Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur skicka, hantera avelsägg?  (läst 9813 gånger)

Melica

SV: Hur skicka, hantera avelsägg?
« Svar #20 skrivet: 08 jan-08 kl 00:33 »
I regler för märkning av hönsägg står:
"Klass A-ägg får inte ha förvarats vid temperatur under +5°C"

Varför det? Händer det något med äggen om de förvaras så svalt? Påverkar det i så fall kläckningsresultatet?
Är på jakt efter dvärghöns som lägger färgade ägg. Gröna, mörkbruna eller prickiga. Köper gärna avelsägg. Är även intresserad av blandraser.

Bruja

• Gäst
« Svar #21 skrivet: 08 jan-08 kl 01:20 »
Hej!

Jag brukar samla in äggen o då skickar jag en mail o ber dem betala in via Internet. Så fort jag ser pengarna så skickar jag äggen. Detta gör jag för att jag har skickat ägg så många ggr utan att få betalt för dem. Dessutom kan du se om kunden är seriös o betalar in de dem beställer...

Jag brukar låta äggen ligga i rumstemperatur innan jag lägger in dem, minst fyra timmar, sedan lägger jag dem i den backen som är stilla ett dygn, till sist flyttar jag över dem i backarna som vänder dem.

mvh
Carmen

Tindranu

• Småland
« Svar #22 skrivet: 09 jan-08 kl 12:32 »
Undrar bara! Ni som skickar ägg, hur gör ni med betalningen :-\

Jag mailade med Margit ett tag och bestämde mig för att chansa. Jag hade ju egentligen inte en aning om vem personen bakom nicket var, men jag gick på min magkänsla att det var en ärlig person i andra änden av datorn, och det var det ju!
En störthärlig tjej som delar mitt galna intresse för höns och som jag idag känner mer och har träffat hela hennes familj. Var hemma hos henne och hämtade en höna häromkvällen, bor ju egentligen på "möjligt" avstånd för att köra över en kväll - om man vill - och har en go´ gubbe som kör... :-*
(för jag bara gäspar på kvällarna...sov gott hela vägen hem förresten!)
Men, man ska nog inte skicka för mer pengar än man kan avvara - ifall...
Jag skickade med min adress i brevet med ägg och Margit postade brev med pengar dagen efter.
Det gick bra denna gången och jag fick en go´ kompis med familj på köpet!
Känner man sig tveksam så idag kan man ju föra över pengar via internet ganska enkelt. Då när man ser att pengarna finns på kontot kan man ju skicka.
Men, magkänslan är viktig!
Mvh Tindranu

« Senast ändrad: 09 jan-08 kl 12:33 av Tindranu »
Lever ett lyckligt liv med min man på landet, med 1 katter, tre hundar, samt ett (oräkneligt!) gäng dvärgkockin i diverse roliga färger...

LM

• Föder upp gotlandskaniner i genbank.
    • Närke
    • Kaninhålan
« Svar #23 skrivet: 10 jan-08 kl 16:43 »
Man ska endast använda rena ägg till avel.
Man väntar sig att avelsägg ska vara rena när man köper dom, och då menar jag inte tvättade utan rena from värptillfället.  :)
Gotlandskaniner, genbank.

Anna

• -
« Svar #24 skrivet: 10 jan-08 kl 22:49 »
Detta är en stro anledning till varför man inte ska låta hönsen sova i redena utan "lära" dem att sova på pinne. Går man ut några kvällar i rad då det blivit mörkt och alla lagt sej och lyfter upp alla på pinnen så brukar de ha lärt sej på några kvällar. Annars kan man ju stänga för redena nattetid så länge man inte har surhönor. Då är det sällan äggen blir så skitiga.
Lycklig på landet i Medelpad med make, två söner, katt, höns och förhoppningsvis mer djur framöver...

Margit

• Gäst
« Svar #25 skrivet: 11 jan-08 kl 02:31 »
Jag mailade med Margit ett tag och bestämde mig för att chansa. Jag hade ju egentligen inte en aning om vem personen bakom nicket var, men jag gick på min magkänsla att det var en ärlig person i andra änden av datorn, och det var det ju!
En störthärlig tjej som delar mitt galna intresse för höns och som jag idag känner mer och har träffat hela hennes familj. Var hemma hos henne och hämtade en höna häromkvällen, bor ju egentligen på "möjligt" avstånd för att köra över en kväll - om man vill - och har en go´ gubbe som kör... :-*
(för jag bara gäspar på kvällarna...sov gott hela vägen hem förresten!)
Men, man ska nog inte skicka för mer pengar än man kan avvara - ifall...
Jag skickade med min adress i brevet med ägg och Margit postade brev med pengar dagen efter.
Det gick bra denna gången och jag fick en go´ kompis med familj på köpet!
Känner man sig tveksam så idag kan man ju föra över pengar via internet ganska enkelt. Då när man ser att pengarna finns på kontot kan man ju skicka.
Men, magkänslan är viktig!
Mvh Tindranu

Magkänslan är mycket viktig!  ;)
Och jag blir så glad när det finns goa människor som ställer upp med ägg när allt känns hopplöst  ;D.

Det är tråkigt när folk inte håller vad de lovar  :( !.

Jag kan också tillägga att Tindranu´s sätt att packa äggen fungerade utmärkt, alla äggen var hela. I bland kan det säkert handla om att man har tur med posthanteringen också.
Att ta betalt i förskott är nog ett bra sätt att förhindra besvikelser (synd att det ska behövas).

Jag missade att låta äggen vila...okunnig :-[ men det gick bra ändå! Fast då la jag dem inte i en kläckare utan under ett varmt dvärgkochinbröst  ;D.
« Senast ändrad: 11 jan-08 kl 02:34 av Margit »

Melica

« Svar #26 skrivet: 13 jan-08 kl 02:20 »
Hur låg temperatur tål äggen att det är ute under tiden de "är på posten" ? Har läst att en del av er skickar ägg nu. Vilken ute-temperatur har ni nu?
Är på jakt efter dvärghöns som lägger färgade ägg. Gröna, mörkbruna eller prickiga. Köper gärna avelsägg. Är även intresserad av blandraser.

**Sofielund**

• Västergötland
    • ***Sofielund***
« Svar #27 skrivet: 13 jan-08 kl 09:42 »
måste fråga: ???

när ni samlar avelsägg för att skicka vart förvarar ni dom då?
kylskåp, källare där det ä svalt?

Kram Ulle
Älskar djur över allt annat även om jag har allergi. har jag Hund, höns, Ankor & katter

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #28 skrivet: 13 jan-08 kl 09:46 »
Jag skickar inget ifall det är minusgrader här, på väg till eller vid destinationen. Så jag är mer bekymmrad över hur hög temperatur dom utsätts för.

Dela detta:

* Inloggade just nu

490 gäster, 1 användare
ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Senaste numret (3/19) var verkligen jätteintressant (även om alla brukar vara intressanta). Gillar artiklarna om framtiden och skulle gärna läsa mer om alternativa, positiva framtidsvisioner (det är dags att se något annat än kollapsbaserade domedagsprofetior). Vill också lära mig mer om olika toalettlösningar.
/ Hanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser