Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Har slutat med vaccinering!  (läst 4552 gånger)

LM

• Föder upp gotlandskaniner i genbank.
    • Närke
    • Kaninhålan
Re:Sluta med vaccinering!!
« Svar #20 skrivet: 16 dec-07 kl 17:38 »
Citera
Beslutet att sluta vaccinera gjordes inte genom att "trycka på stopp"

Det var inte så jag skrev och alltså inte det jag menade.

Citera
Enligt sva så räknas de kycklingar vi får nästa sommar som ovaccinerade och kan alltså inte sprida ILT.

Men de kommer väl att gå tillsammans med höns som en gång varit vaccinerade? Kan de då räknas som säkert smittfria?
Gotlandskaniner, genbank.

Anette Ö

• Livet blir inte alltid som man tänkt sig..
    • Närke
« Svar #21 skrivet: 16 dec-07 kl 18:53 »
Hej.
Jo en del information från sva är bra men när man ringer dem och vill fråga om tex vaccin/vaccinering så är det inte lätt att få ett konkret svar :-\. Jag har också varit med om att viktig information saknats när de skickat vaccin eller att svaren man fått vid förfrågan varit ganska luddig och de använder ord som tror eller antar vid en del frågor angående vaccinering.

Visst kommer mina kycklingar gå med hönsen som en gång vairit vaccinerade men enligt sva så smittar de inte mer än andra och då måste jag ju lita på att mitt beslut är rätt och inte skadar djuren på nått vis?!

Anette
Följande 2-benta och 4-benta betydelsefulla varelser finns i mitt liv: Sju barn, ett barnbarn, en svärson, en svärdotter, min älskade pappa 2 katter och en hund.

LM

• Föder upp gotlandskaniner i genbank.
    • Närke
    • Kaninhålan
« Svar #22 skrivet: 16 dec-07 kl 19:19 »
Citera
men enligt sva så smittar de inte mer än andra
Ja en del av sva:s formuleringar är "luddiga" till exempel detta för vilka "andra" menar de?
Menar de:
1. andra som bär på "vild" smitta?
2. andra helt smittfria djur?
« Senast ändrad: 16 dec-07 kl 19:21 av LM »
Gotlandskaniner, genbank.

HøneLine

• Värmland
    • Marion's hjemmeside
« Svar #23 skrivet: 16 dec-07 kl 22:02 »
Jge har også snakket med SVA på telefonen noen ganger og syntes også de svarer ganske så uproffesjonelt, men det jeg har blitt fortalt flere ganger er at ILT er så vanlig blandt hobbyhøns så man skal anta at ALLE har det... og hvis man tenker at SVA har den innstillingen er det ikke så vanskelig å forstå hvorfor de sier at engang vaksinerte høns ikke smitter mere enn andre....  :-\

Jeg vaksinerer ikke selv heller, og syntes du har gjort riktig valg, men er ikke sikker på om jeg som ikke vaksinerer vil kjøpe kyllinger av deg med viten om at du engang har vaksinert...
Det er for usikkert for meg...

Hvis du vil klekke frem for å selge kyllinger, vil råde deg til å bruke klekkemaskin og ha kyllingene langt fra der dine andre høner går...
Skal du klekke kyllinger kun til eget bruk blir det jo en annen sak...
Har av höns; Barnevelder,- Stor och Dvärg, Hedemora, Svarthala Marans, Dvärg Silke, Dverg Kochin och Ancona.

Odin

« Svar #24 skrivet: 16 dec-07 kl 23:49 »
Hvis du vil klekke frem for å selge kyllinger, vil råde deg til å bruke klekkemaskin og ha kyllingene langt fra der dine andre høner går...

Antistoffer fra vaksinen kan gå over i eggeplommen, så kyllingene som klekkes kan også være smittebærere ifølge SVA's hjemmeside.

Dela detta:

* Inloggade just nu

407 gäster, 3 användare
iberisk, DrMerkwurdigliebe, Spikkari

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bääästa julklappen!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser