Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hjälp...måste jag köpa tillbaka ponnyn?  (läst 7636 gånger)

PycklingMamma

• Simma inte motströms, åk motorbåt!!!
    • Småland
Hjälp...måste jag köpa tillbaka ponnyn?
« skrivet: 05 jan-08 kl 15:04 »
Jag sålde för drygt en månad sen mitt New Forest sto. Igår ringde hon och sa att hon är KRUBBITARE!!!!! Jag har haft henne i 3 år och hon har då aldrig krubbitit då jag har haft henne. Hon kräver nu att jag ska köpa tillbaka henne för hon anser sej blivit lurad. Jag sålde henne i god tro och för en billig peng för jag ansåg att hemmet var viktigare. Hon ville inte göra någon veterinärbesiktning då hon var så billig. Hade jag VETAT att hon var krubbitare, om hon nu är det, hade jag självklart talat om detta för nya ägaren. Snälla, ge mig råd! En ide är att hon tar ut en veterinär som kan skriva papper på att hon är krubbitare, och då har jag väl inget annat val än att köpa tillbaka henne. Vad hade ni gjort??  Vad kan jag göra. Anledningen till att jag sålde henne är att jag inte hade råd att ha kvar henne å att tiden inte räcker till. Jag har inte pengar att köpa tillbaka henne å inte heller någon stallplats!!
Jag är helt förstörd...
Det var en gång två älgar som va ute å flög, då sa den ena älgen till den andra:

- Du har en bulle i ögat!!!  Den andra svarar:  - VA? Jag hör inte vad du säger för ja har en bulle i ögat!!!

Falin

• -
Re:Hjälp...måste jag köpa tillbaka ponnyn?
« Svar #1 skrivet: 05 jan-08 kl 15:34 »
Frågan är ju varför hon krubbiter? För lite grovfoder/utevistelse/aktivering? Krubbitning bottnar ju nästan alltid i någon form av understimulering av något slag. Ofta är det flera hästar i samma stall som har det som ovana, inte för att det "smittar", utan för att de alla tex vistas för lite i hagen.

Men jag undrar om man verkligen kan tvingas att köpa tillbaks en häst pga krubbitning? Kan det verkligen anses som ett dolt fel?

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #2 skrivet: 05 jan-08 kl 15:40 »
Oj, jag förstår att situtionen är hemsk.

En veterinär besiktning hade förmodligen inte hjälpt, så det behöver du inte tänka på.

Helt obergipligt att hon kan ha blivit krubbitare i all hast..Säker på att det är den riktiga orsaken till att dom vill lämna tillbaka henne?

Jag har aldrig haft ngn krubbitare..så jag är osäker på om en vetetrinär an skriva att en häst är krubbbitare? Det är klart om veterinären i fråga ser henne  göra det..

Jättesvår situation, vi med travhästar har en egen jurist att rådfråga i liknande fall, du kanske kan vända dig till rasförening eller försäkringsbolag om råd?

Jag köper tillbaka en häst på onsdag som jag sålde för ett halvår sen.. Så visst händer det, det ska man vara medveten om. Jag själv skulle aldrig lämna tillbaks en häst.. Skulle jag köpt en som det visar sig vara fel på..då skulle jag skylla mig själv för att jag missade det.. så dum är jag.

Gör vad du kan annars, annonsera fort som ögat och håll dig med god fot med köparen ändå om det går, så kanske hon kan står där tills du hittat en ny köpare?
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

amarantus

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 05 jan-08 kl 15:45 »
Vad är Krubbiter? sjukdom el avikande beteende?

Vet ett rättsfall där en köpare ville upphäva köpet på en häst som började bita nya ägaren. Men det ansågs inte kunna bevisas att beteendet tillkommit av ngn orsak el ett gammalt urselt humör...

Så ett djur anses kunna förändra sitt beteende och att det inte går att bevisa annat i detta fall iallafall!

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
« Svar #4 skrivet: 05 jan-08 kl 18:57 »
Vad är Krubbiter? sjukdom el avikande beteende?

Det är en olat som innebär att hästen tar stöd med framtänderna i krubbans kant eller något annat föremål och sväljer luft.

Jag vet faktiskt ine om du kan tvingas köpa tillbaka henne,  men det kan ha varit så att hon "varit krubbitare" tidigare också, men att det inte visat sig hos dig av olika anledningar. När hon nu flyttat och kanske känner sig stressad eller inte får ngt behov tillfredsställt (hur är det med motion, utevistelse, sällskap, foder?) så kan det komma fram.
« Senast ändrad: 05 jan-08 kl 19:13 av vingklippt »
"helst skulle varje människa ha en egen liten höna. en höna som tar tillvara på mat som blivit över, som ger ett ägg om dagen och gödsel till en blomsterrabatt..."

http://storaaleberg.blogspot.com

PycklingMamma

• Simma inte motströms, åk motorbåt!!!
    • Småland
« Svar #5 skrivet: 05 jan-08 kl 21:30 »
Hon står ute lika mycket som innan och motioneras lika mycket. Hon får samma grovfoder och kraftfoder, men står nu i spilta istället för box. Hon har sällskap av tre andra hästar och står högst i rang.
Har svårt att tro att det kan räknas som ett dolt fel på en 17 år gammal häst. Har inte skrivit något om ångerrätt eller prövotid.
Det var en gång två älgar som va ute å flög, då sa den ena älgen till den andra:

- Du har en bulle i ögat!!!  Den andra svarar:  - VA? Jag hör inte vad du säger för ja har en bulle i ögat!!!

Norrsken

• -
« Svar #6 skrivet: 05 jan-08 kl 23:40 »
Hon står ute lika mycket som innan och motioneras lika mycket. Hon får samma grovfoder och kraftfoder, men står nu i spilta istället för box. Hon har sällskap av tre andra hästar och står högst i rang.
Har svårt att tro att det kan räknas som ett dolt fel på en 17 år gammal häst. Har inte skrivit något om ångerrätt eller prövotid.

Jag tror inte att enbart byte från spilta till box triggar krubbitning på en så pass gammal häst. Jag har själv en krubbitare, och.. Det är en mycket aktiv häst, som kräver stimulans! Krubbitningen lade han sig till med som tvååring när han skadade sig och var tvungen att stå på box ett tag. Nuförtiden krubbiter han bara vintertid då han står inne om nätterna. Sambandet är helt klart, ju mer stimulans, ju naturligare miljö desto mindre krubbitning!

Utan att heller vara det minsta insatt i juridik så tror jag ändå inte att det ska vara helt lätt att hävda krubbitning som ett dolt fel! Det är ju inget egentligt fel på hästen, bara en ful vana, liknande människor som biter på naglarna, eller vickar frenetiskt på foten när de sitter! Jag menar, många människor stör sig nåt fruktansvärt på krubbitning, trots att det inte innebär nåt större problem! Min teori är att krubbitningen visar på att hästens miljö inte är optimal, och att människorna vill blunda för det!
If we don't take care of the earth, earth will take care of us

klorofyll

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 06 jan-08 kl 11:30 »
Jag tror att du kan få råd av kommunens konsumentrådgivare, eller om det inte finns, hos konsumentverket. Det är ju ett köpeavtal ni gjort. Tråkigt för dej att hamna en en sån sits!
Hoppas du finner på råd!

anette i bugared

• -
« Svar #8 skrivet: 06 jan-08 kl 17:30 »

Jag tror att flytt och byte från box till spilta kan utlösa stressrelaterade psykiska åkommor, som krubbitning (om nu hästen verkligen lider av det).

Däremot har jag svårt att tro att köparen skulle få gehör för sin klagan gentemot dig. Det är svårbevisat att inte omställningen orsakat beteenderubbningen (om den nu existerar) och dessutom bör hon avvakta se om det är övergående. Har hästen aldrig haft detta beteendet hos dig, vilket du säkert har vittnen på, så kommer hon ingen vart.

Men menar hon verkligen krubbitning eller kallar hon hästens ev. gnagande i trävirket för krubbitning 8)?

Ge henne rådet att ställa hästen i box ett tag.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

soleskog

« Svar #9 skrivet: 06 jan-08 kl 18:50 »
Trist historia för dig. Krubbitning är ju faktiskt ingen sjukdom, och ny forskning har visat att krubbitning i sig inte är ett problem för hästen, så frågan är varför hon inte längre vill ha den kvar?
Däremot är det ju vanligt att beteendeproblemen uppkommer när hästen har ett problem - en miljö som inte är vad djuret behöver. Och även om hästen är ute mycket nu också, får samma mängd grovfoder etc, så kan det faktum att utfodringsrutiner är nya (fodras sist av hästarna i stallet istället för först, t ex) eller miljöombytet leda till att en stereotypi utvecklas.

Hoppas att det löser sig på något vis!

mjölkbonde med robot. Även får och hästar samt en fin hop smådjur - myskanka, brahmahöns, kaniner, gris, hund och katt.

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
« Svar #10 skrivet: 06 jan-08 kl 22:00 »
Jag tror att bytet från box till spilta kan vara boven i dramat. En frustrerad häst i box kan ta till lite olika "lösningar" vid stress, men i spilta är den låst och blir då antingen apatisk eller hittar på olater. Be henne prova att ställa hästen i box eller ännu hellre lösdrift.

Citera
Men menar hon verkligen krubbitning eller kallar hon hästens ev. gnagande i trävirket för krubbitning ?

Det där undrar jag också, men även ett ständigt trätuggande tyder ofta på att ngt är fel!
"helst skulle varje människa ha en egen liten höna. en höna som tar tillvara på mat som blivit över, som ger ett ägg om dagen och gödsel till en blomsterrabatt..."

Sar

• hvilaro.blogspot.com
    • Hvila Ro - Prästgård anno 1700
« Svar #11 skrivet: 06 jan-08 kl 22:11 »
Det torde vara köparen som har bevisbördan för att hästen var krubbitare redan hos dig. Men även om det juridiska läget ser rätt bra ut för dig så är frågan om man moraliskt tycker att det är försvarbart för sig själv att ens häst börjat krubbita. Är det inte fråga om krubbitning utan om något den nya ägaren bara hittat på för att hon inte gillar hästen känns det ännu värre. Hur väl kommer hästen att bli omhändertagen då?

Jag skulle åka ut till nya ägarna och ta ett ordentligt snack. Det första steget blir ju att sätta ponnyn i box igen (jag tycker faktiskt att det är rätt hemskt att sätta en 17 årig ponny i spilta efter att den stått i box i alla år. Hoppas det löser sig.

anette i bugared

• -
« Svar #12 skrivet: 06 jan-08 kl 22:32 »
.Det där undrar jag också, men även ett ständigt trätuggande tyder ofta på att ngt är fel!
Absolut!! Hästens beteende är hennes sätt att säga att hon vantrivs med något. Vad jag menade annars var att krubbitning och att bita på "krubban" inte är samma sak. Men som du mycket riktigt säger, hästen reagerar negativt på något.

Och jag menar fortfarande att det kan ha att göra med att bli uppbunden i spilta som är en stor bov i dramat.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.

Norrsken

• -
« Svar #13 skrivet: 07 jan-08 kl 00:11 »
Är det inte fråga om krubbitning utan om något den nya ägaren bara hittat på för att hon inte gillar hästen känns det ännu värre. Hur väl kommer hästen att bli omhändertagen då?

Den tanken slog mig också! Vore det min häst så skulle jag nog försöka först kolla upp ordentligt hur hästen har det hos nya ägaren, och.. Visar sig misstankarna ha minsta lilla grund så skulle jag göra allt som stod i min makt för att hitta en annan lösning.. I vilket fall som helst en olycklig situation, och jag hoppas att det löser sig till det bästa!

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
« Svar #14 skrivet: 07 jan-08 kl 09:44 »
(jag tycker faktiskt att det är rätt hemskt att sätta en 17 årig ponny i spilta efter att den stått i box i alla år.)

Jag håller fullständigt med! Eller, jag tycker det är hemskt att ställa hästar i spilta överhuvudtaget, annat än som tillfällig uppbindning, ett par timmar/dygn på sin höjd. Det strider så till den milda grad mot allt i hästens naturliga betende.

Absolut!! Hästens beteende är hennes sätt att säga att hon vantrivs med något. Vad jag menade annars var att krubbitning och att bita på "krubban" inte är samma sak. Men som du mycket riktigt säger, hästen reagerar negativt på något.

Och jag menar fortfarande att det kan ha att göra med att bli uppbunden i spilta som är en stor bov i dramat.

Jag håller med dig till fullo!

Körven

• Värmland
« Svar #15 skrivet: 07 jan-08 kl 12:00 »
Det enda problemet med krubbitning är att det är jävligt enerverande.Har själv haft en i 19 år,varken tänder elle mage har krånglat på honom.Inte har han smittat någon heller,det har stått en unghäst jämter honom och den har inte tagit någont intryck av han rapande.
Det finns så mycket dummt prat om krubbitning som inte har någon som hellst verklighetsförankring,Tex krubbitar rem något som skulle förbjudas,även operationer av en muskel har förekommit.När det förutsättningstlöst studerade fenomenet så visade det sig att det var mer ägaren som störde sig på beteendet.Jag minns inte så noga men jag tror att hästen inte kunde svälja luft,utan det var luft som komm från magen och komm ut i stället,och kände någon sorts "lindring" i magen.Och att förhindra det är ju djurplågeri.Kommer ihåg en som hade köpt en häst som visade sig vara krubbitare enligt honom,den bet i krubban och tuggade sönder inredningen i boxen,det tycker jag är ett störreproblem.

Körven
Agent i underlättelsetjänsten.
Lurar aldrig den fattige eller förför gammla kärringar.

Norrsken

• -
« Svar #16 skrivet: 07 jan-08 kl 13:44 »
Det enda problemet med krubbitning är att det är jävligt enerverande.Har själv haft en i 19 år,varken tänder elle mage har krånglat på honom.Inte har han smittat någon heller,det har stått en unghäst jämter honom och den har inte tagit någont intryck av han rapande.
Det finns så mycket dummt prat om krubbitning som inte har någon som hellst verklighetsförankring,Tex krubbitar rem något som skulle förbjudas,även operationer av en muskel har förekommit.När det förutsättningstlöst studerade fenomenet så visade det sig att det var mer ägaren som störde sig på beteendet.Jag minns inte så noga men jag tror att hästen inte kunde svälja luft,utan det var luft som komm från magen och komm ut i stället,och kände någon sorts "lindring" i magen.Och att förhindra det är ju djurplågeri.Kommer ihåg en som hade köpt en häst som visade sig vara krubbitare enligt honom,den bet i krubban och tuggade sönder inredningen i boxen,det tycker jag är ett störreproblem.

Körven

Kan inte annat än instämma! Jag har en häst som började krubbita som tvååring. Han är nu tolv år och har inte lidit några men. Problemen upphörde när mina föräldrar byggde eget stall. Visserligen krubbiter han några gånger när han har ätit, men det är ingen som klagar längre ;D

Oskadis

« Svar #17 skrivet: 07 jan-08 kl 17:47 »
Tråkig situation du sitter i . Jag är osäker på om krubbitning kan räknas som dolt fel och att man därmed kan kräva återköp. Det enda som kan hända är att hästen ytterst sällan får kolik om den sväljer väldigt mycket luft.
Flytt till spilta kan vara orsaken då det ofta är väldigt tråkigt för hästen att stirra in i väggen. Nya eller inga kompisar i hagen kan vara en annan orsak som också stressar hästen otroligt. Något jag har märkt är att hästar som inte varit krubbitare tidigare har en tendens att bli det om grannen är det. Om det har med att miljön är lika för båda eller om det "smittar" det vet jag inte.
Det finns speciella halsringar att sätta på hästen för att undvika krubbitning och man kan även smörja in området den biter på med saker som är ofarliga men smakar dåligt, men man ska först och främst försöka hitta anledningen till varför hästen börjat krubbita.
Kör det ihop sig totalt har jag en extra boxplats ledig bland mina islänningar som tillfällig lösning.
Hoppas det ordnar sig
Kram J
Självförsörjarwannabe med katter, kaniner, hästar o litet "odlingslanne"

Nina W

• Värmland
« Svar #18 skrivet: 07 jan-08 kl 18:44 »
Äkta krubbbitare eller bara "gnagare"?
Om hon tar stöd mot en kant och sväljer luft så är hon en riktitg krubbitare!
Men det kan ju hända att hon har långtråkigt i spiltan och
knaprar på den för att hon är hungrig eller har tråkigt.
« Senast ändrad: 07 jan-08 kl 18:44 av Nina W »

anette i bugared

• -
« Svar #19 skrivet: 07 jan-08 kl 18:49 »
Äkta krubbbitare eller bara "gnagare"?
Om hon tar stöd mot en kant och sväljer luft så är hon en riktitg krubbitare!
Men det kan ju hända att hon har långtråkigt i spiltan och
knaprar på den för att hon är hungrig eller har tråkigt.
Jag har dessbättre ingen krubbitare, men däremot två krubbätare ;).
Sent in och tidigt ut, annars drabbas boxväggarna av "gnagskador".

Dela detta:

* Inloggade just nu

834 gäster, 1 användare
Nataks

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som vanligt ett mångfacetterat och informativt nummer om mycket som hör självhushållningen till.
/Håkan

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser