Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Föl 2008  (läst 31829 gånger)

Norrsken

• -
SV: Föl 2008
« Svar #220 skrivet: 04 jun-08 kl 18:23 »
Får bara flika in ett stort GRATTIS!!! till alla små fölisar som dykt upp här medan min dator krånglat!
If we don't take care of the earth, earth will take care of us

Sar

• hvilaro.blogspot.com
    • Hvila Ro - Prästgård anno 1700
« Svar #221 skrivet: 05 jun-08 kl 23:43 »
Oroliga jag har hunnit ta ut vetrinär då min stallägares fru anmärkte på att Ceasars "påse" vid navelsträngen var rätt stor. Jag har ju aldrig sett eller kännt runt navelssträngen på något annat för så jag blev genast övertygad om att det var navelbråck (jag hann heller inte "hålla emot" på fölets mage när stoet tvärt reste sig och strängen gick av utan nöjde mig med att jodopaxa strängen).
Jag kunde dock inte känna något "bråckh¨ål" men eftersom jag är så oerfaren på området bad jag distriktaren kolla.
Han har dock inte navelbråck men en väldigt tjock sträng så hon sa att huden skulle dra ihop sig. Hans "påse" är något större än normalt.

Så nu har man lärt sig något nytt!

Annika Johansson

• Östergötland
« Svar #222 skrivet: 06 jun-08 kl 12:09 »
:)
Rapport från pytteavdelningen:
Det kan vara sista gången jag rapporterar från pytteavdelningen, för lilla Kajsa växer som en raket, fördubblat vikten på 14 dagar, så nästa gång blir det kanske bara en rapport! Allt går prima, mor o dotter lever livets glada dagar i hagen, såg dock en smula förvånade ut igårkväll när fåret kom ut, nyklippta o fina ( jag är en fjant, klipper mina får många gånger per år, kan ju inte vara kul att gå omkring med massor med ull nu, eller hur? Själv vill man ju helst springa naken!
Hörs!

Annika

BellaMia

• Stall Dollarbacken
« Svar #223 skrivet: 07 jun-08 kl 01:00 »
Såå söt pytteliten är...

BellaMia

• Stall Dollarbacken
« Svar #224 skrivet: 18 jun-08 kl 12:14 »
Nu har Meaghan blivit 7 veckor, on växer så det knakar tycker jag, sedan har hon börjat tappa fölpäls

In med bilder på era föl.... ;D
 Anette vill se hur eran ser ut nu.. :o

Ponnier

• Bemöt andra som du själv vill bli bemött!
    • Blekinge
« Svar #225 skrivet: 18 jun-08 kl 19:15 »
Måste ju visa min ögonsten då.
Hingst föl efter Dusol Rs 370.Föddes Fredagen den 13/6.
Här är han några timmar gammal.

Dessa tagna idag,5 dagars ålder.

Du får det svar du förtjänar.

Sar

• hvilaro.blogspot.com
« Svar #226 skrivet: 19 jun-08 kl 01:14 »
Vilken sötnos! :)

BellaMia

• Stall Dollarbacken
« Svar #227 skrivet: 19 jun-08 kl 13:30 »
Oj så söt!

Hur många av er kommer att behålla era föl?

Ponnier

• Bemöt andra som du själv vill bli bemött!
    • Blekinge
« Svar #228 skrivet: 19 jun-08 kl 14:39 »
Jag ska garanterat behålla min lille pojk. Då min gammel vallack snart gått i helpension så behöver jag nytt körblod i flocken. Dessutom så är det mitt sto´s första och enda föl jag får av henne :'(
Du får det svar du förtjänar.

Sar

• hvilaro.blogspot.com
« Svar #229 skrivet: 23 jun-08 kl 01:25 »
En bild på frambenen till Frances, ska försöka ta en på stallgången också så syns de kanske bättre.

En bild på en "tvättbjörn" kommer också!

Lilleman är en "keeper", det är tänkt att han ska bli min nästa tävlingshäst om allt går vägen.

Anette Ö

• Livet blir inte alltid som man tänkt sig..
    • Närke
« Svar #230 skrivet: 23 jun-08 kl 09:48 »
Halloj.
Här rullar allt på i en rasande fart :D.
"Lilla" Sindri är nu 3 veckor och det känns som om han alltid funnits här. När jag köpte Saga så bestämde jag att om hon får ett sto så ska vi behålla den men om det blir en hingst så ska han säljas. I tre veckor har jag grunnat fram och tillbaka och äntligen har jag bestämt mig. Sindri får vara kvar hos oss ;D. Däremot så har jag efter mycket funderande och kommit fram till att Saga får flytta någon gång under nästa år :'(. Det känns otroligt jobbigt men jag måste tänka på Saga i första hand och glömma mina känslor för henne :-*.
Hur som helst så kommer här nya bilder på min ståtliga gosse :).

Föresten, vad "kan" era fölisar nu? Vi har inte satt på grimma ännu men i gengäld så behövs det inte för att få honom stå still. Sindri kan lyfta alla fyra hovarna när man säger hoven och lägger handen på benet. Man får ta i honom överallt tex i öronen, näsborrarna, munnen. När man lägger handen på insidan av ljumskarna så lyfter han benet rakt ut som en hund. Han har lärt sig vad Nej betyder (därmed slutade han nafsa) och han stannar när man visar handen och säger stanna. Han följer en som en hund i hagen och går när man går, springer när man springer stannar när man stannar, backar när man backar osv. Enligt mig så är Sindri en mycket speciell liten pålle ;D

Anette

Följande 2-benta och 4-benta betydelsefulla varelser finns i mitt liv: Sju barn, ett barnbarn, en svärson, en svärdotter, min älskade pappa 2 katter och en hund.

Sar

• hvilaro.blogspot.com
« Svar #231 skrivet: 23 jun-08 kl 15:26 »
Ceasar hade grimma på sig dagen efter han föddes. Han går bra att leda, lyfter fötterna, accepterar att bli strechad (han var lite hängig i knäna ett tag), kan stå uppbunden, går bra att verka och ta på hela kroppen samt älskar att bli kliad i manen. Helt enkelt en väldigt trevlig och tillgänglig individ utan att för den skull vara respektlös (han provar dock att smaka på en då och då :P ;D).

Vi har gått någon kort promenad med sto och föl, annars får de mest bara vara på betet (kollade varje dag dock). Tyvärr har det skitit sig ordentlig med fölsällskap, av 5 tillfrågade så kastade 3 st, en blev såld och de fick åka till nya ägaren och den sista som skulle ha kommit i dagarna står fortfarande kvar på station då de missat brunsten och ska betäcka om.

Jag kommer faktiskt att släppa in stoets tidigare valacksällskap till sto och föl om det verkar fungera så att Ceasar får någon till att tumla runt med förutom mamman. Sedan håller jag tummarna att det andra fölets mamma tar sig så att han även får fölsällskap. Slutligen så kommer jag att annonsera om att få hit en till hingstunge när det börjar vara dags för avvänjning så får den stå här på lösdrift över vintern och sedan hoppas jag få tag på hingstbete. Någon som vet om en hingstunge -08 i Norrlandstrakterna som skulle vara intresserad av att komma till oss så får ni gärna höra av er! 
« Senast ändrad: 23 jun-08 kl 15:47 av Sar »

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #232 skrivet: 23 jun-08 kl 21:25 »
SAR: Lite lätt paralellförskjuten V.F. men ingen fara, han är ju en bäbis och växer och rättar säkert till sig med rätt hovis! Hade en sån fått gå vind för våg med sina fötter hade han blivit mycket paralellförskjuten istället  ;D

Så roligt för dig med en sån fin gosse du tänkt att behålla!
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Sar

• hvilaro.blogspot.com
« Svar #233 skrivet: 23 jun-08 kl 22:27 »

Så roligt för dig med en sån fin gosse du tänkt att behålla!

Tack! :-*

Annika Johansson

• Östergötland
« Svar #234 skrivet: 09 jul-08 kl 22:46 »
Ska fölet vara kvar, eller säljas? Tanken innan var ju givetvis att fölet skulle säljas, vad ska jag med en till ponny..? Svaret är inte lika självklart nu. Så jag väljer att säga... vi får se.
Vad kan fölet? Inte hålla sig nära mamman, hon har VÄLDIGT stort självförtroende.. vet inte hur detta ska sluta.. men fasen vad kul vi har!
Jag begär inte mer än hon klarar, så svaret blir allt jag vill.

Annika ( med ett fd. pytteföl, som tripplat vikten på 1,5 månad.. suck. Vilken resa. )

Sar

• hvilaro.blogspot.com
« Svar #235 skrivet: 11 jul-08 kl 15:47 »
Vad hon har växt på sig! :) Jag har precis tagit nya bilder på lilleman men har inte hunnit lägga in dem. Han har i alla fall växt till 121 bak och 120 fram som 2 månadersföl. Jag är dock riktigt förtvivlad över hans rörelser. Jag tyckte ju att han rörde sig riktigt bra som nyföding men nu ser han ut som en kratta. Allt över 5:a på rörelser på premieringen blir en bonus.... Måtte det vara övergående :-\ :o ;)
« Senast ändrad: 11 jul-08 kl 15:49 av Sar »

Sar

• hvilaro.blogspot.com
« Svar #236 skrivet: 12 jul-08 kl 23:24 »
Här kommer bilder på 2 mån gamla Ceasar (De Noir-Master)

Hans vackra huvud

och en helkroppsbild

Han börjar likna en skabbräv i pälsen.. :-[ ;D

sinya

• Blekinge
« Svar #237 skrivet: 29 jul-08 kl 09:07 »
Oj, vad lång tråden har blivit, har inte riktigt hängt med... Jag fick i alla fall ett connemara-hingstföl den 2/5 e. Poetic Justice ue. Brantshammar Korak. Har dock inte sett honom på ett tag eftersom de är på ombetäckning. Det verkar dock inte som att hon blir dräktig i år.

Jag ska behålla honom, så är det nån som söker stallplats åt ett hingstföl i Blekinge så jag plats för fler.

Sar

• hvilaro.blogspot.com
« Svar #238 skrivet: 29 jul-08 kl 15:56 »
Åh så söt!

ToJo

• Östergötland
« Svar #239 skrivet: 05 aug-08 kl 16:32 »
Vi fick två föl inom loppet av en timme den 23/5.

Disa från Ängdalen

Birkir från Ängdalen

Dela detta:

* Inloggade just nu

507 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Underbar tidning eftet att jag läst flera nummer hos en väninna är det nu dags för egen prenumeration
/lena S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser