Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Är småskaligt alltid bäst ?  (läst 958 gånger)

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
Är småskaligt alltid bäst ?
« skrivet: 01 jan-08 kl 11:56 »
Läste ett mycket tänkvärt inlägg av Henning
tyckte det var kul att läsa då det handlar om höns...   :)

http://www.alternativ.nu/yabbv2/index.php?board=22;action=display;threadid=29625
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Sirpa

• -
Re:Är småskaligt alltid bäst ?
« Svar #1 skrivet: 02 jan-08 kl 15:15 »
Det där har jag också tänkt på när jag hälsat på bekanta  :-\
Höns och Liljor i min trädgård.

Skojarbråten

« Svar #2 skrivet: 02 jan-08 kl 23:12 »
Vore jag gris skulle jag välja att sluta mina dagar på ett stort slakteri, mycket hellre än att jagas i en box av en gubbe med eltång på ett litet slakteri. Eller ännu värre släpas i ett snöre runt trynet ut på gårdsplanen  och slaktas hemma.

Vem är det som säger att en gris  hemma skulle jagas med ett snöre runt näsan innan den panikslagen möter döden? Kanske  om man har massor av grisar... Har man färre blir de som hundar. Skulle du ta din hund till ett slakteri? Släppa iväg den bland  massa okända hundar utan att ha koll fast du vet att de ska dödas alldeles strax?

Jag håller på att det ska göras hemma. Oavsett om det är gris, ko, hund, katt, undulat, höns eller whatever. Mindre stress med transporter, bara det är värt det!

Jag hatar att ta bort djur. Men blotta tanken på att stressa in dem i en kartong, bil, djurtransport innan gör mig helt kallsvettig.

Istället är man hemma där man är van att vara, tar ut den det gäller i lugn och ro, gosar lite och ger en godbit, och innan de vet ordet av är det färdigt. Kan inte finnas något bättre sätt!? Att förespråka storskalighet för att komma till professionalitet inom slakteriet verkar helt idiotiskt. De som har eller slaktar få djur känner mer för varje djur. Gör man inte det är man en psykopat, och kommer orsaka djuren onödigt lidande oavsett om det handlar om att man vill ta tidig lunch eller bara gillar att plåga. Sådana finns det även på ett stort slakteri, liksom på de flesta arbetsplatser. Jag säger inte att alla är sådana. Men ju fler som är inblandade, desto större risk att råka på dem.

(Fy satan, alla har väl sett om inte annat på film hur vidrigt det kan bli?)

Djur är i regel "vanemänniskor" (nej, jag förmänskligar inte). Alltså blir en transport med vidhängande främmande människor ett stressmoment oavsett djurslag. Stanna hemma och gör det själv/titta på! Då vet man vem som handskas med djuren och framförallt hur.

Borde kanske ifrågasätta varför man skulle förespråka dels slakt på annat ställe, dels storskaligt, men orkar inte. Alla som har någon slags empati borde ju fatta skillnaden?
« Senast ändrad: 02 jan-08 kl 23:46 av Skojarbråten »
Antingen så finner vi en väg eller så gör vi en.

snorpan

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 03 jan-08 kl 16:31 »
Skojarbråten håller helt och hållet med dig :)
Hus på landet, man, 2 döttrar, hund, katt och höns.

CatrinPlommon

• singdudeldej!
    • Uppland
    • www.catrinplommon.blogspot.com
« Svar #4 skrivet: 03 jan-08 kl 22:10 »
jag låg igår kväll sömnlös bara för att jag började tänka på alla stackars djur i stora slakterier   :(  Tänkte på alla julskinkor i disken på Ica....funderade på om jag skulle bli vegetarian för att visa mitt ogillande. Alla hemska bilder man sett under åren på tv...usch jag mår verkligen dåligt av sånt! Att en inteligent gris ska få bli behandlad så, nej jag mår illa över hur känslokalla människor kan vara... :'(
4-barns mamma som älskar djur och livet på landet. Ägare till 3hundar, 3 katter, 2 kaniner,4 tuppar, 11 hönor, 3 leopardgeckos, akvariefiskar, vandrande pinnar och fodersyrsor...

Dela detta:

* Inloggade just nu

503 gäster, 3 användare (2 dolda)
mulle mullvad

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kvartalets höjdpunkt för mig, när det nye Åter kommer!
/Ann-Louise L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser