Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Omröstning

Hur bor dina får på vintern?

om kan gå ut i en vinterrasthage.
28 (63.6%)
om står inne på stall på vintern.
5 (11.4%)
om är ute, men inte med vinterrasthage.
11 (25%)

Antal personer som röstat: 42

Författare Ämne:  Hur bor dina får på vintern?  (läst 4623 gånger)

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
Hur bor dina får på vintern?
« skrivet: 17 dec-07 kl 23:02 »
Jag känner faktiskt ingen, som har fåren inne på stall på vintern.
Men här på forumet uttrycks det ofta att det skulle vara ovanligt att fåren har tillgång till vinterhage.  ???

Dax för en undersökning  ;D
« Senast ändrad: 25 dec-07 kl 22:04 av Rosa »
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Klipparn

• Nygift
    • Skåne
    • Santatorp
Re:Hur har dina får ?
« Svar #1 skrivet: 17 dec-07 kl 23:06 »
Har mina inne , lammning i feb , föder upp lammen på stall..
Lammproducent och fårklippare..
Swoooosh!     What was that?        That was your life, mate.
Oh. That was quick. Do I get another one?      Sorry, mate, that was it...    (Basil Fawlty)

mille

• Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
« Svar #2 skrivet: 18 dec-07 kl 07:55 »
De flesta av våra har tillgång till hage, men baggarna, en mindre tackgrupp och två tacklamm som inte skall betäckas står på stall.

Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

kobbe

• Småland
    • Ekoplantan
« Svar #3 skrivet: 18 dec-07 kl 08:38 »
Jodå, visst kan dom gå ut i en vinterhage, men gör dom det? Nä! Dom har sina kafferep inomhus där dom busar runt med getflickorna...
Omvänd från rik, anställd, stressad & frustrerad storstadsbo till fattig, lugn & glad egen företagare, tillika självhushållare i glesbygd med fru, katter, odlingar, får, mjölkgetter, kaniner, bin och höns.
Bloggar sen flera år om självhushållning på www.ekoplantan.se

christine

• Bor i Skinnskatteberg, Västmanland.
    • Västmanland
« Svar #4 skrivet: 18 dec-07 kl 08:41 »
Mina får är ute på dagarna tillsammans med mina 2 getter. Hagen ligger en bit bort. När jag öppnar stalldörren springer de direkt dit och när det är dags på eftermiddagen så öppnar jag grindarna och de springer in i stallet. ;D

Söker en livskamrat som vill bo med mig på gården.

puck

• Uppland
« Svar #5 skrivet: 18 dec-07 kl 09:17 »

Jag har ett blandat gäng som går inne och ett gutegäng som går ute, så det blev ingen ikryssning för mig...

larsw

• -
    • Ängsjödal Gård
« Svar #6 skrivet: 18 dec-07 kl 09:31 »
Vinterhage 5000kvm, vindskydd enligt konstens regler.

Möjlighet att ta in i isolerat och vid behov uppvärmt stall om något djur skulle vara skadat eller det skulle bli på tok för kallt ute (vilket jag inte riktigt kan tänka mig). Det är väl för övrigt ett krav när man har utegångsdjur, dvs att det skall gå att ta in skadade djur i skyddat och isolerat utrymme inomhus, eller har jag fel där?
Pyttebrukare och månskensbonde. 25ha. Sätila. Heteronormativ gift man.

anette i bugared

• -
« Svar #7 skrivet: 18 dec-07 kl 09:37 »
Inte nödvändigtvis isolerade, varken byggnadsmässigt eller ur smittohänseende, däremot möjlighet att hålla det sjuka djuret avskilt från övriga djur.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Pastorn

• -
« Svar #8 skrivet: 18 dec-07 kl 09:42 »
saknar alternativet:  går ut och in efter behag.
(gutar skall tilläggas, de går bara in för att dricka och äta, sedan ska de minsann ut igen å ligga å meditera i snålblåsten.)
« Senast ändrad: 18 dec-07 kl 09:46 av eskiLator »

Pastorn

• -
« Svar #9 skrivet: 18 dec-07 kl 09:47 »
???

Passar det inte in på "kan gå ut i vinterhage" då tycker du...

snarare kann de gå in i mitt fall.. :)

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #10 skrivet: 18 dec-07 kl 10:02 »
Det är väl för övrigt ett krav när man har utegångsdjur, dvs att det skall gå att ta in skadade djur i skyddat och isolerat utrymme inomhus, eller har jag fel där?

11 § Djur som behöver särskild vård ska kunna tas omhand i ett närbeläget utrymme med ett klimat som djuren är vana vid.
För djur som hålls i icke värmeisolerade stallar och för utegångsdjur ska dock minst en tredjedel av behandlingsplatserna inrymmas i utrymme som kan värmas upp.
Djur som behöver särskild vård ska inhysas i boxar där de kan vända sig, om inte veterinär föreskriver annat, och ska vid behov kunna hysas individuellt.

Den som ev. tycker att 11 § är fel "what so ever" klagar då till Djurskyddet och inte på mig. /Rosa
« Senast ändrad: 19 dec-07 kl 09:54 av Rosa »
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #11 skrivet: 18 dec-07 kl 10:26 »
Jag har mina ute med tillgång till vindskydd och fårhus att gå in i. I år har jag två betäckningsgrupper men, också ett gäng baggar inne i egen avdelning i fårhuset + två klena som numera är friska i en box i stallet.

Baggarna står inne eftersom de var för klena att skicka på slakt när det var tänkt och det berodde på parasiter. Nu växer de mest på höjden verkar det som men, de har tagit sig i alla fall lite på hullet också. De två klena får vara inne i boxen ett tag till eftersom jag tror att det skulle bli för tufft för dem om jag släpper tillbaka dem i sina grupper. Det är en bagge och en tacka (tvekönad). Jag ska släppa ut dem med de andra när jag släpper ihop alla efter betäckningen är klar.

För mig är det verkligen mycket extra arbete att ha fåren inne. Vatten, mat och strö flera gånger om dagen. När baggarna var dåliga i magen var det tvunget att strö mest hela tiden för att bädden skulle vara fräsch. De andra djuren som går ut och in som de vill får mat, strö och vatten en gång om dagen och så tillsyn ytterligare någon gång. Så jag hoppas verkligen att jag inte ska behöva ha så många djur inne fler gånger.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Fåraherden

• -
« Svar #12 skrivet: 18 dec-07 kl 10:30 »
Våra får går ute men kan gå in i vindskydd/ligghall, med djupströbädd. Vi utfodrar ute, rundbalsensilage, fri tillgång. När det blir lamm tar vi in tackorna i en gammal ladugård, om vi ser att det är på gång. En del lammar också ute, men då tar vi in dem direkt efter lamning. Det brukar ytterst sällan bli några problem.
Familjefåraherde med totalt cirka 30 tackor. Blandras och renrasig gute. Också delaktig i vallodling och skötslen av cirka 15 herefordkossor.

Iris

• www.skinnarbo.se
    • Uppland
« Svar #13 skrivet: 18 dec-07 kl 12:22 »
Har öppet till de gamla kobåsen, fåren går iin och ut som de vill. Maten är ute. Hagen är stor, ca 1½ ha och där går även hästarna som har ett eget vindskydd för de kommer inte in i fårens hus.

Stormulen

« Svar #14 skrivet: 18 dec-07 kl 12:26 »
Vinterhage 5000kvm, vindskydd enligt konstens regler.

Möjlighet att ta in i isolerat och vid behov uppvärmt stall om något djur skulle vara skadat eller det skulle bli på tok för kallt ute (vilket jag inte riktigt kan tänka mig). Det är väl för övrigt ett krav när man har utegångsdjur, dvs att det skall gå att ta in skadade djur i skyddat och isolerat utrymme inomhus, eller har jag fel där?
Du ska ha möjlighet att ta in sjuka djur i ett uppvärmningsbart utrymme. OBS inte alla på en gång utan här kan man föra in olika tolkningar utifrån lagtexten vilket jag avstår från. Istället är det som alltid bäst att ha en öppen diskussion med kommunen. Hur du sedan vill göra med isolering kontra energiåtgång är upp till dig.

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #15 skrivet: 18 dec-07 kl 13:02 »
Mina har lösdrift..men gör som dom vill.

Fodrar numeraute, förutom ett litet kvällsmål inne.

Så dom är mest ute på dagarna i vinterhagen (2-3 ha) och sover inne i hamen på nätterna.

Förra vintern fodrade jag allt inne..o då stack dom knappt ut näsan utanför dörren :D
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

hustran

« Svar #16 skrivet: 18 dec-07 kl 14:06 »
Våra,ca.30 gutar har möjlighet att gå in i fårhuset om de vill, regn o rusk. Annars håller de till mest ute på en vall ca. 2,5 ha. Vi fodrar med ensilage storbal ute, så bädden växer inte så mycket inne. Dessutom har vi lite köpehö, som de får ngn. gång, då och då. Speciellt när de stängs in för byte till ny storbal. ( Totalt omöjligt med sugna djur omkring sig). Det blir mycket spill runt foderhäcken men det mockar man undan i vår.

gimskogen

• gimskogen.se
« Svar #17 skrivet: 18 dec-07 kl 14:13 »
Mina är inne på vintern...
Har problem med mycket mnö och tak ras i hagen.. sen blir det oerhört blött på våren vid snösmältningen , vi har mjäla jord- o de blir som såpa o lervälling
.. INGET BRA FÅR DE SMÅ LAMMEN... O INTE BRA FÖR tackornas KLÖVARNA..
Så våra får går inne i en maskin hall, står o stora boxar med ca 10 tackor i varje box..  det under lättar utfodringen o man kan gruppera dem efter hull o ålder..

de ser ut att trivas... ;)
När det sen börjar grönska på våren får de komma ut på bete...
Mjölkbonde i norra hälsingland, Rödkullor, Fjällkor. Några Roslagsfår och Svärdsjöfår samt våra Linderödsgrisar och Gotlandskaniner o 3 Isländskafårhundar

Falin

• -
« Svar #18 skrivet: 18 dec-07 kl 14:31 »
Jag har mina inne på vintern!

vallhunden

• Västergötland
« Svar #19 skrivet: 18 dec-07 kl 15:11 »
Jag har ett tresidigt vindskydd som också har en utskjutande del med tak, båda delarna lika stora. Den utskjutande delen har vindskydd i form av vindnät och presenning på 2 sidor. Det är alltså bara en halv långsida som är helt öppen, åt lähållet sas. Storleken är väl tilltagen (3,2 m2/tacka) och luftcirkulationen är acceptabel (ibland kondens i taket)
Tidigare om åren fick de gå ut i en rätt stor vinterhage som endast användes på vintern. Jag fodrade någon vinter utomhus med rundbalar.

Nu har jag på grund av klövhälsan inte släppt ut dom på ett par vintrar, utom när det är snö i hagen eller tjäle som är snäll mot klövarna. Detta eftersom jag inte vill att de ska få sår i klövspalten - det kan ju bli en ingång till fotröta som jag har behandlat mot... förhoppningsvis framgångsrikt. Det får jag besked på i vår då ny provtagning ska göras.
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Dela detta:

* Inloggade just nu

604 gäster, 3 användare (2 dolda)
Dyane68

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tappat räkning på alla år vi läst denna. En av FÅ vettiga skrifter/guider till ett roligare o uthålligare liv. Aldrig tråkig. En idealisk present till alla som "vill själv" Tack Petter. (Behåll tian :-) )
/Allan o Kajsa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser