Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Föl 2008  (läst 31871 gånger)

sinya

• Blekinge
Föl 2008
« skrivet: 03 jan-08 kl 16:54 »
Nån mer som väntar föl 2008?
Själv får jag förhoppningsvis ett connemaraföl i April.
Stoet är väl ingen brukshäst precis, men här jobbar hon lite:

Gräbban

• -
Re:Föl 2008
« Svar #1 skrivet: 03 jan-08 kl 20:23 »
Min ardenner borde föla i början på april. Men jag är försiktig av mig, så även om veterinären konstaterade dräktighet i höstas tror jag inte på det förrän fölet är inkört! ;D
Mamma heter Thora e. Terrosan
Pappan heter Rolang
Om det går som en anka, ser ut som en anka och låter som en anka- då är det mycket troligt att det ÄR en anka...

Sar

• hvilaro.blogspot.com
    • Hvila Ro - Prästgård anno 1700
« Svar #2 skrivet: 03 jan-08 kl 21:13 »
Jag väntar föl i en "lånad mage". Mamman är ett halvblod efter Master-Herkules-Toreador och pappan är De Noir.
Jag ska försöka hinna med att sätta upp lite annonser om sällskap på grönbetet imorgon, det tänkta sällskapet har tyvärr kastat sitt foster.
Så vet ni någon norröver som söker sällskap till sitt föl får ni gärna tipsa!
« Senast ändrad: 03 jan-08 kl 21:14 av Sar »

Norrsken

• -
« Svar #3 skrivet: 03 jan-08 kl 21:30 »
Jag väntar föl i en "lånad mage". Mamman är ett halvblod efter Master-Herkules-Toreador och pappan är De Noir.
Jag ska försöka hinna med att sätta upp lite annonser om sällskap på grönbetet imorgon, det tänkta sällskapet har tyvärr kastat sitt foster.
Så vet ni någon norröver som söker sällskap till sitt föl får ni gärna tipsa!

Tips! Ring seminstationen! De har ju lite koll på var det kommer att födas föl! Så gjorde vi när vårt föl föddes.. Tyvärr kom andra omständigheter ivägen, när det andra fölets mamma fick fång ohc inte kunde gå på bete. Men vi knöt kontakter, och vårt föl gick på unghästbete på det stället de tre kommande åren!
If we don't take care of the earth, earth will take care of us

Falin

• -
« Svar #4 skrivet: 04 jan-08 kl 08:12 »
Den ena resorberade och den andra blev inte dräktig.  :( Så jag får glädjas åt era föl i den här tråden istället!

Sar

• hvilaro.blogspot.com
« Svar #5 skrivet: 04 jan-08 kl 10:22 »
Det var ett bra tips men tyvärr betäcktes endast ett fåtal hästar på den stationen så hon har inte kunnat ge några tips. Vi har dock en annan station i samma stad dit de flesta travarna åker så jag ska höra av mig till dem. Vad roligt att ni kunde köra unghästbete tillsammans i så många år!

bondelinda

• Stöd globalt - handla lokalt
    • Västergötland
    • Svingsåsen
« Svar #6 skrivet: 04 jan-08 kl 13:29 »
Mitt ardennersto väntas föla i maj eller juni, hon är betäckt två gånger. Veterinären har konstaterat henne dräktig, men jag vågar inte riktigt tro på det...

Litet småskaligt jordbruk med brukshästar. Gårdsbutik öppen ons 15-18 lör 10-15. Kaninkött, honung, bär, ägg, potatis, mensskydd, ekologiska garner samt miljövänliga och naturliga hud- och hårvårdsprodukter från Eilas och tvättnötter från tvåleriet. www.svingsasen.se

Sar

• hvilaro.blogspot.com
« Svar #7 skrivet: 04 jan-08 kl 15:43 »
Kollade han inte med ultraljud så att du vet om hon blev dräktig på första eller andra brunsten? Annars lär du få vaka i evighet....
Eller var det så att hon blev betäckt/seminerad 2 ggr i samma brunst?

Gräbban

• -
« Svar #8 skrivet: 04 jan-08 kl 18:57 »
Det är samma med min ardenner. Hon har dessutom gått på fribetäckning med hingsten, så jag vet inte heller precis när hon ska föla.
Men det lär lösa sig! Snart borde ju magen sätta igång och växa lite mer. :D
Om det går som en anka, ser ut som en anka och låter som en anka- då är det mycket troligt att det ÄR en anka...

Ponnier

• Bemöt andra som du själv vill bli bemött!
    • Blekinge
« Svar #9 skrivet: 05 jan-08 kl 10:44 »
Jag ska förhoppningsvis få se ett föl komma från mitt shettis sto i mitten av Juni.Då jag endast testat dräktigheten med Pregnamare så är jag lite osäker.
« Senast ändrad: 05 jan-08 kl 10:45 av Ponnier »
Du får det svar du förtjänar.

Nina W

• Värmland
« Svar #10 skrivet: 05 jan-08 kl 13:27 »
Formen på dräktig stomage...

Ställ dig en bit rakt bakom stoet och kolla om magen putar ut i sidleds
i "midjan", eller om den är mer jämnrund runt om.
Det är ju inget riktigt säkert sätt att ta reda på om stoet är dräktigt,
men ändå ett tips av värde om hon gått 7 månader eller så.
Tänk om vi kvinnor var lika bra på att dölja graviditet!
« Senast ändrad: 05 jan-08 kl 13:28 av Nina W »

bondelinda

• Stöd globalt - handla lokalt
    • Västergötland
    • Svingsåsen
« Svar #11 skrivet: 05 jan-08 kl 15:15 »
Kollade han inte med ultraljud så att du vet om hon blev dräktig på första eller andra brunsten? Annars lär du få vaka i evighet....
Eller var det så att hon blev betäckt/seminerad 2 ggr i samma brunst?

Han kände bara. Ville inte testa med ultraljud, då en kompis häst dog efter att de testat med ultraljud (vet. hade "råkat sticka hål på ändtarmen" :o)

Hon är betäckt 2 ggr på första brunsten, men hon brunstade om och är betäckt igen. Vet inte om hästar kan brunsta om om det är dräktiga, men jag vet att mina kor visar brunst även när de är dräktiga...
Litet småskaligt jordbruk med brukshästar. Gårdsbutik öppen ons 15-18 lör 10-15. Kaninkött, honung, bär, ägg, potatis, mensskydd, ekologiska garner samt miljövänliga och naturliga hud- och hårvårdsprodukter från Eilas och tvättnötter från tvåleriet. www.svingsasen.se

Sar

• hvilaro.blogspot.com
« Svar #12 skrivet: 06 jan-08 kl 21:42 »
Jag tänkte att vi kunde lägga in lite mag- och juverbilder på våra dräktiga ston. Här kommer en (oborstad) magbild på min "lånemage" som är förstagångare efter Master-Herkules-Toreador. Fölpappa är De Noir och hon har gått just över 220 dagar.

Sar

• hvilaro.blogspot.com
« Svar #13 skrivet: 06 jan-08 kl 21:43 »
Och ett hårigt juver! :-[ ;D

sinya

• Blekinge
« Svar #14 skrivet: 07 jan-08 kl 15:05 »
Så här ser min ut idag. Hon har gått 330 dagar den 21 april.
Hon är expert på att gömma fölen, och det syns knappt att hon är dräktig förrän sista månaden. Det är bara att vänta och se.

Sar

• hvilaro.blogspot.com
« Svar #15 skrivet: 07 jan-08 kl 21:32 »
Men jag tycker att hon hade en fin bebismage! :-* Nog syns det att det är något därinne. Känner du mycket sparkar? Vi har nästan samma beräkningdatum, min lånemage har gått 330 dagar den 23:e april.
« Senast ändrad: 07 jan-08 kl 21:33 av Sar »

sinya

• Blekinge
« Svar #16 skrivet: 07 jan-08 kl 23:48 »
Kul att du tycker det! Man ser ju att det buktar lite precis efter där sadelgjorden brukar ligga. Fast jag tycker det brukar bukta där även när hon inte är dräktig.  :) Sen är hon ju så lurvig också.

Din syns det ju tydligt på i alla fall. Det är alltid lika spännande med föl.

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #17 skrivet: 09 jan-08 kl 21:58 »
Japp :)
Mitt vackra Tinker sto är betäckt med en belgisk ardenner och ska föla i september , så jag har lååång väntan framför mej  :P
Jag hoppas på färg här o massa .
sto =brunskäck med svarta fläckar - hingst= blue roan med svar man svans o hovskägg *mums*
Jag hoppas på en blåskäck  :-[
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Sar

• hvilaro.blogspot.com
« Svar #18 skrivet: 21 jan-08 kl 22:24 »
Lägger in en bild på lånemagen, dag 237 (under hundra dagar kvar till beräknad fölning!!!! ;D ;D ;D

Sar

• hvilaro.blogspot.com
« Svar #19 skrivet: 22 jan-08 kl 00:53 »
Och jag ger mig den på att jag får en liten fuxhingst trots att jag brinner för ett svart sto! Båda föräldrarna är svarta så jag tror "risken" ligger på 12,5% för fux!

Dela detta:

* Inloggade just nu

477 gäster, 3 användare
LimJans, sökaren men hur, Nataks

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jättenöjd och glad över tidskriften Åter!
/ Märit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser