Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  fotoföråd - sytt i skinn & päls  (läst 22274 gånger)

idamaria

fotoföråd - sytt i skinn & päls
« skrivet: 09 dec-07 kl 11:37 »
Det finns ju ett fotoföråd för skapat i textil...och där börjar det ju bli så fullt...så ja tänkte det kunde vara kul med ett fotoföråd för sånt i skinn och päls.
skulle vara kul o inspirerande att se vad ni andra gör av skinn, och framförallt av päls :)

nu när det börjar bli kallt sätter ju pälssömnaden igång på allvar, här är en bild på mina bittut o nuvttahat (benholkar av bällingar o bällingskor) som ja har sytt
Kom ihåg att visa gästfrihet, ty det har hänt att de som gjort det har haft änglar till gäster utan att veta om det. Hebr. 13:2

Kerstin Linnea

Re:fotoföråd - sytt i skinn & päls
« Svar #1 skrivet: 16 dec-07 kl 22:29 »
Jättesnygga , har du sytt på frihand eller har du mönster till dom.... :D

idamaria

Re:fotoföråd - sytt i skinn & päls
« Svar #2 skrivet: 19 dec-07 kl 21:46 »
skorna har ja mönster till, benholkarna syr man på fri hand. :)
Kom ihåg att visa gästfrihet, ty det har hänt att de som gjort det har haft änglar till gäster utan att veta om det. Hebr. 13:2

KK

• Mammaledig...
    • Dala-Jakt
SV: fotoföråd - sytt i skinn & päls
« Svar #3 skrivet: 16 feb-08 kl 17:41 »
Här kommer något jag kämpat länge med...
http://www.tradera.com/auction/auction.aspx?aid=58458080

Guld

• Samlar på hantverkstekniker...
    • Västergötland
« Svar #4 skrivet: 22 feb-08 kl 23:15 »
Lite hemmagjort...
Te/fett, urin och fett/avocadogarvade baggpungar.
Handsydd väska i 1mm, 1,5 mm och 2 mm tjockt kalvläder, kalvskinn och mocka och fettgarvat laxskinn innanför locket, fyra fack med dragkedja och tre utan, gammal manschettknapp i ben i axelremmen, samt magnetlås på locket.
Skinn/mockaklätt fat med handsydd kant.
Låt kunskap och erfarenhet följa oss alla in i framtiden...låt gamla kunskaper spridas och ge nya erfarenheter till nya generationer med lite nya grepp och idéer, för bevarandet av kultur och tradition för framtiden... och för själsligt välmående i allmänhet....

Guld

• Samlar på hantverkstekniker...
    • Västergötland
« Svar #5 skrivet: 22 feb-08 kl 23:41 »
Lite till...
Låt kunskap och erfarenhet följa oss alla in i framtiden...låt gamla kunskaper spridas och ge nya erfarenheter till nya generationer med lite nya grepp och idéer, för bevarandet av kultur och tradition för framtiden... och för själsligt välmående i allmänhet....

Sirpusbollen

• odling, raw food och sløjd
    • Hälsingland
« Svar #6 skrivet: 09 dec-08 kl 20:11 »
Inte sytt men vi har förlimmat burkar och annat smått och gott i fårskinn (färgat från granbark ilagt under en natt) idag. Väldigt enkelt och kul, men nu ska de torka ett bra tag innan de hamnar på bordet..

Drömmer om lerigt hobbithus, permakultur, bin, gröna odlingar och egen spirulina. Inspiration och skapa <3
Lev och Spira - Raw food och hälsa

Potatisblomma

• Södermanland
« Svar #7 skrivet: 10 dec-08 kl 23:49 »
Jag har äntligen sytt bebistossor till min minsting  ;D Egenberedda skinn. Sydde dem i tunnare (inte fullpälsade) skinn för att öva, men de är fullt användbara ändå.
Hade lillemannen i sele med fötterna utstickande, i 10 minus. Fötterna var ändå varma och goa när vi kom in  :)

Landsflykting i storstan...

Evendim

• -
« Svar #8 skrivet: 11 dec-08 kl 16:58 »
Härliga tossor!
Vad hade du för mönster till dem?

Potatisblomma

• Södermanland
« Svar #9 skrivet: 12 dec-08 kl 10:39 »
Härliga tossor!
Vad hade du för mönster till dem?

Tack!
Jag hittade inget mönster.... så jag kikade på bilder i en fårskinnsbok och tänkte på moonboots  8)
Gjorde en modell i papp först, för att se att tossan skulle passa.

(Välkommen tillbaka Shadow  :) )

Jag vill gärna ha tips på något slags knytning! Nu sydde jag fast resårband längst upp, för att få dem kvar på fötterna. Det skulle vara roligare att kunna använda skinnremmar, eller så. Det blev alltså för klumpigt och bökigt att ha högst upp.... tyckte jag.

Potatisblomma

• Södermanland
« Svar #10 skrivet: 12 dec-08 kl 10:40 »
Guld Vad har du hittat på med dina fårpungar? Jag har en alunberedd som jag vill göra något snyggt på upptill - vill ha inspiration  ;D

idamaria

« Svar #11 skrivet: 14 dec-08 kl 21:19 »

Jag vill gärna ha tips på något slags knytning! Nu sydde jag fast resårband längst upp, för att få dem kvar på fötterna. Det skulle vara roligare att kunna använda skinnremmar, eller så. Det blev alltså för klumpigt och bökigt att ha högst upp.... tyckte jag.

söta tossor du har sytt. Kaske du skulle sy öglor av tvinnat skinn o sedan trä igenom garnflätor (smidigare att knyta m än tvinnade skinnsnoddar) o knyta m?

Potatisblomma

• Södermanland
« Svar #12 skrivet: 15 dec-08 kl 11:58 »
söta tossor du har sytt. Kaske du skulle sy öglor av tvinnat skinn o sedan trä igenom garnflätor (smidigare att knyta m än tvinnade skinnsnoddar) o knyta m?

Hm, ja... varför inte  :D Ska klura lite!

idamaria

« Svar #13 skrivet: 16 dec-08 kl 18:27 »
ja eller så gör du bara två öglor o så väver du skoband som du surrar runt den lilla foten. men då måste du nog klippa ner håret på skaftet för o kunna surra. :)

Dolvis

• Östergötland
« Svar #14 skrivet: 22 dec-08 kl 10:54 »
Sno den här modellen kanske?

http://www.sjalbarn.se/forum/viewtopic.php?f=5&t=117568&p=1742122&hilit=tossor#p1742122

(Från en som smygtittar på olika syforum och önskar att hon kunde sy själv....)

Potatisblomma

• Södermanland
« Svar #15 skrivet: 22 dec-08 kl 11:39 »
Sno den här modellen kanske?

http://www.sjalbarn.se/forum/viewtopic.php?f=5&t=117568&p=1742122&hilit=tossor#p1742122

(Från en som smygtittar på olika syforum och önskar att hon kunde sy själv....)

;D
Ha, ha, jag har redan testat lite - men det trasslade in sig i pälsen  :P
(Heter Potatisblomma på det forumet också  ;) ).

Dolvis

• Östergötland
« Svar #16 skrivet: 27 dec-08 kl 09:43 »
Aha ::)

kunde jag ju kanske ha räknat ut...

idamaria

« Svar #17 skrivet: 20 feb-09 kl 15:20 »
nu kanske potatisblomman har hittar nån lösning till sina söta små tossor, men iaf så lägger jag ut en bild på ett par små cazehat som jag sytt, dom här är för en liten krabat som kanske just lärt sig att gå, dom är sydda i ganska tunt renskinn och har öglor att trä skobanden igenom som man sedan surrar fast.
Skobanden har jag också vävt och dom är för en liten flicka.

MonaW

• Västmanland
    • Monas sida
« Svar #18 skrivet: 22 feb-09 kl 09:06 »
Idamaria, vilka jättefina tossor. Önskar jag hade dina kunskaper och kunde göra så vackra saker.
Åsenfår, hundar och katter

Potatisblomma

• Södermanland
« Svar #19 skrivet: 23 feb-09 kl 21:57 »
nu kanske potatisblomman har hittar nån lösning till sina söta små tossor, men iaf så lägger jag ut en bild på ett par små cazehat som jag sytt, dom här är för en liten krabat som kanske just lärt sig att gå, dom är sydda i ganska tunt renskinn och har öglor att trä skobanden igenom som man sedan surrar fast.
Skobanden har jag också vävt och dom är för en liten flicka.
Jättefint!!!
Själv har jag inte hunnit med att fundera på knäppning till tossor, alls. Kommer tid - kommer råd, eller vad man brukar säga  :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

599 gäster, 2 användare
Mammalia, kretslopp

* Forum

* Om tidningen Åter

- Otroligt mycket läsvärda artiklar. Jag väntar alltid med spänning på nästa nummer, en otroligt bra tidning!
/ Pia Elldalen

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser