Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Gädda  (läst 6158 gånger)

Izmiljotina

• Gäst
Gädda
« skrivet: 25 jan-05 kl 00:47 »
Några små tips när man skall laga till gäddan i ugn.
1. Testa att gnida in gäddan invändigt med pepparrot.
2. Använd rejält med gräslök lite överallt vid tillagningen.

Personligen är jag förtjust i en kombination av båda sakerna!

Kerstin Linnea

Re:Gädda
« Svar #1 skrivet: 18 jun-06 kl 15:14 »
Jag tycker att det godaste man kan göra med gädda är att flå av allt skinn ,ta ur alla ben (det man hittar i alla fall), och att mala den i en köttkvarn två gånger med lite salt.Och sedan göra något gott av den tex blanda med kryddor, kokt mosad potatis, grädde ,ett par äggulor och lite fina kryddor och baka i en smord limpform så har du en fin fiskpudding eller paté som det smakar utmärkt med lite potatis , kokta ärter, sås och ett glas vitt till ;)

Fred

• Fort Stewart, GA, USA
    • Övriga världen
« Svar #2 skrivet: 21 jun-06 kl 22:30 »
Jag tycker att det godaste man kan göra med gädda är att flå av allt skinn ,ta ur alla ben (det man hittar i alla fall), och att mala den i en köttkvarn två gånger med lite salt.Och sedan göra något gott av den tex blanda med kryddor, kokt mosad potatis, grädde ,ett par äggulor och lite fina kryddor och baka i en smord limpform så har du en fin fiskpudding eller paté som det smakar utmärkt med lite potatis , kokta ärter, sås och ett glas vitt till ;)
Håller helt med om att gädda är den bästa fisken för fiskfärsrätter, särskillt de lite äldre fiskarna.
Smågäddor tycker jag dock bäst om ugnskokta i folie med bara salt och smör.
Fredsivrande knallpåkebärare.
"Freedom isn't free. We all have to give something.
Some give it all."

Magda

• Västerbottens kustland
    • Västerbotten
    • Fru Magdas
« Svar #3 skrivet: 07 jul-06 kl 15:29 »
Fred, är inte du från norrbotten? Det är jag i alla fall och i min del av norrbotten äter vi inte gädda. Den anses vara dålig och de få gånger jag smakar har jag inte gillat det. Kultur så klart, jag äter annars det mesta. Min pappa hävdar dock att man kan äta gäddan på våren när vattnet är kallt. Men jag har inget minne av att ha sett honom eller någon annan i familjen äta gädda. Är detta helt lokalt eller någon annan som har den seden? Äter ni gädda även på sommaren?
Fru Magda bor på en gård i Västerbottens kustland med make och tre barn. Lite djur och stora odlingar. Odlar för avsalu med start sommaren 2012. Bloggar på http://blog.frumagdas.se Följ mig gärna på facebook, http://www.facebook.com/frumagdas

Kerstin Linnea

« Svar #4 skrivet: 07 jul-06 kl 17:02 »
Gädda är bäst på våren och hösten och brukar vara på gugget efter leken på våren...Men den går att äta hela året...

Fred

• Fort Stewart, GA, USA
    • Övriga världen
« Svar #5 skrivet: 07 jul-06 kl 18:07 »
Fred, är inte du från norrbotten? Det är jag i alla fall och i min del av norrbotten äter vi inte gädda. Den anses vara dålig och de få gånger jag smakar har jag inte gillat det. Kultur så klart, jag äter annars det mesta. Min pappa hävdar dock att man kan äta gäddan på våren när vattnet är kallt. Men jag har inget minne av att ha sett honom eller någon annan i familjen äta gädda. Är detta helt lokalt eller någon annan som har den seden? Äter ni gädda även på sommaren?
Jo jag är från norrbotten. Och jo vi åt gädda, även om den rökta aborren och siken med doppikopp var den vanligaste matfisken under sommar och höst.
Det kanske är regionalt men nog tycker jag att gäddan förekom som måltidsfisk på många norrbottniska matbord.

mvh/Fred
Some give it all."

Fred

• Fort Stewart, GA, USA
    • Övriga världen
« Svar #6 skrivet: 07 jul-06 kl 18:09 »
Och mandelpotatisen förståss. Jösses vad jag saknar den.
Some give it all."

Magda

• Västerbottens kustland
    • Västerbotten
    • Fru Magdas
« Svar #7 skrivet: 07 jul-06 kl 19:42 »
Då är det väldigt lokalt där hemma i nordligaste norrbotten. Kanske rentav i min släkt.

Kan du inte odla mandel? ja, jag vet det där med ljuset men nog borde det gå. Ska du ha några knölar på posten kanske? Det skär i hjärtat att höra om en fellow norrbottning som inte får mandelpotatis  ;)
Fru Magda bor på en gård i Västerbottens kustland med make och tre barn. Lite djur och stora odlingar. Odlar för avsalu med start sommaren 2012. Bloggar på http://blog.frumagdas.se Följ mig gärna på facebook, http://www.facebook.com/frumagdas

Fred

• Fort Stewart, GA, USA
    • Övriga världen
« Svar #8 skrivet: 07 jul-06 kl 21:37 »
Då är det väldigt lokalt där hemma i nordligaste norrbotten. Kanske rentav i min släkt.

Kan du inte odla mandel? ja, jag vet det där med ljuset men nog borde det gå. Ska du ha några knölar på posten kanske? Det skär i hjärtat att höra om en fellow norrbottning som inte får mandelpotatis  ;)
Hej igen....jo jag försökte få några medsmugglade knölar att gro för ett par år sedan men det lyckades inte. Har hittat ett substitut som kallas rysk sandpotatis och den är helt ok....men ändå inte samma om du förstår vad jag menar.

Man får nog helt enkel ta seden (och inte säden) dit man kommer och anpassa sig till cornbread och chicken istället för aborre och mandelpotatis.
Some give it all."

Claes

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 11 jul-06 kl 23:49 »
Rök gädda.
Det har jag gjort, skitgott.

gimskogen

• gimskogen.se
« Svar #10 skrivet: 27 sep-06 kl 16:21 »
I en uppländska skärgården äter man inte heller gädda...
den brukar man sälja till sommargästerna... :)

jo vi gör fisk bullar på den!!!

filear, och mal del i köttkvarnen tillsammans med lite fett(fläsk) och gullök  och gör fiskbullar...
salt och vitpeppar. steker i stekpannan..

Jätte gott.. :D
Mjölkbonde i norra hälsingland, Rödkullor, Fjällkor. Några Roslagsfår och Svärdsjöfår samt våra Linderödsgrisar och Gotlandskaniner o 3 Isländskafårhundar

Sia

• Dalarna
« Svar #11 skrivet: 28 sep-06 kl 22:59 »
Gädda är ju nästan lika gott som lutfisk!  mums!
(varför finns det ingen smilie som slickar sig om munnen på det här forumet??)
Varför ska man gå upp så tidigt på morgonen? Det är iallafall på kvällen det är som roligast.

Dela detta:

* Inloggade just nu

449 gäster, 2 användare
torbjorn, Galaxie

* Forum

* Om tidningen Åter

- För moder jord skull!
/Henrik

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser