Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  helt vegetarisk "gratäng" (utan ost :) ...)  (läst 4718 gånger)

tivedstroll

• -
helt vegetarisk "gratäng" (utan ost :) ...)
« skrivet: 18 jan-05 kl 09:16 »
ett av mina favoritrecept som jag brukar ändra lite efter humör :)

men i grund och botten för en långpanna på 35 x 20 cm

- ca 5-6 potatisar per lager (så med tre lager blir det ca 15 potatisar)
- 2 dl (ca) röda linser
- 3 dl (ca) korngryn
- grönsaker som lök, purjolök, nässlor, kirskål, spenat efter tillgång, smak, tycke, ekonomi etc :) (kan också uteslutas helt om man vill öka i så fall kanske styrkan på grönsaksbuljongen!)
- grönsaksbuljong så att det kommer täcka gratängen helt (mängden är beroende på antal lager och typ av grönsaker så det är
svårt att säga exakt hur mycket!)

* sätt ugnen på ca 200-225 grader (bättre att ha högre värme i början och sedan sänka värmen!)

* smörj & bröa (går bra med grahamsmjöl) långpannan
* skiva 5-6 potatisar tunt & täck botten av långpannan
* häll över de röda linserna i ett jämnt skikt
* ett nytt lager potatisskivor
* vill man ha i grönsaker är det bäst att lägga ett skikt med dem (obs! finhackade!!!) här, eventuellt täckt av ett extra lager potatisskivor
* häll över korngrynen i ett jämnt skikt
* salta lite försiktigt om buljongen i sig inte är speciellt salt
* avsluta med ett tätt lager potatisskivor
* om man vill kan man ringla över lite olivolja eller någon annan god olja
* fyll på långpannan med grönsaksbuljong tills den täcker det översta lagret och hellre står lite över det än att den blir för torr
* baka i ugnen ca 30-45 minuter tills det översta skiktet är vackert guldbrunt ... eventuellt får man sänka värmen lite & man kan också ta det sista på eftervärme ...

använder man
- gröna linser i stället för röda eller
- råris/matvete i stället för korngryn
- eller har grönsaker som behöver längre koktid
så får man räkna med ca 45 minuter och mer eftersom de har längre koktid ...

« Senast ändrad: 18 jan-05 kl 09:19 av tivedstroll »

krikkelix

• Gäst
Re:helt vegetarisk "gratäng" (utan ost :) ...)
« Svar #1 skrivet: 18 jan-05 kl 23:25 »
hej du ensamma tivedstroll..........ditt gratängrecept ska jag prova är själv vegeterian......hur lever livet i tiveden så här i vintern men ändå inte vinter.......ser du till den Gamle Ti, guden som vakar över tivedsskogen sen många hundra år?....
mvh
krikkelix

Jospressad

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 03 apr-05 kl 11:51 »
Ska testa det här

tivedstroll

• -
« Svar #3 skrivet: 05 jul-05 kl 19:21 »
testade du? :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

399 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har nu köpt mina första nummer av Åter och de var över förväntan. Mycket innehållsrika och informativa, och bra blandning. Inspirerande att läsa om andras berättelser och tankar. Även min familj uppskattade tidningen och kommer att läsa fler nummer.:)
/Johanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser