Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad ska jag göra med dörren?  (läst 10165 gånger)

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
Vad ska jag göra med dörren?
« skrivet: 11 dec-07 kl 18:11 »
Våran gamla ytterdörr måste det göras ngt åt. Det stora fönstret läcker på tok för mkt värme och dessutom känns det som om man kan kliva rätt in igenom det på ngt sätt. Insidan av dörren är också dålig. Stommen är rak och bra, låset fullt fungerande.

Fönstret ska "bort", vad kan jag klä ytterdörren med på såväl in som utsida?
"helst skulle varje människa ha en egen liten höna. en höna som tar tillvara på mat som blivit över, som ger ett ägg om dagen och gödsel till en blomsterrabatt..."

http://storaaleberg.blogspot.com

Tompas11

• Västmanland
Re:Vad ska jag göra med dörren?
« Svar #1 skrivet: 11 dec-07 kl 18:34 »
Varför inte byta ut dörren mot en säkerhetsdörr?
Du har möjligtvis inga planer på att måla om fasaden också?
If it doesn't work, chrome it!

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #2 skrivet: 11 dec-07 kl 18:49 »
Vill du göra en billig,enkel och snabb variant så köp en masonitskiva. Slå ut fönstret och isolera och klä sedan insida och utsida med masoniten. Du får då en slät ganska tråkig dörr men betydligt varmare i alla fall.Jag gjorde så med dörren till min foderkammare. Det blev alldeles ypperligt, förut satt det en exakt likadan dörr i som du har.

(Dörren till vänster i bild)
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Vitis

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 11 dec-07 kl 19:00 »
Vill du göra en billig,enkel och snabb variant så köp en masonitskiva. Slå ut fönstret och isolera och klä sedan insida och utsida med masoniten. Du får då en slät ganska tråkig dörr men betydligt varmare i alla fall.Jag gjorde så med dörren till min foderkammare. Det blev alldeles ypperligt, förut satt det en exakt likadan dörr i som du har.

(Dörren till vänster i bild)

Man kan sättta en tunn panel utanpå masoniten så ser det lite mer levande ut, kostar inte många kronor och tar inte mycket tid.

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
« Svar #4 skrivet: 11 dec-07 kl 20:02 »
Varför inte byta ut dörren mot en säkerhetsdörr?
Du har möjligtvis inga planer på att måla om fasaden också?

Säkerhetsdörr kommer det aldrig och bli, dessvärre. När det i framtiden ska göras om så vill jag ha pardörrar. Dörren har dessutom långt ifrån standardmått med sina 85cm på höjden.

Fasaden ska målas ja, det var minst 20 år sedan sist (huset har stått tomt så länge) Har just köpt stället, och just nu är projektet att få värme, matlagningsmöjligheter och varmvatten i huset, ngnstans för hästarna att komma under skydd och att rensa en del av marken från taggtråd för att bli hästhage. Sedan kommer fasad, tak och fönster. Så vi har "en del" att göra. Jag vill dock få ngn slags lösning med dörren innan vi flyttar in, de känns lite otäckt med det stora fönstret!

Jag har funderat på ngn slags spånt på utsidan, och en tunn skiva på insidan? Vill att det skall vara praktiskt och tillräckligt snyggt för att leva med i några år.
"helst skulle varje människa ha en egen liten höna. en höna som tar tillvara på mat som blivit över, som ger ett ägg om dagen och gödsel till en blomsterrabatt..."

Rosten

• Närke
« Svar #5 skrivet: 11 dec-07 kl 20:14 »
Första panikåtgärd. Häng upp en filt för dörren på insidan. Så att den täcker hela dörren. Då sparar du en del värme som annars försvinner i onödan.

Åtgärd 2.
Går det att montera en innerdörr i befintlig karm. Eller går befintlig karm att göra om så man kan montera en innerdörr. Fördelen med innerdörr är att det blir en regäl luftficka som isolerar.

Alternativ till åtgärd 2.
1. Byta till en ny ytterdörr som man specialbeställer (dyrt men vackert)
2. Byte till en begagnad dörr som man gör om. (billigare, en del jobb, förmogligen inte lika vacker)
3. Renovera befintlig dörr. Byt det som är ruttet. Skruva fast en innerram på insidan som är ca 2.5-3cm tjock. Isolera i ramen. Klä med plyfa eller panel.
Dörren blir då ca 3 cm tjockare än förut.
« Senast ändrad: 11 dec-07 kl 20:16 av Rosten »

Hönsmamman

• Södermanland
« Svar #6 skrivet: 11 dec-07 kl 20:28 »
Jag brukar köpa spårad plywood finns på våran brädgård och sätta utanpå den är ca 10mm tjock.Det ser lite roligare ut än en helt slät.Tar du ut fönstret och fyller med isolering och en plywood på insidan också så tjänar du lite värme,innerdörr som ngn tippsade om tidigare gör underverk på kalldraget.Hälsn Anders

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
« Svar #7 skrivet: 11 dec-07 kl 21:05 »
Spårad plywood ska jag helt klart kika på!

Det finns en innerdörr idag, en riktigt hemsk historia med lika stort fönster och som när den öppnas förstör alla möjligheter till att möblera hallen  :-\ Nu använder vi innerdörr+ tjock "gardin" för fönstret, men när vi ska bo behöver vi kunna möblera hallen för att ha andvändning för den, då måste vi ha en bra lösning! Tack för alla tips!

davidB

• Västergötland
« Svar #8 skrivet: 12 dec-07 kl 11:47 »
om du sätter dit en skiva på utsidan kan du ju sätta lite lister på den för att få lite liv i utsendet. Skapa ett par speglar som det är på gamla dörrar med hjälp utav listerna
Jag är ingen expert men jag gillar att klura ut lösningar och experimentera för att finna ett billigt alternativ.

imze

• Brors
« Svar #9 skrivet: 12 dec-07 kl 12:31 »
Jag tycker du har fått bra tips. Du kan också gå in på t ex www.byggigen.se och söka på just dina mått på dörr, kanske har du tur!

...och grattis till huset... :D

Rosten

• Närke
« Svar #10 skrivet: 12 dec-07 kl 23:58 »
Spårad plywood ska jag helt klart kika på!

Det finns en innerdörr idag, en riktigt hemsk historia med lika stort fönster och som när den öppnas förstör alla möjligheter till att möblera hallen  :-\ Nu använder vi innerdörr+ tjock "gardin" för fönstret, men när vi ska bo behöver vi kunna möblera hallen för att ha andvändning för den, då måste vi ha en bra lösning! Tack för alla tips!
Skruva fast 3-4 cm tjocka lister på insidan av dörren. I ytter kant så nära karmen som möjligt.  Skär till frigolit och isolera inne i ramen. Klä med skivor och måla. Då har du plötsligt en dörr som är nästan dubbelt så tjock med isolering. Dom dubbla rutorna isolerar också. Allt kan du göra när dörren sitter på plats. Så du behöver inte plocka bort den.  Hopas att du förstår hur jag menar.
Utsidan och resten av målningen tar du nästa sommar.
« Senast ändrad: 13 dec-07 kl 00:03 av Rosten »

eka

• Värmland
« Svar #11 skrivet: 14 dec-07 kl 22:00 »
Jag har tillverkat några dörrar utan några större problem och verktyg.

Ta en masonitskiva.
Limmade en regel med den färdiga dörrens längd efter ena långsidan.
När den är fastlimmad så måttar jag ut dörrens bredd och limmar en på andra sidan.
Sedan limmar jag tvärslå i botten mitten och överst.
(Använder skivans hörn som vinkelhake.)
Skär till frigolit som passar i dessa båda rutor.
Lägger på en ny massonit eller plyvod och limmar på dörren andra sida.

Jag har gjort flera sådana dörrar och skall använda tekniken till alla i mitt bygge.
För att få en snyggare sida kommer jag att klä massonitskivan med bastupanel eller liknande.

För att undvika att dörrarna slår sig låter jag regelvirket ligga några månader i press. Färskt virke från byggvaruhandeln är inte klart för att användas.

Alla söker Nyckeln till lycka, men det kanske inte är låst!

ersam

• -
« Svar #12 skrivet: 16 dec-07 kl 13:15 »
En veranda som den du har är inte byggd för att hållas uppvärmd utan som en luftsluss. Personligen tycker jag det finns en poäng i att vintertid "knö" ihop sig och när värmen kommer så kan man få lite mer "luft under vingarna".
Med tanke på hur fönstren ser ut så tycker jag att masonitelösningar passar i stil. Eventuellt borde man kunna sätta dit ett extra glas med några lister. Annars är det nog bara filt och/eller innerdörrar som gäller.

Använd verandan för kallare saker såsom förvaring, skafferi och liknande. Se det som en resurs istället!

ES

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 16 dec-07 kl 13:34 »
Jag håller med ersam. Antagligen är verandan dessutom så dåligt isolerad att den läcker värme även med en ny dörr.

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
« Svar #14 skrivet: 16 dec-07 kl 19:38 »
Nja, det är liksom ingen veranda, även om det ser så ut!När man kliver in genom dörren (nåja, dörrarna, det sitter ju en innerdörr och en ytterdörr med ngn dm emellan) så kliver man in i en hall med öppningar mot kök, vardagsrum och ett sovrum.

Så här ser det ut inifrån. Ingen veranda alltså. Dålig bild är det också, men jag tror ni förstår?

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 16 dec-07 kl 20:06 »
Innerdörr och ytterdörr! Då borde ordentliga tätningslister göra susen i kombination med några hektoliter instängd isolerande luft.

annan

« Svar #16 skrivet: 16 dec-07 kl 20:12 »
bygg in den, alltså sätt in en vägg i liv med husväggen, har det kanske varit en vägg där
förut?
"jag har storslagna visioner och maxade projekt" Peps.

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
« Svar #17 skrivet: 16 dec-07 kl 22:06 »
Jag tror inte där varit ngn vägg tidigare, trappan upp till ovanvåningen skulle isf hamna ute på "verandan"... Dessutom gillar jag att ha en hall där man kan leva lite mer, med barn och djur behövs hallens utrymme...

ersam

• -
« Svar #18 skrivet: 19 dec-07 kl 18:25 »
Det ser ut som att det är byggt innan energin började kosta pengar.
Vad jag skulle ha gjort är att titta på en helhetslösning (bjälklag, väggar, fönster etc) innan du lägger några större pengar på en ny dörr!
Tror att du skulle behöva göra en hel del om man vill ha en någorlunda standard utan att elda alltför mycket för kråkorna.

Lycka till!
ES

Dela detta:

* Inloggade just nu

552 gäster, 2 användare (1 dolda)
von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bääästa julklappen!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser