Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  vilken ras passar in?  (läst 2620 gånger)

gård t salu

• Uppland
vilken ras passar in?
« skrivet: 12 dec-07 kl 15:53 »
Hej
Vilken/vilka raser rekommenderar ni? Det jag söker är:
-goda äggläggare
-gärna lite tyngre, med sämre flygförmåga
-en relativt lugn och trevlig ras
Tackar för alla förslag
Mvh Elin

Gris-Eva

• ~Allt är vackert som ses med kärlekens ögon~
    • Västergötland
    • Ms Piggy's Pet Pigs
Re:vilken ras?
« Svar #1 skrivet: 12 dec-07 kl 16:02 »
Söker du dom egenskaperna skulle jag välja Brahma.
Jag har själv några och dom fyller dina önskemål.
Dessutom är de goda mödrar och ruvvilliga. (I alla fall mina  :D)

Och dom är otroligt vackra och mäktiga..... ;)
Bor med min sambo på en liten gård med våra bästa vänner som är 2 hästar, 5 hönor+1 tupp, 15 minigrisar, 2 katter & linderödsvinen Bianca och Lisen.:)
Vi har en liten uppfödning av minigrisar. Ms Piggy's Pet Pigs. www.minigrisar.se

LM

• Föder upp gotlandskaniner i genbank.
    • Närke
    • Kaninhålan
« Svar #2 skrivet: 12 dec-07 kl 16:22 »
Faverolle har de egenskaper du söker.  :)
Gotlandskaniner, genbank.

anemone59

« Svar #3 skrivet: 12 dec-07 kl 20:06 »
Australorps har allt du söker. Jag hade svarta sådanan och de var jättetrevliga. Dessutom var de duktiga på att leta mat själva när de var ute.

mille

• Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
« Svar #4 skrivet: 12 dec-07 kl 21:13 »
Vi har också Australorps och är nöjda med dem! De är lugna, värper bra med ägg och så är de ju vackra.. :D

Vi har en höna som gärna ruvar också, de andra har inte brytt sig ännu.
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

rina

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 12 dec-07 kl 21:44 »
Det finns en hel del hönsraser som du kanske märkt..... nåt som jag gjorde i början var att jag hade olika raser stor wyandotte och en plymouth rock, new hampshire hedemora stor kochin och blandras så till slut fastnade jag för de stora kochin och har sen dess haft rasen....sen beror det ju givetvis på hur lätt man kan få tag på raserna också...för det är inte lätt jämt utan djuren kan finnas långt bort.
Nu hade jag tur när jag började med höns för här uppe fanns en uppfödare som hade ett 20 tal raser....men idag är det nog svårare.....men stor kochin är min favorit...hur dom är som äggläggare ja det beror på hur man avlat... avlar man på djur som lägger fina stora ägg jag då blir avkomman lika bra ...sen kan man inte jämföra dom med våra värphybrider heller ju. :)

ela84

« Svar #6 skrivet: 12 dec-07 kl 22:04 »
Jag e nybörjare å har ingen erfarenhet av ägg än men jag tycker väldigt mycke om mina paduaner ;)
Dar dyslexi
Fånga dagen med ett leende

Hönsmamma

« Svar #7 skrivet: 13 dec-07 kl 08:50 »
Jag tycker att Jersey Jätte motsvarar dina önskningar. Jag har dom liksom många av de andra förslagen. Brahma, Faverolle, Australorp, Maraner, Stor Kochin, Plymouth Rock med mera..... så jag kan ju jämföra.
Både Jättarna och Brahma värper ju året om och det tycker jag är viktigt även om de värper bättre på sommaren. Isbar värper också året om och har goda, stora, gröna ägg och är nyfikna och hemkära.
Jag & gubben har bland annat: Ancona, Araucana, Australorp, Brahma, Brakel, Faverolle, Friesen, Fönix, Hollende hoens, Holländska Vithättor, Isbar, Jersey Jätte, Kochin, Lohmann, Maran, Millie Fleur, Silke, Svarthöns,Sussex, Wyandotte,
Mysk-ankor och Kinesiska knölgås, Amerikansk gul gås och katte

BK

• Västmanland
« Svar #8 skrivet: 13 dec-07 kl 12:03 »
Jag rekommenderar Maran och Faverolle. Vissa säger att Maraner kan vara lite "hispiga". Men mina har varit mkt lugna och trevliga. Dessutom värper ju maranerna så vackra ägg.

curmbox

• Var sak har sin tid
« Svar #9 skrivet: 13 dec-07 kl 13:04 »
Lätt val ::)
Australorps
eller om du vill ha ägg med det lilla extra
Maran
Ge mig mod att vara den jag är och inte tappa modet för att jag är den jag är

Skojarbråten

« Svar #10 skrivet: 13 dec-07 kl 20:58 »
Jag tycker att Jersey Jätte motsvarar dina önskningar. Jag har dom liksom många av de andra förslagen. Brahma, Faverolle, Australorp, Maraner, Stor Kochin, Plymouth Rock med mera..... så jag kan ju jämföra.
Både Jättarna och Brahma värper ju året om och det tycker jag är viktigt även om de värper bättre på sommaren. Isbar värper också året om och har goda, stora, gröna ägg och är nyfikna och hemkära.

Jag har ett gäng Jättar från just Hönsmamma och måste säga att de lägger de absolut godaste äggen. Utan tvekan, de andra rasernas ägg är inte ens i närheten av dessa! Det är något med gulan... mörkgul, stor, smaken, helt fantastisk... *lyrisk* Har t ex Maran också, och deras mörkbruna ägg är ju jättevackra, men Jättarnas är verkligen mycket godare. :)

Dessutom är Jättarna supertrevliga. De skrider/älgar runt på gräsmattan som tama dinosaurier. (Liknelsen är doterns, när hon såg dem springa.)

Bortsett från det är det faktiskt en tjusig syn att se dessa svarta giganter "patrullera" gårdsplanen. :)

Bjud dock ej hem folk med hönsskräck, för de lär stanna ute på åkern.
Antingen så finner vi en väg eller så gör vi en.

kossan

• Var sak har sin tid!
    • Bohuslän
    • www.bokedalensparadis.blogspot.com
« Svar #11 skrivet: 13 dec-07 kl 21:13 »
Skulle rekommendera blommehöns!!!!
En trevlig ras! Tuppen min är som en hund!!!!!
Möjlighet att skicka ägg till våren finns!!!!!!!
Anna
Avlar på faverolle, svart koppar maran och vaktlar! Har katterna Rosa och Kurt!
www.bokedalensparadis.blogspot.com

gård t salu

• Uppland
« Svar #12 skrivet: 19 dec-07 kl 17:10 »
Hur mycket kostar äggen, och hur löser man det med frakten? Hade tänkt köpa en fem-tio hönor nu i vinter, men vore kul att pröva kläcka fram ägg, då vi ju faktiskt har en äggkläckningsmaskin. Köper gärna ägg av andra raser också om det är nån som har?
Finns så många olika raser, så det känns omöjligt att välja nästan.. Har nån 5-10 höns att sälja med dom egenskaper jag sökte inom 10 mil från östhammar, hör gärna av er!
Mvh Elin

HøneLine

• Värmland
    • Marion's hjemmeside
« Svar #13 skrivet: 20 dec-07 kl 00:30 »
Du gjør lurt i å klekke frem kyllingene selv!!!
Det hindrer deg i å få inn sykdommer!
Desverre så er det en hel del sykdommer der ute og det er VELDIG lett å få inn når man kjøper levende dyr! Desverre, men slik er det!
Vi er mange her inne som gjerne sender egg i posten om du vil...
Det er en egen tråd om oppdrettere så du fort kan finne de rasene su søker!
Lykke til!!!  ;D
Har av höns; Barnevelder,- Stor och Dvärg, Hedemora, Svarthala Marans, Dvärg Silke, Dverg Kochin och Ancona.

Dela detta:

* Inloggade just nu

492 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Verkar vara en mycket användbar tidning!
/Marcus

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser