Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  lammnäring till kainungar ?  (läst 2278 gånger)

brantas

• www.brantas.se
    • Halland
    • brantas
lammnäring till kainungar ?
« skrivet: 18 dec-07 kl 11:58 »
jag har läst lite på nätet och i ett annat forum så såg jag att man kan ge kaninungar lammnäring, för det innehåller inget laktos. som deras magar är känsliga mot. men någon som vet hur mkt och hur ofta ?
Planerar Hönsbytardag i Väröbacka den 20/4 mer info på www.brantas.se
ALLA är välkomna !

Göthes

• Lycko hönsen de bästa är!
Re:lammnäring till kainungar ?
« Svar #1 skrivet: 18 dec-07 kl 12:48 »
Jag födde upp tre stycken ungar som var 14 dgar när jag började.
De fick valpnäring, men det är mer ekonomiskt att ge lammnäring.

det var djur av en mellanstor ras, dvs vuxen vikt 3,5-4,5 kg. Från dag 14 åt de 1 ml två gånger om dagen, dvs totalt 2 ml om dagen.

på uppfödarkursen hörde jag att kaninungar äter ca 5 ml under den först veckan, dvs spridet över sju dagar. så det är inga mängder det är tal om alltså.

när de är riktigt små så äter de så länge man bjuder, och dessutom ägnar de sig åt "power-suckling", dvs de tuttar snabbt ,intensivt.
Om man ger de så länge de äter så sprängs tarmarna eftersom kaninungen suger i sig mer än vad dess inre organ kan hantera.

Jag gav mina två gånger om dagen, mest för att jag inte hade en aning om hur mycket de skulle ha eller hur ofta, så jag provade att sprida ut det. En del säger att det räcker med en gång om dagen dock, och det kan ju var lite mer smidigt faktiskt.

Lycka till!
A
« Senast ändrad: 18 dec-07 kl 12:49 av Göthes KG »
Hönan Manne (en av våra lyckohöns) brukar säga:  "Tittar med ena ögat ... Tittar med andra ögat ... Tittar med Båda Ögonen... Förstår fortfarande ingenting..."

brantas

• www.brantas.se
    • Halland
    • brantas
« Svar #2 skrivet: 18 dec-07 kl 13:25 »
tack för infon. som jag gör nu, så håller jag fast mamman och låter honom dia, fast hon verkar inte ge alls mkt mjölk, men om han bara ska ha typ 1 ml om dagen så räcker det kanske ???
han är 4 dagar nu.
ALLA är välkomna !

Brännbols ompla.

• Uppland
    • Ullis Blogg
« Svar #3 skrivet: 18 dec-07 kl 15:29 »
Väg ungen! Före och efter den diat. Det är svårt att få små ungar att överleva...

Lycka till!
Delar gård med mina hundar, katter, höns, kaniner, dotter och sambo :)
(dobermann, huskatt, holländsk dvärg, sachsegold, hermelin, dvärgvädur)

brantas

• www.brantas.se
    • Halland
    • brantas
« Svar #4 skrivet: 18 dec-07 kl 16:42 »
jag väger och väger, men hur mkt ska han gå upp ?
han är 4 dagar och väger 85 g (tysk jättescheck)
ALLA är välkomna !

Torptomten

• Ljuset lyser i mörkret ...
    • -
« Svar #5 skrivet: 18 dec-07 kl 17:59 »
Vad ger Du modern för kost? Om Du bara ger hö som bas och havre som kraftfoder kan Du också ge lite betfor och lucernpellets samt lite solrosfrö om det är kallt där kanninen bor.
Betfor ger socker och fibrer för magen, Lucernet ger protein, socker och kalk samt ökar mjölkproduktionen jmf Rödklöver för    kor. Solrosfröna ger fett till mjölken och för att hålla värmern och zink som behövs för imunförsvaret. MEN ta det försiktigt i början, 1 matsked 2-3 ggr första dagen och öka sedan med en matsked var gång och dag tills hon får  1 dl  blandning x2. Obs ! hon behöver då lika mycket vatten extra/ utöver vad hon druckit tidigare. Utan fritt med vatten blir det lite med mjölken också!
Djurägare, medmänniska på landsbygden och en liten del av den oändliga Skapelsen.

Motto: Ora et Labora!

Torptomten

• Ljuset lyser i mörkret ...
    • -
« Svar #6 skrivet: 18 dec-07 kl 18:02 »
Väg ungen före och efter "tvångsamningen" eller matningen!
Skriv ner vikten och se sedan om den ökar över en tid på tre dagar. Efter matningen bör ungen gått upp ca 1 gram.
Djurägare, medmänniska på landsbygden och en liten del av den oändliga Skapelsen.

Motto: Ora et Labora!

brantas

• www.brantas.se
    • Halland
    • brantas
« Svar #7 skrivet: 18 dec-07 kl 18:55 »
Vad ger Du modern för kost? Om Du bara ger hö som bas och havre som kraftfoder kan Du också ge lite betfor och lucernpellets samt lite solrosfrö om det är kallt där kanninen bor.
mamman får grön kanino, utblandat med lite korn kross och lite solrosfrö. hon har fri tillgågn på hö och vatten, samt får ett äpple om dagen.
ALLA är välkomna !

Göthes

« Svar #8 skrivet: 19 dec-07 kl 11:16 »
tack för infon. som jag gör nu, så håller jag fast mamman och låter honom dia, fast hon verkar inte ge alls mkt mjölk, men om han bara ska ha typ 1 ml om dagen så räcker det kanske ???
han är 4 dagar nu.

det är också en bra metod. du ser ju om han ökar i vikt (märks nästan på en gång när de är så små). om han inte gör det kanske du ska ge lite extra?

sen tror jag att det är så att mamman inte släpper till mjölken om hon inte har ungarna hos sig. jag är dock inte helt hundra på hur det ser ut och om det verkligen är så hos kaniner ...  :-[
Hönan Manne (en av våra lyckohöns) brukar säga:  "Tittar med ena ögat ... Tittar med andra ögat ... Tittar med Båda Ögonen... Förstår fortfarande ingenting..."

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #9 skrivet: 19 dec-07 kl 11:22 »
Hej!

Sitter och tittar på hur mycket mjölk en kaninhona producerar enligt undersökningar gjorda på 1970 talet.

Första dygnet ca 50 g mjölk, ökar succesivt till ca 150 g efter en vecka och är maximalt 200 till 250 g under 3:e veckan, för att sedan avta.

Under första veckan har alltså honan producerat ca 500 - 700 g mjölk för sin kull. Detta motsvarar samma mängd i ml (i stort sett). Har hon 10 ungar i kullen, så får varje unge i snitt 50 - 70 ml mjölk under första veckan, och kan växa ordentligt på detta. Kaninungar fördubblar sin vikt under första veckan, och det klarar de inte på 5 ml på en vecka. 5 ml motsvarar en tesked eller 5 gram, , och ungarna ökar i vikt mer under första veckan.

5 cl (=50 ml) mjölk under första veckan låter för mig mycket troligare.

Ett mått på honans mjölkproduktion är kullens vikt vid 21 dagars ålder.

Edgar

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #10 skrivet: 19 dec-07 kl 11:29 »

sen tror jag att det är så att mamman inte släpper till mjölken om hon inte har ungarna hos sig. jag är dock inte helt hundra på hur det ser ut och om det verkligen är så hos kaniner ...  :-[

Det är ett hormon, oxytocin, som styr om honan släpper mjölken. När honan vill mata ungarna frigörs detta hormon, och mjölken släpps ner. Honan matar ungarna en gång per dygn. Om inte honan vill mata kommer det inte särskilt mycket mjölk.

Edgar

brantas

• www.brantas.se
    • Halland
    • brantas
« Svar #11 skrivet: 19 dec-07 kl 13:41 »
tyvärr så läg min fina unge död i boet i morse. jag är så tacksam för alla svar. jag kommer nog att köpa hem lite lammnäring så att jag är beredd nästa gång. Han gick inte upp så mkt, två gram på 4 dagar. nästa gång ska jag vara med förberedd.
ALLA är välkomna !

Göthes

« Svar #12 skrivet: 19 dec-07 kl 15:39 »
Det är ett hormon, oxytocin, som styr om honan släpper mjölken. När honan vill mata ungarna frigörs detta hormon, och mjölken släpps ner. Honan matar ungarna en gång per dygn. Om inte honan vill mata kommer det inte särskilt mycket mjölk.

Edgar

ok, tack för den informationen!

Göthes

« Svar #13 skrivet: 19 dec-07 kl 15:40 »
tyvärr så läg min fina unge död i boet i morse.

så tråkigt att det inte gick vägen. :-/

Dela detta:

* Inloggade just nu

590 gäster, 2 användare
Oskari, DrMerkwurdigliebe

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hittade den tidning hemma hos en vän. Fångade mitt intresse och jag uppskattade den bredd av artiklar. Har själv nu påbörjat en prenumeration
/Martin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser