Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vilken rätt till jakt har jag på min mark?  (läst 22331 gånger)

Rosten

• Närke
Re:Vilken rätt till jakt har jag på min mark?
« Svar #20 skrivet: 15 dec-07 kl 19:16 »
Tack för bra och utförligt svar. Har funderat på att ta jägarexamen men, har inte kommit till skott. Så än så länge undrade jag mest hypotetiskt.  :)
Även om du aldrig har tänkt att börja jaga så är jägarexamen en intressant kurs. Där man lär sig mycket om olika djurs liv. Väl värd att gå.
Jag skickade iväg tjejen för några år sedan så nu vet hon betydligt mera om vilda djur i vår närhet än vad hon gjorde förut. (uppvuxen i staden)
Jag kompleterade min egen kunskap för några år sedan med en kurs hos svenska Ornitologiska Föreningen. Det var också en intressant kurs. Även om det var lite kyligt mellan mig och kursledaren då han var 100% jaktmotståndare. ;)
Så nu vet jag skillnaden mellen pilfink och gråsparv. Innan så trodde jag att alla som såg ut som en gråsparv var gråsparvar. Har aldrig brytt mig så mycket om småfåglarna runt omkring mig förut. Men nu håller jag total koll på alla fåglar vid fågelstugan eller i buskarna runt huset.
Fågelholkarna ökar också för vart år som går. För att inte tala om alla fågelfrö som köps in. Numera så köper jag fågelfrö i säck istället för i påse som förut.
« Senast ändrad: 15 dec-07 kl 19:26 av Rosten »

RaggarBonden

• Hälsingland
« Svar #21 skrivet: 16 dec-07 kl 00:35 »
Älg
1. På den lilla marken så har du rätt att skjuta ett fritt antal älgkalv vart år enligt lagen.
  På ett visst antal dagar. (typ 3 dagar eller liknade)
2. Om man då räknar vad marken bär så innebär det att om du skjuter mera än 1 älgkalv på 15-20 år eller liknade så har du skjutit mer än vad marken bär.

Men om marken redan ingår i ett registrerat område gäller väl inte detta ??

Läser på vårt läns sida:

Oregistrerad mark (kalvområde)

På mark som ej registrerats som licensområde eller älgskötselområde, får jakt ske efter ett obegränsat antal älgkalvar utan licens. Jakttid är lika som för B-licensområde.

Jag undrar hur mycket oregistrerad mark det finns i vårt land ?? Inte mycket tror jag....

För ingår market i ett viltvårdsområde gäller väl inte regeln om oregistrerad mark.

Raggarbonden  8)
"Cowboy med köttraskor som kör Jänkare"

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #22 skrivet: 16 dec-07 kl 12:23 »
Kan vara en olaglig fälla då det bara är ca 2 månader sedan den första blev godkänd. Såvida han inte har ingått i naturvårdsverkets testgrupp.
Så här skall den se ut om den är okej.
http://www.ideverkstaden.com/minkfallor,mardf.html

Han ingick mycket riktigt i naturvårdsverkets testgrupp och fick skicka in utförliga rapporter. Detta var till många jaktgrannars förtret skulle jag tro för han hade blivit anmäld för olaglig jakt med fälla av någon men, den var alltså laglig. Här nere är det mycket gnäll om vildsvinen som är för många och att det är dåligt med framförallt älg. Antar att det är för jobbig/tråkig jakt på vildsvin jämfört med älg? Inte många jagar vildsvin med tanke på hur många det verkligen finns och vilken skada de ställer till med.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Rosten

• Närke
« Svar #23 skrivet: 16 dec-07 kl 17:56 »
Han ingick mycket riktigt i naturvårdsverkets testgrupp och fick skicka in utförliga rapporter. Detta var till många jaktgrannars förtret skulle jag tro för han hade blivit anmäld för olaglig jakt med fälla av någon men, den var alltså laglig. Här nere är det mycket gnäll om vildsvinen som är för många och att det är dåligt med framförallt älg. Antar att det är för jobbig/tråkig jakt på vildsvin jämfört med älg? Inte många jagar vildsvin med tanke på hur många det verkligen finns och vilken skada de ställer till med.
Problemt med vildsvin är att dom rör sig mest på natten. Så därför är dom svårjagade. Älgen är betydligt mera lättjagad. Men kanske blir det skillnad nu när det finns en godkänd fälla.

Skall man jaga vildsvin på ett vettigt sätt så bör man ha en "nattkikare" Tyvärr så är dom förbjudna i Sverige. Så därför är det många som avstår och jag förstår dom. Jag skulle inte heller vara så sugen på att skjuta på en mörk skugga. Utan att veta om det är en sugga eller en galt eller vad som är fram och bak på skuggan.

Rosten

• Närke
« Svar #24 skrivet: 16 dec-07 kl 18:09 »
Jag undrar hur mycket oregistrerad mark det finns i vårt land ?? Inte mycket tror jag....
För ingår market i ett viltvårdsområde gäller väl inte regeln om oregistrerad mark.
Raggarbonden  8)
Det finns massor av oregestrerade små markbitar i dom mesta viltvårdsområden.
Exempelvis min gård är inte registrerad. Då förre ägaren hatade allt vad som kunde kallas sammarbete. ;) Inte heller jag har låtit registrera marken.
Den är för liten för att jag skall få vara med och jaga i jaktlaget. Den är också för liten för att jag skulle få en del av köttet. Jaktlaget ringde och frågade om dom fick registrera marken men att jag säkert förstod att dom inte skulle betala något för den då den var i det närmaste värdelös som älgmark. Men det skulle vara en fördel för mig om dom gjorde det. Så jag frågade vad den fördelen var. Fick lite svammel tillbaka där man hänvisade till att myndigheterna kunde ställa till problem för mig i framtiden om jag inte var registrerad. Så jag förklarade att jag skulle fundera på det och höra av mig om jag vart intresserad.

Dela detta:

* Inloggade just nu

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressanta uppslag! Blev väldigt sugen på att skaffa höns. Efter större delen av renoveringarna på huset är klara så ska jag bannemig också skaffa mig några höns!
/Dennis Bengtsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser