Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  fattigmans isolerfönster, finns det?  (läst 14243 gånger)

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
Re:fattigmans isolerfönster, finns det?
« Svar #20 skrivet: 01 jan-08 kl 23:17 »
Abslut billigaste lösningen är byggplast som man tejpar upp i över fönstet..

Snyggare är en plexiskiva som man sätter i en ram och monterar mot fönstret..
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Mångsysslare

• Värmland
    • Sörgården
« Svar #21 skrivet: 03 jan-08 kl 16:37 »
Har ett litet 25 kvm kontor som jag fixat iordning, och där det bara sitter enkelglas. Mätte och köpte glasskivor, ca 80X80 cm, som passade och satte in dem mot det andra fönstret från insidan. Fäste dem sedan med 1/4 rundstavslist och en tätningslist. Öppnar man bara ytterfönstren är det inga problem att putsa dem. Tack vare mittstolpen i fönstret blir det en naturlig luftspalt på 5-7 cm att hålla sig till. Jag satte också små klotsar som stöd i kanterna mot luftspalten.
Jag ville inte förstöra utseendet på huset från någon gång på 1700-talet, och då gjorde jag det här "så länge". Det är snart 5 år sedan...
60 tackor, en del köttdjur, höns och kaniner, hundar o katt. Skog och mark. Godkänt gårdsslakteri och -butik, och har alltid självhushållning som grundtanke.

Huggorm

• Gäst
« Svar #22 skrivet: 11 jan-08 kl 14:00 »
Skulle vilja ha lite goda råd om hur jag kan hindra min älskade värme att sippra ut genom mina fönster!?  :'(

Det finns ju specialglas som isolerar, även plexiglas varianter har jag läst om. Jag är fattig och har inte råd att instalera helt nya fönster med ramar och allt. Då fick jag idén att man kanske kan be glasmästaren skära till glas som jag kan ha på insidan, fastgjorda på vintern bara!? Inga riktiga fönster som går att öppna alltså!

Det behöver inte vara speciellt snyggt, bara det funkar: tips? :)

Så gjordes i mitt föräldrahem när jag växte upp. Där var bara gamla enkelglasfönster, så mellan nov-april eller något sådant satt extra glasrutor fästa på insidan. Dessa tejpades fast med maskeringstejp eller liknande. Funkade helt okay, och sparade mycket ved.

Neiklot

• Gäst
« Svar #23 skrivet: 11 jan-08 kl 17:10 »
Skulle vilja ha lite goda råd om hur jag kan hindra min älskade värme att sippra ut genom mina fönster!?  :'(

Det finns ju specialglas som isolerar, även plexiglas varianter har jag läst om. Jag är fattig och har inte råd att instalera helt nya fönster med ramar och allt. Då fick jag idén att man kanske kan be glasmästaren skära till glas som jag kan ha på insidan, fastgjorda på vintern bara!? Inga riktiga fönster som går att öppna alltså!

Det behöver inte vara speciellt snyggt, bara det funkar: tips? :)

Vi har insättningsfönster (innanfönster) eller vad det heter, i vardagsrummet.
Funkar utmärkt, speciellt om man lägger liter fönstervadd emellan.

Billigt, och bra!

Och på vintern behöver man ändå inte (?) öppna fönstrena. :)

Snickarn

• One does not need destination to have direction
    • Dalarna
    • Att leva det levande livet
« Svar #24 skrivet: 22 jan-08 kl 13:51 »
Om jag fattade rätt så används inte dörren? Du har alltså en till dörr får jag anta :) I såna fall är det ju bara att regla upp runt dörren isolera och gipsa för den. Försök få i sjutti isolering. Då blir det mycket energi sparat där.
//Snickarn
Har pluggat ekologisk odling i Skattungbyn,Byggt om en husvagn till permanent boende. Pluggat Hållbar Utveckling på CEMUS - Centrum för miljö och utvecklingsstudier. Pluggar Permakultur, och bor, i skattungbyn. Bor i en liten vagn.
http://attlevadetlevandelivet.wordpress.com/

Dela detta:

* Inloggade just nu

548 gäster, 3 användare (1 dolda)
Galaxie, mulen

* Forum

* Om tidningen Åter

- Å vilken härlig tidning
/Susanne

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser