Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  vegetariskt julbord  (läst 3519 gånger)

annika

• Bohuslän
vegetariskt julbord
« skrivet: 10 dec-07 kl 18:00 »
Vem har bra vegetariska julrecept att dela med sig av? Vi övergår så smått till vegetariskt igen + att vi får vegetarianer på besök i jul, snälla ni som kan något bra recept, måste inte vara bara julmat heller, hälsningar Annika

hildegard

• Moderator
    • Östergötland
Re:vegetariskt julbord
« Svar #1 skrivet: 10 dec-07 kl 20:18 »
Janssons frestelse: byt det djuriska mot ädelost.
Brysselkålsgratäng eller - paj.
Rödkålssallad med äpplen och russin.
Hasselnötsbullar istället för köttbullar.
Kokta Kikärtor som rostas i stekpannan.
Fyllda rödbetor (kokas, gröps ur och fylls med örtkryddad ricotta)på en apelsinskiva.
Fyllda tomater t ex med keso.

rebec

« Svar #2 skrivet: 10 dec-07 kl 20:19 »
Åh, det finns massor av bra vegojulmat!
Jag har varit vegetarian i elva år nu, så julbord MINUS skinka, köttbullar, korvar & pastejer har jag vant mig vid, men de första åren var det i princip vörtbröd och kål som gällde (men då var jag också ensam i familjen om att vara vegetarian och dessutom inte mer än elva år gammal själv). Men med tiden så hittar man favoriterna...

Är det vegetarianer som äter mjölk, ost och ägg som kommer? (Om inte så krävs det ju recept utan dessa ingredienser, alt. med substitut)

Jag chansar på att de äter ost (det finns ju sojaost annars!) och puffar på den rotfruktsgratäng som jag kört med i många år på julbordet. Den finns i "grönkålstråden", se: http://www.alternativ.nu/yabbv2/index.php?board=11;action=display;threadid=20536

... återkommer med fler recept, om så önskas vill säga, ska bara gräva fram dem!
- hjärtat är inte en konjunktur -

rebec

« Svar #3 skrivet: 10 dec-07 kl 20:32 »
... hm, tänkte vidare medan jag skickade på Sänd-knappen (och under samma tid hann hildegard skriva!).

Jo, att man kan köra på linjen "ersätta köttet med så liknande vegetariska alternativ som möjligt" (kan kanske även blidka en och ennan köttätare om sådan finns i sällskapet). T ex:
- sojaköttbullar, hasselnötsbullar, quornbullar et cetera (finns ju olika halvfabrikat, eller så gör man eget), eller falafel för den delen
- som sillsubstitut kan man göra egen "sill" av aubergine och lägga in den i den eller de inläggningar man tycker om
- sojakorv o likn.
- vegetariska patéer kan man också göra
...för reecept, kolla t ex här:
http://www.katinka.se/julmat/

Eller så struntar man i att det inte finns köttbullar och korv på julbordet (vare sig av animaliska eller vegetariska ingredienser) och så lagar man en massa annan god vegomat istället! Saffransbulgur, olika sorters kål i olika tappningar osv... Om man tänker på smaksättningen i första hand så blir det ganska lätt - ta olika "juliga" kryddor o likn, som saffran, senap, kryddnejlikor et cetera, så kan man laga hundratals olika goda rätter av grönsaker, säd & rotfrukter, frukt mm. Och glöm inte risgrynsgröten   ;)

... inte uteslutande vegetariskt, men med en hel del vegetariska recept finns även här:
http://www.coop.se/includefiles/moduler/ccms/show_page.asp?iMappeID=422&sSideNavn=Ekologisk+julmat

« Senast ändrad: 10 dec-07 kl 20:49 av rebec »
- hjärtat är inte en konjunktur -

hildegard

• Moderator
    • Östergötland
« Svar #4 skrivet: 10 dec-07 kl 21:14 »
Vad bra den där katinka-sidan är!
Hoppa gärna över sådana substitut som korvliknande saker, sillliknande och kålrot i form av julskinka som jag blev serverat någon gång. Vill man inte äta köttprodukter så brukar man inte vilja äta något som ser ut som sådant heller.
En annan rätt som är bra är brysselkål i senapssås, låter kanske konstigt men är ganska så gott.
En bra grej vore om era gäster skulle kunna ta med sig någon rätt de tycker om och vill bjuda er på.

Rafiki

• Sörmjölebo i förskingringen
    • Odling i staden
« Svar #5 skrivet: 11 dec-07 kl 11:45 »
Supergoda "köttbullar" som en amerikansk vän lärt oss. Hon kallade dem "Swedish meatless balls" men vi kallar dem helt enkelt:

Marsha balls
Ca 28 st. små

2 ½ dl   riven hård ost, knappt (gärna cheddar)
1 dl   hackade valnötter, knappt
2 st   ägg
1 st   gul lök, hackad
1 ¾ dl   ströbröd
1 ½ krm   salt
   olja
2 ½ dl   buljong, knappt

Blanda ost, nötter, ägg, lök, ströbröd, och salt till en smet. Rulla bollar. (Stek eller) fritera dem i olja tills de får fin färg. Lägg upp dem att rinna av på hushållspapper. Lägg alla bollar i en stor panna och slå kokande buljong över. Sjud under lock ca 10 minuter. Ta sedan av locket och fortsätt sjuda tills nästan all buljong kokat in, ca 25-30 minuter.

Källa: Marsha S.

Receptet är översatt från amerikanska mått till svenska, så de är lite ungefärliga. Vi har varierat receptet med att minska på ex ägg och ströbröd och lägga till kokt quinoa, ris el dyl istället. Sedan har vi stekt biffar istället för att fritera bollar som är originalet. Valnötterna har vi också bytt ut mot andra nötter, det blir också bra - och billigare men originalet är helt klart värt att testas iaf en gång! Observera att det är kokningen i buljong efteråt , som gör hela grejen  ;D  :P
Det finns många skyddsmedel mot frestelser. Det bästa är feghet.
– Mark Twain

anette i bugared

• -
« Svar #6 skrivet: 11 dec-07 kl 18:57 »
MARSHA BALLS :-* :-* :-* :-* :-* :-* :-* :-*

Jag njuter just nu av dessa fantastiskt goda bullar. Som gammal köttätare saknar jag köttbullar nåt förfärligt. Varje försök till att efterlikna smak och konsistens har hittills varit till besvikelse och så läser jag detta recept, köper ingridienser och steker och
                         OOAAAOOOOOOOOOOOO :-* :-* :-*.

En given succe på julbordet.

Tack!
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Rafiki

• Odling i staden
« Svar #7 skrivet: 11 dec-07 kl 20:31 »
MARSHA BALLS
En given succe på julbordet.
Tack!

Kul att du tycker om dem! ;D ;D ;D ;D Jag blev också helt lyrisk och kysste Marshas fötter (ja, nästan i alla fall ;) ) när hon bjöd oss på dem första gången. Något som också är bra, är att det inte ingår processade halvfabrikat, typ quorn- eller sojafärs, det känns mer naturligt så här. Det funkar också att frysa dem efter stek-/friteringsmomentet och sedan koka dem i buljongen innan servering.
– Mark Twain

annika

• Bohuslän
« Svar #8 skrivet: 12 dec-07 kl 09:19 »
Tusen tack alla för alla recept och inspiration, ha en bra jul, kram Annika

Weasel

• Skåne
« Svar #9 skrivet: 14 dec-07 kl 20:02 »
Japp, har också testat Marsha balls nu. Helt fantastiska! Till och med min köttätande sambo och hans föräldrar blev överförtjusta. För det blev ju riktig kött-konsistens! Konstigt ingen kommit på detta innan...
Bor i ett hus på landet med mina tre barn. Kuvasz, katter, nakenråttor och hamstrar. Oflar lite för husbehov.

anette i bugared

• -
« Svar #10 skrivet: 14 dec-07 kl 23:43 »
Vi åt marsha balls som pannbiffar idag, med hamburgerbröd. Helt OOOOOtroligt goda :-*.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.

Clementine

• Skåne
« Svar #11 skrivet: 15 dec-07 kl 18:58 »
sötpotatis hade jag på julbordet förra året. jag vet inte varför, men jag tycker den passar där. söt o mustig smak som passar till jul. o fin färg. jag tror jag delade på den o tillagade i ugnen bara. man borde kunna krydda den med juliga kryddor, men de e nog synd igentligen, smakar så mycket ändå.
Jag har babylonsjukan!

Rafiki

• Odling i staden
« Svar #12 skrivet: 21 dec-07 kl 17:48 »
Före er som tycker om quorn har jag ett recept på min Julquorn  ;D

Först ett allmänt tips för quornfiléer som om man bara steker dem, lätt blir väldigt torra och tråkiga!!
Jag bryner dem runt om (frusna går bra) och sedan bräserar jag dem i buljong, helst under lock. Det vill säga, blanda lämpligt buljongpulver/-tärning med kokande vatten i ett litermått eller så. När filéerna har brynts så de har fin färg, tillsätter man buljong i stekpannan, ca 1 cm(?), det ska alltså inte täcka dem!! Lägg på lock och låt buljongen koka in och bort, späd eftersom med ny buljong. Det får inte koka torrt! Jag har plattan på 3:an. Jag brukar låta dem bräsera ca 20-25 minuter. Låt den sista buljongen nästan koka bort och lyft filéerna ur pannan. De blir helt underbart saftiga! Sedan kan man grilla dem, eller göra vad man vill. Eller bara skiva dem och ha som kallt pålägg, lätt att ta fram ur kylen. Smakar väldigt köttigt!! Som stek... typ.

Nu Julquorn
Bryn dem runt om och gör buljongen enligt ovan. När filéerna brynt klart, tillsätter man i pannan en blandning av:
söndersmulat lagerblad
stötta nejlikor
rosmarin
basilika (torkad)
stötta kryddpepparkorn

Sedan späder man med buljong och bräserar som vanligt (dvs som ovan).

Dessa kryddor var vad min mamma foliebakade vår julskinka med under min uppväxt och det doftar helt underbart  ;D ;D
Julquornen smakar precis som den julskinkan.

Mängden kryddor...? Ja, till en skinka på 4 kg  ;) tog mamma:
1 lagerblad, 2 tsk nejlikor, 2 tsk rosmarin, 2 tsk basilika, 1 rågad tsk kryddpeppar, så man får minska det lite till lagom mängd.

Sedan skär man filéerna snett (som gravad lax ::) ), så man får lagom tunna/tjocka, lite längre skivor än om man bara skär rakt ned.
– Mark Twain

februaribarn

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 21 dec-07 kl 17:58 »
Nån som kanske har tips på hur man kan marinera quornfilé så att dom smakar revbenspjäll? Åt det på julbord häromdagen, fruktansvärt gott!

Likaså åt jag en god paté som jag fick för mig att det var blomkål i bl.a (och morötter var det nog) men har inte lyckats hitta ett enda recept innehållande blomkål. Någon som har några andra goda grönsakspatérecept att dela med sig av? Helt utan ägg om det går, men det är inte nödvändigt.

I övrigt, på mitt vegetariska julbord brukar det finnas janson. en god och matig sallad, mkt varma grönsaker (brysselkål, broccoli, majs) fylld squash/aubergine el. paprika, marinerade champinjoner (i år blir det dock svamppakoras ist), linsröra/dahl, "vegetariska köttbullar", griljerad kålrot och lite annat smått och gott.

anette i bugared

• -
« Svar #14 skrivet: 21 dec-07 kl 18:21 »
Det blir mycket fisk på julbordet hos oss. Tunnbrödsrullar med pepparrot/ ekbladssallad/lax, sillinläggningar förstås, marinerad strömming i gräddfilssås, heta jätteräkor.
I år blir det dessutom Marsha balls, Tack Rafiki :-* och kalvdans, tack för råmjölken Git :-*.
Kokta ägg med kaviargrädde och rödlök, brunkål, sallader och bröd.
Stuvade stekta kantareller är inte heller fy skam.
Hemgjord senap med wisky och honung i.

Brysselkålen brukar jag koka lätt och sedan steka med lite honung,salt och peppar.
Hinner jag så steker jag rårakor, på potatis, kryddor och ägg.

(Till de i familjen som fortfarande äter kött bjuds det även på tjälknölsbakad skinka, köttbullar och prinskorv)

Allt sköjs ner med julmust.

Janson, jag glömde att det finns Janson också.
« Senast ändrad: 21 dec-07 kl 18:28 av anette i bugared »

Rafiki

• Odling i staden
« Svar #15 skrivet: 22 dec-07 kl 16:01 »
Nån som kanske har tips på hur man kan marinera quornfilé så att dom smakar revbenspjäll?

Ingen aning, faktiskt... ??? Däremot tänker jag testa att göra revbensspjällsreceptet i senaste buffé, fast med quorn. Har dock varit sjuk sedan förra helgen och orken är inte så stor... >:(
Grunden blir givetvis de bräserade quornfiléerna jag skrev om i mitt förra inlägg  ;D

Peppar- och ingefärsglasering

Verkar mumsigt  ;D ;D
– Mark Twain

Dela detta:

* Inloggade just nu

659 gäster, 1 användare
Rörsbjär

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den bästa tidningen någonsin.
/Karl-Lucas

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser