Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Fjällko (värde?)  (läst 1798 gånger)

Kenta

• Lottebos kennel
Fjällko (värde?)
« skrivet: 27 dec-07 kl 21:37 »
Jag har räddat en fjällko på fyra år från slakt... hon har haft kalv, förra våren,  men efter det har de inte gått att få henne med dräktig igen!
hon är fin, vad kan hon vara värd?

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
SV: Fjällko (värde?)
« Svar #1 skrivet: 27 dec-07 kl 21:53 »
En kossa som inte går att få dräktig är inte värd mycket normalt sett.  Värdet på en sån är slaktvärdet om vi ska vara realistiska.

Mvh Rosa
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

gimskogen

• gimskogen.se
« Svar #2 skrivet: 27 dec-07 kl 22:22 »
Och slakt värde på en fjällko....är inte mycket... :-[

hon är inte värd mer än högst ett par tusen lappar... i slakt värde.. o då är det högt räknat...

Jag brukar få mellan 800 kr - 2500 för fjällisar... rödkullor är ju iallännhet större o ger mer kg i slakt..
Slakt värdet beror på om de väger mer än 200 kg slaktat...

Fjällisarna har varierat mellan 130 kg slaktat o 250...

beroende på om hon är renrasig o stödberättigad så kan hon ju ev vara värd lite till..
 :-\

Mjölkbonde i norra hälsingland, Rödkullor, Fjällkor. Några Roslagsfår och Svärdsjöfår samt våra Linderödsgrisar och Gotlandskaniner o 3 Isländskafårhundar

Sågaren

• Medelpad
« Svar #3 skrivet: 21 jan-08 kl 10:02 »
vad ska du med en ko som inte ger mjölk till?
och inga kalvar det verkar vara en dålig ide,
om det inte går att få den dräktig.
Med många kulörta lyktor jag gick mig i världen ut. De slocknade - ljudlöst och oförmärkt,
och så tog det vackra slut...

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #4 skrivet: 21 jan-08 kl 21:45 »
Jodå, hon kan gå som sällskap och betesdjur. Men jag skulle inte betala en krona mer än vad slaktvärdet liger på.
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Dela detta:

* Inloggade just nu

500 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hittade den tidning hemma hos en vän. Fångade mitt intresse och jag uppskattade den bredd av artiklar. Har själv nu påbörjat en prenumeration
/Martin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser