Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Mängden ull från angora  (läst 1490 gånger)

yrian

• Skåne
    • Hannasgården
Mängden ull från angora
« skrivet: 16 dec-07 kl 15:56 »
Jag undrar över mängden ull man får från angoror. Har läst och hört att man kan få ut ca 200-250 gram per klippning, dvs 800-1000 gram per år. Nu när jag har klippt mina får jag bara ut ca 100 gram per kanin. Tycker det verkar lite...
Hur mycket spelar ålder och utfodring in egentligen? Mina är 7-8 månader gamla och har fri tillgång till hö. Pellets och solrosfrön en gång om dagen, äpple/morot lite då och då. Mer grönt, kanske? Men de verkar mest gilla hö...  :-\

*fundersam*
Höns, stickning och pelargoner

annan

Re:Mängden ull från angora
« Svar #1 skrivet: 16 dec-07 kl 16:37 »
jag tror det ökar i mängd när de blir äldre, men jag inväntar med spänning svar från mer kunnig.
"jag har storslagna visioner och maxade projekt" Peps.

Happy Phantom

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 16 dec-07 kl 17:10 »
Väg inte ullen vid fem-månaders klippningen, den är inte fullvuxen då och ger alltså inte full utdelning av ullen!

Vad du ger för foder spelar såklart roll på ullens kvalitet och därmed också vikten på ullen.
sen spelar det också roll hur duktig du är på att klippa dvs. hur mycket som hamnar på golvet och på dina kläder.  ;)

Annars tycker jag att det  är det logiskt - > Stor Angora = Mycket ull, Liten Angora = lite ull.
Och storleken på kaninen kan du påverka dels genom foder men framförallt genom föräldrarnas anlag.

(angående foder: vad för slags pellets ger du? jag har märkt att mina angoror är kräsmagade och lätt tappar aptiten, nu blandar jag spannmål med ett pellets och har exprimenterat mig fram till något som kaninerna kastar sig över varje dag, även när de är full-ullig.  :) )
« Senast ändrad: 16 dec-07 kl 17:14 av Happy Phantom »

yrian

• Skåne
    • Hannasgården
« Svar #3 skrivet: 17 dec-07 kl 19:27 »
Tack för svar!  :)

Men då måste jag ju fråga vad du använder för foder? Jag har nötfor från Granngården blandat med ca 10% solrosfrön. Bör jag byta till rabbfor? Bör jag öka mängden frön? Vad är det för spannmål du har?

Frågvis!  :P
Höns, stickning och pelargoner

Happy Phantom

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 18 dec-07 kl 09:38 »
Tack för svar!  :)

Men då måste jag ju fråga vad du använder för foder? Jag har nötfor från Granngården blandat med ca 10% solrosfrön. Bör jag byta till rabbfor? Bör jag öka mängden frön? Vad är det för spannmål du har?

Frågvis!  :P

angoror bör inte äta endast pellets; detta eftersom de löper risk att få hårboll i magen, hårboll orsakar dålig aptit (det kan man ju förstå nästan). genom att fodra med hela spannmål så bidrar du till ökad andel fibrer i fodret som minskar risken för hårboll; dessutotom gillar kaninerna "olika bitar" :-)  ( i alla fall mina kaniner, och kaniner som jag har sålt till ägare som ger enbart pellets har klagat på att mina kaniner äter så dåligt, det gör de aldrig hemma.  ;) )

jag blandar ut ett ko-pellets, en tredjedel, en tredjedel består sedan till hälften av hel havre och hel korn, och den sista tredjedelen består av solrosfrön och utgör ca 10 %.
korn är sött och gott och kaninerna äter det begärligt.

Dela detta:

* Inloggade just nu

678 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

Så glad att jag hittade denna tidning och det är lite som julafton varje gång den kommer i brevlådan
/Mathilda Oja

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser