Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Smålandsvilla- Någon som bygger/har byggt  (läst 10922 gånger)

Jessica78

• Gäst
Re:Smålandsvilla- Någon som bygger/har byggt
« Svar #20 skrivet: 26 jan-08 kl 18:02 »
Jag anser att Jessica har sin fulla rätt att bygga en smålandsvilla...

Hon ställde upp sina förutsättningar och så vitt jag ser så har hon valt det som passar hennes bäst...  
Dessutom så kan stora delar av byggandet och den framtida driften vara både ekonomisk och ekologisk.

Hur stor miljöpåverkan innebär det att Jessica måste jobba ihopa ytterligare 1 miljon kr?

Är det någon som har räknat på miljöpåverkan av de olika byggalternativen egentligen?

Att vara alternativare är viktigt och alla ska få vara med.
På sina egna sätt...  
och varenda en som lockas av de ideer vi står för och tar dom till sig räknas !

Tack för ditt stöd!

Jessica78

• Gäst
« Svar #21 skrivet: 26 jan-08 kl 18:04 »
Kan ej vara tyst  ;D

Men hoppas "denne" skäms som ens tänker tanken i dagens samhälle att bygga ett "oekologiskt" hus. Ingen nämn, ingen glömd.
Idag när vi har alla fakta på bordet borde det vara självklart och ej gå före sin egodrift att peka o tycka.. utan gnid händerna och se till att det blir så bra för miljön som möjligt så brukar det oxå bli så bra för människan och plånboken.

Å nej jag skäms inte. Du behöver inte nämna namn eftersom jag är den enda här som bygger eller hur?. Jag skäms inte nu och jag kommer inte skämmas sen. Min elförbrukning kommer minska med hälften av att jag bor i ett nytt hus. Tror du inte att det påverkar miljön?

Palleman

• Pallefierad
    • Patrik Eriksson
« Svar #22 skrivet: 26 jan-08 kl 18:11 »

Hon ställde upp sina förutsättningar och så vitt jag ser så har hon valt det som passar hennes bäst...  
Dessutom så kan stora delar av byggandet och den framtida driften vara både ekonomisk och ekologisk.

Hur stor miljöpåverkan innebär det att Jessica måste jobba ihopa ytterligare 1 miljon kr?

Är det någon som har räknat på miljöpåverkan av de olika byggalternativen egentligen?

På sina egna sätt...  

I agree, håller med fullständigt, menar dock bara att man ej skall snöa in sig för mkt. Miljön bör ju ligga varmt om hjärtat och ej bara den egna plånboken.
Finurlig grabb som bor på ett historieboks nämnt torp i Göteborg. Torpet Mon, fyllt med ankor, vaktlar, höns, katt, vänner och härlig trädgård. Mitt i pulsande staden, mitt i lugna skogen!

http://www.torpetmon.se Urban Farming - Bed & Breakfast

Charlotte

• -
« Svar #23 skrivet: 26 jan-08 kl 18:32 »

På sina egna sätt...  

Väldigt bra skrivet!
Jag blir lika fundersam varje gång när människor börjar försöka "ta patent på" vad en Alternativare är... Menar ni i det stora hela??? Eller vill ni bestämma vilka som får vara med här och uttrycka sin åsikt/ställa frågor???
Eller, vad menar ni???
                               Mvh
                           Charlotte
« Senast ändrad: 26 jan-08 kl 18:36 av Charlotte »
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

ersam

• -
« Svar #24 skrivet: 26 jan-08 kl 19:35 »
Jag kan inte heller hålla tyst men jag tycker det är intressant att det på ett forum om alternativ dyker upp frågeställningar kring apbillig plastfärg och härliga Smålandsvillor!

Det finns ingen anledning till att vara tarvlig men man får nog vänta sig lite syrliga kommentarer om man kör den vanliga "konventionella" vägen.

Personligen skulle jag aldrig ens tänka mig tanken att titta åt en Smålandsvilla. Samtidigt är jag inte så rabiat att jag använder ekologiska produkter hela vägen ut utan plånbok och bekvämlighet kommer ofta före.

Bra Jessica att du vågar fråga men jag tycker personligen att du helt är ute och cyklar!

ES

Jessica78

• Gäst
« Svar #25 skrivet: 26 jan-08 kl 20:00 »
Jag har inte bett om kommentarer om mitt val jag vände mig till folk som har byggt eller ska bygga smålandsvillor ingen annan. Ni som inte har gjort det kan sluta kommentera mitt val för jag tar inte åt mig.

Prins Tuvstarr

• Redaktör
  • Var frukt har sin mognadstid.
    • Dalsland
« Svar #26 skrivet: 26 jan-08 kl 20:55 »
Hej Jessica78,

Välkommen hit till forumet. Jag tänker inte kommentera ditt val. Men som det redan skrivits så är risken inte stor att du får svar på din fråga eftersom detta är ett forum där småskaliga lösningar oftast diskuteras. Men visst kan det finnas någon som har erfarenhet av smålandsvillan här.

Lycka till med ditt husbygge.

Lite allmänt om alternativ.nu (och detta är riktat till alla)

Vad som är alternativt eller inte dyker med jämna mellanrum upp här och det går inte att svara på vad och vem som är alternativ. För en del räcker det med en blomma i knapphålet och lite sopsortering… Men utgångspunkten här på alternativ.nu är, som det står på indexsidan:

Alternativ.nu är en hemsida för praktisk kunskap om självförsörjning. Här kan vi som är intresserade av småskalig odling och djurhållning, ekologiskt byggande och hantverk träffas och utbyta kunskaper med varandra.

Håller man med i ovanstående så är man iaf alternativ enligt forumets andemening.

Björndalen – mitt blivande hem, timmerkoja 13,5 m², skog, grusväg, skogstjärn, ved, stearinljus, frukt, bär, nötter, frön, torkolla, tallsåpa, ull, lin, skinn, enkelhet, Thoreau, film, böcker, kreativ, glad … och världsfred.

Åter nr 1/13

anette i bugared

• -
« Svar #27 skrivet: 26 jan-08 kl 23:25 »
Jag blir lite betryckt när jag ramlar in på en tråd där trådstartaren häcklas och förlöjligas för att hon väljer att ställa sin husfråga på alternativ. Vad är det för skillnad på den frågan och många andra "icke alternativa" frågor. Vad gör tex en elektronisk musvaktsfråga på detta forum, eller hur alternativt är det att diskutera autism+barn eler barnfobier här? Något som jag själv gärna diskuterar med andra alternativare.

Jo, det vi alla har gemensamt är att vi letar efter ett eller flera sätt att leva våra liv lite mer alternativt, INTE TOTALALTERNATIVT.

Skäms på er, ni som sätter er till doms över andra. Kom gärna med råd, men mästra inte. DET är inte alternativt.

Jessica, En av mina pojkar skriver just nu kontrakt med Smålandsvillan. Infon de fått av byggherren, en gammal snickare, verkar mycket lovande. ALTERNATIVEN ;) är många vad gäller till- och från-val. Det är inte alla som har turen att hitta sitt boende inom rimlig prisnivå, på den orten man vill bo, med den standard man behöver. Ett nybyggt hus, av typen Smålandsvillan, är ett bra och prisvärt alternativ. Man vill ju trots allt kunna bestämma lite över sin tid och inte behöva arbeta dygnet runt för att finansiera sitt boende.

« Senast ändrad: 26 jan-08 kl 23:26 av anette i bugared »
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Jessica78

• Gäst
« Svar #28 skrivet: 27 jan-08 kl 09:02 »
Jag blir lite betryckt när jag ramlar in på en tråd där trådstartaren häcklas och förlöjligas för att hon väljer att ställa sin husfråga på alternativ. Vad är det för skillnad på den frågan och många andra "icke alternativa" frågor. Vad gör tex en elektronisk musvaktsfråga på detta forum, eller hur alternativt är det att diskutera autism+barn eler barnfobier här? Något som jag själv gärna diskuterar med andra alternativare.

Jo, det vi alla har gemensamt är att vi letar efter ett eller flera sätt att leva våra liv lite mer alternativt, INTE TOTALALTERNATIVT.

Skäms på er, ni som sätter er till doms över andra. Kom gärna med råd, men mästra inte. DET är inte alternativt.

Jessica, En av mina pojkar skriver just nu kontrakt med Smålandsvillan. Infon de fått av byggherren, en gammal snickare, verkar mycket lovande. ALTERNATIVEN ;) är många vad gäller till- och från-val. Det är inte alla som har turen att hitta sitt boende inom rimlig prisnivå, på den orten man vill bo, med den standard man behöver. Ett nybyggt hus, av typen Smålandsvillan, är ett bra och prisvärt alternativ. Man vill ju trots allt kunna bestämma lite över sin tid och inte behöva arbeta dygnet runt för att finansiera sitt boende.

Tack! ditt stöd värmer.

Sommartorparn

« Svar #29 skrivet: 27 jan-08 kl 10:41 »
Som jag förstår av inläggen, så finns det inte direkt många alternativ till färdighus om man ska bygga nytt i Sverige. Murare och timmermän hittas visst enbart som kuriosa på hembygdsföreningar.  ??? Ja, vad skulle ni då rekommendera rent konkret om någon ville ha ett nytt hus?
Det stämmer ju i o f sig att jag aldrig ser ett hus som håller på att byggas när jag kommer hem till Sverige på semester, till skillnad mot i Tyskland, där det byggs överallt. Och källare finns väl inte alls nuförtiden, eller har jag missat det helt?

jenses

• Gäst
« Svar #30 skrivet: 27 jan-08 kl 10:50 »
Murare och timmermän hittas visst enbart som kuriosa på hembygdsföreningar.  ??? Ja, vad skulle ni då rekommendera rent konkret om någon ville ha ett nytt hus?
Varför inte anlita hantverkare från Tyskland eller Polen m.m.?
Där finns iaf mängder med bra utbildade (alltså inte bara specialgymnasiumkompetens) murare, timmermän etc. som har det svårt att hitta jobb i hemlandet.

Sommartorparn

« Svar #31 skrivet: 27 jan-08 kl 11:03 »
Jo, men rent praktiskt. Vilken svensk privatperson har lust att anställa ett gäng byggare, särskilt från ett annat land? D v s ta arbetsgivaransvar mm. När vi byggde här i Tyskland anställde vi inte heller murarna, utan de kom från en liten byggfirma, som vi hade kontrakt med. De hade i sin tur kontrakt med elektriker, VVS-folk och golvläggare, som gjorde innearbetet. Mycket smidigare.

Om det inte finns några byggmästare att anlita i Sverige, så finns det väl inga alternativ till färdighus. Eller? Utom att köpa gamla hus?

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #32 skrivet: 27 jan-08 kl 11:57 »
Självklart kan man bygga skräddarsydda hus i Sverige, självklart finns det svenska byggmästare och självklart kan man anlita utländska byggare. Det finns förmedlingar för sådant.

Anledningen till att det mest byggs byggsatshus är nog dels ekonomisk, dels att man kan gå och titta på ett likadant innan man bestämmer sig för vilken modell man vill ha.

Själv skulle jag aldrig köpa ett nytt hus. För det första är det för dyrt och för det andra vet man aldrig vilka fel som byggs in.

Jessica78

• Gäst
« Svar #33 skrivet: 27 jan-08 kl 14:06 »
Jodå visst bygger man källare nuförtiden men vi hade inte så många val på vår tomt. Vi kan antingen bygga enplans med källare eller 1½ plan. Vi får inte bygga 2 plans. Vi valde efter smak och plånbok och storlek på hus.

Jag måste bara säga till er andra som klankat ner och dömt mig för mina val:
Tack för att ni driver mig från ett forum som jag tyckte verkade hyfsat bra. Nu tycker jag att det vara ganska ensidigt där man inte får ha en egen vilja utan ska tycka som alla andra annars passar man inte in.

Tacka vet jag Kanin-net.nu. Där respekterar man iaf varandras åsikter och vi dömmer inte varann där.

Det här var mitt absolut sista inlägg på det här forumet.

Jullan

• Småland
    • Sevedstorp Rådgivning
« Svar #34 skrivet: 27 jan-08 kl 16:40 »
Men jag har en bekant som byggt helt eget genom att helt enkelt ta in offerter från olika byggfirmor och sen ta den som verkade bäst. Blev inte alls dyrare än att köpa färdigt. Men om det är miljövänligare än prefabricerade hus, det har jag ingen aning om.

Men köps inte egentligen prefab-hus mest för att det är enklast? Man behöver liksom inte ta en miljon beslut för att få ett hus på plats. Bygger man själv måste man välja ALLT, och det kan ju också ta sin tid...

ersam

• -
« Svar #35 skrivet: 27 jan-08 kl 18:27 »
Jag måste bara säga till er andra som klankat ner och dömt mig för mina val:
Tack för att ni driver mig från ett forum som jag tyckte verkade hyfsat bra. Nu tycker jag att det vara ganska ensidigt där man inte får ha en egen vilja utan ska tycka som alla andra annars passar man inte in.

Tacka vet jag Kanin-net.nu. Där respekterar man iaf varandras åsikter och vi dömmer inte varann där.

Det här var mitt absolut sista inlägg på det här forumet.

Tycker det är synd att du Jessica inte kommer att skriva mer på detta forum men jag vill bara förtydliga hur det är i vida världen.
Att ha olika åsikter innebär inte att man inte respekterar varandra eller dömer en annan människa utan tvärt om. En levande diskussion och olika åsikter göra att andra synvinklar kommer fram. Om alla tyckte samma skulle utvecklingen stanna och det skulle bli himla tråkigt! Du ska veta att många sk. alternativare säkert sitter i en och annan Smålandsvilla, kladdar på plastfärg på väggarna eller åker annat än vedgasdriven bil...
Ena stunden säger du att du inte tar åt dig andra stunden verkar du ha blivit väldigt förorättad.

Så köp din Smålandsvilla - surfa in på andra inlägg och kolla på förslag om uppvärmning och annat! Lägger du av så lätt så kommer du få problem med ditt bygge - där krävs skinn på näsan och oömma tår om inte leverantören ska köra med dig!

ES

PS. Tips! Skriv aldrig att det är sista gången man gör nått! Man kan faktiskt ångra sig.

wikhall

• Gäst
« Svar #36 skrivet: 28 jan-08 kl 11:25 »
Denna diskussionen handlar inte om Jessica och Smålandsvillan. Egentligen.

Du får gärna bygga Smålandsvilla.
Det är ditt val och inte min eller någon annans sak.
Jag klankar inte på dig. Jag tror inte någon annan här
gör det heller.

Miljön är hör och häpna inte det primära för mig heller, "totalalternativ" som jag nu förefaller vara...
(vilket uttryck!) ;D

Det som det främst handlar om är beroende vs. oberoende.
Jag vill göra mig så fri som det bara går.

Jag känner ingen som helst tillit till de krafter som har styrt upp den här samhällsordningen,
dessa krafter som har gett diktat för hur vi ska leva våra liv.

Den som vill följa dessa diktat = den här samhällsmodellen får gärna göra så, varsågod.

Det vill inte jag. Det handlar om allt överhuvudtaget i livet, i synnerhet då förlängning # 2, boendet och hur det byggs.

Det gäller min och mina närståendes inre miljö, som sagt.
På alla nivåer och plan. Hur den övriga miljön runtomkring blir bara en bonus, om än en viktig sådan.

Allt var sannerligen inte bättre förr. Men oftast visar det sig att problemen förr och problemen nu, hur annorlunda de än verkar vara, har sin upprinnelse i samma slags diktat från de som formar samhällsordningen. Hur vi "ska" leva inte minst.

Jag använder ofta ordet Pyramidspel och det är tillämpbart på ofantligt mycket mer än försäljning av Kirbydammsugare och bantningspreparat.

Väl värt att betänka är att varför inte det blev värre än vad det blev efter depressionen 1929 var för att många fortfarande var självhushållande och levde i mindre enheter. Och behövde taket bytas hjälpte grannarna till, inget snack.

Ett samhälle där hjälpsamhet och solidaritet med ens medmäniskor är satt på undantag, till förmån för institutioner av olika slag för alla behov (verkliga som skapade) är precis vad dessa krafter jag talar om vill ha!

Det är vad vi lever i nu, även om det händer saker i motsatt riktning...

Att linoljefärgen är dyr idag kan mycket väl komma att vara annorlunda imorgon, när fler än bara ägare till slott och herrgårdar och andra entusiaster med stora plånböcker inhandlar den.

I alla avseenden: Lycka till med husbygget, Jessica.

« Senast ändrad: 28 jan-08 kl 11:34 av wikhall »

Rosten

• Närke
SV: Re:Smålandsvilla- Någon som bygger/har byggt
« Svar #37 skrivet: 01 feb-08 kl 22:30 »
Denna diskussionen handlar inte om Jessica och Smålandsvillan. Egentligen.

Du får gärna bygga Smålandsvilla.
Det är ditt val och inte min eller någon annans sak.
Jag klankar inte på dig. Jag tror inte någon annan här
gör det heller.

Miljön är hör och häpna inte det primära för mig heller, "totalalternativ" som jag nu förefaller vara...
(vilket uttryck!) ;D

Det som det främst handlar om är beroende vs. oberoende.
Jag vill göra mig så fri som det bara går.

Har jag missuppfattat när jag tror att du vill ha ett torp med eternitplattor och en Volvo 145?
Det måste ju vara det billigaste man kan hitta om vill vara så oberoende man kan från systemet. ;)

wikhall

• Gäst
SV: Smålandsvilla- Någon som bygger/har byggt
« Svar #38 skrivet: 07 feb-08 kl 09:04 »
Bygga företrädesvis med egna lokala material, lera bl a
och nej, ingen Volvo. I slutändan blir det troligtvis en häst!

Dela detta:

* Inloggade just nu

560 gäster, 3 användare
gjutaren, Tur-Johan, Pasi

* Forum

* Om tidningen Åter

Så glad att jag hittade denna tidning och det är lite som julafton varje gång den kommer i brevlådan
/Mathilda Oja

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser