Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  unghöns som inte vill värpa i redet!!  (läst 3621 gånger)

Cizzi

• Anders, Faverolletupp
unghöns som inte vill värpa i redet!!
« skrivet: 28 dec-07 kl 16:54 »
Hej alla ni där ute :)
Mina unghöns från i sommar har börjat värpa, det är jag jätteglad  ;D över, men dom vill inte värpa i redet...utan har gjort ett sånt fint "bo" i ett av hörnen där dom bor, jag flyttade redet dit, men icke sa nicke att dom var nöjda med det, näe, då värper dom där redet stod... på golvet..vad ska man göra tror ni  ??? det är ju risk att nån får för sej att börja hacka sönder äggen om jag inte är snabb att ta bort dom och så blir dom smutsiga och det är ju inte roligt :(
MVH Cizzi
Bor med sambo och son och djuren, två Schäfer damer,två katter mor och son,akvariefiskar och höns, Faverolle,laxfärgade och svarta,Holländska vithättor,svarta,vit,blå och blå/spättad,RIR,Araucana,blandade färger,Marantupp,blå/koppar och blandraser

Torry

Re:unghöns som inte vill värpa i redet!!
« Svar #1 skrivet: 28 dec-07 kl 17:38 »
Du kan lägga porslinsägg i redet så att dom ser att det ligger ägg där. Prova också att lyfta in och lägga dom i redet så dom får känna hur mysigt det är där inne. Var glad att dom inte värper från pinnarna det problemet har jag haft men det gick över när dom blev äldre.
//Torry

Cizzi

• Anders, Faverolletupp
« Svar #2 skrivet: 28 dec-07 kl 18:29 »
Jag har redan ett porslins ägg... att lyfta dit dom  har jag inte provat, ska göra det! :)
Bor med sambo och son och djuren, två Schäfer damer,två katter mor och son,akvariefiskar och höns, Faverolle,laxfärgade och svarta,Holländska vithättor,svarta,vit,blå och blå/spättad,RIR,Araucana,blandade färger,Marantupp,blå/koppar och blandraser

snorpan

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 28 dec-07 kl 19:35 »
Några av mina nya hönor envisades också med att värpa på golvet :P
Jag ställda också ett rede där de la äggen med porslins ägg i, men det tog lång tid innan dom accepterade detta. Jag offrade lite ägg, de som dom la bredvid, och då blev det efter hand mera intressant. Det verkade som att det var mera lockande med flera ägg en bara ett porslins ägg.

Nu efter mycket om och men så ligger äggen i redet  ;D ;)
Hus på landet, man, 2 döttrar, hund, katt och höns.

sallyomolly

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 29 dec-07 kl 00:25 »
Mina värper i ett hörn på golvet och sover och skiter i redena, så jag får vara uppe med tuppen och städa redena så inte gammelhönorna blir sura. >:(

ela84

« Svar #5 skrivet: 29 dec-07 kl 07:45 »
Jag har en envis dam som "gräver" ner äggen i ströt på golvet, oftast men de händer att dom hanmar i redet.
Alla andra ligger i redet.
Dar dyslexi
Fånga dagen med ett leende

Cizzi

• Anders, Faverolletupp
« Svar #6 skrivet: 02 jan-08 kl 10:37 »
Nu har unghönsen fattat galoppen :), dom värper i redet :D
Tack för råden!
MVH Cizzi

sallyomolly

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 02 jan-08 kl 10:40 »
Mina har nu åtminnstone slutat att skita i de nedersta där gammelhönorna värper. Alltid nåt, de översta tjänar nu som sovplatser, de sitter på kanten och skiter inne i redet.....ja ja nu är alla lugna i alla fall... ;D

Twiggy

« Svar #8 skrivet: 02 jan-08 kl 12:33 »
Mina unghöns både sov och sket i redet i höstas men då gick jag dit på kvällen och körde ut dom ur redet och satte för en planka, sen var jag uppe tidigt på morgonen och tog bort plankan så de som ville lägga ägg kom åt redet. Det löste sig på en och halv vecka ungefär. Nu sover alla på pinnarna precis som din ska.

LM

• Föder upp gotlandskaniner i genbank.
    • Närke
    • Kaninhålan
« Svar #9 skrivet: 02 jan-08 kl 12:51 »
Gå ut på kvällen när det har blivit mörkt och lyft upp dom på pinnarna. Efter ett tag (ibland tar det några dagar och ibland några veckor) brukar de fatta hur det ska vara och flyger själva upp på pinnen för natten.
Gotlandskaniner, genbank.

Melica

« Svar #10 skrivet: 02 jan-08 kl 22:21 »
Mina två dvärghamburgerhönor lägger oftast äggen på golvet. För det mesta i något hörn, men häromdagen nästan under foderautomaten som hänger i ett snöre! Jag har ett redägg liggande i ett rede, och lyfter in dem dit ibland.

Idag när jag stog och tittade på hönorna fanns det redan ett hamburgerägg, det var faktiskt lagt i ett rede. En av hamburgerhönorna gick runt och såg ut som om hon ville värpa, hon gick ut och in i redena.

Men så fort hon lagt sig tillrätta i ett rede så kom MilleFleur-hönan och KÖRDE UT HENNE därifrån >:(. MilleFleur-hönan hade redan värpt ett ägg tidigare på dagen, så hon kunde inte vara intresserad av att ta platsen. Dessutom fanns det fem lediga reden. Jag la ett ägg i ett rede bredvid, om det var så att hon funderade på att börja ruva. Men hon brydde sig inte om ägget, utan körde ut hamburgern igen! Medan jag hade tid att stå kvar körde hon ut henne TRE gånger >:(. Inte underligt att hamburgeräggen hamnar lite här och var, och ibland ser ut som om de är värpta i farten!

Lite senare på dagen gick jag in till hönsen igen. Då var ingen längre intresserad av redena. Men jag hittade inget hamburgerägg! Var det hon (och inte hennes kompis som jag trodde), som värpt tidigare på dagen? Varför gick hon i så fall och la sig igen i ett rede utan ägg?

Ärdet någon som kan förklara för mig vad de höll på med ???
Är på jakt efter dvärghöns som lägger färgade ägg. Gröna, mörkbruna eller prickiga. Köper gärna avelsägg. Är även intresserad av blandraser.

Lotus74

• Värmland
    • Struven
« Svar #11 skrivet: 03 jan-08 kl 09:03 »
Det kan ju vara som så att den stackars hönan som blev utkörd hela tiden la ett ägg på golvet och så kom någon eller hon själv och åt upp ägget. Alltihopa :(
Har hänt hos mig.
Har skånsk blommehönor genbank . En skogis och en katt som tror att hon är en hund + en jättego hund.

Elolinon

• Det är mycket nu...., men det är det ju jämt!
    • Bohuslän
    • Åseby Hage
« Svar #12 skrivet: 03 jan-08 kl 17:42 »
Gå ut på kvällen när det har blivit mörkt och lyft upp dom på pinnarna. Efter ett tag (ibland tar det några dagar och ibland några veckor) brukar de fatta hur det ska vara och flyger själva upp på pinnen för natten.

hi hi hi, detta gjorde jag med mina hönor andra dagen efter de flyttat in hos mig. Svarthönan Clara satt givetvis på sin pinne, men de två andra hönshjärnorna (ca 20 veckor gamla) som jag köpt av ett hönseri förstod ju inte det där med pinnar  ::). Så framåt kvällen lyfte jag upp dem. På morgonen efter när jag kom så vimsade den ena av dem fram och tillbaka på pinnen och kunde inte komma ner....  ;D Så jag fick lyfta ner henne också.

Nu har det dock gått några månader och de tre sitter alla på pinnen högst upp. Däremot så lägger endast den ena av dem ägg än, och det är i ett hörn på golvet. De gömmer det gärna under allt stö också, så det kan vara svårt att hitta....  ::)

Jag tror de hittar till redena så småningom.
Bor på en gård i Kållekärr på Tjörn. Har höns, hund och dammråttor.

Cizzi

• Anders, Faverolletupp
« Svar #13 skrivet: 08 jan-08 kl 11:11 »
Nu värper dom på golvet igen :(

Bovanägare

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 08 jan-08 kl 13:04 »
Några av mina unghöns vägrade ochså att värpa i redena som de andra gjorde de envisades att värpa i ett hörn. Jag blev lite stressad av detta, de kan ju börja hacka varann i rumpan och krascha ägg mm. Så jag ställde dit en pappkartong så de som värpte på golvet skulle komma undan och inte ligga helt öppet och värpa. Vad händer jo 20 höner till börja trängas i pappkartongen och tyckte de va ett superställe. Ska man skratta eller gråta?

Simon

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 08 jan-08 kl 14:57 »
Några av mina unghöns vägrade ochså att värpa i redena som de andra gjorde de envisades att värpa i ett hörn. Jag blev lite stressad av detta, de kan ju börja hacka varann i rumpan och krascha ägg mm. Så jag ställde dit en pappkartong så de som värpte på golvet skulle komma undan och inte ligga helt öppet och värpa. Vad händer jo 20 höner till börja trängas i pappkartongen och tyckte de va ett superställe. Ska man skratta eller gråta?

Tycker nog du ska skratta  ;D
Höns gillar att värpa tillsammans ...av den anledningen så använder man ofta kollektivreden när det blir större antal hönor... funkar fint :)
Fackreden kan ta längre tid för dem att lära sig...iaf när de är helt "gröna"  ;)

Bovanägare

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 08 jan-08 kl 15:36 »
Har redan kollektivreden. Men dessa hörnvärpare vägrar värpa i dem. Tog bort den roliga pappkartongen då gick de övriga tillbaks till redena men inte de som värpte på golvet från början. I varje omgång höns jag har blir det alltid några såna där envisa damer. Det blir inte bättre av att tupparna lägger sig i hörna och jäser och berättar för damerna att minnsan här var det fint och värpa.Jag får ta ett utvecklingssamtal med tupparna om det här.

Dela detta:

* Inloggade just nu

667 gäster, 2 användare (1 dolda)
javill

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som alltid mycket nöjd. Stycket med "Att ta vara på en gris" var kanon på alla sätt! Gillar nybörjarbreven mycket.
/Marie Mårtensson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser