Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Föl 2008  (läst 31835 gånger)

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
SV: Föl 2008
« Svar #40 skrivet: 19 feb-08 kl 23:15 »
Va avis jag blir på alla er som snart ska få era fölisar ..
Jag måste vänta ända till september ju :/
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Cirrus

« Svar #41 skrivet: 28 feb-08 kl 11:28 »
Vi får förhoppningsvis ett Highland föl i Juli.

Sar

• hvilaro.blogspot.com
    • Hvila Ro - Prästgård anno 1700
« Svar #42 skrivet: 28 feb-08 kl 12:41 »
Highland som i Highland Pony? Eller heter hingsten Highland?

Cirrus

« Svar #43 skrivet: 28 feb-08 kl 18:56 »
H som i Highland Pony så klart. Min älsklingsgumma Wisnia fölar då. Sedan tänker jag betäcka om henne med min Highland Hingst Soffan. Vore jag lit smartare skulle jag försöka lägga in en bild, men då måste jag ha myyyycket tid  ;)
MArita

Anette Ö

• Livet blir inte alltid som man tänkt sig..
    • Närke
« Svar #44 skrivet: 06 mar-08 kl 11:04 »
Vi har ett Islandssto som ska föla i April :D.
Spännande som tusan då det är mitt första föl men Sagas tredje.

Anette
Följande 2-benta och 4-benta betydelsefulla varelser finns i mitt liv: Sju barn, ett barnbarn, en svärson, en svärdotter, min älskade pappa 2 katter och en hund.

Sar

• hvilaro.blogspot.com
« Svar #45 skrivet: 06 mar-08 kl 12:55 »
En magbild på ca 270 dagar

JIMMAN

• BRUKSHÄSTEN I MITT HJÄRTA
    • www.stallargard.se
« Svar #46 skrivet: 12 mar-08 kl 22:04 »
Våran Jimina väntar Föl i mitten på Maj,,,alltid spännande...
Här på Stallargård har det hitills blivit 8 föl,skickar med en bild på Hingstfölen som föddes
-07,Caliber(NSV) o Jiro(Ard),,,,,,mvh c. ;D :D.

Sar

• hvilaro.blogspot.com
« Svar #47 skrivet: 16 mar-08 kl 22:19 »
Här kommer en bild på juver och mage på dygn 293

lantidyllen

« Svar #48 skrivet: 17 mar-08 kl 00:56 »
Jag väntar också föl..  ;D

Jag har en hemskt rund shettis här hemma som vaggar runt i hagen.. Men än är det ett tag kvar fölningen är beräknad till mitten av maj.
Cecilie är ett guldbelönat shettissto och det är hennes sjätte föl men det första hon får i min ägo.

Lilla pappa...
http://www.sidback.se/aveltiger.htm

Sar

• hvilaro.blogspot.com
« Svar #49 skrivet: 17 mar-08 kl 02:00 »
Vilken vacker färg (samma som på min första egna ponny :-*)! Kan du inte sätta in en bild på stoet också?

bondelinda

• Stöd globalt - handla lokalt
    • Västergötland
    • Svingsåsen
« Svar #50 skrivet: 19 mar-08 kl 11:06 »
usch vad olidligt det böjar bli att vänta... syns ju inte mycket alls på min häst, börjar fundera på om hon är dräktig  :(

Men igår klämde jag lite på juvret och det sprutat ut vätska (mjölk?). Kan de ha sån´t i juvret om de inte skulle vara dräktiga?
Litet småskaligt jordbruk med brukshästar. Gårdsbutik öppen ons 15-18 lör 10-15. Kaninkött, honung, bär, ägg, potatis, mensskydd, ekologiska garner samt miljövänliga och naturliga hud- och hårvårdsprodukter från Eilas och tvättnötter från tvåleriet. www.svingsasen.se

lantidyllen

« Svar #51 skrivet: 19 mar-08 kl 13:40 »
Jag har inte lyckats lista ut hur jag lägger in bilder från min dator ännu.. Men det kommer..

Sar

• hvilaro.blogspot.com
« Svar #52 skrivet: 04 apr-08 kl 21:38 »
Bild på juver dag 311, nu har hon börjat fylla i litegrann! :D

för jämförelse, bild på juvret början januari

posserud

• Nordsvenske Loke 11 år och ardennern Selma 6 år
    • Värmland
« Svar #53 skrivet: 04 apr-08 kl 23:30 »
Här väntas oxå föl i juni  :) Vårt ardennersto Selma är betäckt med Piraten och ultraljud gjordes innan vi tog hem henne från hingsten.
Nu tycker vi det börjar synas lite grann äntligen... det är värre än vänta barn själv  ;) Första fölet för vår Selma så vi hoppas att allt ska gå fint! Vad föredrar ni andra, fölning inne eller utomhus i hagen??
Vi brukar släppa våra ute på nätterna i mitten av maj men det vågar man ju inte göra nu när det väntas föl.
Familj boende på skogsgård i Värmland med våra höns , Blekingeankor och hästar, hundar, katter och ungar. Vi har islänning, nordsvensk av travartyp och nordlandshäst samt en korsning Fjord/Welsh och en isl/ardenner.

Sar

• hvilaro.blogspot.com
« Svar #54 skrivet: 05 apr-08 kl 01:52 »
Det beror nog på ur varmt det är och möjligheterna för övervakning. Jag har hört sägas att föl som föds utomhus får ngt större motståndskraft ärn "innefödda" föl men föds de in under elrepen eller nere i ett dike/pöl så klarar de sig inte.
Jag vill ha möjlighet att kalla på vetrinär om något går fel resp. försöka hjälpa till att lägesrätta om det skiter sig så jag kommer att stalla in nattetid nu snart (våra hästar går på lösdrift året om). Vi har fortfarande snö i hagen så jag vill inte riskera en fölning där om den lille/lilla hinner bli alltför nedkyld. Skulle fölet födas på sommaren i varmt väder skulle jag nog hellre begränsa sommarhagen och sätta upp kameraövervakning där.
Lycka till med fölet! Ta gärna juverbilder och lägg in, det är roligt att se och jämföra!

bondelinda

• Stöd globalt - handla lokalt
    • Västergötland
    • Svingsåsen
« Svar #55 skrivet: 05 apr-08 kl 08:19 »
Min häst har visat brunst nu.. :'( så hon var inte dräktig (vet har kännt på henne och sagt att hon var till 99%dräktig i nov) eller kastat tidigt utan att jag sett.

Jaja, nu får jag väl rida och köra som vanligt igen... något positivt. ;)
Litet småskaligt jordbruk med brukshästar. Gårdsbutik öppen ons 15-18 lör 10-15. Kaninkött, honung, bär, ägg, potatis, mensskydd, ekologiska garner samt miljövänliga och naturliga hud- och hårvårdsprodukter från Eilas och tvättnötter från tvåleriet. www.svingsasen.se

Norrsken

• -
« Svar #56 skrivet: 05 apr-08 kl 09:37 »
Min häst har visat brunst nu.. :'( så hon var inte dräktig (vet har kännt på henne och sagt att hon var till 99%dräktig i nov) eller kastat tidigt utan att jag sett.

Jag skulle nog ta det lite försiktigt i alla fall! Hade en klasskompis som betäckt sin shettis, men shettisen brunstade under vintern, så hon trodde inte att det tagit. Shettisar är ju ofta lite runda om magen i alla fall, och, plötsligt en vårmorgon så hade hon ett föl i boxen!

Sen har jag delat stall med ett halvblodssto, som var betäckt, och som blev både rund om magen, och började fylla juvret, men som när veterinär tillkallades konstaterades vara tom..

Så, vore jag som du, och det minsta osäker skulle jag hellre ta ut veterinär en gång extra för att kolla läget.
If we don't take care of the earth, earth will take care of us

Sar

• hvilaro.blogspot.com
« Svar #57 skrivet: 05 apr-08 kl 13:38 »

Jag har hört om dräktiga ston som ändå visat brunst så jag skulle inte vara helt säker på att hon är tom. Varför inte ta ut vet för ett blodprov eller prova ett sådant där "weefoal" så får du säkert besked. Har du känt sparkar?

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #58 skrivet: 05 apr-08 kl 20:06 »
Citera
Har du känt sparkar?

Ska man känna sparkar bör man vara väldigt erfaren, man känner vad man vill känna! ;)
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Bäsen

« Svar #59 skrivet: 06 apr-08 kl 00:12 »
Ska man känna sparkar bör man vara väldigt erfaren, man känner vad man vill känna! ;)
Sparkar utan sparkar  kan man inte känna.....
Drygt är att leva.
Drygt är att dö.
Drygt är att skita i meterdjup snö!!!  Det är aldrig för sent att ge upp!!

Dela detta:

* Inloggade just nu

562 gäster, 2 användare
JN, mrnic

* Forum

* Om tidningen Åter

- Underbar tidning eftet att jag läst flera nummer hos en väninna är det nu dags för egen prenumeration
/lena S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser