Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Pris på avelsägg  (läst 10915 gånger)

Ronny

• Skåne
Re:Pris på avelsägg
« Svar #40 skrivet: 21 dec-05 kl 21:52 »
Jag har ombetts svara. Det där med att det skulle vara bra med ägg ur smittskyddsynpunkt kommer från SVA och visst kan det ligga något i det, eftersom vissa (obs vissa) sjukdomar inte sprids med det inre ägget. Men det kan vara en fördel att se djuret (tex tuppen) som man tänker förnya sin besättning med. Det är också främst av den anledningen man inte kan utfärda genbanksintyg på ägg. Nu kan det ändå låta sig göras mellan genbanksbesättningar om man först pratar igenom detta med genbanksansvarig som har rätt att lämna dispens. Många gånger sker hanbyten (oftast tuppbyten) lite på rutin och gammal vana eller ovana om man ska vara riktigt ärlig. Jag tycker inte man ska byta för bytandets skull och det är därför aldrig fel att rådgöra med genbanksansvarig först. Hoppas svaret gav någon klarhet i frågorna.
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

iceman

• ät av livet innan livet äter dig
    • Dalarna
    • hoberget
« Svar #41 skrivet: 31 jan-06 kl 13:35 »
men när jag plockar ägg från man adamer för att äta samt att sälja.. tar 1.50 st för mina (är det lågt ?)  hur vet jag då när det är ät ägg och när det är avelsägg... ???
Lever  med kära maken på älskade Hoberg i Sunnansjö Ludvika Dalarna miljö och vänster aktivist) ... Bevarar fjällnära kor,  Jämtgetter,Gotlandskaniner, Hedemorahöns, till eftervärlden samt självhushåll...(genbank på  samtliga raser)

iceman

• ät av livet innan livet äter dig
    • Dalarna
    • hoberget
« Svar #42 skrivet: 17 feb-06 kl 19:30 »
Hur mycket kan man ta för ankägg dårå ???
Lever  med kära maken på älskade Hoberg i Sunnansjö Ludvika Dalarna miljö och vänster aktivist) ... Bevarar fjällnära kor,  Jämtgetter,Gotlandskaniner, Hedemorahöns, till eftervärlden samt självhushåll...(genbank på  samtliga raser)

torpargubbe

• Gäst
SV: Re:Pris på avelsägg
« Svar #43 skrivet: 24 jan-09 kl 18:02 »
För ätt äggen brukar jag ta 2 kr st, kollar man ute i affären kostar det ännu mer om man vill ha ägg från glada hönor.
Dvärg ägg har vi inte sålt ännu, men de kostar som avelsägg ändå 10 kr st , som matägg vet jag inte än men 1 kr st låter rimligt.

detta är från 2005  va?  2 kr för "ätäggen"   det tycker en del "skitstövlar" är för dyrt 2009??  jag tycker att det är billigt med hemma ägg för 2 kr styck? vad tycker ni som säljer egna ägg??

Torry

SV: Pris på avelsägg
« Svar #44 skrivet: 24 jan-09 kl 18:17 »
Jag säljer inte några ägg just nu men ifjol våras sålde gubben lite på sitt jobb vi fick 20:- för en sexpack och kunde ha sålt hur mycket som helst. Om inte folk vill betala 2:- för "hemmaägg" ska dom inte ha några, då kan dom ju köpa på ICA. Det kostar ju faktiskt pengar att ha höns även om man har dom för nöjes skull.
//Torry

Användarnamn

• Gäst
« Svar #45 skrivet: 24 jan-09 kl 19:18 »
Jag säljer inte några ägg just nu men ifjol våras sålde gubben lite på sitt jobb vi fick 20:- för en sexpack och kunde ha sålt hur mycket som helst. Om inte folk vill betala 2:- för "hemmaägg" ska dom inte ha några, då kan dom ju köpa på ICA. Det kostar ju faktiskt pengar att ha höns även om man har dom för nöjes skull.
//Torry

Det är inte ekonomiska skäl till att man har höns i "hobby-skala". Om man förstår skillnaden så betalar man gärna mycket mer för "hemmaägg". Om man inte förstår kan man göra fynd på industriproducerade ägg på ICA.

Torry

« Svar #46 skrivet: 24 jan-09 kl 19:44 »
Just precis! Jag skänker heller bort mina ägg till nån som uppskattar min hönshållning än säljer till nån som vill köpa billigt.
//Torry

sallyomolly

• Gäst
« Svar #47 skrivet: 24 jan-09 kl 20:22 »
Jag säljer mina avelsägg för en tia styck om det är såna jag själv betalt en tia för.

Kommer de från tyskland vilket de flesta av mina gör så har jag betalt betydligt mer. Jag har aldrig betalt under 3 euro för ett ägg, de kan ta betalt för fina djur. Sen har jag också vid ett tillfälle fått betala för vetrinärintyg och så tillstånd naturligtvis.

Det mesta jag betalt är 100 kr ägget.
« Senast ändrad: 25 jan-09 kl 15:22 av sallyomolly »

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #48 skrivet: 24 jan-09 kl 22:15 »
Oj, 100 kr för ett ägg!  :o

Vad var det för ägg? Bra utställningsdjur eller  något riktigt ovanligt?  ???
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Rosten

• Närke
« Svar #49 skrivet: 24 jan-09 kl 23:21 »
Igentligen är det ointressant om man betalar 5, 10 eller 100:- för ett ägg.
I slutänden är det ändå resultatet som räknas.

Så jag skulle hellre ge 100:- styck om jag visste att det var bra djur som kom ur hönsen än 5:- för något som säljaren lovat var jättebra men sedan visat sig när djuret är vuxet att det inte alls är den rasen som man trodde sig köpt.

Dela detta:

* Inloggade just nu

533 gäster, 2 användare (1 dolda)
Nataks

* Forum

* Om tidningen Åter

- Otroligt mycket läsvärda artiklar. Jag väntar alltid med spänning på nästa nummer, en otroligt bra tidning!
/ Pia Elldalen

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser