Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Rädd get  (läst 1971 gånger)

Pedgren

Rädd get
« skrivet: 13 dec-07 kl 20:54 »
Hej

Jag har i tisdags fått hem två dräktiga mohairgetter. Dom har levt i en stor flock tidigare, dock med varandra som bästa sällskap. Den ena har på ett par dar börjat kommit frm till mig och vill ha knäckebröd men den andra är så rädd att hon bara ligger och skakar. Ingen förändring över huvudtaget. Är det något att fundera på eller är det som det ska? Vi har valt dessa getter för deras sociala förmåga. Vore trist om detta fortsätter.

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
Re:Rädd get
« Svar #1 skrivet: 13 dec-07 kl 21:37 »
Ge henne först och främst tid. Du har haft henne i två dagar. Det kan ta veckor eller månader innan tilliten kommer för vissa individer. Var lugn i lagårn, förvarna att du är på väg när du kommer runt knuten eller går in i lagårn och ja alltid knäckebröd i fickorna. Ta bort ungar och hundar där ifrån,om du har några. Vuxna kan tala lågmält till varandra. Sitt hos dom. Jag brukar ta med mig liggunderlag och läsa en bok :-) Förr eller senare så bestämmer hon sig för att du är rätt trevlig.

ninna b

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 13 dec-07 kl 22:06 »
Är du säker på att det är rädsla...? Nu tolkar jag kanske dig fel när du säger att hon ligger kvar och skakar. Vad händer när du går fram till henne, ligger hon kvar eller sticker hon..? Jag upplever aldrig att en rädd get ligger kvar så om hon gör det så får du tänka på annat. Hur pass långt har hon kommit i dräktigheten..?

Pedgren

« Svar #3 skrivet: 13 dec-07 kl 22:21 »
Hon sticker så fort hon kan. Hon ska killa i vår. Hon skakar mer desto närmare jag kommer så... Jag låter henne vara så får vi se så småningom.
« Senast ändrad: 13 dec-07 kl 22:23 av Pedgren »

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #4 skrivet: 14 dec-07 kl 00:06 »
Ja, och gläd Dig åt den som kommer fram, ge henne vad godis och kel som hon verkar uppskatta.  Kanske den andra så småningom vågar åtminstone titta på...  Och så förstås se till att det godis/kraftfoder som hon äter luktar av Dig.

Så ser vi fram emot att få veta hur det går.  En del tar månader, ja, år på sig att komma över sin rädsla.  Den kraken kan ju ha upplevt något som kanske förra ägaren inte ens märkte, men som skrämde henne.  Hon kan också ha fått smällar av andra getter.  Visst är väl mohair kända för att vara försynta?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Pedgren

« Svar #5 skrivet: 14 dec-07 kl 07:51 »
Jo det är dom nog. Dom fick ju åka hästtransport hit och bara det var säkert ett litet trauma för dom.
Jag ska återkomma med hur allt fortskrider.

Trollmor

• -
« Svar #6 skrivet: 14 dec-07 kl 12:02 »
Slog mig just:  Kan hon ha ett stadigt blåmärke som hon är rädd om?  Såna sitter i ett tag, särskilt i själen.  Men dom läker, om dom inte blir påbättrade av flera smällar.  Kompisen pucklar väl inte på henne i smyg?

Pedgren

« Svar #7 skrivet: 14 dec-07 kl 15:05 »
Nejdå, dom är två vänner sen tidigare. Hon som är rädd är äldre och den naturligare ledaren bland de två.
Om jag kommer för nära så gömmer hon sig bakom den lite mindre.
« Senast ändrad: 14 dec-07 kl 15:06 av Pedgren »

Pedgren

« Svar #8 skrivet: 14 dec-07 kl 22:58 »
Idag tog hon lite knäckebröd. Sen vägrade hon. Det är i alla fall framsteg. Tycker det ser ut som om dom dricker lite vatten. Hur mycket brukar dom dricka per dag?

Pedgren

« Svar #9 skrivet: 15 dec-07 kl 15:23 »
Hur mycket knäckebröd kan man ge per dag?

Trollmor

• -
« Svar #10 skrivet: 15 dec-07 kl 17:41 »
I princip bör inte kraftfoder(sädes)givan överstiga 25% av hela fodergivan, detta till lantrasgetter.  Alla foderbyten bör ske gradvis, man föreslår tre veckors övergångstid.  Om Du handmatar blir det nog svårt att överfodra med knäckebröd, och det knastrar ju så tydligt, att det är lätt att locka fram den som en gång fått smak för det!

Getter dricker förvånansvärt lite vatten, men om Du är orolig kan Du göra "uttorkningsprovet", dra upp en bit skinn från benet någonstans där det går, och kolla att huden genast återtar sin normala plats när Du släpper.  På människa brukar man göra det på armen, på hundar och katter på huvudet.  Om vecket sitter kvar sedan Du släppt är individen uttorkad.

Man kan tillsätta godis i vattnet, jag hade bäst effekt med apelsinsaft.  (Fast dyrt var det!)

ögonfrid

« Svar #11 skrivet: 15 dec-07 kl 21:40 »
Lite betfor-vatten tycker de flesta getter om och är bra för matsmältningen. Lycka till med den rädda geten, när hon väl kommer fram har du en vän för livet....

Pedgren

« Svar #12 skrivet: 19 dec-07 kl 12:49 »
Idag kom hon fram och ville ha knäckebröd. Det går framåt... Hon är fortfarande ängslig dock.

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #13 skrivet: 19 dec-07 kl 23:23 »
Det där blir bra. "Tid & knäckebröd" två magiska ord.

Trollmor

• -
« Svar #14 skrivet: 20 dec-07 kl 23:28 »
Idag kom hon fram och ville ha knäckebröd. Det går framåt... Hon är fortfarande ängslig dock.
Det går åt rätt håll.  Se nu bara till att hon inte får något att "skylla" på, typ om något bullrar till just som hon ska ta brödet av Dig.  Låt henne få den tid hon behöver.  Och njut av att se hur hon vågar lita alltmer på Dig.  Försök inte klappa henne för tidigt, det kan misstolkas som försök att fånga henne.  Det är bra om godiset luktar människa, helst Din personliga lukt, men även övriga familjemedlemmars.

PS:  Och Du kan alltid försöka att utnyttja "Den Kungliga Svenska Gröna", dvs Du ger godis till kompisen, väldigt demonstrativt, så att saliven forsar fram i munnen på den blyga!   :P
« Senast ändrad: 20 dec-07 kl 23:31 av Trollmor »

Dela detta:

* Inloggade just nu

607 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Köpte numret främst för att jag tänker lära mig spinna, men förutom det fanns mycket annat intressant, som skötsel av naturbetesmarker och hoppfulla nybörjarbrev!
/Johanna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser