Skrivet av: Frances Postad: i dag kl. 09:10:25pm En sak till med dom flesta vanliga ridbett med ringar... Har sett lite skinn nypas i hålet o ringen om ni förstår... inte så där skitbra...
Varför ser tarvbetten ut som de gör (med den där stång-grejen som sticker ner?)
Är ett stångbett skarpare än ett vanligt tränsbett?
Varför äppelsmak på bett? (stör inte det hästens konsentration?)
Varför har vissa bett "kulor" som kan rulla?
Varför tredelat bett?
Om man ska ha ett tredelatbett, hur stor bör då mittensektionen vara (det finns tydligen varianter...)
Vart skaffar ni baouta bett (strl 16,17) till ardenner?
Det jag vet är att jag vill ha ett bett med fasta bettringar då det är stabilare samt att hästens mungipa inte kan klämmas i mellanrummet mellan bett och ring. Förövrigt så rider jag westernstil så jag använder ju bettet tämligen lite (och i framtiden förhoppningsvis utan.) Med hennes storlek på bett så verkar det bara som jag kan hitta stång eller tredelat bett med fasta bettringar.
Så. Stång, tvådelat eller tredelat... ?! skriv gärna för och nackdelar med alla dessa... /Sandra
På mitt förra, kraftiga halvblod på 1.67 använde jag 11,5 cm långa bett! Be att få prova bett i olika längder. Jag är dock tveksam till att hennes mun verkligen är så bred som du säger (jag har dock liten erfarenhet av ardennrar! ).
Så jag rekommenderar att du köper 2 st bett.Lycka till i bettdjungeln!
Hästtandläkarna rekommenderar ju också att man byter bett med jämna mellanrum, och gärna varvar med bettlöst. Så det är inte fel att ha en liten samling därhemma.