tittar på henne.  

Anette Ö

Aha, men hur luktar brunst då ;D

Kletig svans och knepigt beteende verkar vara det enklaste sättet att upptäcka brunst på :P. Hon är kolugn i vanliga fall och reagerar inte för nånting så kanske ändrar hon sig vid brunst, det vore ju smidigt ;)
Lite knepigt är det ju för ägaren vill att vi ska hålla koll på brunst och anteckna så vi kan köra henne till hingsten i tid.
Vi har en vallack också men jag tvivlar på att han skulle bry sig. En mer ointresserad gosse får man nog leta efter :-\.
Stoet ska troligen till Askö stuteri i Västerås. Det ska finnas tre varmblodshingstar där som fallit ägaren i smaken.
Anette
Följande 2-benta och 4-benta betydelsefulla varelser finns i mitt liv: Sju barn, ett barnbarn, en svärson, en svärdotter, min älskade pappa 2 katter och en hund.

Frances

Det luktar kiss..fast skarp och lite söt lukt på samma gång.. Du kommer att märka ;)
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Sar

Citat från: Jonny & Anette skrivet 06 Jan-08 kl 09:29
Hej.
Nu startar nedräkningen inför betäckning av varmblodet :D.
Jag vet att jag frågat en hel del förut men nu ploppar nya frågor upp :-[.
Hur ser man att hon brunstar ??? Hur ofta brunstar hon, var tredje vecka eller ??? När ska man köra iväg henne för betäckning ???

Berätta allt ni vet ;D

Hälsningar Anette

Det låter ju väldigt tidigt att få igång några brunster nu. Jag vet att de som har fullblod (som måste betäckas tidigt på året, vanligtvis ca mars) brukar försöka stimulera igång brunsten med hjälp av belysning. Jag har ingen erfarenhet av varmblod så jag vet inte om man vill ha så tidiga föl även där? Det är ju rätt pyssligt med föl som föds i februari,  betydligt lättare hanteringsmässigt om du kan få dem i maj. Isåfall ska betäckningen ske i april (går dräktiga ca 330 dygn).
De flesta ston stimuleras av det första gröna gräset och det är bra att de är lite hulliga. Morötter sägs vara bra och Eggersmann har till och med ett speciellt foder att börja ge lite före semineringen.
Brunsten kan synas mer tydligt om man provar dem mot hingst men vi fick reaktion även på en valack som hon inte delar hage med.
Jag brukar kolla stona som har tysta brunster där bak, när de är är ur brunst är slemhinnorna blekrosa, i brunsten har de blivit ordentligt röda.
Lycka till!

Norrsken

Vårt gammelsto har aldrig visat speciellt mycket, annat än den sommaren hon gick på bete med tre vallacker som alla glömt att de var kastrerade. När de fick komma till när man släppte ut henne så visste man, sen kunde man roa sig med att räkna om man hade lust. När vi skulle skaffa föl så fanns en hingst i stallet vi stod, och eftersom man gick förbi hans box på vägen in i stallet så var det relativt enkelt då.. Men, för att inte glida från ämnet allt för mycket, så är det olika hur mycket de visar. Jag har som sagt oftast inte märkt nåt alls på vårt sto. Och trots att vi haft henne i över femton år så har jag inte märkt nån speciell lukt.. Ska man lyfta på svansen och sniffa eller?
If we don't take care of the earth, earth will take care of us

Frances

Nä  ;D Det brukar lukta brunst när man öppnar stalldörren ;D Om inte annat så luktar det om svansen ;D

Anette Ö

Citat från: Sar skrivet 07 Jan-08 kl 21:30
Det låter ju väldigt tidigt att få igång några brunster nu. Jag vet att de som har fullblod (som måste betäckas tidigt på året, vanligtvis ca mars) brukar försöka stimulera igång brunsten med hjälp av belysning. Jag har ingen erfarenhet av varmblod så jag vet inte om man vill ha så tidiga föl även där? Det är ju rätt pyssligt med föl som föds i februari,  betydligt lättare hanteringsmässigt om du kan få dem i maj. Isåfall ska betäckningen ske i april (går dräktiga ca 330 dygn).
De flesta ston stimuleras av det första gröna gräset och det är bra att de är lite hulliga. Morötter sägs vara bra och Eggersmann har till och med ett speciellt foder att börja ge lite före semineringen.
Brunsten kan synas mer tydligt om man provar dem mot hingst men vi fick reaktion även på en valack som hon inte delar hage med.
Jag brukar kolla stona som har tysta brunster där bak, när de är är ur brunst är slemhinnorna blekrosa, i brunsten har de blivit ordentligt röda.
Lycka till!

Meningen är inte att hon ska betäckas nu utan att jag ska vara beredd att anteckna hennes brunst. Jag har inte haft nått sto som ska betäckas förut och då har jag inte reflekterat över när, hur brunsten fungerat, liksom :-[.
Stoet har vi på långtids foder och ägaren vill att hon ska betäckas  i år och sedan när fölet är avvant så ska de ha fölet och vi får stoet :)
När brukar stona börja brunsta? Har läst att det sker när dagarna blir ljusare osv men när ungefär brukar era ston börja visa brunst? Det kan ju vara bra att veta när jag ska börja sniffa när jag öppnar stalldörren ;D
Anette

sinya

Börja med att köpa boken "Att bli med föl", i den står det mesta som är värt att veta. Jag brukar börja anteckna brunsterna så fort jag ser dom på våren så jag vet hur långa de är och hur många dagar det är mellan. Dom brukar börja brunsta i April tycker jag.

Om stoet bara ska få ett föl och ej betäckas om igen nästa år tycker jag att det är bra att få fölet i juni, så kan stoet förhoppningsvis föla ute och fölet gå ute från början. Men det där är en smaksak.

Sar

Min lånemage började visa tecken på brunst i april. Sedan hade hon en riktig brunst i början av maj och en i slutet där vi inseminerade (26 och 29 maj). För mig var det viktig att betäcka rätt tidigt på året eftersom jag bara lånade magen den säsongen och om hon resorberade tidigt skulle jag ha en ny insemineringschans. För vår del stämde det väldigt bra med vädret, bekanta som skulle inseminera några veckor efter oss fick till slut spruta igång brunsten eftersom vädret blev så kallt och molnigt att de inte kom i brunst.
Fick jag helt välja insemineringstillfälle skulle det vara i slutet av juni så att fölisen skulle komma i slutet av maj istället som nu i slutet av april.

Frances

Ska dom ha den som travhäst, vilket jag förutsätter eftersom dom ska betäcka på Askö, så vill dom formodligen betäcka mars-midsommar nånstans. Inte senare.

Falin

Med de här märkliga vintrarna tycker jag de brunstar lite hur som haver...  :-\ Mitt ena sto brunstade regelbundet långt in i december i fjol, och den andra flörtar just nu vilt med valacken.

Ponnier

Citat från: Frances skrivet 06 Jan-08 kl 20:49
OBS! Man kan INTE stimulera fram brunst genom att köra stoet till hingsten, stenåldersskröna... ::)

Dom har sin brunstcykel som alla andra..

Skrev jag stimulera fram?? Tror inte det. Men av de stona vi haft där brunsten inte märkts så har de alla gånger visat tydlig brunst när de träffat hingsten eller dagen efter. Likaså att testa brunst mot ex vallack... Så antiskröna på du för här har det stämt 99,99% :P
Du får det svar du förtjänar.

Frances

;D

Vilken tur då  ;D Jag som precis trodde att det följde brunstcykeln precis som vi folk har menscykel   ;D ;D Alltid lärman sig nåt ;)

jag tyckte det var avnligare att dom går ur brunst när man flyttar dom till hingsten..men men.. Man är aldrig för gammal eller erfaren för att lära sig ;)

Frances

CitatFödde upp galoppörer på -90 talet. Viktigt med tidigt födda individer då pengarna styr allt här i världen.
Tidigt född med tidig stam efterfrågas av tränar och ägare som tror att det är det samma som tidiga pengar, ibland men inte alltid är det så.

Läst i hingstinfo om en studie om att riktigt tidigt födda hästar (varmblod?) hade färre lösa benbitar än dom som föddes direkt på betessäsongen. Tydligen för att dom inte överansträngde sig för tidigt.
Det finns för och nackdelar med det mesta!

Frances

Apropå få igång brunst nu så måste jag det på liv o död :o

Kallblodsmärren blir inte fri från livmoderinflamationen förran hon brunstar ordentligt.. O hon tål inte längre till att spolas o gå inflamerad och medicineras.. :(

Önska mig lycka till... :'(

Anette Ö

Hej.

För ett par dagar sedan så började stoet bli knepig i humöret och hon bara tål inte att man borstar mgen, vilket inte varit några problem. Svansen är tovig på undersidan och lite klddig. Kan hon ha börjat brunsta redan nu ???.  Hur länge brunstar hon då ? Är nog jätte täppt i näsan för jag tycker bara det luktar häst när jag öppnar stalldörren på morgonen :-[ :-[

Anette

Frances

Visst låter det lite brunstigt.. Men svansen åtminstone borde lukta "starkt kiss" ???

Du behöver registrera dig eller logga in för att delta i forumet. Det är enkelt och gratis, välkommen : )

* Online just nu

347 Gäster, 1 användare
Sommaräng85