Tack för bra och utförligt svar. Har funderat på att ta jägarexamen men, har inte kommit till skott. Så än så länge undrade jag mest hypotetiskt. 
Även om du aldrig har tänkt att börja jaga så är jägarexamen en intressant kurs. Där man lär sig mycket om olika djurs liv. Väl värd att gå.
Jag skickade iväg tjejen för några år sedan så nu vet hon betydligt mera om vilda djur i vår närhet än vad hon gjorde förut. (uppvuxen i staden)
Jag kompleterade min egen kunskap för några år sedan med en kurs hos svenska Ornitologiska Föreningen. Det var också en intressant kurs. Även om det var lite kyligt mellan mig och kursledaren då han var 100% jaktmotståndare.
Så nu vet jag skillnaden mellen pilfink och gråsparv. Innan så trodde jag att alla som såg ut som en gråsparv var gråsparvar. Har aldrig brytt mig så mycket om småfåglarna runt omkring mig förut. Men nu håller jag total koll på alla fåglar vid fågelstugan eller i buskarna runt huset.
Fågelholkarna ökar också för vart år som går. För att inte tala om alla fågelfrö som köps in. Numera så köper jag fågelfrö i säck istället för i påse som förut.