Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  värper nu ?  (läst 2292 gånger)

AnnikaE

• Södermanland
värper nu ?
« skrivet: 20 dec-07 kl 15:49 »
Min unghöna som är 10 månader börjat värpa nu, har lagt ägg nu 2 dar i rad. De blir kanske lite omvända nu när vintern inte vill komma.Varmt har de inne och så kallt är det ju inte ute....Annika
Trio med Ostfriesiska möwen höns ( Tysklant höns). 2 Katter . Har haft höns sen -04.

mollys

• Carpe Diem
    • Småland
Re:värper nu ?
« Svar #1 skrivet: 20 dec-07 kl 16:08 »
Mina unghöns är likadana. Värper som attan nu ;D
Småländsk gårdsägare med man och tre barn, har Hästar,Hundar,Katter, Dvärgkochinhöns , Myskankor o 6 Får.

Margit

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 20 dec-07 kl 16:09 »
Jag tror att det är helt normalt  ;D unghönor ruggar inte första vintern och de värper (och en del t.o.m ruvar  ::)).

mati

« Svar #3 skrivet: 20 dec-07 kl 17:27 »
Samma här!
10 månaders orphington höns värper 1 ägg om dagen var! Lite förvånad ??? Men det blir ju finfina julägg! ;D

Tindranu

• Småland
« Svar #4 skrivet: 27 dec-07 kl 10:04 »
Vi har haft ägg varje dag hela hösten o vintern. Ibland ett, ibland fyra... insåg igår att hela äggflaket är fullt så nu blir det till att baka!!  ;)
Någon av unghönorna värper jättestora ägg!
Häftigt...

Mvh Tindranu
« Senast ändrad: 27 dec-07 kl 10:04 av Tindranu »
Lever ett lyckligt liv med min man på landet, med 1 katter, tre hundar, samt ett (oräkneligt!) gäng dvärgkockin i diverse roliga färger...

Twiggy

« Svar #5 skrivet: 27 dec-07 kl 12:26 »
Mina hönor både gamla som unga har värpt hela hösten. Det känns som julafton varje dag när jag kommer hem från jobbet och kan plocka fina nyvärpta ägg.

Lönnhult

• Halland
« Svar #6 skrivet: 27 dec-07 kl 14:12 »
Mina fyra unghöns värper jätteduktigt. Två stycken är lohman/ New Hampshire och två är lohman/ okänd blandning med grönvärparanlag :).
Det blir två ljusbruna 60grams ägg och två turkosa 52-55 grams ägg om dagen ;D.
« Senast ändrad: 27 dec-07 kl 14:13 av avbytaren »
Bor på liten gård med hästar och ett gäng höns.

Lycka

• Ångermanland
« Svar #7 skrivet: 27 dec-07 kl 14:36 »
Ha ha här sitter jag och gläds åt två (2) ägg sen julafton.
Jag har bara 17 hönor ::)
Hedemorahöns

Gräbban

• -
« Svar #8 skrivet: 27 dec-07 kl 18:22 »
Ha ha här sitter jag och gläds åt två (2) ägg sen julafton.
Jag har bara 17 hönor ::)

Upp med hakan! ;D
Min man mobbade mig ett helt år när mina nyinköpta svarthöns inte värpte (inte konstigt dom är utrotningshotade då, sa han... :P), sen införskaffades lite andra raser och  det värps utav bara tusan.  trots allt förstår man varför lantraserna är hotade... :-\
sedan något år tillbaka värper de svarta oxå bra, men mina marankorsningar samt  mina femkronorsLohmann är helt outstanding. Hoppas bara att de lever länge... ::)
Nu efter höstuppehållet värper mina tolv hönor (har även unghöns å pycklingar) mellan sex och tolv ägg om dan...
 :D
Om det går som en anka, ser ut som en anka och låter som en anka- då är det mycket troligt att det ÄR en anka...

maunen

• Skåne
« Svar #9 skrivet: 28 dec-07 kl 00:20 »
Åh, så skönt att inte behöva känna sig ensam..... Jag köpte en flock maranhöns 1-2 år i september tror jag det var, de har som mest lagt 3 ägg om dagen men under hela december har det nog bara blivit 1 ägg  (inte om dagen) på 16 höns ! Men jag hoppas på våren, annars säljs de.

Lycka

• Ångermanland
« Svar #10 skrivet: 28 dec-07 kl 06:08 »
Tack tack !
Det värmer att fler sitter i samma båt.
Jag hade samma med storhönsen förra året .
Då värpte iaf dv. kochinhönorna ,men de har inte heller kommit igång.
Det är bara att vääääänta.  
Hedemorahöns

Twiggy

« Svar #11 skrivet: 28 dec-07 kl 09:35 »
Mina fyra hönor två Skånk blomme och två Hedemora har värpt som på beställning sen de blev könsmogna. 3-4 ägg om dagen. Jag har bara haft dom i ett och ett halv år och tagit det för självklart att dom ska värpa. Det var bra att veta att det inte alltid är så enkelt med värpningen. Jag har nog varit väldigt bortskämd. Då är man ju mer beredd om det skulle förändras.

AnnikaE

• Södermanland
« Svar #12 skrivet: 28 dec-07 kl 15:33 »
Min unghöna som är 10 månader börjat värpa nu, har lagt ägg nu 2 dar i rad. De blir kanske lite omvända nu när vintern inte vill komma.Varmt har de inne och så kallt är det ju inte ute....Annika

Hej på er alla fågelmänniskor.God fortsättning och gott nytt år. Nu undrar jag hur många ägg kan en dvärgkocking ligga och ruva på, sitter och planerar lite inför vårkanten....Annika
Trio med Ostfriesiska möwen höns ( Tysklant höns). 2 Katter . Har haft höns sen -04.

Skojarbråten

« Svar #13 skrivet: 29 dec-07 kl 00:51 »
Hej på er alla fågelmänniskor.God fortsättning och gott nytt år. Nu undrar jag hur många ägg kan en dvärgkocking ligga och ruva på, sitter och planerar lite inför vårkanten....Annika

Är ny på dvcochin, men har en höna som ligger på elva ägg och idag kläcktes en kyckling.  ::)

Nu är det varmt men det kommer ju att ändras snart antar jag. Ska jag ta in dem? Lampa har de ju, men ändå...  :-\
Antingen så finner vi en väg eller så gör vi en.

sallyomolly

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 29 dec-07 kl 05:14 »
Jag får ca fem-sex ägg om dagen nu på åtta höns som värper, resten är unghöns som börjar värpa i feb skulle jag tro om vädret är fortsatt milt.

LM

• Föder upp gotlandskaniner i genbank.
    • Närke
    • Kaninhålan
« Svar #15 skrivet: 29 dec-07 kl 12:28 »
Citera
Nu undrar jag hur många ägg kan en dvärgkocking ligga och ruva på
Hur många ägg beror ju på hur stora äggen är och så måste man tänka på att hönan måste kunna värma alla kycklingar i x antal veckor.
Gotlandskaniner, genbank.

claesmånsson

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 31 dec-07 kl 00:50 »
Här värps det också för fulla muggar! ca:20 ägg/dagen av mina 30 pullor.
Klirr i äggkassan är aldrig fel..  :-[  ;D

Dela detta:

* Inloggade just nu

636 gäster, 1 användare
Mamsingen

* Forum

* Om tidningen Åter

- Var väldigt intressant att läsa om vinterskörd. Så blir att försöka sig på det iår. Även mitt intresse för permakultur har väckts och jag hoppas på att det kommer fler artiklar om detta ämne och hur man kan starta upp det hemma.
/Sanna J

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser