Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  fattigmans isolerfönster, finns det?  (läst 14242 gånger)

AntiUrban

• Backwoods Home
fattigmans isolerfönster, finns det?
« skrivet: 22 dec-07 kl 10:17 »
Skulle vilja ha lite goda råd om hur jag kan hindra min älskade värme att sippra ut genom mina fönster!?  :'(

Det finns ju specialglas som isolerar, även plexiglas varianter har jag läst om. Jag är fattig och har inte råd att instalera helt nya fönster med ramar och allt. Då fick jag idén att man kanske kan be glasmästaren skära till glas som jag kan ha på insidan, fastgjorda på vintern bara!? Inga riktiga fönster som går att öppna alltså!

Det behöver inte vara speciellt snyggt, bara det funkar: tips? :)
« Senast ändrad: 22 dec-07 kl 10:18 av AntiUrban »

Ulric Eriksson

• Gäst
Re:fattigmans isolerfönster, finns det?
« Svar #1 skrivet: 22 dec-07 kl 10:21 »
Visst kan du göra så och det kommer att funka alldeles utmärkt.

AntiUrban

• Backwoods Home
« Svar #2 skrivet: 22 dec-07 kl 10:23 »
hur tjockt är de rimligt att ha? är plexiglas bätre än vanligt glas? Är isolerplexi billigare än isolerglas?

Till bakdörren som är oanvänd tänkte jag man kunde såga till en bid kanalplast och sätta dit? eller kanske sätta dito på en enkel ram som man kan öppna?! god idé?

Bo

Tejpa fast bubbelplast
« Svar #3 skrivet: 22 dec-07 kl 10:39 »
Isolerar bättre än glas.

AntiUrban

• Backwoods Home
« Svar #4 skrivet: 22 dec-07 kl 10:45 »
vad är det för miljöaspekter på glas contra plexi?
« Senast ändrad: 22 dec-07 kl 10:46 av AntiUrban »

Ulric Eriksson

• Gäst
Re:Tejpa fast bubbelplast
« Svar #5 skrivet: 22 dec-07 kl 11:05 »
Isolerar bättre än glas.

Eller regla upp och spika panel framför fönstren. ;)

AntiUrban

• Backwoods Home
« Svar #6 skrivet: 22 dec-07 kl 11:06 »
lite ljus vore ju fint förståss... ;D

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 22 dec-07 kl 11:06 »

Glas består väl av sand, har aldrig hört några miljöaspekter på det.

Om det vore mina fönster skulle jag snickra bågar själv, köpa glas och sätta i. Vanliga, traditionella innerfönster med andra ord. Hade jag inte tid eller råd med bågar skulle jag göra precis som du skriver och sätta in vanliga fönsterglasskivor utan någonting annat. Inte plexi, det lär inte bli snyggt.

Det är luften som isolerar, så tjockleken på glaset spelar ingen större roll.

AntiUrban

• Backwoods Home
« Svar #8 skrivet: 22 dec-07 kl 11:08 »
fler luftspalter mao!

vattuvarg

• Lager på lager på lager...
    • Lappland
    • vattuvargs blog
« Svar #9 skrivet: 22 dec-07 kl 11:23 »

Vad är det för miljöaspekter på extradörr (eller fönster) kontra mer värmeförlust?

På sommaren är det faktiskt en fördel att ha fästet för det "tredje glaset" på insidan. Om huset inte kan lagra värme så kan tre och fyra glas ge för varmt klimat inne i huset. Två glas räcker mer än väl på sommaren och kan dessutom öppnas helt om det skulle bli outhärdligt varmt. Insektsnät monteras enkelt i de redan befintliga fästena.

På nätet finns det förresten folk som har använt bubbelplast för att isolera extra...
« Senast ändrad: 22 dec-07 kl 11:37 av vattuvarg »
Varje mänskligt samhälle ska bedömas efter hur väl det tar hand om de svaga.
vattuvargs.blogspot.se

Tompas11

• Västmanland
« Svar #10 skrivet: 22 dec-07 kl 16:26 »
Jag fick en extra glasruta monterad invändigt på mina fönster i somras. Glaset är 6mm tjockt och sitter monterat i en ram av aluminium som är fastskruvat på mina ordinarie fönsterbågar. Blir ju nästan som treglasfönster. :)
If it doesn't work, chrome it!

Stråtjära

• Hälsingland
    • Norméns Glas o snickeri
« Svar #11 skrivet: 23 dec-07 kl 15:27 »
Plexiglas är dyrare än glas samt att det blir fruktansvärt repigt och mjölkigt med åren, uteslutande till skydd alltså.

Vad har du för fönstertyp? Är de kopplade kan man lägga en extra glasruta på insidan innerbågen och klä med lister runt, täta med latexfog. Då får du en så kallad 2+1 båge. det är bara att räkna 350:- per kvadrat för 3 mm glas, ca 10.- meter för en enkel list och en patron latexfog ca 40.- (räcker länge i detta fall).

Skallrar rutorna och tjuvdrar kan du göra en toppförsegling, dvs köp en patron transprant akryl och gör en fin liten sträng mot glas och båge på insidan innerbågen, runt om hela rutan.

Vill du ha kvar utseendet precis som det är (kopplat eller lösa bågar) så byter du rutan i innerbågen till ett isolerglas, 4mm tjockt med en film på som släpper igenom solstrålning men inte ut värmestrålningen (filmen ska vara vänd mot utsidan), glaset ligger där runt 1120.- per kvadrat. U värdet på en kopplad båge är ca 3.0-2.8 innan och efter ca 1.8 alltså en bra investering detsamma gäller lösa bågar.

Alla priser är inkl moms.

Har ni fler funderingar så hör av er bara, jag jobbar som egen med fönsterrenoveringar och inredningssnickerier.

Bra isolerade fönster och hus håller även värmen ute på sommaren om du inte släpper in den genom att öppna men hur roligt är det att sitta inne hela sommaren för den saken skull....

vattuvarg

• Lappland
    • vattuvargs blog
« Svar #12 skrivet: 24 dec-07 kl 23:03 »
Bra isolerade fönster och hus håller även värmen ute på sommaren om du inte släpper in den genom att öppna men hur roligt är det att sitta inne hela sommaren för den saken skull....

Nja... Även om man isolerar väl så släpper fönstren in ljus som sedan omvandlas till värme. Det blir alltså ett värmeöverskott inomhus även med bra isolering. Men instrålningen kan minskas med olika åtgärder. Ett exempel på en sådan åtgärd är ett takutstick som skuggar fönstren under sommaren. En annan är att bygga persiennliknande galler framför fönstren. De skuggar också när solen står som högst.

Det finns också glasrutor som fåtts att reflektera värme, men att använda den effekten på husets utsida har jag bara sett på skyskrapor med jättelika fönsterytor riktade direkt mot solen.
vattuvargs.blogspot.se

Filip Skräplund

« Svar #13 skrivet: 25 dec-07 kl 08:21 »
Rätt placerade lövträd funkar också, skuggar på sommaren men släpper igenom det mesta ljuset vintertid.
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

jenses

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 25 dec-07 kl 08:49 »
...då gäller det bara att vänta 30-40 år efter planteringen tills de är tillräckligt stora  8)
men annars ett bra förslag  ;D

vattuvarg

• Lappland
    • vattuvargs blog
« Svar #15 skrivet: 26 dec-07 kl 11:57 »
Klättrande växter som exempelvis humle kan också vara ett alternativ för skuggning av stora fönsterpartier.

Humle har flera goda sidor. ;)
vattuvargs.blogspot.se

bushwomen

« Svar #16 skrivet: 26 dec-07 kl 13:23 »
hej!!!var kan jag köpa"bubbel plast"???m.v.h.bushwomen

poze

• Östergötland
« Svar #17 skrivet: 26 dec-07 kl 15:38 »
Fönsterluckor är också ett bra alternativ kan man snickra ihop ganska snygga och använda på nätter och när det är för snorkallt ute.

bushwomen, hos nästan alla bygghandlare, står sig inte så bra emot solljus om det ska vara till isolering vid glas.. smular sönder ganska snabbt.
Why make it fast when you can make it beautiful ? Jag har alltid rätt, är min provisoriska bedömning tills motsatsen gjorts trolig.

bushwomen

« Svar #18 skrivet: 26 dec-07 kl 17:19 »
hej poze.bubbelplasten fick jag på rekomendation att använda i tovningen när jag ska tova på bägge sidor.går bra med näverbark har jag hört.hälsar bushwomen

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #19 skrivet: 26 dec-07 kl 22:20 »
Nattetid hjälper en rullgardin bra! Ja, har man en ljus rullgardin kan den vara nere på dagtid också när det är riktigt kallt ute. Vi har enkelglas från hallen ut mot verandan och har satt upp rullgardiner där. Verandan är ouppvärmd men, hallen är numera uppvärmd, har varit en kallhall från början skulle jag tro. Rullgardinerna hjälper faktiskt riktigt bra. Innanfönster till dessa fönster (+de andra enkelglasfönsterna som saknar innanfönster idag) står på att-göra-listan.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Dela detta:

* Inloggade just nu

541 gäster, 2 användare
mulen, Conorcccc

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har nu köpt mina första nummer av Åter och de var över förväntan. Mycket innehållsrika och informativa, och bra blandning. Inspirerande att läsa om andras berättelser och tankar. Även min familj uppskattade tidningen och kommer att läsa fler nummer.:)
/Johanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser