Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tänker ni julfixa nått i hönshuset  (läst 4261 gånger)

ela84

Tänker ni julfixa nått i hönshuset
« skrivet: 22 dec-07 kl 15:19 »
Hihi nu när jag va å hämtade hem en gran så tyckte jag att jag fick va lite bransligt patetisk :-[ så ja tog me en till hönsenoxå ;)
Så nu har dom jul i hönshuset, gran me belysning å på julafton ska dom få lite extra gått.
Ja de kanske e like överdrivet men de va en rolig grej.
E de någon mer än jag som e lite knasig å ska fixa jul för hönsen/ankorna?
Dar dyslexi
Fånga dagen med ett leende

Knopparp

• Halland
Re:Tänker ni julfixa nått i hönshuset
« Svar #1 skrivet: 22 dec-07 kl 17:24 »
Har faktiskt lagt in lite granris innanför luckan i hönshuset så de kan skrapa av sig om fötterna som vi andra också kan...  :P
Har också hängt några kvistar vid sittpinnarna som de kan "leka" med om de vill.

Bor med make, frigående blandrashöns och Myskankor. Har även katten Sigge och en schäfertik.

Prosit

• Södermanland
« Svar #2 skrivet: 22 dec-07 kl 18:00 »
Lite granris har de både inne och ute. De gillar att stå och picka i ruskorna. Äter de barren tro? Ger man dem en äter de barren och det blir en röd ring runt gulorna. Fint till jul kanske?
Har sex hönor i lekstugan mitt i villakvarteren i Stockholm. Har nu äntligen skaffat hund och hönorna har hamnat på undantag.

Lilla Zoo

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 22 dec-07 kl 18:27 »
Jag har julpyntat både ute och inne.
I fönstet har de julgranskulor,halm och en liten diodbelysning från ikea,som drivs med batterier.
I hönsgården har de en gran med belysning.
Ska gå ut oc fota så ska jag försöka sätta in en bild.
Jul hälsning från lilla zoo
En konstnärssjäl som bor i husvagn, är odlare och hönsgalen...
Allt kan ha ett annat användningsområde,det är fantasin som styr....

Rosten

• Närke
« Svar #4 skrivet: 22 dec-07 kl 18:49 »
Inget julpynt med massor av frukt är inköpt för att glädja dom. ;)
Tyvärrr så kommer inte alla att få en fin jul. Skall sakta ett antal tuppar nu i heljen.
Har försökt att avyttra dom men ingen vill ha dom.
Så det får bli frysboxen.

Höns-Patrullen

• Närke
SV: Tänker ni julfixa nått i hönshuset
« Svar #5 skrivet: 30 nov-09 kl 16:34 »
Det var ju en bra idee att julpynta lite i hönshuset!  ;D har själv aldrig gjort det, men, det kanske börjar bli dags  ;) ska kanske ställa in en liten gran åt dom...och sår får dom ju något gott att knapra på till jul.  :)  ;D
Live your life just the way you want...

Daaniel

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 30 nov-09 kl 16:55 »
JA! klart ska hänga in lite jul ute belysning och ha en adventsstake i fönstret :):)

Dixiebelle

• Livet på landet - fast i Stockholm
    • Södermanland
    • Pixebo
« Svar #7 skrivet: 30 nov-09 kl 17:21 »
Får dessvärre inte plats med en hel gran i hönshuset men några grankvistar kommer dom att få  ;D
Vaktlarna renrakar iallafall barren på kvistarna så hönsen kanske gillar detsamma?
En julkula kanske får åka upp... :-[
*Engelska stridshöns*Gammal engelska stridshöns*Dvärg faverolle*Blandishöns

Våra höns gör lite som dom vill...

Fredrikslund

• Södermanland
« Svar #8 skrivet: 30 nov-09 kl 17:27 »
Har hängt upp lite små saker varje år sedan jag skaffade höns. är bara föör mysigt!  :-*

Erica

• Gästrikland
    • alsjöbergets kennel
« Svar #9 skrivet: 30 nov-09 kl 18:14 »
Jag har lite halm ovanpå spånet i hönshuset, till jul är det tänkt att det ska vara massor av halm som dom kan gå o sprätta i. Sen blir det lite grankvistar i en hink o äpplen i massor har jag köpt  :-[. Har också torkat buketter med nässlor som dom ska få till jul o torkade solrosor (som jag sådde i landen i somras).
Gift, två barn,
Gotlandskaniner G 677, Svensk Pälskanin G 45, Mellerudskaniner M677
Gestrikefår G 1720 samt dvärgvädurar

lumpus

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 30 nov-09 kl 19:01 »
nog ska de få extra rent och fint till jul,jo en liten gran ska jag nog hugga till dem också :D

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #11 skrivet: 30 nov-09 kl 19:16 »
Ljuststake som drivs av batterier i fönstret + granris o äpplen :) samma sak hos hästar o kaniner .
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Jennyt

• Västergötland
« Svar #12 skrivet: 30 nov-09 kl 19:55 »
Jag fixar nog lite i stallet och hönshuset, men mest för att hålla mig väl med tomten :-*
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

putte95

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 30 nov-09 kl 20:48 »
o glömm inte heller jul musiken  :D

Jennyt

• Västergötland
« Svar #14 skrivet: 30 nov-09 kl 22:27 »
Den står jag för själv :-X
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

Krågedal

• Östergötland
« Svar #15 skrivet: 01 dec-09 kl 07:57 »
ska gå ut och hämta en liten gran, då de innehåller en massa smådjur.... En "ruskor"(träd) kan man ha runt hönshuset, för att förhindra möss, då det luktar som kattpiss om en... ;)
Har hund, katter, Kindahöns och Gotlandskaniner  (egen genbank)har två Tinkerhästar på "foder", dotter som är född 2006. Bor på landet i hyrt hus....

karsan

• Södermanland
« Svar #16 skrivet: 01 dec-09 kl 11:33 »
Nej.  Jag är julhatare.

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #17 skrivet: 02 dec-09 kl 10:08 »
Ne... Inget pynt här. :) Mina höns är så duktiga på att ha sönder och skita ned saker på kort tid hur man än hänger och betér sig.  Däremot brukar de få en massa julmatrester när vi kommer till dessa tider! ;D
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Dalagård

• Dala-honsgard
« Svar #18 skrivet: 06 dec-09 kl 02:17 »
Ja självklart! Adventsljustake och klädd gran med belysning och lite andra saker. Dom vill nog ha det julfint dom också. Sen all julmat som blir över också.
Vi bor i Fliseryd i Småland. Har ca: 120 frigående höns bl.a Lohman.Exchequer Leghorn, Brahma , dv.kochin, silkeshöns, öländska dvärghöns, svarthöns, pärlhöns, blandraser m.m 2 katter, 2 kaniner & 2 chihuahua/papillon flickor
www.dala-honsgard.se  och  www.receptochfoto.se

Bergslagsflickan

• -
« Svar #19 skrivet: 06 dec-09 kl 03:36 »

Förra året fick de en egen liten julgran där jag hängde ostbitar och annat som de fick hoppa upp och snaska bit för bit. Varje dag hängde jag nytt gott där vilket resulterade i att alla sprang direkt fram till granen när jag kom i, väntandes med sträckta halsar. :)

Men en ljusslinga kring fönstret på utsidan med fejkgranris och lite pynt, javisst. Men bör nog börja med boningshuset först eftersom jag just nu är sängliggandes i en lång lunginflammation. Det är bara jul hos grannarna så det glittrar. Här är hela huset helt nedsläckt, ska bli frisk först, sen sätter jag fart!

Mitt projekt när jag är frisk är att trä lite glitter kring halsen på två höns och åstadkomma ett roligt julkort som man kan maila runt, apropå julpynt. De är rätt vana vid att bli burna och pysslade med, och är väldigt fina modeller! Gammeldags julkort med motiv av en liten stuga med julkärve, fåglar, höns och små barn är ju så trevligt.

Christine
Har äntligen flyttat ut på landet igen och är i hönstankar igen.

Dela detta:

* Inloggade just nu

765 gäster, 4 användare (2 dolda)
Conorcccc, Stengrim

* Forum

* Om tidningen Åter

- Senaste numret (3/19) var verkligen jätteintressant (även om alla brukar vara intressanta). Gillar artiklarna om framtiden och skulle gärna läsa mer om alternativa, positiva framtidsvisioner (det är dags att se något annat än kollapsbaserade domedagsprofetior). Vill också lära mig mer om olika toalettlösningar.
/ Hanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser