Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Förvarade ägg , för länge sedan!?  (läst 4230 gånger)

HönsMaya

• Uppland
    • MayaMadeSpace
Förvarade ägg , för länge sedan!?
« skrivet: 05 jan-08 kl 14:07 »
Talade just med en vänninnna om ägg och hon berättade att hennes "gamla" mamma hade berättat att när hon som tonåring jobbade på ett ålderdomshem (innan det fanns kylskåp) så köpte man mycket ägg när det var bra tillgång och förvarade dem in "nåt vitt grus" och i det kunde de hålla sig hela vintern...

Jag vet att jag hört talas om detta tidigare(mina båda föräldrar var kemister)men jag kommer inte ihåg vad det var.
Nån som vet?
 ???
/Maya
Mamma till fyra, mormor till tre. Jag har i djurväg:Kissekatt och hönsor; Isbar, Maran, Araucana och Mignonankor. Akvarium med bl.a. Malar, Botior och olika tetror. Handgrävd damm och bäck. Guldfirrar i dammen.

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
Re:Förvarade ägg , för länge sedan!?
« Svar #1 skrivet: 05 jan-08 kl 14:25 »
Jag vet att mamma pratat om att de la ägg i 'vattenglas' men det är nog inte det du menar eller?
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

HönsMaya

• Uppland
    • MayaMadeSpace
Re:Förvarade ägg , för länge sedan!?
« Svar #2 skrivet: 05 jan-08 kl 14:36 »
Det kan vara det...   Googlade lite...hittade en tråd härifrån :)
http://www.alternativ.nu/yabbv2/index.php?board=37;action=display;threadid=718

Så här står det i Wikipedia:
Vattenglas eller natriumsilikat är namnet på den konserveringsvätska som förr användes för att konservera ägg. Vattenglas är en natriumsilikat, Na2[SiO2(OH2)] · 4 H2O. Den fungerar genom att den tätar porerna i äggens skal. Efter hand reagerar vattenglasen med koldioxid, CO2 i luften, och den från början glasklara vätskan övergår till en vit flockig, halvfast massa.

Tackar!
/Maya
« Senast ändrad: 05 jan-08 kl 14:38 av HönsMaya »
Mamma till fyra, mormor till tre. Jag har i djurväg:Kissekatt och hönsor; Isbar, Maran, Araucana och Mignonankor. Akvarium med bl.a. Malar, Botior och olika tetror. Handgrävd damm och bäck. Guldfirrar i dammen.

Dela detta:

* Inloggade just nu

523 gäster, 2 användare
Oskari, Nataks

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningen åter har jag läst i några år som prenumerant innan dess läste jag hos vänner. Genom åren har jag utvecklats det har även tidningen och att ledaren skrivs av en så härlig och äkta människa som erkänner att man ibland får ge upp och tänka om. ALLA borde ha tidningen!
/ Maria

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser