Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hjälp...måste jag köpa tillbaka ponnyn?  (läst 7606 gånger)

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
Re:Hjälp...måste jag köpa tillbaka ponnyn?
« Svar #20 skrivet: 07 jan-08 kl 19:05 »
Mmm..har en avkomma till en "bäver" ..morsan var helt hopplös på att knapra på allt... Dottern är på god väg...suck...

Kom nu inte o snacka om sysslolöshet mm. Hon bara ÄR sån!
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

anette i bugared

• -
« Svar #21 skrivet: 07 jan-08 kl 19:47 »
Mmm..har en avkomma till en "bäver" ..morsan var helt hopplös på att knapra på allt... Dottern är på god väg...suck...

Samma med våra, speciellt en. Han har alltid varit pigg på att prova saker och ting med tänderna. Dragkedjor, skosnören och antennen på mobilen, nafs och nagg. Likaså traktorn...en sån grannröd färg bara MÅSTE vara god. När han var liten så trodde vi att det skulle gå över. Men han bara måste tugga lite här och lite där. Står han då inne så blir det naturligtvis väggarna som har gnager på, när maten är slut.

Säger som du, han bara är sån :-*
« Senast ändrad: 07 jan-08 kl 19:47 av anette i bugared »
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Norrsken

• -
« Svar #22 skrivet: 07 jan-08 kl 22:06 »

Undrar om din bäveravkomma kan vara släkt med den som hyrde in sig hos mor och far. Min arma moder höll på att krevera och trodde sig behöva byta ut hela boxen innan de sålde henne..

Besökte ett arabstuteri när vår fölis var liten. En eller ett par av hingstarna höll visst på att äta sig ut ur sina boxar, tills ägaren slängde in varsin vedklabb till dem! Har inte haft behov av att pröva detta själv ;)

Ang krubbitning så är det inte mycket att bry sig om. Hästen mår inte dåligt av krubbitningen, utan i så fall av miljön. För att utvärdera miljön skulle jag fundera om hästen i fråga krubbiter ett par gånger sen den ätit upp krafften (absolut ingen fara) eller om den står och frenetiskt krubbiter hela tiden (byt miljö snarast!).

Personligen tar jag hellre en krubbitare än en träätare. Krubbitaren ställer inte till lika stora skador! ;) Vad jag försöker säga är att om man bara har en någorlunda vettig miljö för hästen så är det värsta med krubbitning alla hysteriska människor som stör sig på beteendet!
If we don't take care of the earth, earth will take care of us

PycklingMamma

• Simma inte motströms, åk motorbåt!!!
    • Småland
« Svar #23 skrivet: 07 jan-08 kl 22:57 »
Hejsan, å tack så jättemycket för allt stöd och alla funderingar. Har pratat med tjejen som har henne och det är tydligen bara ett par drag strax efter att hon har fått foder. Obetydligt tycker jag men för henne verkar det som jorden ska gå under. Tror absolut att det beror på att hon står i spilta, då hon aldrig någonsin visat den minsta tendens till att göra det här hemma. Inte hos tidigare ägare som ägt henne i 6 år heller. Så sammanlagt så har hon aldrig krubbitit på 9 år. Tror bara inte hon vill ha kvar henne. Har pratat med en jurist idag, och hon sa att hon inte kan göra ett smack  åt saken. Hon har ju krävt mej att köpa tillbaka henne eller betala det som blir över om hon reducerar priset. Har som tur är hittat en tjej som är jätte intresserad, hon ska komma i helgen å kika på henne. Håll tummarna för Emilie (ponnyn) nu!!
Det var en gång två älgar som va ute å flög, då sa den ena älgen till den andra:

- Du har en bulle i ögat!!!  Den andra svarar:  - VA? Jag hör inte vad du säger för ja har en bulle i ögat!!!

Norrsken

• -
« Svar #24 skrivet: 08 jan-08 kl 16:05 »
Håller tummar och tår! Tycker det låter hellöjligt av köparen att bli så nojig bara för att hon krubbiter ett par gånger efter maten! Jag menar, det gör ju ingen skada! Kanske andra i stallet som reagerar på det, och hon inte kan stå emot? Jag vet hur det kan gå. Minns kommentarerna om min pålle när han flyttade till ett större stall, endel var helt hysteriska i tron att det skulle "smitta", och skulle tom ha oss att operera hästen (jävla knäppskallar >:(). Däremot lärde min häst sig av en annan i stallet att dänga framhoven i boxdörren när han började vädra mat. Något jag tycker är bra mycket mer enerverande än att han sväljer luft ett par gånger när han ätit upp maten!

Balbina

• -
« Svar #25 skrivet: 09 jan-08 kl 16:57 »
Jag sålde för drygt en månad sen mitt New Forest sto. Igår ringde hon och sa att hon är KRUBBITARE!!!!! Jag har haft henne i 3 år och hon har då aldrig krubbitit då jag har haft henne. Hon kräver nu att jag ska köpa tillbaka henne för hon anser sej blivit lurad. Jag sålde henne i god tro och för en billig peng för jag ansåg att hemmet var viktigare. Hon ville inte göra någon veterinärbesiktning då hon var så billig. Hade jag VETAT att hon var krubbitare, om hon nu är det, hade jag självklart talat om detta för nya ägaren. Snälla, ge mig råd! En ide är att hon tar ut en veterinär som kan skriva papper på att hon är krubbitare, och då har jag väl inget annat val än att köpa tillbaka henne. Vad hade ni gjort??  Vad kan jag göra. Anledningen till att jag sålde henne är att jag inte hade råd att ha kvar henne å att tiden inte räcker till. Jag har inte pengar att köpa tillbaka henne å inte heller någon stallplats!!
Jag är helt förstörd...

Har inte läst de andra inläggen men vad jag vet så är det som så att du har skyldighet att upplysa om de fel och brister du vet om att hon har. Sedan är det köparen som har full undersökningsplikt. Då ingår även vet. bes. och röntgen för att vara helt säker och vid en sådan undersökning har jag för mig att krubbitning brukar upptäckas. Vilket i så fall skulle innebära att köparen har brustit i sin undersökningsplikt vilket innebär att du är ansvarsfri.
Sedan är det även så att det enda ansvar du har är att upplysa om fel och brister du vet om och har hon dig veterligen aldrig krubbitit innan eller hos dig så finns inte det felet sedan innan och du är fri från ansvar.
Krubbitning kan ju även uppkomma vid en flytt. Har hon alltid stått i ett lugnt stall med mycket utevistelse så kan hon bli stressad och börja bita om hon hamnar på ex. en ridskola där de kommer in vid tretiden.
Tycker att du ska säga att felet inte fanns tidigare och att du inte kommer ta tillbaka hästen.. Ofta räcker det att säga ifrån ordentligt så fortsätter inte folk att bråka..

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #26 skrivet: 09 jan-08 kl 21:52 »
Du har några valmöjligheter :
1 be henne dra åt ....o se om hon kan göra nåt åt saken..
2 ta tillbaka hästen o sälj den igen men då billigt pga krubbbitare ( om så blir fallet kan du höra av dej till mej jag har platts o lösdrift + boxar inga spiltor)
3 be om bevis (veterinär) innan du köper tillbaka hästen.
4 fixa vittnen på att hon inte krubbbet hos dej o sen kan du be henne dra åt ...

Hoppas det går bra för dej o stackars häst .
fy fan för spiltor inte konstigt att hon gnager .
Jag har aldrig sålt en häst till ett hem med spiltor .
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Oskadis

« Svar #27 skrivet: 16 jan-08 kl 12:32 »
Jag undrar hur det har gått, har det ordnat upp sig än. Skriv gärna o berätta hur ni löst det. Jag håller tummarna för att allt ordnat sig till det bästa. Kram J
Självförsörjarwannabe med katter, kaniner, hästar o litet "odlingslanne"

Gris-Eva

• ~Allt är vackert som ses med kärlekens ögon~
    • Västergötland
    • Ms Piggy's Pet Pigs
« Svar #28 skrivet: 26 jan-08 kl 20:06 »
Hur har det gått? ???
Bor med min sambo på en liten gård med våra bästa vänner som är 2 hästar, 5 hönor+1 tupp, 15 minigrisar, 2 katter & linderödsvinen Bianca och Lisen.:)
Vi har en liten uppfödning av minigrisar. Ms Piggy's Pet Pigs. www.minigrisar.se

bötisch

• Gäst
« Svar #29 skrivet: 26 jan-08 kl 22:08 »
Din häst är förmodligen understimulerad... den ska inte behöva stå inne så länge att krubban verkar som tidsfördriv. det är den nuvarande ägarens ansvar att se till att hästen mår bra. En häst som går med andra hästar i en hage och endast kommer in några timmar om natten blir inte krubbitare... då vilar den. Dock kan du ju ta hästen tillbaka utan att betala om köparen är onöjd, verkar som hästen inte borde vara kvar där för att må bra. Hoppas det löser sig

Izmiljotina

• Gäst
SV: Re:Hjälp...måste jag köpa tillbaka ponnyn?
« Svar #30 skrivet: 01 mar-08 kl 15:34 »
jag tycker det är hemskt att ställa hästar i spilta överhuvudtaget, annat än som tillfällig uppbindning, ett par timmar/dygn på sin höjd. Det strider så till den milda grad mot allt i hästens naturliga betende.

Men lägg ned. Som om inte ridning eller körning strider mot "hästens naturliga beteende"? Hur länge har hästar varit domesticerade egentligen? Djur förändras. Djur anpassas.
Min häst stod i spilta under de år jag hade henne och trivdes alldeles utmärkt med det, så för en del hästar passar det faktiskt finemang.

Sofia-Finull

• Gäst
SV: Hjälp...måste jag köpa tillbaka ponnyn?
« Svar #31 skrivet: 02 mar-08 kl 09:06 »
Hejsan..
(erkänner jag bara ögnat igenom tråden)

Jag tycker inte att du behöver köpa tillbaka henne utan rättslig prövning.
Låt köparen lämna in ärendet till tingsrätten om de vill driva det vidare. Då blir ni båda kallade till ett möte där ni tillsammans med "domare" får lägga fram era argument och sedan är syftet att ni ska komma överens. Det kostar några hundralappar (som köparen får betala, eftersom denne lämnar in "stämningsansökan"), men sedan kan ni båda gå därifrån med ett resultat som jag skulle tro känns mest objektivt för er båda. Läs mer om tvister på http://www.dom.se/templates/DV_InfoPage____786.aspx

Har själv reklamerat en häst och var då förberedd på tingsrätt - dock visade det sig att ägaren kände till att det fanns tidigare vet.journaler på det dolda felet (kraftiga pålagringar - hästen blev utdömd!) och hon tog tillbaka hästen utan tvisteförhandling. Tycker det är bra att möjligheten finns dock, för att båda parter ska få möjlighet att föra fram sin åsikt och få hjälp med objektiv lösning.

Lycka till!!
 :)

Sar

• hvilaro.blogspot.com
    • Hvila Ro - Prästgård anno 1700
« Svar #32 skrivet: 02 mar-08 kl 12:46 »
Men lägg ned. Som om inte ridning eller körning strider mot "hästens naturliga beteende"? Hur länge har hästar varit domesticerade egentligen? Djur förändras. Djur anpassas.
Min häst stod i spilta under de år jag hade henne och trivdes alldeles utmärkt med det, så för en del hästar passar det faktiskt finemang.

Jag ser faktiskt ingen anledning till att ha sin häst i spilta mer än som tillfällig uppbindning när man vet om deras rörelsebehov. Att en häst accepterar att stå i spilta är inte ett tecken på att det är en ultimat hästhållning.

Norrsken

• -
« Svar #33 skrivet: 02 mar-08 kl 18:58 »
Ur människans eller hästens? Ur hästens synvinkel är nog ingen hästhållning det ultimata.

Visst! Men det är ju ändå ingen anledning att inte försöka göra hästhålliningen så bra man bara kan!

Ang spiltor så läste jag senast idag att man inte får bygga spiltor längre..

Sar

• hvilaro.blogspot.com
    • Hvila Ro - Prästgård anno 1700
« Svar #34 skrivet: 02 mar-08 kl 20:54 »
Ur människans eller hästens? Ur hästens synvinkel är nog ingen hästhållning det ultimata.

Håller man häst har man en skyldighet att försöka få hästhållningen så ultimat som är möjligt och ändå kunna använda hästen, ett fritt liv på stäppen med rovdjur som jagar en är kanske inte heller helt ultimat från hästens synvinkel.....

Norrsken

• -
« Svar #35 skrivet: 03 mar-08 kl 11:40 »
Självklart skall man det. Men vad är det bästa då, det var det jag var ute efter.
Det är så lätt att vara snabb med att ha åsikter.
Allt vi gör och hur vi behandlar hästarna är sker ju utifrån vad vi tror är det bästa, men hur vet vi att det är det?

Jag menar, om jag inte uttrycker med ord och ansiktsuttryck vad jag känner och upplever för dig så kan du bara gissa dig till vad jag verkligen upplever och hur jag mår.
Du vet inte du bara tror.

Och då är vi ändå av samma sort, om än man och kvinna.

Och skulle hästarna kunna svara med ord så skulle vi nog ändå få olika svar om vi frågade olika hästar! Man får helt enkelt använda sunt förnuft. Så kan man försöka hålla sig inom lagarna också ;) Men med sunt förnuft och ett sinne öppet nog att kunna förändra sina åsikter om så krävs så kommer man antagligen rätt långt. Men, nu vet jag inte varför vi hamnade i denna diskussion.. ???

PycklingMamma

• Simma inte motströms, åk motorbåt!!!
    • Småland
SV: Hjälp...måste jag köpa tillbaka ponnyn?
« Svar #36 skrivet: 06 mar-08 kl 14:36 »
Allt har löst sej. Hon har nu flyttat till en jätte go familj där hon får gå på lösdrift tillsammans med 12 andra ponnier. Har inte hört ett ord från hon jag sålde henne till...hon har la dåligt samvete.
Hon har för övrigt inte krubbitit eller vart bäver sen hon kom dit heller!
Slutet gott, allting gott!!
Det var en gång två älgar som va ute å flög, då sa den ena älgen till den andra:

- Du har en bulle i ögat!!!  Den andra svarar:  - VA? Jag hör inte vad du säger för ja har en bulle i ögat!!!

Dela detta:

* Inloggade just nu

639 gäster, 2 användare
Radar, Ljunghonung

* Forum

* Om tidningen Åter

- Alltid lika härligt när åter trillar ner i brevlådan.
/EmelieT

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser