Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Fågelinfluensan påverkar oss igen!  (läst 4845 gånger)

Ce

Fågelinfluensan påverkar oss igen!
« skrivet: 18 dec-07 kl 15:03 »
Hittade just detta pressmeddelande på Jordbruksverkets hemsida:

Höjd skyddsnivå för fjäderfä och andra fåglar i fångenskap
Sveriges skyddsnivå mot fågelinfluensa höjs från nivå 1 till 2 från den 19 december. Höjningen är en försiktighetsåtgärd och görs efter att flera fall av aggressiv fågelinfluensa har konstaterats i Polen och Tyskland. Beslutet omfattar alla besättningar med fjäderfä och andra fåglar i fångenskap söder om Dalälven.
Under de senaste veckorna har flera fall av den aggressiva formen av fågelinfluensa, H5N1, konstaterats i Polen och Tyskland. Mot bakgrund av detta beslutade Jordbruksverket på tisdagen att höja Sveriges skyddsnivå mot fågelinfluensa från nivå 1 till 2. Den höjda nivån gäller från den 19 december och omfattar alla besättningar med fjäderfä och andra fåglar i fångenskap söder om Dalälven.
- Vi har inga rapporter om ökad dödlighet bland fåglar i Sverige. Men i Polen har några fall av H5N1 konstaterats nära Östersjökusten och detta gör att vi vill höja nivån som en förebyggande åtgärd, säger Jan Danielsson, veterinär på Jordbruksverkets avdelning för djurskydd och hälsa.
Skyddsnivå 2 innebär att fjäderfä ska hållas inomhus samt att det blir förbjudet med utställningar, tävlingar och liknande arrangemang med fjäderfä och andra fåglar i fångenskap. Ankor, gäss och strutsfåglar, hägnat fjädervilt samt hobbyflockar får vistas utomhus men ska hållas inhägnade. Fåglar som hålls utomhus måste ges foder och vatten under tak. Skyddsnivå 2 gäller tillsvidare hela Sverige söder om Dalälven. Norr om Dalälven gäller även i fortsättningen skyddsnivå 1.

I början av december konstaterades fågelinfluensa, av den aggressiva typen H5N1, i två kalkonbesättningar utanför staden Plock i centrala Polen. Därefter har flera fall upptäckts i södra Polen. Dessutom har H5N1 hittats hos hobbyfjäderfän i närheten av den polska staden Gdansk och utanför Berlin i Tyskland.

Under det sista kvartalet har prover från ett sextiotal döda fåglar och drygt 1000 levande vilda fåglar analyserats för fågelinfluensa på Statens veterinärmedicinska anstalt. Inte i något fall har den aggressiva typen av virus kunnat påvisas. Läget är dock svårbedömt och det kan inte uteslutas att det föreligger en ökad risk för smitta för svenska fjäderfän. Det är mycket viktigt att följa utvecklingen runt Östersjön.

Kontaktpersoner:
Jan Danielsson, Jordbruksverket: tel 036-155938
Christina Thörn, Jordbruksverket: tel 036-155925
Gunilla Hallgren, Statens veterinärmedicinska anstalt: tel 018-674386

Här kan du läsa vad skyddsnivå 2 innebär för ägare av fjäderfän och andra fåglar i fångenskap

Här kan du läsa Jordbruksverkets föreskrifter och allmänna råd om förebyggande åtgärder mot överföring av högpatogen aviär influensa från vilda fåglar till fjäderfä eller andra fåglar som hålls i fångenskap (SJVFS 2007:17, K24)
Åsbohöns(genbank) i Södra Stockholm - tupp och 7 hönor

Melica

Re:Fågelinfluensan påverkar oss igen!
« Svar #1 skrivet: 18 dec-07 kl 16:32 »
Aj, aj, aj, då var det dags igen...
Är på jakt efter dvärghöns som lägger färgade ägg. Gröna, mörkbruna eller prickiga. Köper gärna avelsägg. Är även intresserad av blandraser.

sallyomolly

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 18 dec-07 kl 16:48 »
Trodde faktiskt att det skulle lugna sig  :(

Nån som vet om man vacc vaktlar också?

klorofyll

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 18 dec-07 kl 17:08 »
Tack för info! Det är så bra att kolla runt här emellanåt!

Prosit

• Södermanland
« Svar #4 skrivet: 18 dec-07 kl 17:37 »
...
Nån som vet om man vacc vaktlar också?
Det finns väl inget vaccin mot fågelinfluensa ???
Har sex hönor i lekstugan mitt i villakvarteren i Stockholm. Har nu äntligen skaffat hund och hönorna har hamnat på undantag.

ela84

« Svar #5 skrivet: 18 dec-07 kl 19:28 »
Hur tänker ni göra med era fåglar efter ha läst de här?
Dar dyslexi
Fånga dagen med ett leende

LM

• Föder upp gotlandskaniner i genbank.
    • Närke
    • Kaninhålan
« Svar #6 skrivet: 18 dec-07 kl 19:28 »
Jo det finns men inte här i Sverige väl?
Gotlandskaniner, genbank.

Suzniz

« Svar #7 skrivet: 18 dec-07 kl 19:36 »
Tänker inte göra något alls, precis som förra gången. Jag tycker det är skrämselpropaganda och inte farligare än något annat i nuläget. Om en tid så står det inget i tidningar längre och då har man glömt det igen... Skulle det komma hit följer jag såklart utvecklingen men förra gången hände ju inget att bli rädd för precis.  
Söker mig ut till djur och natur när livet tränger på. Har en underbar familj: Make och två tjejer på 3 ½ och 6 år. 4 gossiga getter, 3 katter, myskankor, dvärg kochin, påfågelduvor, kaniner och marsvinet Knasper.

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #8 skrivet: 18 dec-07 kl 23:39 »
Skillnaden blir att vi inte kan ha hönorna lösa i trädgården längre antar jag? Hur ska jag kunna förklara det för dem? De kommer bli skitsnea på mig...

Tur i oturen att det är vinter och kallt nu och de inte är jättepigga på att gå ut ändå...
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 19 dec-07 kl 07:24 »
Hur tänker ni göra med era fåglar efter ha läst de här?

Precis som med alla andra hönsfarsoter: undvik kontakt med andra tamfåglar.

amarantus

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 19 dec-07 kl 08:59 »
Inte bara från andra fåglar utan att hålla människor ifrån hönsgården/fjäderfäna med........allt skit under deras skor :-\ Sedan förra influensavågen så står det ett par skor i stall/hönshus för att byta om till när jag ska gå in....

Mat o vatten inne! Ankorna får bada i plastbalja inne i stallgången :) blir det värre så åker presenningen över rastgården fram, i värsta fall så bommar jag igen och tack än en gång att jag drar ner antalet över vintern så ingen kommer lida brist på yta!!! :)

Snart är våren här ;)

christine

• Bor i Skinnskatteberg, Västmanland.
    • Västmanland
« Svar #11 skrivet: 19 dec-07 kl 08:59 »
Jag tänker inte göra något åt saken förräns hotet finns runt hörnet. Hysteriskt som vanligt. Är det tredje gången nu eller?  ::)
Söker en livskamrat som vill bo med mig på gården.

Nypålandetsfru

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 19 dec-07 kl 09:54 »
Jag vill vara lite förberedd, så att när hotet är runt hörnet ska jag
vara säker på att det inte hann runt hörnet innan jag upptäckte det. :-\
Inget spring i hönshuset från andra än mig o gubben, bara foder o
vatten inne och som amarantus....täcka rastgårdarna.

Neiklot

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 19 dec-07 kl 10:25 »
Tänker inte göra något alls, precis som förra gången. Jag tycker det är skrämselpropaganda och inte farligare än något annat i nuläget. Om en tid så står det inget i tidningar längre och då har man glömt det igen... Skulle det komma hit följer jag såklart utvecklingen men förra gången hände ju inget att bli rädd för precis.  

Om larmet går i eran by, och någon myndighet (räddningstjänsten?) ber dig stänga ventiler och fönster.
Struntar du då i det?
Pga. att det bara är skrämselpropaganda? >:(

Jordbruksverket är ingen komediförening, utan dom värnar om SVERIGES FÅGLAR och MÄNNISKOR när dom går ut med detta, och det är säkert inget dom tycker är kul.  >:(

Bryter du mot andra regler och lagar också?

/Neiklot, som följer reglerna.  >:( :-\
« Senast ändrad: 19 dec-07 kl 10:57 av Neiklot »

Neiklot

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 19 dec-07 kl 10:29 »
Jag tänker inte göra något åt saken förräns hotet finns runt hörnet. Hysteriskt som vanligt. Är det tredje gången nu eller?  ::)

Som dom gjorde i Polen och Tyskland?
Väntade tills det var runt hörnet?!!

Mjodå, lyckades ju fint eller vadå?

Alltså, skulle det här viruset få fäste, så smäller det ordentligt.

Och det är för att vara på den säkra sidan, som dom går ut med det här.
Förövrigt är det väl inte så jobbigt att hålla fåglarna bakom nätet och mata under tak?

Det har man väl ändå, tänkte jag säga..

Och: Så du menar att tidningar och dyl. måste följa upp allting hela tiden, för att man ska tro på det?

Var nog, 2-3månader sedan jag läste om svält och elände i tidningen, så jag antar att det inte finns i världen längre...

« Senast ändrad: 19 dec-07 kl 10:31 av Neiklot »

Margit

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 19 dec-07 kl 11:54 »
Precis som med alla andra hönsfarsoter: undvik kontakt med andra tamfåglar.

Här gäller det väl ffa att undvika kontakt med vilda fåglar.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 19 dec-07 kl 13:23 »
Om det fortfarande är någon som inte känner till detta: det är människan som sprider fågelinfluensan. Spridningsvägarna följer människans förflyttningsmönster, inte flyttfåglarnas. De vilda fåglar som påträffas sjuka är med all sannolikhet smittade av tamfåglar, inte tvärtom.

Det finns för all del en minimal risk att få sina höns smittade av vilda fåglar, men vill man komma åt den stora risken skall man undvika kontakt med tama fåglar. På köpet undviker man alla andra sjukdomar som sprids på det sättet.

Med kontakt menas såväl direkt kontakt som indirekt kontakt via kläder och skor.

Margit

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 19 dec-07 kl 17:12 »
Är du helt säker på det? Jag tycker nog att fokus läggs på att undvika de vilda fåglarna, om man läser de nya reglerna...

De nya reglerna som träder i kraft den 19 december är:

Fjäderfä ska hållas inomhus. Ankor, gäss och strutsfåglar får hållas utomhus inhägnade. Foder och dricksvatten ska dock ges inomhus eller under ett skydd ute.

Hägnat fjädervilt får vistas utomhus, men ska hållas inhägnade. Inhägnader för änder ska vara övertäckta med nät för att undvika kontakt med vilda and- och vadarfåglar. Foder och dricksvatten ska ges inomhus eller under ett skydd ute.

Andra fåglar i fångenskap inklusive hobbyflockar ska hållas inhägnade. Foder och dricksvatten ska ges inomhus eller under ett skydd som förhindrar kontakt med vilda and- och vadarfåglar.

Det är framför allt i tamdjursbesättningar i Asien som fågelinfluensa finns. Men smittan har också, via vilda fåglar och troligen också förflyttningar av tama fåglar, nått andra världsdelar - och Sverige, men i begränsad utsträckning.
« Senast ändrad: 19 dec-07 kl 17:15 av Margit »

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 19 dec-07 kl 18:26 »
Är du helt säker på det? Jag tycker nog att fokus läggs på att undvika de vilda fåglarna, om man läser de nya reglerna...

Ja, jordbruksverket har hela tiden fokuserat på de vilda fåglarna. Annars måste man ge sig på frihandeln och det kan man inte göra.

Margit

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 19 dec-07 kl 19:15 »
Ja, jordbruksverket har hela tiden fokuserat på de vilda fåglarna. Annars måste man ge sig på frihandeln och det kan man inte göra.

Jag förstår inte, vaddå ge sig på frihandeln?
Tar man verkligen hänsyn till sådana aspekter när det är en livsfarlig farsot på G?

Dela detta:

* Inloggade just nu

764 gäster, 2 användare
jörmundur, javill

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har läst tidningen hos en vän tidigare, men nu har jag äntligen kommit mig för att prenumerera själv. Ser fram mot mitt första nummer.
/Marie-Louise

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser