Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ko-(ut)ställning.  (läst 1670 gånger)

Gris-Eva

• ~Allt är vackert som ses med kärlekens ögon~
    • Västergötland
    • Ms Piggy's Pet Pigs
Ko-(ut)ställning.
« skrivet: 01 jan-08 kl 22:27 »
Jag funderat på en sak väldigt länge.
Varför ställer man alltid framdelen på en "kulle" på utställningar.  ???
Dom står liksom i uppförsbacke.
Någon som vet?
Bor med min sambo på en liten gård med våra bästa vänner som är 2 hästar, 5 hönor+1 tupp, 15 minigrisar, 2 katter & linderödsvinen Bianca och Lisen.:)
Vi har en liten uppfödning av minigrisar. Ms Piggy's Pet Pigs. www.minigrisar.se

Anna Ho

• Östergötland
Re:Ko-(ut)ställning.
« Svar #1 skrivet: 01 jan-08 kl 23:18 »
För att de ska se resligare, snyggare rygglinje och flashigare ut !!

Fast det är inte på själva utställningen utan bara vid fotografering.

« Senast ändrad: 01 jan-08 kl 23:19 av Anna Ho »
"Lycka är att ha en Heeler i hälarna och en korthårs Collie i knät :-)"

Har mjölkkor, hundar, häst, huskatter och en Maine Coon, marsvin och höns: dv RIR, dv Plymouth Rock och dv Sussex.

gimskogen

• gimskogen.se
« Svar #2 skrivet: 01 jan-08 kl 23:47 »
Ofta är ju korna lite över bygda deras högsta del på korset är högre än manken..

Så därför ställer man dem ofta högre i fram för att precis som  Anna Ho säger de skall se resligare ut..

på utställningar så klipper man ju även hela kon utom en strimma mitt på ryggen...
denna rygg linje kammas o stylas sen så kon skall se rak o fin ut...

Mjölkbonde i norra hälsingland, Rödkullor, Fjällkor. Några Roslagsfår och Svärdsjöfår samt våra Linderödsgrisar och Gotlandskaniner o 3 Isländskafårhundar

Anna Ho

• Östergötland
« Svar #3 skrivet: 01 jan-08 kl 23:55 »
Japp och har de dåligt djup i kroppen lämnas pälsen på magen längre för att lura ögat.

Har mjölkkor, hundar, häst, huskatter och en Maine Coon, marsvin och höns: dv RIR, dv Plymouth Rock och dv Sussex.

gimskogen

• gimskogen.se
« Svar #4 skrivet: 02 jan-08 kl 11:05 »
Japp.. det är ju bara att bege sig till tex Elmia husdjur så ser man alla knep...

tex så mjölkar ju många inte djuren på valiga tider utan de mjölkas efter visingen som ofta är mitt på dan... (o sen do mitt i natten) .
sen innan visningen så mjölkar man ur lite för hand om tex juvret inte är jämt... tills de ser bra it...
själv tycker jag det ser larvigt ut då man tex kilpper hela svansen men inte tofsen o dn borstar man upp till en plym nästan... ser ju mer ut som en häst svans.

o sen skall man ju inte glömma lite hår glans o glitter i pälsen - såg de sist jag var där...

Själv tycker jag det är snygt med korkskruvs lockig svans... de har ju många kor naturligt.... ;)
Mjölkbonde i norra hälsingland, Rödkullor, Fjällkor. Några Roslagsfår och Svärdsjöfår samt våra Linderödsgrisar och Gotlandskaniner o 3 Isländskafårhundar

PycklingMamma

• Simma inte motströms, åk motorbåt!!!
    • Småland
« Svar #5 skrivet: 19 jan-08 kl 03:21 »
Håller med dej grimskogen...naturligt är bäst! Hårspray å glitter....nähä du tack!!
Det var en gång två älgar som va ute å flög, då sa den ena älgen till den andra:

- Du har en bulle i ögat!!!  Den andra svarar:  - VA? Jag hör inte vad du säger för ja har en bulle i ögat!!!

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #6 skrivet: 22 jan-08 kl 23:45 »
Jag tycker det är showigt och fint med burriga svansar & hårglans, tjejerna ska ju vara snygga när dom ska visa upp sig  :)

Mvh Rosa
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Anna Ho

• Östergötland
« Svar #7 skrivet: 23 jan-08 kl 08:11 »
Jag tycker det är showigt och fint med burriga svansar & hårglans, tjejerna ska ju vara snygga när dom ska visa upp sig  :)

Mvh Rosa

Ja och det är SÅÅÅÅÅÅÅÅ kul att fixa iordning finakossan !!!!!!!!!!

gimskogen

• gimskogen.se
« Svar #8 skrivet: 23 jan-08 kl 12:01 »
Vi har också varit med på Elmia en gång...
Men vi hade inte glitter och fluff svans... ;)

vi tävlade inte utan skulle bara visa en rödkulleko.. SÅ det var jag och Thea som åkte till saqmmans med en annan rödkulla som var lite mer högställd...

The var ju ganska lågställd men oerhört snäll o trevlig..
mjölkade ca 6500 kg o var då en 5 kalvare..

Kriterietrna är ju att de skall vara mjölkkor i kontroll som är trevliga o mjölkat skapligt o har bra juver hälsa.. så de representerar rasen på ett positivt sätt.

Kul var det iallafall..

det var som ni ser även sagt att hon skulle vara oklippt.. så det var bara att tvätta henne o borsta så hon var ren o fin..

OCh vi mjölkade vanliga tider....

Och korkskruvarna fick vara kvar... ;D

gimskogen

• gimskogen.se
« Svar #9 skrivet: 23 jan-08 kl 12:04 »
här kommer en bild till.. ;)

Dela detta:

* Inloggade just nu

467 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har nu köpt mina första nummer av Åter och de var över förväntan. Mycket innehållsrika och informativa, och bra blandning. Inspirerande att läsa om andras berättelser och tankar. Även min familj uppskattade tidningen och kommer att läsa fler nummer.:)
/Johanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser