Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Fågelinfluensan påverkar oss igen!  (läst 4833 gånger)

Simon

• Gäst
Re:Fågelinfluensan påverkar oss igen!
« Svar #20 skrivet: 19 dec-07 kl 19:38 »
Byt skor innan ni går in i hönshuset om ni har möjlighet. Har ni besökt andra hönsgårdar så tvätta händerna noga och använd helst inte samma kläder... Tycker man kan ha det som en god regel även under tider då influensan har semester..   8)

christine

• Bor i Skinnskatteberg, Västmanland.
    • Västmanland
« Svar #21 skrivet: 19 dec-07 kl 19:42 »
Som dom gjorde i Polen och Tyskland?
Väntade tills det var runt hörnet?!!

Mjodå, lyckades ju fint eller vadå?

Alltså, skulle det här viruset få fäste, så smäller det ordentligt.

Och det är för att vara på den säkra sidan, som dom går ut med det här.
Förövrigt är det väl inte så jobbigt att hålla fåglarna bakom nätet och mata under tak?

Det har man väl ändå, tänkte jag säga..

Och: Så du menar att tidningar och dyl. måste följa upp allting hela tiden, för att man ska tro på det?

Var nog, 2-3månader sedan jag läste om svält och elände i tidningen, så jag antar att det inte finns i världen längre...

Jag menar det blir ju så hysteriska skriverier och nu verkar det börja innan det ens nuddar Sveriges gränser. Jag tror inte viruset får fäste än i allafall.

Förra gången var det så hysteriskt även här och det var ju ingen fara alls. Det kom ju inte ens hit. Mina fåglar gick ute och mådde gott bland alla hitflyttade vilda fåglar näst intill.

Jag tar det med ro tills jordbruksverket säger något annat. Mina höns, gäss och ankor får sitt foder och vatten inne som vanligt.
Söker en livskamrat som vill bo med mig på gården.

åsnemor

• lever på landet och renoverar sin drömkåk
    • Västergötland
« Svar #22 skrivet: 20 dec-07 kl 02:50 »
Jag har redan täckt över hönsgårdens nät med en presenning.
Men det är ju mer för att de skall få det någorlunda torrt och snöfritt  :)

Jag tror inte att fågelinfluensan är något större hot för mina ankor och höns.
Jag oroar mig mer för Kronfågelns försäljning av salomonellasmittat kött och polska ägg.

Mina djur äter ju våra matrester, så vem har egentiligen koll på vad som används vid tillverkning av pasta, kycklingbuljong och andra matvaror.
För att inte tala om kattmaten och hundmaten med fågelkött...
Där är nog risken för smitta större :(

Neiklot

• Gäst
« Svar #23 skrivet: 20 dec-07 kl 04:06 »
Jag menar det blir ju så hysteriska skriverier och nu verkar det börja innan det ens nuddar Sveriges gränser. Jag tror inte viruset får fäste än i allafall.

Förra gången var det så hysteriskt även här och det var ju ingen fara alls. Det kom ju inte ens hit. Mina fåglar gick ute och mådde gott bland alla hitflyttade vilda fåglar näst intill.

Jag tar det med ro tills jordbruksverket säger något annat. Mina höns, gäss och ankor får sitt foder och vatten inne som vanligt.

Och jag, överreagerade kanske lite..  :-[ :P

Men jag tycker att, regler ska följas, oavsett hur stor risken är.
Jag utgår från att jordbruksverket har kalkylerat det hela...

Tedarix

• Uppland
« Svar #24 skrivet: 20 dec-07 kl 07:52 »
Är du helt säker på det? Jag tycker nog att fokus läggs på att undvika de vilda fåglarna, om man läser de nya reglerna...

De nya reglerna som träder i kraft den 19 december är:

Fjäderfä ska hållas inomhus. Ankor, gäss och strutsfåglar får hållas utomhus inhägnade. Foder och dricksvatten ska dock ges inomhus eller under ett skydd ute.

Hägnat fjädervilt får vistas utomhus, men ska hållas inhägnade. Inhägnader för änder ska vara övertäckta med nät för att undvika kontakt med vilda and- och vadarfåglar. Foder och dricksvatten ska ges inomhus eller under ett skydd ute.

Andra fåglar i fångenskap inklusive hobbyflockar ska hållas inhägnade. Foder och dricksvatten ska ges inomhus eller under ett skydd som förhindrar kontakt med vilda and- och vadarfåglar.

Det är framför allt i tamdjursbesättningar i Asien som fågelinfluensa finns. Men smittan har också, via vilda fåglar och troligen också förflyttningar av tama fåglar, nått andra världsdelar - och Sverige, men i begränsad utsträckning.

Hej!
Den högpatogena varianten av H5N1-viruset sprids framförallt via tamfåglar, människor, kläder och transportmedel precis som Ulric säger. Så man behöver ha kontroll på vad och vilka som besöker ens hönshus.

Anledningen till att man ska undvika att ens fjäderfä får kontakt med vilda fåglar och då framförallt and- och vadarfåglar är för att dessa kan vara bärare av en lågpatogen variant av H5N1 som egentligen är ganska ofarlig och "bara" ger en vanlig influensa. And-och vadarfåglar kan vara bärare av lågpatogena influensavirus utan att själv bli sjuka och det är ganska vanligt. Smittan sprids vid direktkontakt, i avföring och dessutom i luften.
Det som man är så rädd för är att den lågpatogena varianten kan mutera, förändra sin genuppsättning, i tama fjäderfä av någon anledning, som man ännu inte känner till, till en högpatogen variant.
Influensavirus kan väldigt lätt mutera till nya varianter och man har i forskning sett att just H5N1 lätt muterar i fjäderfä men inte i vilda fåglar.

I Sverige har man bestämt att inte använda vaccin eftersom man vill ha kontroll på vilka djur som har blivit smittade av virus så man kan slakta ut dom för att förhindra spridningen.
När man ger ett vaccin är det ju ett förändrat icke aktivt virus man ger för att kroppens immunförsvar ska bilda antikroppar mot det. Om det riktiga viruset infekterar ett djur bildas också antikroppar som man inte kan skilja från "vaccinantikroppar".
/Tedarix
« Senast ändrad: 20 dec-07 kl 08:06 av Tedarix »
Har stort intresse för höns- och ankfärger...

Margit

• Gäst
« Svar #25 skrivet: 20 dec-07 kl 10:11 »
Hej!
Den högpatogena varianten av H5N1-viruset sprids framförallt via tamfåglar, människor, kläder och transportmedel precis som Ulric säger. Så man behöver ha kontroll på vad och vilka som besöker ens hönshus.

And-och vadarfåglar kan vara bärare av lågpatogena influensavirus utan att själv bli sjuka och det är ganska vanligt. Smittan sprids vid direktkontakt, i avföring och dessutom i luften.
Det som man är så rädd för är att den lågpatogena varianten kan mutera, förändra sin genuppsättning, i tama fjäderfä av någon anledning, som man ännu inte känner till, till en högpatogen variant.
Influensavirus kan väldigt lätt mutera till nya varianter och man har i forskning sett att just H5N1 lätt muterar i fjäderfä men inte i vilda fåglar.

I Sverige har man bestämt att inte använda vaccin eftersom man vill ha kontroll på vilka djur som har blivit smittade av virus så man kan slakta ut dom för att förhindra spridningen.
När man ger ett vaccin är det ju ett förändrat icke aktivt virus man ger för att kroppens immunförsvar ska bilda antikroppar mot det. Om det riktiga viruset infekterar ett djur bildas också antikroppar som man inte kan skilja från "vaccinantikroppar".
/Tedarix

Tack för en utmärkt beskrivning! Nu förstår jag lite bättre  :)
De döda vilda andfåglar som hittats i Sverige och som bekräftats vara smittade med H5N1 har förmodligen dött av den "snällare" varianten då?

"Anledningen till att man ska undvika att ens fjäderfä får kontakt med vilda fåglar och då framförallt and- och vadarfåglar är för att dessa kan vara bärare av en lågpatogen variant av H5N1 som egentligen är ganska ofarlig och "bara" ger en vanlig influensa."

Men som kan mutera och bli farlig hos tama fjäderfän då?
Sammanfattningsvis verkar ju inte risken vara så enormt stor för en liten hobbyhönsägare, men självklart ska man vara försiktig och noggrann.

Mossie

• Dvärgöland, dvärgkochin, hund, katter & sambo.
« Svar #26 skrivet: 20 dec-07 kl 10:19 »
Välkommen tillbaka Tedarix :D Jag visste väl att du fanns där ute nånstans ;) Önskar dig en riktigt God Jul och fortsatt framgång med vet.studierna. :)
Det finns inga dumma djur-bara dumma människor.

Suzniz

« Svar #27 skrivet: 20 dec-07 kl 12:59 »
Om larmet går i eran by, och någon myndighet (räddningstjänsten?) ber dig stänga ventiler och fönster.
Struntar du då i det?
Pga. att det bara är skrämselpropaganda? >:(

Jordbruksverket är ingen komediförening, utan dom värnar om SVERIGES FÅGLAR och MÄNNISKOR när dom går ut med detta, och det är säkert inget dom tycker är kul.  >:(

Bryter du mot andra regler och lagar också?

Nej det gör jag inte, och sist var det inga regler och lagar heller bara rekommendationer. Sist kom inte räddningstjänsten hit ooch gjorde något så då kan jag ju inte relatera till det eller hur. Så länge det inte ens tagit sig hit till Sverige tycker inte jag att man behöver hetsa upp sig. Får ju se vad flyttfåglarna tar med sig till våren men sist blev det ju inte alls så som de befarade heller. Inte en fågel hittades här runt omkring med sjuka. Skulle det komma hit så tror jag förresten inte det går att göra något åt iallafall och då får jag väl ta bort djuren istället. Hur man än gör kan man tydligen inte skydda sig mot detta iallafall om det bryter ut. Från jordbruksverket stod det ju att man inte fick ha katter eller möss i ladugården heller. Inte så lätt att hålla möss därifrån om inte man får ha katter där. Inte så lätt att hålla barnen borta från sina älskade djur heller. Nej jag väntar till det är ett reelt hot här i Sverige och inte på andra sidan vattnet. Det finns så mycket annat att bli orolig över i nuläget...

Söker mig ut till djur och natur när livet tränger på. Har en underbar familj: Make och två tjejer på 3 ½ och 6 år. 4 gossiga getter, 3 katter, myskankor, dvärg kochin, påfågelduvor, kaniner och marsvinet Knasper.

Tedarix

• Uppland
« Svar #28 skrivet: 20 dec-07 kl 14:46 »
De döda vilda andfåglar som hittats i Sverige och som bekräftats vara smittade med H5N1 har förmodligen dött av den "snällare" varianten då?

Jaa, dom kan mycket väl ha dött av den lågpatogena varianten men det är inte så vanligt att sjöfåglar drabbas så hårt av influensa. Däremot är ju fåglarnas immunförsvar redan påverkat och nedsatt av virusinfektionen vilket gör att dom är mycket mottagligare för andra infektioner, både från virus, bakterier och parasiter, och då dör dom pga det.

Tackar tackar Mossie! :)
Jo, jag brukar titta in här lite då och då trots att det blir mer sällan nu.
Jag önskar en riktigt God Jul till dej och alla andra "gamla bekanta" också.  :P

/Tedarix
Har stort intresse för höns- och ankfärger...

Dela detta:

* Inloggade just nu

418 gäster, 3 användare
iberisk, DrMerkwurdigliebe, Spikkari

* Forum

* Om tidningen Åter

- Otroligt mycket läsvärda artiklar. Jag väntar alltid med spänning på nästa nummer, en otroligt bra tidning!
/ Pia Elldalen

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser