Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Jagat gris  (läst 7569 gånger)

Rosten

• Närke
Jagat gris
« skrivet: 02 jan-08 kl 07:21 »
Jägare brukar jaga gris. Men det finns tydligen fler som roar sig med det. ;)
http://www.bt.se/nyheter/svenljunga/svarfangad-gris-annu-pa-rymmen(402376).gm
Hörde på nyheterna att grisen själv tröttnade och gick in bland fåren. Så det löste sig tillslut.

Nypålandetsfru

• Gäst
Re:Jagat gris
« Svar #1 skrivet: 02 jan-08 kl 13:28 »
Ja fy för grisar som rymmer!
De verkar vara riktigt svåra att fånga med! :)

louise

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 02 jan-08 kl 22:35 »
Ehh.. det låter som om du inte vet vems gris det var Rosten? Here I am. Å tyvärr rymde hon idag igen, jag är förtvivlad.

Gris-Eva

• ~Allt är vackert som ses med kärlekens ögon~
    • Västergötland
    • Ms Piggy's Pet Pigs
« Svar #3 skrivet: 02 jan-08 kl 23:40 »
Jaha, är det din gris. :)
Det kan kanske vara dags att stänga in henne med en kompis i ett uthus ett tag. för att sedan göra ett nytt försök att låta henne gå i en hage?  ;)

Är hon ensam och brunstig är hon med all säkerhet ute på "galt-jakt"  :-[
Bor med min sambo på en liten gård med våra bästa vänner som är 2 hästar, 5 hönor+1 tupp, 15 minigrisar, 2 katter & linderödsvinen Bianca och Lisen.:)
Vi har en liten uppfödning av minigrisar. Ms Piggy's Pet Pigs. www.minigrisar.se

Rosten

• Närke
« Svar #4 skrivet: 03 jan-08 kl 07:48 »
Ehh.. det låter som om du inte vet vems gris det var Rosten? Here I am. Å tyvärr rymde hon idag igen, jag är förtvivlad.
Ville inte peka ut dig direkt. ;)
Tänkte direkt på dig när jag hörde om det på radion. Då det inte är så många i den trakten som heter Lollo +efternamn. ;) Men jag var inte riktigt säker på vad du hette i efternamn. Så jag sökte på dit namn och såg att det var du. Så jag kunde inte motstå att lägga in det på forumet. ;D

louise

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 03 jan-08 kl 18:12 »
Tack snälla du för tips. Hon ska vara dräktig, förhoppningsvis, men precis innan andra rymningen tyckte jag hon luktade lite brunstig. Fast det var också första gången jag fick komma nära henne, så jag vet inte hur hon luktar i vanliga fall. Å så starkt var det inte.

Gris-Eva

• Västergötland
    • Ms Piggy's Pet Pigs
« Svar #6 skrivet: 03 jan-08 kl 18:44 »
Jag minns att vi hade en tråd om rymmargrisar för länge sen.
Och det var ju också dina nassar.  ;D

Läs och minns.... ::) ;)
http://www.alternativ.nu/yabbv2/index.php?board=22;action=display;threadid=17170
Bor med min sambo på en liten gård med våra bästa vänner som är 2 hästar, 5 hönor+1 tupp, 15 minigrisar, 2 katter & linderödsvinen Bianca och Lisen.:)
Vi har en liten uppfödning av minigrisar. Ms Piggy's Pet Pigs. www.minigrisar.se

louise

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 03 jan-08 kl 19:23 »
jo, men det löste sig väldigt snabbt. de rymde aldrig en andra gång.

RiverCottage

• Halland
« Svar #8 skrivet: 03 jan-08 kl 19:27 »
Ajdå... Jaja.. du vet vem du ringer om det skiter sig fullständigt... ;)
----------------------------------------------
Kommunjägare / Skyddsjägare / Viltkonsulent
Halland och Västra Götaland

louise

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 04 jan-08 kl 14:30 »
Nu är hon hemma igen! Äntligen hittade hon sin koja å där har hon bäddat ner sig ordentligt. Är aporolig över hennes fötter som såg helt frostskadade ut, men jag avvaktar tills hon fått värma sig, sovit och ätit ordentligt.

Gris-Eva

• Västergötland
    • Ms Piggy's Pet Pigs
« Svar #10 skrivet: 04 jan-08 kl 14:53 »
Skönt att hon är hemma igen.
Slutet gott, allting gott...tillsvidare.... ::)  ;)

RiverCottage

• Halland
« Svar #11 skrivet: 04 jan-08 kl 19:33 »
fötterna är nog ok, skulle de visa sig vara såriga, så ta lite jodopax på.
Grisar är tåliga djur.
 8)

louise

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 04 jan-08 kl 19:57 »
Llite blod såg jag på på ena klöven, men det är jag mindre orolig över. Benen var alldeles röda och ena klöven var blå. På insidan av ena örat är ett stort område rött också men när jag skulle titta på det bet hon mig.
« Senast ändrad: 04 jan-08 kl 19:58 av Lollo »

Fridolf2

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 04 jan-08 kl 21:48 »
Det är nog ingen fara med fötterna, dom blir rätt röda när dom går i snön... Öronen kan förfrysa så att dom går av, men så kallt har det ju inte varit...

louise

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 05 jan-08 kl 17:28 »
dagens visdomsord: Underskatta aldrig en gris förmåga att klättra och åla sig genom smala passager.

Jodå, i förmiddags kom grannen upp till gården och sa att min gris var ute å sprang igen, trodde fan inte det var sant.

Gick ner i hagen för att kolla var hon "sprängt" sig ut, och just då kommer hon tillbakaknallandes över stengärdesgården genom en liten passage jag inte trodde hon fick plats i.

Tur att denna dags äventyr blev kort. Hon gick direkt och la sig och sov resten av dagen, medan jag täppt igen alla håll. Nu skaa hon inte rymma mer!

Eulalia

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 05 jan-08 kl 18:21 »
 ;D vad du har det livat...hon var ju bara ute på sin dagliga promenad, mycket väsen för ingenting  :P

Stannar hon inte om du skaffar dit en kompis till henne då?

louise

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 05 jan-08 kl 19:25 »
Ja, hon är en vanegris helt klart. Hon vill ha sin morgonpromenad, det har jag ju förstått nu:) Hoppas att det i fortsättningen räcker att promenera upp till äppleträden och tillbaka, en promenix inom hagen på ungefär 80 meter.

Men jag hinner ju inte skaffa henne en kompis, tänk om hon kunde fatta det. All tid jag lägger på att jaga henne var tänkt att lägga på att skaffa en kompis till henne.

RiverCottage

• Halland
« Svar #17 skrivet: 06 jan-08 kl 08:06 »
För att trösta dig lollo, så kan jag ju säga att jag hade samma h-vete själv.. Har ju ett 2 hektar stort hägn till mina små nassar. ( som tidigare förklarat - fårnät + 2 trådar ström ( av kraftigare mod). Förra sommaren ringde min granne och sa att han inte vågade gå ut.
( varför då, var ju min givna motfråga)

" - Jo, din sugga ligger och diar 5 kultingar på min altan "

:o

Mycket riktigt, där låg min avelssugga och sov med 5 småttingar snuttandes på varsin spene.

Nu har jag ju en rätt förståeende granne som mest såg det komiska i det hela... men ja... ändå..

louise

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 06 jan-08 kl 23:23 »
Men det var före får- å elstängslet va..?Å så tänker jag mig att dina rymmer mer för att det är vildsvin i dem, eller har jag helt fel?

Verkar som om min hållt sig inne idag, om hon inte tagit en skymningspromenad utan att jag vet om det. Oroar mig lite över att min bilmekaniker försökt ringa mig, säg inte att hon är ända där borta å inte i sin mysiga koja. (Jo, jag blir avundsjuk på henne med alla den halmen!)

RiverCottage

• Halland
« Svar #19 skrivet: 07 jan-08 kl 08:10 »
Jodå.. mina små rymlingar smet trots "djurparks-el-aggregatet" och fårnät...
Fast sedan jag bytte från el-tråd till järntråd ( galvadur) som strömförandetråd, så avstannade
flyktförsöken.

Fast när de rymde var de bara ute i kanske 30-40 minuter, sen ville de in igen... fast tro mig... man hinner äta mycket
tulpaner och välsmakande rosor hos grannen på den tiden...

Att de har vildsvinsblod i sig, tror jag inte spelar SÅ mycket in.... däremot att de var tonåringar, var nog
en stark faktor. Att suggan smet ut berodde nog bara på att hon ville ha koll på sina små..

Nu i efterhand har jag nog en förmåga att försköna historien lite... fast när jag sprang där, frenetiskt hamrande på foderhinken, medans
fem små kultingar hade party hos min granntant.... nja.... har ju haft lyckligare stunder..

Fast "lerning by doing"... nu när min kull kommer om någon månad så har jag ett special hägn för suggan och kultingarna.
Jag kallar det Fort Knox..  

4 trådar el, brädor och 60 cm plåt samt fårnät...

Dela detta:

* Inloggade just nu

613 gäster, 3 användare
PauletteHe, ärt, addebadde

* Forum

* Om tidningen Åter

- Precis som flera andra skriver så är det här en tidning som aldrig tycks bli inaktuell. Det senaste numret är precis lika intressant som det som kom för flera år sen. Att varje nummer har ett sorts register på baksidan som ger en snabb överblick av vad tidigare nummer sedan många år tillbaka har handlat om, gör det lätt att hitta precis vad man vill läsa om just nu.

Har man läs-svårigheter kan man dock ha lite invändning mot det lilla typsnittet och den täta texten, speciellt annonserna och baksidorna med extra liten text mot en flerfärgad bakgrundsbild.
/Jennifer

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser