Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Blockning  (läst 1457 gånger)

DeadTomorrow

Blockning
« skrivet: 14 dec-07 kl 20:16 »
Tjingeling.
Em.. jo, lilla jag undrar om det är någon som har några tips och råd när det kommer till blockning :-[
   Det är så att jag har stickat en rätt mysig sjal i ett handspunnet ullgarn, rätt ojämnt så det är vad resultatet har blivit; ojämnt. Jag har fått höra att sådant går att rätta till genom att blocka arbetet men novis som jag är på det området så är jag inte helt säker på hur jag ska gå till väga. Vad bör jag tänka på?

Kram Mikaela

yrian

• Skåne
    • Hannasgården
Re:Blockning
« Svar #1 skrivet: 15 dec-07 kl 19:53 »
Mitt tips: blötlägg sjalen i ljummet vatten, så den blir genomdränkt. Krama försiktigt ur vattnet, tills den känns "torr". Sträck ut sjalen på frottéhanddukar, spänn ut den i den form du vill ha den, fäst ev. med nålar. Låt den ligga tills den blir torr (1-2 dygn). Sen bör den vara helt ok.  :)
Obs! Underlaget, där du spänner ut sjalen på handukarna, bör vara typ en matta eller något annat som inte är ömtåligt. Typ inte brorsans antika matsalsbord...  ::)
Höns, stickning och pelargoner

EvBrSt

« Svar #2 skrivet: 15 dec-07 kl 21:45 »
Jag brukar vika ihop en gammal filt på golvet, spänna ut det stickade med hjälp av nålar (OBS sådana som inte rostar) på filten, sedan spraya över det hela med blomsprutan och låta det torka något dygn.
Längtar ut på landet.

Grelbers-stock

« Svar #3 skrivet: 17 dec-07 kl 08:31 »
Gästsängen är inte dum heller!

Man kan välja att fukta med varmt vatten, spänna ut med knappnålar, tänk då på att det är inget konstigt att spänna ut säg en 15-20 %, ta Dig gott om tid, mät gärna med måttband så att alla sidor som skall vara likadana blir likadana i mått.
Ett annat trix om man int ehar så många knappnålar och en teknik man använde i bla Ryssland är att trä en nylonlina igenom kansten och använda den som 'mall' / 'kant' fär att spänna ut. Speciellt bra om sjalen har en uddkant.

DeadTomorrow

« Svar #4 skrivet: 18 dec-07 kl 11:42 »
Tack för alla fina råd   :)
Sjalen blev mycket bättre. Kanske inte perfekt (stor sjal, lite plats  :-[) men det blir väl bättre med övning. Inga antika matsalsbord har användts  ;) och förhoppningsvis inget annat som inte kan ses med blida ögon av familjen.

Är det något man måste tänka på vid olika matrial?  ???

Grelbers-stock

« Svar #5 skrivet: 19 dec-07 kl 14:48 »
Ja- te x alpacka kan vara lite besvärlig då den inte alls har samma 'minne' som ull och vid fuktig väderlek kan den återta sin ursprungsform.
Bomull är inte ett dugg elastiskt och silke likaså.

Och att val av ull och garn kan påverka sjalens utseende efter blockning något alldeles oerhört.

Dela detta:

* Inloggade just nu

651 gäster, 2 användare
Nina W, Tångräkan

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bääästa julklappen!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser